wel of niet laten dekken na dood veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ringelberg

wel of niet laten dekken na dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:47

Pebbel is vanacht bevallen van een groot hengstveulen van Bloc.Helaas is het veulen overleden bij de geboorte.Het alarm ging af om half een,wij gelijk er naar toe gesjeesd en ja hoor de pootjes staken er al uit.Pebbel was wel erg onrustig en ging telken liggen en staan,liggen en staan.Wij hadden al wel door dat het een groot veulen was dus DA gebeld,die zei"kijk t nog 10 min aan"later weer gebeld en toen kwam ze maar voor ze kwam had peb met hulp van ons het halve veulen er uit.Toen hij tm zijn ribben eruit was en zelf ademde ging ze weer staan met het veulen achte haar aan slingerend.Wat is zo'n paard dan sterk zeg.Dus hij heeft daar zo 10 min gehangen en inmiddels kwam de DA.Met zn 3en hebben we hem er uitgetrokken hij heeft nog een ademteugje gedaan en toen stopte zijn hart ermee.Het was een groot bloedbad,nou ja voor je gevoel dan.En toen was hij er niet meer,ons grote kleine veulentje,helemaal gaaf en af,je kan er met je pet niet bij dat ie er dan zomaar mee stopt.Ook de aanblik van Pebbel met het veulen eruit hangend en het naar adem happen van het veulen staat op mijn netvlies gegrift.Je ziet gewoon het leven eruit verdwijnen en je kan er niets aan doen.En nu loopt mijn lieverd zonder baby in de wei.
Ik heb haar drachtig gekocht van mijn vriendin,en zij zou het veulen houden maar nu hebben we dus niets.Wat ik me afvraag moet ik haar dit nog een keer laten doormaken?De DA kan geen reden ontdekken waarom niet,de merrie was gewoon nauw en het veulen groot.Maar denk ik dan,misschien is het volgende veulen ook wel zo groot,ze is namelijk zelf ook aardig aan de maat.Iemand advies en of ervaring hier mee?

D_Travis

Re: wel of niet laten dekken na dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:00

allereerst veel sterkte eefj.!! Wat vreselijk..
Ik denk dat ik het wel nog een keer zou proberen, maar eerst laten onderzoeken of ze helemaal schoon is van binnen en hoe het met de baarmoeder is.
Wij hadden vorig jaar een verworpen veulen en toen wilden ze haar ook weer laten dekken.. Maar egt is om andere redenen niet doorgegaan, anders was ze nu weer drachtig geweest.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:07

Ik heb het zelf niet gedaan, na een ongeveer gelijke situatie (alleen was het veulen al dood omdat het helemaal verkeerd lag). Merrie zelf was na de geboorte bijna een half jaar niet goed, liep alsof ze kruislam was. Ik heb haar nu weer drachtig. Expres een wat kleiner, lichter gebouwde hengst genomen, en nu maar hopen dat het goed gaat..

Ik denk dat dit topic trouwens beter naar de KS kan, daar zijn meer fokkers..

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:46

Heel veel sterkte met het verlies, weet hoe je je voelt, hebben het zelf ook ooit gehad ,een vreselijk mooi groot veulen,waar we met man en macht aan meegeholpen hebben, om het geboren te laten worden,leefde ook nog,maar viel na de geboorte al snel neer.
Ook zuurstoftekort |( en waarschijnlijk navelstreng verkeerd gezeten.

Was het een eerste veulen voor de merrie ? Als ze al meer veulens heeft gehad,ging dat wel goed?

Als ze verders goed gezond is en weer schoon zou je haar naar mijn idee als vorige bevallingen wel goed gingen,weer kunnen laten dekken,zou wel kiezen voor een iets minder zware hengst,

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:44

ik heb toen mijn merrie niet meer laten dekken, maar dat was omdat zij zelf gewoon zo erg van slag was. Pebbel is er gewoon vrij rustig onder las ik in het kletstopic, dus als ze verder schoon is en geen koorts krijgt, zou ik het gewoon ook doen. Desnoods 2 hengstigheden overslaan om te kijken hoe het gaat.

En inderdaad een kleinere hengst kiezen. Bloc is vrij grof en geeft volgens mij ook grote veulens.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:05

sterkte met jullie zware verlies!!

als de merrie verder gezond is en schoon kan je haar heus wel opnieuw laten dekken, overleg anders gewoon met de veearts...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:34

Mijn merrie heeft vorig jaar ook een dood veulen gekregen, maar deze was al dood en de bevalling ging verder goed. Dus het is een iets andere situatie.
Zij is weer gedekt en dus drachtig.

Maar ik ken ook verhalen van merries die een moeilijke bevalling hadden en het jaar erop weer en toen zijn overleden...

