Hoelang niet rijden als je paard een veulen heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KPS

Hoelang niet rijden als je paard een veulen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:44

Beste lezer,

Ik ben misschien van plan om mijn E-pony te laten dekken.

Nu is mijn vraag hoelang ik dan niet kan rijden? Voor en na de bevalling...
(ik heb wel info er over gehoord, maar het is allemaal verschillend)
vandaar dat ik het maar even hier op probeer!

Anoniem

Re: Hoelang niet rijden als je paard een veulen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:02

Ik heb mijn merrie 2 weken niet gereden, een week ervoor..en een week erna.

Mijn andere merrie daar lag 2 dagen geen zadel op, de 2 erna! Het veulen kwam savonds nadat ik gereden had.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:10

Het klopt dat je verschillende antwoorden krijgt, het verschilt namelijk per paard. Mijn ene merrie met veulen stelt het op prijs als ze na een paar weken af en toe bij haar kind weg mag, de andere wil de eerste maanden alleen maar bij haar veulen zijn. Ik vind het allebei goed...

Ik vind het leven ook niet zo ingewikkeld: als jij zo nodig een veulen wilt fokken, dan kun je toch wel een paar maand niet rijden? Je moet doen wat het beste is voor je merrie en veulen. Als het goed is word je paard 20 (weet niet hoe oud die nu is), dus wat is dan een paar maanden?? Bovendien onderschatten veel mensen de impact die dracht en geboorte hebben op een merrie. Ik ben er één keer echt te vroeg weer opgestapt, de merrie heeft daardoor een jaar problemen gehad (rugproblemen, bekkeninstabiliteit, enz).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:04

-> KS

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:41

ik stop vrij vroeg ervoor met rijden
maar ik heb dan ook een merrie die alles heel duidelijk aangeeft
nu is ze hoogdractig, uitgerekend voor begin juni, maar komt wss wel vroeger, en die is al van november-december niet meer onder het zadel

na de bevalling wordt ze wel vrij vlug weer opgepakt
ze is vrij op zichzelf, en is blij als ze effe van dat veulen afkan (heb ik de twee vorige gemerkt)
meestal na een weekje of twee beginnen we met wat licht longeerwerk (10 minuutjes op het gemak, kwestie van veulen en moeder te scheiden.
dit wordt opgebouwd naar een halfuurtje-uurtje uit elkaar te zijn (in een weekje of twee ongeveer)
en vanaf dan ga ik ook weer in de piste gaan rijden (is 10 minuten heen stappen en 10 terug, dus de eerste maal rijden we maar 10 minuutjes echt, en bouwen zo langzamerhand op.
ik vermoed dat ik tegen augustus ze weer zoals normaal in het werk heb en ook langere buitenritten kan maken, terwijl veulen op de wei blijft met de rest

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:21

Ik ben met mijn merrie gestopt 6 weken voor de bevalling. Ik kon zelf aan haar merken dat het te zwaar werd. Na de bevalling laat ik haar altijd eerst 2 dagen bij het veulen en dat ga ik rustig opbouwen, eerst 5 min wandelen/longeren en na een week ga ik er weer 10 min op. Maar het ligt heel erg aan de merrie of dat wel of niet kan. Wel zou ik het veulen op stal doen als je ze uit elkaar haalt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:10

ik weet het niet meer precies maar geloof een maand ofzo voor de geplande datum. En wacht nog tot veulen maandje oud is. Zodat ze ff lekker kan bijkomen nog :P
Rijden is voor mij geen must.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:17

Ik ben ook al heel vroeg gestopt met rijden, mijn merrie werd snel echt kanonne-dik en zwaar en als ze mijn gewicht er ook nog bij had moeten dragen en dan ook nog "werken"... nee, dat was te zwaar geweest. Zadel paste binnen een paar maanden al niet meer trouwens.
Daarna heb ik haar lekker een paar maanden in het land laten lopen met veulen, laat ze eerst maar eens van elkaar genieten. Zo snel er weer op vind ik altijd zo'n onzin. "Paard kost geld, dus ik moet koste wat het kost rijden" ofzoiets. Laat het lichaam maar even herstellen, laat ze maar even van elkaar genieten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:50

Gamblerscup:
ik vind het nou net wel belangrijk om ze vroeg weer aan het werk te zetten
daarmee bedoel ik niet echt werken, maar bv licht longeren, rijden, buitenritje oid.
ik vind dat het goed is voor merrie en veulen om vrij vlug effe uit elkaar te zijn
krijg je veel zelfstandigere veulens van, merrie kan dan effe bekomen.
als je ze pas na een maand of 4 in een keer uit elkaar trekt, dan is het vragen om problemen, imo toch

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:56

Waarom zou je ze na 4 maanden ineens uit elkaar trekken?

