Julia heeft een adoptie veulen, nog geen match.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Julia heeft een adoptie veulen, nog geen match.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:44

Woensdag is Julia, onze minishet bevallen van een merrieveulen. Tot ons grote verdriet is het merrieveulen verdronken. Ik ben altijd zo voorzichtig en toch heeft het kunnen gebeuren. Steeds denk ik, had ik maar dit of had ik maar zo. Maar het heeft geen zin.
Vanmorgen werd ik gebeld. Een moederloos merrieveulen. Ze vonden de moeder vanmorgen dood in de weide en even verderop stond een klein merrieveulentje. Via de veulencentrale kwamen we met elkaar in contact. Ik moest het veulen ophalen of mijn merrietje brengen want er was geen mogelijkheid om het veulen te brengen.
Dus in de auto en veulen opgehaald. Bijna 3 uur later was ik weer terug.
Onze merrie is nog niet zo dol op Angel( zo als ze gedoopt is). Angel probeert de speen wel te vinden, maar het lukt nog niet zo erg. Julia doet niet echt vervelend als die kleine zoekt, maar wel als we haar los laten staan.
Ik blijf proberen, maar melk Julia wel en geef Angel dan maar uit de fles.
Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag, maar vooral duimen dat het lukt. Ik kan Angel niet meer terug brengen dat heeft de eigenaar gezegd, dus dan betekend dat een flessenveulen.

_Bonte_

Re: Julia heeft een adoptie veulen, nog geen match.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:48

waarom kan je het veulen niet meer terug brengen ?
Rustig wennen ... dat is het enigste wat er kan gebeuren . Veel met de merrie bezig zijn wanneer het veulen wil drinken.
Poetsen
Voederen
Vertroetelen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:50

Je kunt het veulen eventueel inwrijven met mest van de merrie, er vanuitgaand dat je de nageboorte niet meer hebt bewaard?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:13

Die mensen willen het veulen niet terug. Ze zagen het niet zitten als ze een flessenveulen moesten groot brengen.
Ik heb het al ingewreven met mest, maar zal het nog eens doen. De nageboorte had ik wel bewaard, maar was niet meer bruikbaar.
Ik heb het veulen opnieuw bij de veulencentrale aangemeld, mocht er nog een andere merrie komen, kunnen we dat nog proberen, maar ik geef nog niet op hoor.
Ik zal Julia vertroetelen als we het proberen. dat is een goed idee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:14

Wat een stelletje idioten vind ik dat! Wel een lief schattig veulen willen.. maar zodra ze er tijd in moeten steken..

heb je dan nu een contract dat dit dier van jou is?? dat je neit over 3 maanden het dier toch maar terug moet geven....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:17

Het lukt nooit binnen een paar dagen om ze al samen te laten. Ik heb hier ervaring mee. Wij hebben ook een adoptieveulen gehad. Hier gaat wel een paar dagen tot een dikke week overheen. Als de pleegmoeder haar niet afstoot als je haar vasthoud. Dan zit hier zeker succes in. Maar geef het de tijd.

Waarom moet alles zo snel

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:18

Het heeft vaak even tijd nodig, hoelang is het veulen al bij je merrie ?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:23

Dank je FiresWytske. Dit soort tips en ervaringen kan ik wel gebruiken. Ik heb geen ervaring met een adoptieveulen. Julia gilt wel een beetje als we aan het uier komen, maar wat wil je. Je veulen dood, nu een ander en veel spanning op je uier. Als ik haar even melk laat ze het wel toe. We zetten haar een beetje tegen het schot en houden haar gewoon vast en dan laten we het veulentje zoeken. Zorgen dat ze niet gebeten of geslagen kan worden. Steeds weet proberen. Hier om mij heen zeggen ze al, het wordt toch niets, maar als ik van jou hoor is het nog te vroeg om het op te geven en dat was ik ook nog niet van plan.
Ze is hier nu vanaf 13.00 uur vanmiddag.
Ik heb Julia wel vast staan in de box en het veulen in de hoek van een box afgeschermd met strobalen. Ze kunnen elkaar wel zien niet bij elkaar komen. Als ik Julia wel bij haar laat komen, bijt ze haar en doet ze echt lelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:25

Dit kan wel een weke duren....verwacht niet binnen 5 uur succes....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:28

Geef ze de kans. In het begin is het zwaar. Omdat je dag en nacht om de 2 uur er naar toe moet. Maar na een dikke week heb je hier wat voor terug. Heb je ook 2 boxen die met elkaar in verbinding kunnen staan? Zo ja, dan kun je het veulen in de ene box doen en de merrie in de andere.
Wij hebben na een week gewoon gezorgd dat het veulen bij de merrie kon komen. De merrie hadden we vaststaan. En het veulen kon op die manier wegkomen als het moest. En na 2 weken hebben we ze overdag naar buiten gedaan. En toen was het ook goed met beide.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:35

Ik kan kijken of ik een hekje of zo in de box kan plaatsen zodat ze net veulen niet kan doen.
Heb jij het veulen dan ook bijgevoerd met de fles, of dronk hij gelijk bij je merrie.
Jolliegirl,: het maakt mij niet uit als er veel tijd overheen gaat. Ik ben blij te horen dat het tijd nodig heeft. Dat betekend dat er kans van slagen is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:37

Nee wij hebben het veulen niet met de fles bijgevoerd. Maar direct laten drinken bij de merrie. In het begin hielden we de merrie steeds vast en duwden we het veulen richting de uiers.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:29

FriesWytske schreef:
Nee wij hebben het veulen niet met de fles bijgevoerd. Maar direct laten drinken bij de merrie. In het begin hielden we de merrie steeds vast en duwden we het veulen richting de uiers.