Ik denk dat ik het uiteindelijk wel weer zou proberen, maar dan zou ik wel de merrie onder camerabewaking en birth alarm zetten het jaar erop

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:38

ik zou het ook terug proberen...met een kleinere hengst(of een hengst die kleinere veulens geeft)

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:47

Het was het eerste veulen voor de merrie en ze stond ook met birth alarm.We waren wel op tijd maar kregen hem er met geen mogelijkheid uit.Ik vraag me ook af of hij wel goed was geweest als hij was blijven leven,er is zo aan hem getrokken,pff kom ook maar niet van dat beeld af.Het doet me toch meer dan ik had verwacht.Maar wat als de merrie nou grote veulens geeft,ze is van zichzelf ook al niet al te smal.
@mariska kon je na dat ze weer goed was wel op haar rijden?Want daar is ze eigenlijk voor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:56

Allereerst: heel veel sterkte voor jou en de merrie. Dit is inderdaad een ontzettend trieste en indrukwekkende gebeurtenis :(:)

Ik zou even afwachten hoe de merrie opknapt en als de dierenarts haar na controle geschikt acht, zou ik geen belemmering zien om nogmaals te dekken. Ik zou dan zeker kiezen voor een andere, kleinere veulens gevende hengst! Bloc is m.i. sowieso net ff te groot en grof voor een eerste veulen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:58

Als de merrie in orde is, koortsvrij, baarmoeder schoon en goed in haar vel zit zou ik zeker durven terug te dekken.

Ik zou vooral voor een iets smallere hengst kiezen ipv de hoogte, het zijn vaak de borstkas en de heupen die te breed zijn. Lange benen zijn doorgaans geen probleem om eruit te werken.

Sterkte met jullie verlies.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:34

Ik ga met de rest mee.
Als de merrie goed opknapt, schoon is van binnen en goed in haar vel dan kun je het er best wel op wagen maar dan met een kleiner (fokkende) hengst dan Bloc.

Hou er echter wel rekening mee dat ondanks dat de merrie helemaal gezond is, ze misschien toch niet drachtig wordt!
Vrienden van me hebben dit 2 jaar geleden gehad. Merrie had een zware bevalling met een (groot) doodgeboren veulen als resultaat. Ze hebben haar de rust gegund en helemaal na laten kijken door een DA. Die zag geen problemen voor haar om weer te laten dekken (schoon van binnen, etc.).
Dus merrie weer gedekt door eigen hengst. 3 cycli achter elkaar maar ze wilde maar niet drachtig worden. 4e cycli nog met hun andere hengst geprobeerd (onder het mom van misschien 'klikt' de combinatie niet) maar ook van die hengst werd ze niet drachtig. Jaar daarna naar een compleet andere hengst gegaan en weer niet drachtig geworden.
Ze werd altijd goed hengstig, liet zich ook goed en makkelijk dekken maar werd toch niet drachtig.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:20

Ik zou als alles inorde is met de merrie ook gewoon terug dekken. maar zeker niet met Bloc, hij staat bekend omstevige mooi geblokte veulens te geven!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:27

Oef, nee ik had ook nooit een hengst als Bloc op een maiden merrie gezet..

Het heeft ongeveer een 3kwart jaar geduurd voordat ze weer min of meer de oude was. Ik had er in het begin echt een hard hoofd in, maar nu loopt ze gewoon weer voor de wagen en onder het zadel..
Ik heb nog wel een filmpje van hoe ze toen liep (het gaat dus over linksachter):
http://www.iersetinkers.com/bokt5/ciara.wmv
En het topic daarover:
[BEH] Update: Ciara loopt nog steeds niet goed...
Bij haar kwam het dus o.a. door een zeer scheve bekkenstand.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:24

Bedankt allemaal voor de adviezen,ik heb er echt wat aan.Tja en over Bloc,ik heb hem zelf niet uitgekozen,ze was al drachtig toen ik haar kocht.Leonoor,het was inderdaad zo dat het veulen een hele diepe borst had en mega heupen.Iemand een idee wat voor hengst kleine veulens geeft?Nou ja als t zover komt wordt t denk ik volgend jaar.En Mariska wat bedoel je met maiden merrie?De merrie is trouwens net gespoeld,ze had wat koorts en er kwam behoorlijk wat troep uit,en ze heeft warme uiers,dus nu aan de AB kuur en pijnstillers.Ze loopt gelukkig wel goed,ze deed zelfs een voorzichtig drafje,maar dat was iets teveel van het goede.Arm dier.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:30

TI -> KS

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:03

Een Maiden is een merrie die nog geen veulen heeft gehad.
Denk dat je dekken voorlopig even kan vergeten, eerst moet die baarmoeder goed schoon en idd goed oppassen voor uierontsteking!!

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:09

voorlopig doe ik het helemaal niet meer.De merrie heeft flink koorts gehad en is nu 3 keer gespoeld.Er wordt nu zoveel aan haar geprutst dat ze in de wei voor me wegloopt.Ze heeft er allemaal geen zin in.Ze is nu koorts vrij maar we zijn er nog niet.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:53

Arme merrie en vooral ook arme jullie, zoiets wil ik dus nooit meemaken...
Heel veel sterkte ermee!!

Succes met haar beter maken, en hopelijk krijgt ze weer vertrouwen in je!!

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 09:44

we (Pebbel en ik)hebben besloten niet meer zielig te zijn.We zijn t zat,vanaf nu alleen maar genieten dat ze er nog is,en ik kijk later wel of ik haar nog laat dekken,ze is pas 4 dus ik heb nog even.Ze heeft geen koorts meer en het lijkt allemaal goed te komen,ze is alleen wat magertjes maar omdat de uier nog moet slinken mag ik haar niet bijvoeren.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:12

Hopelijk knapt Pebbel snel weer op!
Wijs besluit, lekker genieten van elkaar :)