Nee hoor, ik doe het op ons gemak, rustig aan, ik kijk naar merrie en veulen en het gaat eigenlijk allemaal vanzelf: op een gegeven moment staan ze steeds vaker apart van elkaar op dezelfde wei, kan ik gewoon mijn merrie even meenemen of rijden zonder dat er paniek ontstaat en ik merk ook vanzelf wanneer de tijd rijp is ze uit elkaar te halen. Ik heb ze tot 9 maanden samen in de kudde gehad, maar kon ze gewoon uit elkaar halen, al was het de hele dag. Het drinken was alleen nog voor de show, als ze überhaupt nog gedronken heeft. Zag dat op een gegeven moment ook niet meer gebeuren. Afspenen ging daardoor ook zo goed als zonder stress.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:00

Kijk naar je paard/pony!

Wij hebben 2 merrie's staan die gaan vanaf december op rust, die vinden het dan ook niet meer leuk.
Andere merrie kan ik bijwijze van tot de geboorte doorrijden (daar bedoel ik mee wat stap en licht draf werk).

Na de geboorte gaan we hier vrij snel weer wat doen. De ene gaat wat sneller dan de ander.

(De merrie die ik rijd, is 16 april bevallen, en heeft 6 juni 1ste concour weer gepland), niet iedereen zal het daar mee eens zijn, maar kijk gewoon goed naar je paard, dat is de beste manier

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:01

ja, eigenlijk als ik het beter bedenk kijk ik ook wel naar de merrei en het veulen
maar ik heb dan ook een erg op zichzelf staande merrie, en na een week staat het veulen vaak al langs de andere kant van de wei bij de andere paarden
mijn merrie leert het veulen enkel respect hebben voor zich, en leent zich als melkbar, voor de rest trekt ze zich er niet te veel van aan.
ik kan ze dus na een week al uit elkaar halen zonder dat er paniek ontstaat
terwijl dat bij de meeste paarden niet denkbaar is

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:02

Ik heb mijn merrie ongeveer een maand voor de gebroorte niet meer gereden. Ze gaf zelf aan dat het te zwaar werd. Ik rijd niet dressuurmatig, alleen recreatief. Maar ik merkte gewoon dat ze het niet prettig meer vond.
Na de bevalling ben ik na een week al weer opgestapt. Gewoon, met veulen in de bak, en dat ging prima. Nu is mijn merrie erg makkelijk en maakt zich ook niet druk als ik haar bij het veulen weg haal. Hij is nu 8 weken en ik heb mijn eerste buitenrit(je) een week of wat geleden alweer gemaakt. Moeder en kind maakten er beiden geen enkel probleem van.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:23

Duhelo, hier dus net zo.

We hebben nu 3 veulens lopen.
Merrie 1 vind een veulen leuk maar wil er met 5 dagen echt wel even bij weg, even rust.

Merrie 2 is ook appeltje eitje (vorig jaar 1ste veulen).

Merrie 3 hoef ik er de 1ste 3 weken niet bij weg te halen, veulen wel rustig maar merrie vermoord je dan. Dus dat laten we dan ook zo. Nu geen probleem trouwens.

Merrie 2 pak ik na een week rustig op, en ze staat nu inmiddels alweer vollop in training, maar die wil ook graag, dat geeft ze zelf aan. Ze hebben wel standaard allemaal 2 of 3 dagen in de week vrij.
(Mocht veulen ineens veel van de merrie vragen.)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:31

Ik denk dat het afhankelijk is van je paard. Nu is het bij die van mij niet aan de orde omdat ze nog niet zadelmak is maar als ze dat wel was geweest had ik haar nu (veulen is ruim een maand) nog niet opgepakt, ze geeft namelijk alles aan het veulen en door haar dan ook nog eens te gaan trainen zal ze nog meer afvallen. Kijk dus naar je eigen paard..

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:41

Jou pony zal het zelf aangeven tot hoever je kunt gaan met rijden. De een gaat vroeg met zwangerschaps verlof de ander kun je tot het laatste moment door rijden.

Wanneer je veulen er eenmaal is, is het nooit verkeerd hem/haar aan te leren dat het goed is dat moeders even weg kan. Denk aan bijv. even borstelen of een stukje stappen. Bouw dit verder uit, hierin geeft je merrie het veelal ook aan.

Er zijn honderden verschillende fokkers en honderden verschillende ervaringen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:28

Het is heel erg afhankelijk van je paard. Op die van mij past al redelijk vlot geen zadel meer, dus dan hobbel ik nog een maandje of 2 zonder zadel (eerst 3 gangen, dan alleen nog maar stap/draf en daarna alleen nog stappen ter afwisseling voor gewoon wandelen). En uiteindelijk wil ze ook dat niet meer, dan gaat ze bijv. draaien als ik op wil stappen, daar is ze heel duidelijk in :)

Ik wacht met rijden tot ze niet meer zo obsessief is met haar veulen dat ze binnen 40 meter moet blijven, dat duurt een maandje of 2 :) Dan kan ik namelijk veilig rijden met het veulen in de bak erbij. Rijden zonder veulen doe ik niet meer, dat gegil van 2 kanten vind ik vreselijk!