merrie schiet met melk om je oren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

merrie schiet met melk om je oren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:13

Hoi hoi,

Even een vraagje omdat ik het even nergens anders kan vinden heb 9pagina's door gelopen om het te zoeken van de 175 geloof ik maar er ging nogal tijd in zitten vandaar dat ik maar even een topic open.

Mijn merrie en veulen zijn vanaf vandaag gescheiden van elkaar en het veulen staat nu 50km verder op en doet het prima merrie overgens ook, maar nu komt het...
De merrie heeft in al die tijd dat het veulen er bij heeft gelopen niet echt een denderend uier gehad en nu spuit de melk letterlijk in het rond als ze loopt. Kan ik er wat aan doen voor haar dat het zo snel mogelijk op is gedroogt of gaat dit echt vanzelf? Ik heb bij haar in de hele dracht een spleet tussen de uiers gehad en nu is ie dus echt helemaal weg ze lijkt wel een koe het arme dier. Ze heeft er zo als ze in haar gedrag is geen last van gelukkig het is voor mij alleen erg onhandig alles zit onder de plakmelk.

Dank je wel voor de reactie's

kappiegirl

Re: merrie schiet met melk om je oren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:46

Pff kan niemand mij vertellen wat ik het beste kan doen met het uier van mijn paard?
Moet ik het afspuiten of juist niet moet ik er wat op smeren zodat het minder strak is of word zodat de melkproductie stopt ofzo?
Het is voor mij ook nieuw en dacht misschien weet iemand hier mij te vertellen wat ik het beste kan doen met het uier van een merrie waar van het veulen er net vanaf is.
Hoop dat ik nog iets hoor anders bel ik morgen de dierenarts wel even voor advies.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:52

ten eerste moet je haar voer even drastisch terug brengen .... Mocht je dit nog niet gedaan hebben!! en afspuiten is voor haar wel ff lekker en verkoelend. een dag of 4 5 echt weinig eten geven en dan rustig weer opbouwen.
Laatst bijgewerkt door spiritoes op 19-04-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:53

het droogt vanzelf wel in maar door het te koelen en haar rustig te laten bewegen help je haar. Ze mag geen temperatuurs verhoging krijgen ivm ontstekingen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:55

Ik volg je topic even, wel interessant (mijn merrie heeft ook veulen aan de voet) met hoeveel maand heb je het veulen gespeend?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:59

Wat ik doe is al een paar dagen voor het afspenen het voer terug brengen, want als het veulen oud genoeg is om afgespeend te worden dan heeft het ook niet zoveel melk mee nodig. Op de dag van het afspenen en de dag erna alleen wat hooi en dan rustig aan weer met kleine beetjes het voer op gaan bouwen.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:00

mijn merrie kwam plotseling zonder veulen te staan en die heb ik gedurende 3 weken geen krachtvoer gegeven. Alleen slobber en droog hooi. Verder liep ze op een karige wei en koelde ik het uier regelmatig. De melkproductie zal snel terug lopen, werkt namelijk op vraag en aanbod. Het veulen vraagt niet meer dus het spuiten zal snel minder worden.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 21:29

Oh dank je wel voor de tips ik had dus het voer wel iets terug gebracht maar niet zo heel erg.
Het veulen is 6 oktober 2008 geboren en vandaag 19 april 2009 afgespeent. De afgelopen tijd dronk ze al niet zo heel veel meer dacht ik tot ik dus vanmiddag terug kwam van het veulen weg brengen en haar op de wei zette want ze wilde toch wel graag naar buiten toe. De melk stroomde eruit en haar hele benen waren wit en plakkerig. Ze had er zelf niet zoveel last van maar vind het zo vervelend voor haar dat die vliegen op haar benen gaan zitten enz.
Ik wist dus niet dat je gewoon het uier even kon verkoelen was nog niet echt ingelezen hierover en dacht dat hier wel te vinden maar kon dus geen topic vinden hierover.

Ik ga haar toch maar gewoon op een kwartje brokjes zetten en onbeperkt hooi en wat longeren en koelen en hopen dat ze snel ingedroogt is. Hartelijk bedankt voor de informatie.

Als ze verhoging krijgt dan bel ik direct de dierenarts dat betekend over het algemeen dat ze uierondsteking zal hebben waarschijnlijk. Hoop dat het gewoon goed gaat en dat ze snel ingedroogt is en geen problemen ervan ondervind.

