veulen of nog niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

veulen of nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 06:36

Ben benieuwd of ik dadelijk veulen heb of nog niet, gisteren drupte de melk uit haar uier en was ze uitgeteld, doordat ik een jong zoontje heb kon ik niet gaan waken, dus ik ben benieuwd, kan over uur naar stal toe.

friesiszwart

Re: veulen of nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:17

Ik vind het onverantwoord dat jij denkt dat je merrie gaat bevallen en niet regelt dat er toezicht is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:24

Vind het ook erg raar/onverantwoord om eerlijk te zijn. Je berichtje komt over alsof je een pakketje verwacht, maar nog geen tijd heb gehad om je brievenbus te checken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:28

@friesiszwart wat een botte reactie!!

Precies of je kan er wat aan doen, als het eruit moet moet het eruit hoor.
Vorig jaar is onze merrie enkele dagen op voorhand bevallen, zonder enig teken en ja dan kom je 's avond aan en zie je ineens een kleine bij in de wei.

Tuurlijk is dit niet ideaal, maar normaal moet een merrie het prima redden zonder extra hulp..
Dit jaar is mijn merrie uitgerekend rond 18 Mei, dus hoop ik dat ze voldraagt en wacht tot het weekend.
Als ze overdag bevalt is de kans klein dat er iemand aanwezig zal zijn. Ik kan niet zomaar vakantie regelen en al zeker niet voor een paard. En mijn ouders gaan niet staan waken op iets dat eventueel wel al kan gebeuren.

Nu heeft ze wel een birth alarm om, dus men pa zal verwittigd worden.

Heb best wel spanning dit jaar, omdat ik hier op bokt zoveel nare verhalen gelezen heb, maar normaal zal alles vlot moeten verlopen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:31

Ik vind de reacties ook wel wat bot, maar begrijp ze op zich wel.
Er zijn dit jaar al zo veel verhalen geweest van merries waarbij het
mis gegaan is dat ik me niet kan voorstellen dat er niemand bij de
merrie heeft gewaakt :=

Oké, het kan altijd gebeuren dat je verrast wordt en de merrie het al
alleen heeft gedaan en normaal gesproken moet dat ook geen probleem
zijn, maar ik weet wel dat als het om mijn merrie zou gaan, ik ook wel zou
zorgen dat er iemand aanwezig zou zijn voor als het mis zou gaan :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:37

bulck schreef:
@friesiszwart wat een botte reactie!!

Precies of je kan er wat aan doen, als het eruit moet moet het eruit hoor.
Vorig jaar is onze merrie enkele dagen op voorhand bevallen, zonder enig teken en ja dan kom je 's avond aan en zie je ineens een kleine bij in de wei.

Tuurlijk is dit niet ideaal, maar normaal moet een merrie het prima redden zonder extra hulp..
Dit jaar is mijn merrie uitgerekend rond 18 Mei, dus hoop ik dat ze voldraagt en wacht tot het weekend.
Als ze overdag bevalt is de kans klein dat er iemand aanwezig zal zijn. Ik kan niet zomaar vakantie regelen en al zeker niet voor een paard. En mijn ouders gaan niet staan waken op iets dat eventueel wel al kan gebeuren.

Nu heeft ze wel een birth alarm om, dus men pa zal verwittigd worden.

Heb best wel spanning dit jaar, omdat ik hier op bokt zoveel nare verhalen gelezen heb, maar normaal zal alles vlot moeten verlopen.

@bulck zoals ik het lees heb jij wel geregeld dat je pa in de buurt is als het birthalarm afgaat, alleen kan je het zelf niet zijn. Dat is een ander verhaal.

Waarom zou je beginnen aan een veulen fokken als je er niet de nodige zorg rond de bevalling kan regelen. Zeker met de huidige technieken als birth alarms en webcams is er toch erg veel mogelijk. En als dat allemaal niet kan kan je er voor kiezen je paard te stallen bij een fokker met wie je afspraken maakt over de begeleiding bij de bevalling.

