wij zijn op zoek naar een leuk paardje en vandaag hebben we bij een haflinger gekeken, die had onze DA doorgegeven. het is een hele lieve 5 jarige merrie, was al een jaar niet meer bereden, maar toen ik er vanmiddag op ging zitten was ze in het begin een beetje onrustig, maar later werd ze al een stuk rustiger en ze reageerde ook niet echt op auto's enzo. Ze zat alleen een beetje te skooieren bij haar baasje, maar ik denk als ik daar een paar uurtjes trainen insteek, ze weer lekker mak is. Het is namelijk ook de bedoeling dat in de zomer onze vakantiegasten erop kunnen rijden en voor de rest voor mijn moeder die nog een beginner is. Hij vraagt er €2000 voor (incl. papieren, zadel en hoofdstel) dus een mooi prijsje. het enigste probleem is dat ze net afgelopen woensdag bij de hengst is geweest, dus we hebben kans dat ze drachtig is. We hebben nog nooit een veulen gehad, dus dat houd ons wel een klein beetje tegen, maar: - kan iemand mij duidelijke informatie geven wat de risiko's zijn als ze wel drachtig blijkt te zijn - waar we dan allemaal rekening mee moeten houden - wat ongeveer de kosten zouden kunnen zijn voor het veulen. We zitten er dan aan te denken om het veulen te verkopen als het ongeveer een jaar is, - iemand enig idee hoe veel je voor een jaarling met papieren kunt vragen? - en hoe lang kun je niet meer op het paardje rijden?
we gaan volgende week zowiezo nog bij een noriker kijken, en daarna gaan we een beslissing maken, want we zijn nu al een aardig tijdje op zoek, maar hier (in oostenrijk) worden momenteel maar weinig paarden aangeboden, dus het word tijd voor een beslissing als we voor deze zomer nog een paardje willen hebben.
Je kan het veulen verliezen, je kan de merrie verliezen in het ergste geval beiden.. Als het veulen er eenmaal is zal die zijn veulenspuitje moeten hebben, gechipt worden en eten, ontwormen, hoefsmid. De moeder moet je straks tijdens ongeveer de 9 a 10e maand van de dracht overzetten op merriebrok.
anneliesdj
Geplaatst: 19-04-09 17:51
-kan iemand mij duidelijke informatie geven wat de risiko's zijn als ze wel drachtig blijkt te zijn Je hebt het risico dat ze aborteerd, risico op zeer uiteenlopende complicatie's bij de geboorte, risico op gebreken bij het veulen
- waar we dan allemaal rekening mee moeten houden Dat je een tijdje niet kunt rijden, hogere dierenartskosten, extra voer, slapeloze nachten rond de tijd dat ze uitgerekend is.
- wat ongeveer de kosten zouden kunnen zijn voor het veulen. Dat is zeer uiteenlopend, van een 200,- als alles goed gaat tot enkele duizenden euro's als je ernstige complicatie's hebt (maar dat zijn wel de zeer ernstige en zeldzame gevallen)
- iemand enig idee hoe veel je voor een jaarling met papieren kunt vragen? Een paar honderd euro, afhankelijk van zijn grootte, afstamming en beweging tussen 200 en 600 euro.
- en hoe lang kun je niet meer op het paardje rijden? Dat verschilt erg per merrie, als je gewoon lang door blijft rijden en ze blijft lichamelijk in conditie en voelt zich er goed bij dan kun je tot een week voor de geboorte nog rustige ritjes maken en kun je er ook een week of 2 na de geboorte al weer op. Maar als je wat serieuzer wilt rijden moet je wel rekenen dat ze een maand of 3 uit de running is (die 3 maanden doe je dus alleen rustige buitenritjes en op het laatst alleen stappen)
Overigens vind ik 2000,- redelijk wat hoor, hoe groot is ze? Heeft ze bijzondere afstamming?
ze is 1,48, maar ze heeft geen bijzondere afstamming. Wel een stamboom en papieren en er zit een westernzadel bij die net nieuw is. De paarden zijn over het algemeen duurder hier. De goedkoopste haflingers liggen rond de 1500 euro hier.
ik wil er nog even bijzeggen dat het niet haar eerste veulen is, ze heeft er dacht ik al 2 gehad, waarvan de vorige pas geleden was geboren maar die is 3 dagen na de geboorte overleden. Waaraan weet hij niet, ze was gewoon opslag dood, terwijl het gezond verklaard was door de DA.
In oostenrijk liggen de prijzen van een haflinger heel anders als hier.. Wat zit er achter de merrie en naar welke hengst is ze geweest?
Ik denk dat je je niet bezig moet gaan houden met wat er fout kan gaan want dan maak je jezelf gek.. Er kan altijd iets gebeuren..
Als je een stal heb, of je wilt het veulen meenemen maar dan kan je al vrij snel weer rijden.. Met de dracht ligt het aan de merrie hoelang ze door kan en wil gaan.. Na het veulenen wacht ik altijd een week of 2 en begin dan weer met conditie opbouwen..
Gem
Geplaatst: 21-04-09 14:54
Aan elke geboorte en dracht kleven risico's, maar net wat Pauk zegt, als je je daar op voorhand al vreselijk druk over maakt, kun je de merrie beter niet kopen. Blijft wel dat als ze nu gedekt is, je haar in principe (mits geen complicaties) het gehele vakantieseizoen en nog ver daarna zult kunnen blijven rijden.