Dank voor de info

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:08

Jeetje arme merrie kwam vanmorgen voeren en ik keek even naar haar uier maar wat een mega uier is het nu zelfs de spenen zijn gevuld dat zijn ze nog nooit geweest ook niet voor de bevalling echt enorm gewoon.
Ga haar zo even wat longeren en dan afspuiten en dan hopen dat het wat minder gaat worden voor haar ze is er verder niet saggo om nog gelukkig.

sabina198

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:13

Ik hoop voor je merrie dat haar uier snel opdroogd.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:20

Kamferolie op het uier smeren. Daarnaast het paard geen eiwitrijk eten geven. Dus niet op een vette weide gooien en even geen/minder brokken. Daarnaast beweging geven. Goed veel stappen. Ronddraven of galoperen met zo een uier lijkt me niet fijn.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:23

Kamferolie waar kan ik dat halen? en wat doet dat presies?
Ik had ook al van een boer hier in de buurt gehoord dat je er azijn op moet smeren maar dat lijkt me nou niet echt fijn dat bijt nogal lijkt mij.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:26

Tjah.. wat doet het.. zorgt dat het uier slinkt, hoe en waarom, geen idee. Het wordt vaak door hondenfokkers gebruikt om de boel weer mooi strak te krijgen na het spenen. Zodat ze niet met een hanguier rond blijven struinen. Verder wordt het door de DA gegeven/aangeraden bij uierontsteking. Daar zal ik het dus ook halen.
ps; wel even plastic handschoentjes aan, want het stinkt!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:28

ik kreeg vorig jaar het advies van een "grote" fokker, om echt zo min mogelijk te voeren gedurende een dag of 5 a 6! Dus alleen wat hooi, geen brok, kuil, gras, worteltjes, appeltjes, niets dus! Liefst in een paddock of zandbak zetten, en zelfs niet onbeperkt water geven. Beetje longeren, maar echt rustig.
Als de uier daarna echt flink geslonken is kan je langzaam het voer weer opbouwen, maar niet teveel, anders zit hij zo weer vol. Uierontsteking ligt dan op de loer.

Afspuiten op de uier, hmm, weet ik niet. Ik vrees dat er dan juist weer melkproductie op gang wordt gezet (veulen drukt ook met neus tegen uier om er melk uit te krijgen).

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 10:36

Oh oke
ik haar vanmorgen een kwart voer gegeven (normaal krijgt ze 1.5kg per keer)dat bestond uit een paar brokjes en wat meusli verder heeft ze een spaciecup ipv een automatische water bak op een kaal stukje wei zodat ze wel even lekker buiten kan. En heb haar even gelongeerd en het uier met een zacht straaltje een beetje afgespoten (zag het ineens krimpen zal vast van het koude water komen) Nu staat ze lekker even op een kale wei zodat ze lekker even zelf wat kan lopen. De shet die er eigenlijk altijd bij staat heb ik er maar even weg gehaald die viel ze ineens aan zal vast komen door de druk op het uier dat ze ineens Kandy ook niet in de buurt wil.
Maar Kandy mag niet uit het oog worden verloren want dan breekt ze de tent af haha. Nou ja is ook wel logisch natuurlijk.
Ik ga even de dierenarts bellen voor dat Kamferolie spul en dan hoor ik wel wat ie daar van zegt ik laat het hier wel even weten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:52

Ik lees nog steeds je topic even mee :) is dit normaal bij alle merries waarvan het veulen net gespeend is? Of hoeft dit niet?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:56

ja, dit is normaal!!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:56

de uier blijft altijd paar dagen nog flink
wij zetten de merrie altijd van het krachtvoer af een paar dagen en koelen paar x per dag
dan trekt de uier langzaam aan weg

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:30

Als de uier te groot blijft kun je beter toch wat afmelken en dan niet te veel maar meeste druk er af halen anders is de kans op uierontsteking. en als je iets afmelkt droogt de merrie dr uier beter op net als melk koeien die kun je ook niet op volle melkproductie droog zetten die melk je ook geleidelijk minder

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:14

ik heb de merrie 2x per dag een kwartier aan de longe beetje stappen en paar rondjes draven zo hard als zij zelf wil en dat is niet zo heel hard haha maar ach zij moet herstellen dus ik stel geen eisen. Na het longeren spuiten we even af zodat de melkproductie niet door de warmte en bloedsomloop weer op gang komt maar juist afneemt en ik kan melden dat het minder word!!!!
Ben helemaal blij. De melkproductie is minder er is niets meer bij gekomen en ze lijken iets minder strak. Er komt zo af en toe nog wel wat druppeltjes melk uit maar het spuit er dus niet meer uit zoals gister en eergister. Ik hoop dat het zo blijft gaan dan zie het er naar uit dat ze binnen kort weer lekker onder het zadel kan en geen last meer zal hebben van haar teveel aan melk.

