Kun je van buitenaf zien of een merrie ooit geveulend heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Kun je van buitenaf zien of een merrie ooit geveulend heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:15

Het is moeilijk hierop te zoeken, ik kan geen topic vinden:

Ik heb een merrie van nu 6 jaar. Ik weet niet veel van haar verleden, alleen dat ze geboren is op een paardenmelkerij en daarna de handel c.q. opfok van de handel is ingegaan.

Toen ik haar op 4 jarige leeftijd kocht was ze net 2 weken uit de opfok. Ze zag er behoorlijk slecht uit, lees erg schraal. Ik ben begonnen met wat freestyle werk. Wat mij toen opviel is dat ze vaginaal luchtzoog als ze zich opwond. Ook was ze erg beschermend en niet weg te slaan bij een andere merrie met veulen.

Dat luchtzuigen doet ze bijna niet meer, soms nog wel eens. Toevallig is er dit jaar net weer een veulentje geboren op stal en weer is ze helemaal in de war, zo gauw de moeder bij het veulen wegloopt maakt ze zich erg druk.

Het vaginaal luchtzuigen, heb ik begrepen, kan komen doordat paarden jong een veulen hebben gehad en de boel verslapt is, maar ook door een schrale toestand.

Dus vraag ik me af, ook in combinatie door dit gedrag, of ze op jonge leeftijd in de opfok misschien een veulen heeft gehad. Kun je dit misschien aan de uier zien? Ik vind het niet helemaal nodig om hier een dierenarts voor te laten komen om haar intern lastig te vallen, maar misschien weet iemand dit hier? Herkent iemand dit?

Ik ben benieuwd :)!

Dana01

Re: Kun je van buitenaf zien of een merrie ooit geveulend heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:18

wat ik wel weet, is dat de maiden merries hier geen van allen uier hebben, helemaal niets :n dus als ze een veulen heeft gehad, zou ze in ieder geval iets meer uier dan standaard kunnen hebben....

River heeft bijvoorbeeld echt alleen 2 speentjes hangen, ienieminie speentjes :+

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:19

Hey Dana ;)! Ze heeft wel wat uier, maar vooral van die afgelebberde spenen om het even oneerbiedig te zeggen :o . Ik vind het zo naar om haar zo in de war te zien.

Dana01

Re: Kun je van buitenaf zien of een merrie ooit geveulend heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:24

sommige merries hebben gewoon extreem veulen gevoel, de fries hier op stal pikt ook alle veulens in... daar doe je niets aan :n
misschien zelf eens een veulen fokken?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:26

Nou, dat ben ik ooit wel van plan, maar dan is het ook handig om te weten of ze er eentje gehad heeft, want dan kan ik een opvolger uit haar fokken als ze wat ouder is.