Veulen 's nachts buiten laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Veulen 's nachts buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:34

Hoe doen jullie dat? Wij hebben een veulen van nu drie weken oud en overdag staat hij lekker op de wei, in de groep. 's Avonds komt hij nog naar binnen, maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die hun veulen dag en nacht buiten hebben.
Vooral nu het de komende dagen weer wat minder schijnt te worden met het weer, laten jullie ze dan ook buiten?

wilmatj

Re: Veulen 's nachts buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:36

ik zou ze snachts lekker binnen houden.
kan je hem beter in de gaten houden.
en is in de nacht nog aardig fris hoor

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:39

Wij hebben ook een veulen van 3 weken en ik haar ze snachts altijd naar binnen, de nachten kunnen nog best koud zijn en zo'n klein veulen ligt dan op de koude grond te slapen.
Het ligt natuurlijk ook wel aan het ras en of hij veel haar heeft, ons veulen heeft niet erg veel haar dus gaat lekker naar binnen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:40

Ons veulen is buiten geboren en heeft tot zijn 10e maand nooit binnen gestaan. Paardje kreeg toen een heerlijk dik vachtje, nu is het een grote sterke jongen.

Veulens zijn niet van suiker, in het 'wild' worden ze ook meteen in het diepe gegooid. Als je zo'n veulen nu de hele tijd binnen houd raakt hij/zij daaraan gewend en zal hij/zij het alleen maar kouder krijgen als hij wel ineens buiten staat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:42

wilmatj schreef:
ik zou ze snachts lekker binnen houden.
kan je hem beter in de gaten houden.
en is in de nacht nog aardig fris hoor

Een veulen kan best wat hebben. En hoe wil je ze 's nachts in de gaten houden als je zelf toch slaapt? :?

Lekker naar buiten doen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Het veulen is nu drie weken oud, zal vast wel gewend zijn aan het een en ander. En als je een goede omheining om je wei hebt, dan hoef je ook niet bang te zijn dat-ie aan de wandel gaat in het donker.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:42

Die van ons staat nu 24/07 buiten :)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:46

Bij ons staan de veulentjes met goed weer (zoals nu dus, lekker zonnetje) overdag buiten maar s'avonds gaan ze lekker naar binnen. Het geeft ons toch een beter gevoel om ze binnen te hebben staan s'nachts. Het zijn behoorlijk nieuwschierige veulentjes en ik weet zeker dat we toch wel een paar keer wakker zullen worden, mochten we de veulentjes op dit moment snachts ook buiten laten staan.. :=

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:52

Wij hebben de veulens vroeger bij mijn ouders altijd tussen de 6 en de 8 weken 24/7 op de wei gehad en alleen met onweer binnen omdat we daar een nare ervaring mee hebben gehad. Mijn ouders keken altijd goed naar het veulen kan ie het al aan of is het nog iets te vroeg. Wel hadden ze altijd een schuilstal en een afdak om droog te liggen. Maar als de veulens (zoals die van mij nu) in Oktober pas geboren is dan houden we ze gewoon binnen s'nachts. Dus word ie straks in het diepen gegooit als ze de wei op gaat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:58

Meningen zijn verdeeld dus. Ik twijfel zelf ook. Ik denk dat Wesley (mijn veulen) het wel aan zou kunnen, maar ik vind het zo sneu als hij in de regen 's nachts buiten zou moeten staan. Aan de andere kant vind ik het weer sneu om zijn moeder 's avonds binnen te halen, want die staat veel liever buiten.

Mijn omheining is schriklint, alleen heeft Wesley daar niet zoveel schrik van :D .

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:04

Diablo schreef:
Meningen zijn verdeeld dus. Ik twijfel zelf ook. Ik denk dat Wesley (mijn veulen) het wel aan zou kunnen, maar ik vind het zo sneu als hij in de regen 's nachts buiten zou moeten staan. Aan de andere kant vind ik het weer sneu om zijn moeder 's avonds binnen te halen, want die staat veel liever buiten.

Mijn omheining is schriklint, alleen heeft Wesley daar niet zoveel schrik van :D .

Zo'n veulen zorgt wel dat ie lekker droog staat onder mamma's buik hoor :P

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:06

Wij willen mams en kind ook dag en nacht buiten laten als het weer goed is. Alleen is onze andere merrie nu bij de hengst, en vind mams er niets aan om zonder haar grote vriendin lang buiten te staan. Ze staan nu van 8 uur 's ochtends tot 7-8 uur 's avonds buiten, maar Aziza wil eigenlijk rond een uur of 5 al naar binnen :(:) . Zodra onze andere merrie terug is van de hengst, willen we ze wel dag en nacht buiten laten, als het goed weer is. Als er veel regen wordt voorspelt halen we ze wel 's nachts binnen, aangezien ze geen schuilstal hebben, en het veulen wel droog moet kunnen liggen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:10

Lekker naar buiten met het spul. Er wordt vaak teveel vermenselijkt. Veulens zijn niet van suiker en kunnen prima tegen de temperaturen die er nu zijn.

Het shetlandveulen wat wij in 2007 hadden liep met een week al 24/7 buiten. Dat was net na de kerstdagen...

Dan spreek je dus inderdaad over een koude ondergrond. Zolang ze echter droog kunnen liggen is er niks aan de hand.