Ik neem aan dat de topicstarter haar paard wel ergens met toezicht heeft staan, maar niet continue wil gaan lopen bellen. Dus dat er conclusies worden getrokken die niet van toepassing zijn op deze specifieke situatie. Maar als er echt niemand bij is omdat het "even niet uitkomt" vind ik dat ook niet correct. Ja in de natuur gaat dat ook zo, maar goed KI gebeurd ook niet in de natuur ;-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:40

@ProudJustify, helemaal mee eens, maar toch ik ga niet mensen lastigvallen om te komen waken voor iets dat mss kan gebeuren.

Of hoe moet ik dat nu uitleggen, als het komt komt het. Gaat het mis, ben je meestal toch te laat.
Hebben het bij onze andere merrie meegemaakt, eens het begint en er is iets mis, dan zou de DA er eigenlijk onmiddellijk moeten zijn, helaas praktijk is anders.
Dat is gewoon de realiteit, de kracht dat een merrie zet bij het persen stikt gewoon een veulen dat bvb verkeerd ligt en bvb al wel in geboortekanaal ligt. Als eigenaar kan je dan enkel toezien en hopen dat je merrie het haalt.
Ok in bepaalde gevallen kan je ff helpen, maar dan moet je al dondersgoed weten wat er juist mis is.

Dus nogmaals, normaal verloopt alles vlot, dus geen reden om zo van die scherpe uitlatingen te doen naar TS.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:42

Je kunt er ook voor kiezen om je merrie bij een DA te zetten of iemand die
dit soort diensten aanbiedt :) Oké daar betaal je dan wel voor, maar als er iets
mis zou gaan dan vergeef je jezelf dat toch niet omdat je geen tijd had om zelf
te waken? Ik begrijp heel goed dat ze zelf niet kan waken hoor, maar ik zou dan toch
zelf iets anders geregeld hebben.

Heb ik trouwens ook gedaan met mijn merrie toen ze moest bevallen, die heeft
bij mijn DA thuis gestaan en die heeft haar helemaal in de gaten gehouden en
begeleidt bij de geboorte :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:51

Eigenlijk is het zo bij onze merrie verkeerd gegaan...
Wij hebben ze naar de hengstenboer gedaan een week voor bevalling. Probleem is dat dit echt slecht is, want gedurende de laatste 2 maanden geeft de merrie al verschillende antistoffen af aan het veulen, zodat het al gewapend is wanneer het in zijn eerste omgeving ter wereld komt.
Hierdoor kreeg het veulen plots andere antistoffen bij, waardoor het dus als reactie (vertel me niet hoe en wat) uit zijn prenatale positie verschoven was. Het lag op zijn zijde, met achterbeen tussen twee voorbenen.
Daarom doen we dat dus niet meer, en blijven ze gewoon thuis. Nog nooit problemen thuis gehad. Maar deze merrie staat nu bij mij thuis (dus niet bij mijn ouders), dus ja je hebt toch iedere keer die afstand en tijd.

En eerlijk buiten die ene nare keer, hebben we nog nooit moeten helpen en kan je gewoon genieten van het schouwspel en het nieuwe leven.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:28

Tja zo zie je maar weer dat er diverse ervaringen zijn met bevallingen
van merries ;) Ik heb mijn merrie wel al half mei bij de DA gezet en het
veulen kwam pas begin juli, dus nog voldoende tijd voor het aanmaken
van antistoffen, maar ja ook daar kan het fout gaan dat ben ik met je
eens. Het is alleen zo dat als je er niet bij bent en het gaat fout, ja ik
persoonlijk zou het mezelf gewoon niet vergeven als er dan met mijn merrie
of het veulen wat zou zijn wat misschien voorkomen had kunnen worden :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:33

Tja dat is de natuur en het lot, en sta ik zeker nu niet bij stil
Ben zelf best al wel enkele dagen zenuwachtig, juist omdat ik er wss niet bij zal zijn. Tuurlijk zal het een naar gevoel geven als er iets mis zou gaan, zeker dan. Maar daar wil ik nu liever niet aan denken.. Een paar dagen en dan is het er gewoon :-)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:35

Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen zijn, altijd leuk toch ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:41

ProudJustify schreef:
Het is alleen zo dat als je er niet bij bent en het gaat fout, ja ik
persoonlijk zou het mezelf gewoon niet vergeven als er dan met mijn merrie
of het veulen wat zou zijn wat misschien voorkomen had kunnen worden :)

Zo denk ik er net zo over. Mijn merries waren 15 maart uitgerekend. Ben een paar dagen voor die datum begonnen met waken. Heb dit 41 nachten vol moeten houden, want merrie nr. 2 heeft 366 dagen gedragen, voordat ze besloot dat het tijd werd. Heb de bevalling alsnog gemist helaas, puur omdat ze het alleen wilde doen blijkbaar. Ben om 21.00 u wezen kijken, niets loos, om 21.30 u weer wezen kijken en toen had ze een veulen aan de voet liggen. Dit is gelukkig allemaal gewoon goed gegaan. Bij de andere merrie hebben we wel ff moeten helpen, veulenvlies scheurde niet kapot. Als we er niet bij waren geweest, was het veulen gestikt. Gewoon vanwege een stom iets zou je dan een gezond veulen verliezen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:48

Ik vind het ook erg raar dat je het zo op zijn beloop laat...mijn merrie bleek na aankoop ook dragend en ik had dus niet eens een uitrekendatum maar reken maar dat ik bij haar ben gebleven! Al had ik er 3wkn moeten liggen..

Ik hoop voor je dat alles goed is gegaan..ofnee dat hoop ik voor je merrie!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:58

ik vind het ook onverantwoord om je merrie alleen te laten en vind het onzin te zeggen dat het in de natuur toch ook zo gaat. denk je dat er in de natuur nooit iets mis gaat ofzo? en dat als het mis is, je er toch niets aan kan doen. flauwekul. weetje hoeveel veulens er stikken in het vlies? om maar een voorbeeld te noemen. dit soort dingen kunnen heel goed voorkomen worden door erbij te zijn.
ik vind dat als je een veulen wilt fokken je ook de verantwoording moet nemen en dus zorgt dat er iemand in de buurt is....

Azra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:47

Ik vind ook dat je je merrie altijd goed in de gaten moet houden, mij merrie is dit jaar extreem vroeg begonnen met het voorbereiden op het veulenen...maar we kijken nu al iedere nacht bij haar(en overdag is er altijd iemand die bij haar is)! Ze moet nu nog 3 weken tot de uitgerekende datum, maar is er al zo goed als klaar voor. Je vergeeft het jezelf nooit als je je veulen door zoiets kwijt raakt! Er is vast wel iemand in de omgeving die wil helpen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:00

Denk dat het een beetje perceptie is en ook gewoon nuchterheid.

Ik denk altijd een slechte geboorte, is een teken aan de wand.
Bij iedereen die ik ken,waarbij het veulen 'geholpen' is,merk je toch vaak dezelfde problemen. Niet 100%, toch vaak minder weerstand etc. Kan toeval zijn hoor.. Maar ik geloof wel in natuurlijke selectie, denk enkel dat wij als mens te hard betrokken partij zijn en dat niet altijd willen aanvaarden.

Fokken is buiten gokken, altijd spelen met het risico op verlies.
Vreugde en verdriet liggen in de fokkerij vaak dicht bij elkaar.

Dus laten we gewoon optimistisch zijn er dus vanuit gaan dat de merrie veulent zonder problemen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:11

bulck schreef:
Denk dat het een beetje perceptie is en ook gewoon nuchterheid.

Ik denk altijd een slechte geboorte, is een teken aan de wand.
Bij iedereen die ik ken,waarbij het veulen 'geholpen' is,merk je toch vaak dezelfde problemen. Niet 100%, toch vaak minder weerstand etc. Kan toeval zijn hoor..

