IJzers laten zitten tijdens bevalling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

IJzers laten zitten tijdens bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 21:08

Mijn hoefsmid adviseert om de ijzers voor te laten zitten. De voorvoeten/hoeven zijn volgens hem niet de allerbeste. Ook rijdt ik de merrie nu nog en wil na de bevallling de training weer hervatten.

Toch heb ik mijn twijfels, als de merrie het veulen per ongeluk raakt met het hoefijzer. In het verleden stond ze al een keer op mijn voet, had dit niet in de gaten en oooh, wat deed dat zeer.....

Het is haar eerste veulen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:14

Mijn merrie heeft ook niet de beste hoeven.
Gaat gelukkig wel en stuk beter.
Ik heb wel de ijzers eronder uit laten halen.
De merrie kan veel beter met de "blote" hoef voelen als ze het veulen raakt.
De eerste week liep ze erg voorzichtig, ondertussen heeft ze het veulen 3 weken nu en dus al een week of 6 de ijzers eronder uit.

Ben nu ook weer langzaam met haar aan het werk en ook dat gaat super.
Zolang het goed gaat laat ik de ijzers eronder uit!

Ik zou het proberen.
Gaat het echt niet heb je toch zo de smid gebeld om ze er toch weer onder te zetten?

kappiegirl

Re: IJzers laten zitten tijdens bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:27

Ik heb een pony gehad daar we de ijzers er vlak voor het veulenen eraf haalde en net na (lees 1week)het veulenen weer er onder gedaan. Pony had een losse hoefwand en mocht eigenlijk niet zonder heeft in totaliteit 3weken zonder ijzers gestaan en na die week was ze zo bewust van het veulen dat ze er wel weer verantwoord onder konden vonden mijn ouders toen en inderdaad ging perfect. Gelukkig waren ze er ook onder vandaan want ze heeft met opstaan op de staart van het veulen gestaan en met ijzers had het een heel kort staartje over gehouden denk ik.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:35

Ik denk dat je voor de zekerheid de ijzers voor de bevalling en even daarna eraf moet halen, maar dan gewoon er weer op als dat nodig is. Je wilt niet dat ze het veulen per ongeluk pijn doet!!

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:42

Ik ben het eens met de rest, mijn merrie is ook maiden en ze zijn er af. (heeft goede hoeven maar heeft het laatste jaar fel last van bleinen in de zomer dus gaan er ook snel terug op na de bevalling)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:54

Mijn merrie heeft nu tijdelijk voor ijzers omdat ze een scheurtje voor in de hoef had en er behoorlijk wat is weggesneden.
Dit is dus weer het eerste paar ijzers sinds een jaar ongeveer. Komende week moeten er nieuwe op. Maar vlak voor de bevalling worden ze er wel onderuit gehaald. Smid zegt zelf dat dat veel beter is.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:00

Mijn merrie heeft haar voor ijzers er onder gehouden. Is allemaal prima gegaan. Haar achter ijzer heb ik wel eraf gahaald.
Ook omdat haar voeten niet de beste zijn. Ze is sinds vorige zomer zonder gebleven, toen kon ze niet beslagen worden, omdat ze dan bij verliezen zulke korte hoeven zou krijgen dat ze niet meer zou kunnen lopen. Ze heeft sinds die tijd op rust gestaan wegens ziekte. Nu ben ik haar weer aan het oppakken en ze blijft zonder zolang het kan.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:59

Mijn merries houden hun ijzers dr altijd onder zowel voor als achter..
Bij m'n maidenmerrie is dat ook goed gegaan, de andere twee zijn ervaren merries en ook daar blijven ze onder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:02

Een merrie die haar ijzers onder heeft, heeft minder gevoel in haar voeten, ze voelt het veulen niet of veel minder. Ik zou het risico niet willen nemen (helaas in mijn omgeving ook meegemaakt dat een veulen een been brak omdat moederlief op een been stond, veulen is ingeslapen). Ik zou de ijzers eraf laten halen (heb ik met mijn merrie ook laten doen) en pas er eventueel weer onder zetten op het moment dat ze aan het werk gaat, of als het echt niet kan, op het moment dat merrie met veulen de hele dag het land op kan. Werken zou ik pas doen na het spenen van het veulen....

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:25

Bij mijn (maiden) merrie heb ik de ijzers laten zitten ook omdat ze niet zulke beste voeten heeft, mijn smid adviseerde juist om ze te laten zitten.
Als de merrie op het veulen gaat staan maakt het naar mijn idee niet uit of dit met of zonder ijzer gebeurd, 600 kg op een veulen gaat sowieso niet goed komen.
Dat ze met ijzer niet goed kunnen voelen ben ik mee eens, maar ik ben ruim een jaar bezig geweest om de voeten goed te krijgen en vond het zonde om dat nu opeens "weg te gooien".

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:56

Mijn merrie staat ook voor op ijzers tijdens de bevalling haal ze er niet vanaf

vengaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:45

Altijd ijzers eraf! Ik laat ze zo'n 2 a 3 weken voor veulendatum eraf halen en bekappen. Het gebeurd nog veel te vaak dat de beentjes van de veulens dwars af zijn, doordat de merrie met ijzers niet voelt dat ze op het veulen staat.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:53

ijzers eraf.!!
het kan goed gaan maar ook heel fout.!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:19

Jord schreef:
Bij mijn (maiden) merrie heb ik de ijzers laten zitten ook omdat ze niet zulke beste voeten heeft, mijn smid adviseerde juist om ze te laten zitten.
Als de merrie op het veulen gaat staan maakt het naar mijn idee niet uit of dit met of zonder ijzer gebeurd, 600 kg op een veulen gaat sowieso niet goed komen.
Dat ze met ijzer niet goed kunnen voelen ben ik mee eens, maar ik ben ruim een jaar bezig geweest om de voeten goed te krijgen en vond het zonde om dat nu opeens "weg te gooien".

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb ze allebei de keren eronder laten zitten. Mijn merrie was de eerste keer ook maiden. Geen problemen gehad.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:05

Heb een merrie die tot 2 keer toe op het been van een veulen is gaan staan...gelukkig had ik de ijzers er afgehaald en waren er alleen wondjes. Ik zou het risico niet nemen. Je weet namelijk niet of het goed gaat - en als het fout gaat is het ook direct echt mis.
Deze merrie heeft overigens ook geen goede voeten, maar in overleg met de hoefsmid lukt het ons tot nu toe nog altijd om het zo te doen dat de voeten er niet minder van worden. Dus vaker even bijvijlen, niet te veel eraf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:44

Ik heb er ook bijgestaan dat ik zag dat mijn oudere merrie op een been van haar veulen ging staan. Idd, gelukkig alleen een kleine schaafwond. Ik zou er toch niet aan moeten denken dat ze ijzers onder had gehad.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:46

Mijn merrie (ook vanwege cronische hoefbevangenheid) kan bij de voorhoeven echt niet zonder ijzers! Ik heb ze alleen achter er af laten halen, en voor zitten ze er nog steeds onder.. Het gaat prima moet ik zeggen, ook tijdens de bavalling ging het goed~!