Nu stuiten we op het volgende probleem.
Veulen staat lekker op de wei met een kudde andere paarden en heeft 1 ruin uit gekozen (of hij heeft haar uit gekozen dat weten we natuurlijk nooit) en ze probeert bij hem te drinken en gaat door het draad heen als hij weg gaat om te rijden ze heeft hem om gedoopt tot een surogaatvader en zo gedraagt hij zich dus ook wel een beetje hij vind haar ook helemaal geweldig.
Maar hoe moet ik dat op gaan lossen moet ik haar maar naar huis halen weer en haar en de merrie maar even voor een paar weken scheiden zodat ze elkaar niet zien ofzo? Of gaat dit gedrag snel over als ze beter in de groep ligt?
Ik hoop dat iemand daar ook een tip voor heeft...

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:09

mischien een ander iets dominater paard er bij zetten die het niet toelaat?
Anders mischien alleen zetten maar daar ben ik zelf geen fan van.
Mischien de ruin verplaatsen?
Maar dan kan het zijn dat ze gewoon een ander probeert.
ze mist dr moeder...
sterkte er mee!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:27

Ik zet de merries op half voer kwa brok maar aangezien mijn training gewoon verder gaat hebben ze hier wel wat nodig..
Het ligt aan de merrie of ze het afspuiten lekker vinden..
Heb dr hier 1 die het heerlijk vind, de ander blijft draaien tot het water weg is..
Beweging blijven geven en dan slinkt het allemaal vanzelf

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:14

Veulen staat in een groep van wat veulens en volwassenpaarden. Deze ruin is de eerste van de groep die ze heeft gezien na haar aankomst. Ze staat er nu vanaf zondag dus is ook nog niet zo lang. Verder heeft ze altijd bij de merrie gelopen en is eigenlijk nooit langer als 15min. van elkaar af geweest dus begrijp ook wel dat ze haar moeder mist. nu maar even afwachten tot ze het allemaal een beetje verwerkt heeft.

De merrie loopt elke dag 2x 15min. even aan de longeerlijn beetje stappen en draven gaat heel goed de ene kant van het uier is een stuk minder gevult nu en de andere kant is ook wel al minder. En het heeft natuurlijk even tijd nodig om op te drogen. Ze staat nu even op een 3x een beetje slobber omdat ze toch wel erg groot is en toch wel wat nodig heeft ze red het niet even alleen op hooi en in slobber zit niet heel veel en al helemaal geen eiwitten dus is het mooie vulling en ze vind het nog lekker ook.
Spuiten vond ze zondag, maandag en dinsdag wel fijn maar vandaag wilde ze het niet meer dus heb ik mijn poging gestaakt.
Haar tempratuur is ook netjes ze heeft altijd al een wat hogere tempratuur dus en die is het zelfde als normaal 37.8 dus maak me nu nergens zorgen over ze word elke ochtend en avond getempt dus zodra er verschil is dan bellen we meteen de dierenarts.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:47

Fijn dat het beter met je merrie gaat.
Wat betreft je veulen; ze heeft nu even het een en ander te verwerken. Het is niet niks als je ineens zonder je grote steun en toeverlaat verder moet. Daarom is het logisch dat ze een surrogaat"moeder" zoekt, waar ze steun bij vind en die haar beschermd. Zodra ze zich wat meer op haar gemak in de kudde voelt en haar eigen plaatsje veroverd heeft, dan zal haar zelfvertrouwen toenemen en zal ze zich wat meer gaan richten op haar leeftijdsgenootjes. Tot die tijd zou ik proberen me er niet al te druk over te maken. Probeer wel te zorgen voor een veilige heining, zodat ze niet achter "haar" ruin aan kan, als hij de wei verlaat. Had je haar bij haar moeder gelaten, dan had je ditzelfde probleem ook bij haar gehad, als je had willen gaan rijden. Het komt wel goed, maar heeft even wat tijd nodig.
Veel succes!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:36

!@#$ hier heeft dan toch het noodlot toe geslagen ik kan wel janken!
Mijn merrie had vanmorgen nog nergens last van had een temp van 37.8 en was levendig en vrolijk. Vanmiddag heb ik haar slobber op de wei gebracht en dat at ze niet helemaal op nou ja ze zal wel geen trek hebben gehad dat kan altijd natuurlijk, Toen ik haar net van de wei haalde was ze ook gewoon levenslustig en vrolijk en in voor een spelletje dus dacht nou dat zal allemaal wel mee hebben gevallen en ze zal straks wel weer gewoon eten.
Dus ik zet haar voer voor haar neus en ze doet haar neus erin en neemt een hap en spuwt het er weer uit en draait om en denkt zoek het uit met je troep ik eet wel wat hooi. Dus heb ik mijn termometer gepakt en helaas gaf die aan 40.2 graden dus meteen de spoedlijn van de dierenarts gebeld en die komt er zodadelijk meteen aan. Het zou dus zomaar kunnen dat er toch een uierontsteking zit en ik moet haar proberen af te melken en te koelen. Ik baal hier zo van het ging allemaal zo goed met haar tot vanmiddag.
Ik hoop dat het mee valt en dat het snel weer klaar is voor haar.