Dat doe ik dus ook, maar na een periode wordt die kleine zo moe dat ze er mee stopt. Dan geef ik gemolken melk uit Julia in een fles, maar ook daar zuigt ze niet heel vast aan zeg maar. Ze krijgt wel wat binnen en daarna gaat ze slapen. Dan anderhalf uur later doe ik weer een poging.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:32

Anders doe je het eerst gewoon om het uur. Komt natuurlijk ook omdat het veulen hoogstwaarschijnlijk geen melk van mams heeft gekregen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:40

Denk ook niet dat ze iets binnen heeft gekregen van de moeder. Wel wat vanmorgen vroeg, gemolken ut de moeder. Heb net weer gedaan( om 20.00 ook ) en ze had de speen en zoog om het leven. Weet niet of ze ook echt iets binnen heeft gekregen, dus voor de zekerheid nog een beetjes gemolken, maar er kwam niet heel veel uit. Nog een beetje in de fles gedaan en haar dat gegeven. Ik zie dus vooruitgang. Steeds een stapje verder. We geven niet op.
Erg fijn dat jullie zeiden dat het tijd nodig heeft. Dan weet ik hoe ik het moet doen. Ook heb ik via de veulencentrale, een mail ontvangen van PAVO, met veel bruikbare informatie.
Wordt vervolgd!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 00:00

VOlgens mij heeft ze net weer gedronken. Voor de zekerheid de fles er achter aan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:19

De nacht is om. Ze heeft de hele nacht steeds gedronken bij de merrie. Geen fles meer gedaan.
Omdat we de merrie vasthouden, kan die klein rustig drinken. Hoe lang lieten jullie drinken. Op een gegeven moment begint het de merrie te irriteren, maar ik kan ze niet los zetten, want dan doet ze echt heel lelijk tegen het veulen. Maar normaal loopt een merrie zelf weg of geeft een por en dan stopt het veulen wel. Dit veulen blijf zuigen en stopt eigenlijk niet. Op een gegeven moment haal ik haar er dan maar af.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:37

Dat klinkt iig goed

Misschien produceerd de merrie niet genoeg melk
Door de zuigreflex komt de melk juist op gang
Zodat er steeds meer melk uitkomt en het veulen volgende keer (en) eerder verzadigd zal zijn.
Laat het veulen daarom drinken zolang het wil!

Heb zelf ook een veulen gehad die veel te lang bleef drinken
De merrie bleek nog geen melk genoeg te hebben
Wat ook prima helpt om de melkproductie op gang te krijgen is
2 keer daags een (oud bruin) biertje door het voer geven (voor een mini lijkt me een halve genoeg)
Binnen 2 dagen had onze merrie toen melk in overvloed.

Succes en hopelijk komt het allemaal goed
Laatst bijgewerkt door unamie op 02-05-09 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:39

Volgens mij drinkt een veulen niet voor de lol.
Ik denk dat dit veulen het dan gewoon nodig heeft om te drinken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:24

Mooi dat ze nu zelf heeft gedronken bij de merrie. Ik zou als de merrie aangeeft er genoeg van te hebben. Het veulen erbij weg te halen. Zo leert het veulen ook de signalen van de merrie te herkennen. Volgens mij gaat het wel goed komen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:45

Oke ik neem jullie tips van harte. Ik dacht net ook al even te zien dat er minder melk was dan gisteren.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:34

FriesWytske schreef:
Het lukt nooit binnen een paar dagen om ze al samen te laten. Ik heb hier ervaring mee. Wij hebben ook een adoptieveulen gehad. Hier gaat wel een paar dagen tot een dikke week overheen. Als de pleegmoeder haar niet afstoot als je haar vasthoud. Dan zit hier zeker succes in. Maar geef het de tijd.

Waarom moet alles zo snel

Dan wil ik graag mijn verhaal vertellen. Bij ons dus wel.
Paar jaar terug hebben wij dus ook een adoptieveulen gehad. Gelukkig hadden wij de nageboorte nog wel, in een emmer met wat warm water gelegd en vervolgens het veulen nat gemaakt en ermee ingesmeerd. Vooral de kont en de navel. Dat zijn toch de plekken waar de merrie gaat ruiken.
Eerste x de merrie wel even een praam opgehad. Even werd ze boos en daana was het goed. Vervolgens het veulen apart in een hokje naast haar gezet. Na een paar uur weer laten drinken. dit ging al stukken beter. En merrie werd onrustig als we het veulen bij haar vandaan haalden.
Binnen 5 uur stond bij ons het veulen bij de merrie in en hoefde wij niet te proberen het veulen bij haar vandaan te halen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:45

Ik geloof toch bijna niet dat het gaat lukken. Julia haat volgens mij het veulen. Als ze de kans krijg valt ze haar gewoon aan. Ik blijf twijvelen of ze wel genoeg melk krijgt van Julia. Vanacht nog maar eens aankijken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 07:39

Julia geeft bijna geen melk meer. Elke keer als we het veulen laten drinken wordt ze kwader.
Ik heb het veulen nu een paar keer deze nacht uit een emmertje laten drinken. Dat ging heel goed.
Nu werd ik net gebeld dat er vanacht een dood veulen is geboren en dat er een eventuele nieuwe adoptiemoeder beschikbaar is. Ik ga zo overleggen met de dierenarts wat het beste voor het veulen is om te doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:37

als jou merrie bijna geen melk meer geeft , denk ik dat eht het beste is, om een pleegmoeder te zoeken... een andere dus.. :)
hoe erg je het mischien ook vind.