Over verkoop: indien niet aangehouden worden de meeste veulens verkocht na afspenen, niet als jaarling. Een jaarling is moeilijk te beoordelen op exterieur, omdat ze alle kanten uitgroeien, met name vaak overbouwd. Ik zou het veulen dus na afspenen te koop aanbieden, of pas later als ze 3 of 4 zijn, zodat ze wat meer uitgegroeid zijn.
Over prijzen: je woont in Oostenrijk en de prijzen liggen daar anders dan hier in Nederland? Dan denk ik dat het voor ons moeilijk is om een prijsschatting te maken.
Als je de merrie wilt, maar geen risico op een veulen, kun je ook hengstig laten spuiten. Dan verliest ze de vrucht, wordt weer hengstig en weet jij zeker dat er geen veulen komt. Overleg het even met de DA.
Gem
Geplaatst: 21-04-09 15:47
eigenaar heeft merrie laten dekken. Heeft dus belang bij het veulentje. Misschien valt er een afspraak te maken dat hij het veulentje terugkoopt?
bedankt voor de info.. een paard hengstig laten spuiten, ik wist niet dat dat kon, hoewel dat wel iets zou kunnen zijn.
de eigenaar fokt een beetje hobbymatig, maar heeft er niet super veel belang bij, anders ging hij het paard nog niet verkopen lijkt mij.
opzich lijkt het mij wel ontzettend gaaf om er een veulentje bij te krijgen, maar mijn moeder is er nog wat angstig onder.
we gaan vrijdag of zaterdag een noriker bekijken en dan maken we een beslissing. dus ik ben heel erg benieuwd.. ik laat het hier zeker nog wel even weten.
Als je in Oostenrijk woont zijn idd de prijzen die wij noemen totaal niet relevant, allicht zal daar de markt heel anders liggen.
Je zou ook de eigenaar kunnen vragen of ze al vaker een veulen heeft gehad en hoe dat ging, bij een maiden-merrie heb je altijd iets meer risico. Succes met bekijken!
PercyLeen
Geplaatst: 22-04-09 13:20
Ik zou kiezen voor het paard waar je gek op bent (veulen even niet meegerekend) ik had mijn merrie al een aantal maand toen ik er achter kwam dat ze drachtig was..ik heb de gok genomen (ze was zelf nog geen 3) en inmiddels heb ik er een pracht veulentje bijlopen en geen moment spijt gehad succes met je beslissing!
@Jeanine: Fijn dat het bij jou goed is gegaan, veel plezier nog met het veulentje..
ik ben benieuwd naar die noriker, maar de haflinger was echt wel heel braaf, en we hebben gewoon een makke pony nodig zodat de gasten er ook op kunnen rijden, dus dan zou de noriker net zo braaf moeten zijn.. ik ben benieuwd.. anders word het denk ik wel het hafje.. eigenlijk hoop ik het wel een beetje.. omdat die misschien een veulentje krijgt.. dat lijkt me echt heel erg leuk.. maar ik vind norikers ook erg mooi.. dus het zal nog wel even lastig worden!
zondag hebben we een uur gereden om een paard te gaan bekijken, opzich niet zo'n ramp, maar we hadden bij het tourismebureau afgesproken en dan zou zij voorrijden, maar ze is niet gekomen en ze nam haar telefoon ook niet op. We hebben een half uur gewacht en zijn toen maar weer terug gereden. Mijn moeder was behoorlijk kwaad, maarja zo zijn ze hier nou eenmaal, soms lastig, maar je kunt er niks aan doen. Ze nam 's avonds de telefoon ook niet op en ze belt ons ook niet meer terug, dus het is jammer dan!
We hebben nu toch besloten om de haflinger te kopen en we halen haar vrijdag op. Ik heb er nu al zin in! Zal even wat train uurtjes nodig hebben, omdat zij al een jaar niet meer onder het zadel heeft gezeten, maar ik denk dat we daarna een heel leuk paardje hebben.
Gefeliciteerd met je haflinger leuk hoor en misschien volgend jaar wel een mooi veulentje erbij is altijd leuk en trekt altijd wel bekijks. Jammer dat die mensen van de Noriker nooit weer wat hebben laten horen. Als je je paard toch niet meer verkoopt heb dan het fatsoen om even af te bellen vind ik dan. Maar geniet van je haflinger en dat trainen zal vast helemaal goed gaan komen als ze met kijken al zo braaf was.
Gem
Geplaatst: 27-04-09 21:38
Leuk, gefeliciteerd! En niet teveel tegen de bevalling op zien, geniet ervan. Wie weet is het maar eenmalig.
@kappiegirl, wij vinden het inderdaad normaal om dan af te bellen, maar het is hier heel gewoon als je niet komt opdagen op een afspraak of ze zeggen, dan bel ik je zo wel even terug, en dan kun je alsnog zelf bellen, want dat gaan hun vast en zeker niet doen. Soms erg vervelend, maarja je moet het accepteren en daar hebben mijn ouders iets meer moeite mee dan ik.
@gem: het lijkt me echt heel gaaf om er een veulente bij te krijgen.. dus ik zie er niet zo tegen op!
oke bedankt, ik zal het overleggen met mijn ouders. overmorgen is het al zover.. ik heb er echt heel erg veel zin in.. tijd gaat alleen zo langzaam als je je ergens op verheugd, maarja als ze hier is zal ik wel een paar foto's maken en plaatsen.