Voor een veulen is 24/7 buiten veel beter dan opsluiten omdat het wat koud (en waar praten we dan over? 3 graden op de grond?) zou worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:18

Het arabier x welsh cob veulen is 25 maart geboren en heeft vanaf 31 maart 24/7 buiten gelopen.
Droog en geen vorst, waarom dan op stal zetten?

De mini's komen wel 's nachts op stal. Voornamelijk omdat die veulens zo op de achterbank van een auto passen en dat hier in de buurt al eens is gebeurd...
Anders bleven die ook 24/7 buiten.

miltonmilton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:22

Wij hebben onze veulentjes eerst nog even binnen snachts maar die blijven binnenkort ook gewoon buiten. Maar eerst moeten de ander veulentjes er ook maar zijn.

Boezie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:18

Wij lieten onze veulentjes ook in het begin binnen.. Kan soms best koud zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:06

MarijeR schreef:
De mini's komen wel 's nachts op stal. Voornamelijk omdat die veulens zo op de achterbank van een auto passen en dat hier in de buurt al eens is gebeurd...

Potdorie, bij jullie ook al?
Enkele kilometers bij mij vandaan, is vorig jaar ook een veulentje van een week gestolen met een personenauto. De naastwonende "dame van lichte zeden" heeft het zien gebeuren.

Verder ga ik met de rest, die de boel lekker buiten laat, mee ..... schuilstalletje en veulie blijft lekker droog.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 22:01

Nou....Wesley brengt vannacht zijn eerste nacht buiten door.....hoop dat het goedgaat. Ik weet het, ik vermenselijk het waarschijnlijk teveel. Ik hou wel de weerberichten in de gaten. Als het 's nachts gaat regenen, zet ik ze nog wel binnen.

bastion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:07

ach kan ie makkelijk hebben.
wij mensen maken er vaak watjes van.
in de natuur worden ze ook buiten geboren.
op deze manier krijgen ze tenminste ook een beetje weerstand.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:10

Komt vast goed hoor! Mijn veulen van nu 4 dagen oud heeft ook alleen de eerste nacht (met onweer en regen) op stal gestaan, maar nu ook lekker buiten. Ben ook een beetje overbezorgd, maar zo'n veulen moet dat natuurlijk in principe prima kunnen hebben. Wordt het echt heel naar weer kunnen ze altijd nog naar binnen toch?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:18

gem schreef:
MarijeR schreef:

Potdorie, bij jullie ook al?
Enkele kilometers bij mij vandaan, is vorig jaar ook een veulentje van een week gestolen met een personenauto. De naastwonende "dame van lichte zeden" heeft het zien gebeuren.

Verder ga ik met de rest, die de boel lekker buiten laat, mee ..... schuilstalletje en veulie blijft lekker droog.

Ja zowel jonge veulens als mini's zijn hier in de buurt al eens gestolen. Ook bij de buren hebben ze het eens geprobeerd.
Vandaar dat ik dat risico niet neem met de mini's. Alleen als het in de zomer overdag 30 graden is, dan laat ik ze 's nachts wel buiten.

Het veulen van Macy kan er maar beter aan wennen dat ze 24/7 buiten loopt. Ze blijft hier de komende jaren nog in de opfok en ziet alleen een stal als ze op de hoefsmid moet wachten :=

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:22

fjordnina schreef:
Lekker naar buiten met het spul. Er wordt vaak teveel vermenselijkt. Veulens zijn niet van suiker en kunnen prima tegen de temperaturen die er nu zijn.

Het shetlandveulen wat wij in 2007 hadden liep met een week al 24/7 buiten. Dat was net na de kerstdagen...

Dan spreek je dus inderdaad over een koude ondergrond. Zolang ze echter droog kunnen liggen is er niks aan de hand.

Voor een veulen is 24/7 buiten veel beter dan opsluiten omdat het wat koud (en waar praten we dan over? 3 graden op de grond?) zou worden.

amen..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:25

Onze draverveulentjes van 6 en 7 weken oud slapen vannacht ook voor het eerst buiten. Wel hebben we een schuilstal in de wei staan waar ze eventueel droog kunnen staan/liggen. Al leert de ervaring dat ze daar maar heel weinig in staan. Ze staan er eerder in voor de zon als het warm is dan voor de regen.

donnathebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:25

Als het niet te koud en nat is kunnen ze heerlijk buiten slapen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:06

Het ligt wel aan het ras. Voor vol/warmbloeden met vroege veulens adviseerde de dierenarts ons om ze in het vroege voorjaar 's nachts binnen te doen. De veulens gaan minder liggen (omdat de grond koud is) of krijgen het toch koud als ze wel gaan liggen en zijn daardoor iets kwetsbaarder. Het komt nogal eens voor dat een vroeg veulen longontsteking krijgt en dat schijnt geen pretje te zijn.
Een schuilstal heeft weinig effect, een veulen blijft in de buurt van de merrie - en die zal idd niet de stal in gaan.

Als ze 6-7 weken oud zijn (zoals die van Wyoming) hebben ze natuurlijk al veel meer weerstand, en ook wat meer haar en vlees op de ribben.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:51

Bij ons hebben ze inloop naar de stallen. Ze kunnen zelf kiezen of ze nu binnen gaan staan of buiten. Zover ik heb begrepen van de eigenaar staan ze over het algemeen meer buiten.