Hier ben ik het echt niet mee eens, sorry. Heb die ervaring ook niet (alles wat geholpen is, heeft later problemen, van welke aard dan ook). Bijvoorbeeld een beentje wat toevallig net niet goed ligt, maar voor giga problemen kan zorgen met fatale afloop voor zowel merrie als veulen, heeft m.i. niets met gezondheid of wat dan ook van doen, is gewoon 'domme' pech. Als je deze pech hebt en je bent erbij, kun je dat pech omzetten in geluk. Lijkt me niets mis mee.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:16

Ik snap niet hoe iedereen hier kan concluderen dat de TS haar paard alleen en onbewaakt laat.... Dat heeft ze toch nergens geschreven? Wie zegt er dan dat ze niet iemand geregeld heeft om af en toe te gaan kijken? Misschien staat haar paard wel op een pensionstal waar de beheerders dat toezicht houden.

Al die reacties van jullie vind ik erg kort door de bocht, geef de TS even de kans om zich te verdedigen aub.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:21

Annumarie schreef:
Ik snap niet hoe iedereen hier kan concluderen dat de TS haar paard alleen en onbewaakt laat.... Dat heeft ze toch nergens geschreven? Wie zegt er dan dat ze niet iemand geregeld heeft om af en toe te gaan kijken? Misschien staat haar paard wel op een pensionstal waar de beheerders dat toezicht houden.

Al die reacties van jullie vind ik erg kort door de bocht, geef de TS even de kans om zich te verdedigen aub.

Op zich was dit ook het eerste wat ik dacht en wilde posten, maar toen ik de openingspost
nog eens goed doorlas, dacht ik nee dat heeft ze niet gedaan anders zou die persoon haar
toch wel gebeld hebben en had ze het niet pas geweten als ze over een uur naar stal
ging.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:23

Dat zou inderdaad kunnen, maar het hoeft niet, ik blijf erbij dat de TS eerst een reactie moet kunnen geven voordat ze op deze manier (erg bot) afgemaakt wordt.
Uberhaupt vind ik die ontzettend botte reacties niet kunnen....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:25

Hmmm, er zijn er ook die TS echt niet afmaken hoor ;)
Ik vind die botte reacties ook niet nodig, maar begrijp
wel dat mensen er zo over denken, alleen zou je dat ook
anders kunnen posten :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:29

Nou dan kom jij volgende keer ff dat beentje goedleggen :-)

Ik heb al drie beentjes en een hoofdje zien buitenhangen, idd vlies losgetrokken zodat het kon ademen. Maar sorry, een beentje kan je echt niet vastpakken en ff terugduwen. Je bent echt wel tegen een persende merrie bezig, die al haar spieren gebruikt om het eruit te doen komen. Daar kan je weinig tegen in brengen. En dan nog eens je het ziet ben je eigenlijk al te laat, want je zou moeten corrigeren, voor hij eruit komt.

Verder zijn ook vele mindere ergere verkeerde liggingen de oorzaak van heel wat leed zijn. Baarmoeders die mee uitgeperst worden, bloedingen etc

Daarom laten wij altijd in de laatste week nog ff scannen, zien dat alles goed ligt en kan je ook al geruster zijn.
Hout vasthouden, maar buiten dat ene fatale voorval hebben we steeds goede bevallingen gekend.

Dus daarom niet zo doemdenken en gewoon positief blijven naar en voor TS.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:31

Dat is precies de reden waarom ik mijn merrie bij de DA zet, die controleert
op het moment dat hij merkt dat de merrie gaat beginnen of het veulen goed
ligt en als er wat mis is, is hij er dus ook gelijk bij :)

Maar goed ieder zijn ding zullen we maar zeggen he ;)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:33

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat als je wilt fokken je ook zorgt dat er toezicht is rond de tijd van de bevalling. Kun je dat niet zelf, dan regel je iemand die er wel bij kan zijn.
Ik houd mijn merrie nu al 2 weken in de gaten met alarm en camera. Vorig jaar veulende ze met 327 dagen, dit jaar doet ze er iets langer over ;)
Maar ik hoop idd dat we het bericht van TS verkeerd begrijpen en er weldegelijk iemand toezicht houdt.