drachtig of niet...weet het echt niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

drachtig of niet...weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 01:25

Hoi allemaal,

Ik heb een nrps D pony merrie. Zij heeft rond juli/augustus/september in een wei gelopen met een 1,5 jarige shetland hengstje.

Van de winter heb ik geen veranderingen in haar gedrag kunnen ontdekken. Sinds een maand ben ik toch gaan twijfelen of ze misschien toch drachtig is. Ik heb de afgelopen maanden het volgende bij haar waargenomen:

Het is een slanke pony met weinig vlees op de ribben (je kunt ze iets zien).
Ze heeft een flinke buik aan de achterkant.
Ze plast overal en nergens.
Sinds kort is ze gevoelig geworden onder de buik, met name aan de achterkant.
Ze is wat afstandelijk naar andere paarden.
2 weken geleden is ze wel hengstig geweest (ik weet dat ik "normaal" kan zijn).
Heb het uier wel bekeken, maar ben er niet zeker van of ze gegroeid zijn (volgens mij wel iets, maar kan ook schijn zijn).

Qua voeding:

Ze krijgt 's avonds een halve emmer gewelde pulp, goede kwaliteit hooi(+/- 1,5 plak per nacht), overdag (vanaf 7 uur 's morgens) weidegang in kale wei, met bijvoeding van hooi, sinds 2 weken iedere dag opbouwend in het lange gras (nu is dat 2x 2,5 uur).

Normaal heeft ze een duidelijke scheiding van de flank en de heup, deze loopt nu "zo goed als door". Van de voorkant is het een smalle borst, DIKKE buik, en je kunt bijna de kont niet meer zien.

Voor mij is dit de eerste keer dat ik dit meemaak. Het is eigenlijk ook niet echt gepland, maar zou het leuk vinden om het toch een keer mee te maken. Van de week ga ik de DA even bellen voor een afspraak om de pony te laten opvoelen.
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd of jullie ook zo iets hebben meegemaakt en wat jullie denken naar aanleiding van de beschrijving.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele tips over hoe en wat als het veulen er eventueel zou komen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 16:11

Niemand?? :P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:13

Ik heb mijn merrie (drachtig) gekocht en kwam hier dus ook pas later achter doordat ze dikker werd en uier kreeg (merrie zelf was nog geen 3 jaar oud) Ik zou gewoon even afwachten wat de DA straks zegt

lisch

Re: drachtig of niet...weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:58

een shetlander op een d pony.??
kan dat wel......
en heeft ze niet gewoon een grasbuik.?

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:17

Heb je de dierenarts al gesproken? Als je het zeker wilt weten is dat de enige mogelijkheid. :) Ben benieuwd!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:18

da laten komen en opvoelen dan weet je het zeker

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:19

Bij 2x 2,5 uur in lang gras denk ik ook aan een grasbuik

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:10

Ja een shetlander kan op een NRPS als de merrie hengstig genoeg is dan zou een mini nog kunnen dekken ze gaan er gewoon voor door de knieen of om het ze nog makkelijker te maken kunnen ze nog gaan liggen ook.
Mijn paard heb ik ook gekocht toen ze drachtig was en die is zelf 1.67m en de hengst die haar gedekt heeft is een haflinger geweest van 1.42m dus zal ongeveer de zelfde hoogteafstand zijn als een shet met een D-pony.

Maar ik denk dat het bij jou pony meer een grasbuik zal zijn want een grasbuik kan als ze net van de wei af komen ook gevoelig zijn, misschien even naar haar uier kijken daar kan je ook nog eventueel zien of ze drachtig zal zijn die zal wat gevulder zijn als normaal.
Succes ben benieuwt wat de dierenarts zegt.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 22:50

Hoihoi,

Ik heb de merrie vanmorgen laten opvoelen.....(helaas :P) niet drachtig....Misschien inderdaad een grasbuikje...

Thnx voor de reacties.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:07

Jammer maar als je graag een veulentje zou willen fokken dan kan je natuurlijk altijd nog goed gaan inlezen en kijken wat er allemaal bij komt kijken en als je dan nog graag een veulentje wilt dan kun je haar altijd nog laten dekken.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:37

Dat ben ik waarschijnlijk ook van plan om te gaan doen. Omdat ik de gedachte had dat er misschien een veulen zou komen, ben ik heel internet afgespeurd om informatie over alles en nog wat, wat met dracht en geboorte te maken heeft. Ik ben daardoor ook een stuk wijzer geworden...

Maar binnenkort komt mijn vakantie geld binnen en ga ik eens kijken of ik ergens een paar fokkers kan bereiken. Misschien dat ik mijn pony een pleziertje :P geef als kadootje hahaha....

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:40

haha ja maar weet wel dat fokken geen spelletje is en dat er ook risico's aan hangen en die dus ook goed in acht neemt.
Succes

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:52

Ja ik ben me er ook zeker van bewust dat een veulen fokken wel leuk kan zijn, maar er zo veel dingen er om heen aan gebonden zijn, dat je er 10 keer (of nog meer) over na moet denken voordat je er aan begint. Ik heb met de DA er ook over gehad en een aantal dingen over het fokken zelf gevraagd. Maar of ik het ook daadwerkelijk dit jaar nog doe, moet ik nog even bekijken...

shananr10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:56

ik zou de dieren arts belle