Wanneer waken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Wanneer waken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 22:04

Vind het erg moeilijk is onze eerste merrie en word het eerste veulentje dat bij ons geboren word.

Gaat om een jonge merrie, word haar eerste veulentje.

Ze is 22 mei uitgerekend met 340 dagen.

Vrijdag was alles nog normaal.
Zondag was haar uier veranderd in twee lange lege zakjes.
Vanavond was de uier bijna vol. Niet op knappen staan vol maar gevuld zeg maar.

Hoe pakken jullie zoiets nou precies aan?

Rond 6 uur s'ochtends kijkt er iemand en dan doorlopend de hele dag zo'n beetje. Dan komen wij rond etens tijd en s'avonds laat gaat er nog een keer iemand kijken.

Wanneer en hoevaak kan ik het beste gaan kijken? Kortom hoe pakken jullie dat aan?

De personen die haar overdag checken hebben nouwelijks verstand van paarden, is meer dat ze mij bellen als ze zien dat er wat gaat gebeuren zeg maar.

Jes

Re: Wanneer waken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:48

Meestal geeft je gevoel het wel aan als het echt staat te gebeuren. Controleer ook haar banden, als die helemaal slap worden staan ze vaak ook wel op het punt.
Ook krijgen een hoop merrie's hars.

Met mijn merrie was ik een dag te vroeg dat ik dacht dat het zou komen. Verder met alle merrie's hier altijd wel gelijk gehad als ik zei dat het geboren zou worden.

Dus ga vooral op je eigen gevoel af.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 08:41

Oke dank je wel. Vanmiddag weer even kijken hoe het met de uier is.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:27

hou wel in de gaten dat de merrie je ook in het ooitje kan nemen. zolang het onrustig is op stal dat ze het kan ophouden. hoeveel verhalen zijn er niet dat mensen bijna 24 uur naast de merrie zaten, even koffie drinken en plassen, kwamen terug en het veulen lag er al achter......

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:43

Ja was ook zeker niet van plan om er met mn neus op te zitten continu

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:25

Het is erg moeilijk elke merrie is anders en elke dracht ook.
Wij hebben al 1 veulen en er zijn er nog 2 op komst wat ik doe is s, morgens kom ik voeren om 8 uur dan moet ik vaak werken, dan kom ik tussen de middag kijken als ik vrij heb ben ik er de hele middag tot dat ik ga eten an kom ik rond 9 uur weer even langs en bij twijvel blijf ik langer soms wel tot 12 uur.
Het eerste veulen is geboren toen wij er niet waren, ik kwam om 1 uur even kijken en ik dacht dat ze weeen had dus gebleven, er veranderde weinig dus ik ben om 17.00 uur even naar huis gegaan om te eten om 18.30 was ik terug en toen lag het er net achter er waren weinig aanwijzingen te zien bij deze merrie ze heeft mij gewoon gefopt totwe weg waren.

Naar mijn mening kun je het beste je gevoel volgen en zo vaak je kan gaan kijken.
Vorig jaar is er bij ons een veulen geboren 3 weken te vroeg zonder enige aanwijzingen dat het eraan zou gaan komen, nu is deze merrie weer drachtig(328 dagen) en ze heeft al zeker een maand slappe banden dat je denkt het kan elk moment komen maar haar uier is nog lang niet vol.

Wat bij onze merries vaak een aanwijzing is dat de buik in een keer veranderd en het lijkt of ze in eens dunner zijn geworden.

Heel veel succes ermee

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:37

Dank je, daar heb ik veel aan ook.

Ik vond wel dat haar buik gisteren heel anders was, dan daarvoor.

Net alsof het veulen helemaal naar beneden is gaan liggen zeg maar.

Hoe kan je precies zien of een merrie slappe banden heeft? Wat word daar precies mee bedoeld?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:41

Ik wist niet wanneer mijn merrie was uitgerekend (gedekt in de koppel) en aangezien het ook om een maidenmerrie ging wist ik ook niet of ze het volgens het boekje ging doen. Ik heb op elke verandering gelet..vaak ook s avonds nog even wezen kijken! En op do. avond ging ze harsen en toen ben ik gaan waken! vrij. avond is ze bevallen :j volg je gevoel!

Slappe banden: je merrie krijgt als ware een puntdakje als kont..naast de staartwortel zakt het in

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:14

Ahh ok dank je, ga ik daar ook op letten

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:20

En die hars, op internet vond ik dat dat witachtig was, maar bij mijn merrie is het veeleer geel, doorzichtig, net als hars uit dennenhout zeg maar... Dat was deze morgen zo. De banden zijn nog niet erg slap, beetje maar, en uier is over de afgelopen weken toch gestadig gegroeid. Ik ga deze topic blijven volgen, want staan goeie tips in !

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:04

Ik ben toen ik vermoede dat het er aan zat te komen (dat ze in gedrag ook veranderde) elke ochtend gaan kijken naar der uier en 's avonds weer om te kijken of hij geslonken was dit omdat er in het begin vocht in zit i.v.p. melk en dit met beweging minder word. Overdag werd ze door de mensen die dan op stal waren in de gaten gehouden kwa gedrag en 's avonds laat keek de stal eigenaar met de laatse voerbeurd nog even. Op het moment dat ze melk had ben ik blijven slapen op stal en elke paar uur even gekeken vanuit een zij raampje. De ochtend voor ze bevallen is had ze pas hars (idd bij mij ook geelachtig) en toen 24 uur later is het veulen geboren. Dit was voor mij het eerste veulen, van mijn merrie de 7de. Elke merrie is anders, maar meestal kom het veulen binnen 48 uur als ze hars hebben. Het gedrag van mijn merrie veranderde trouwens begin april al en ze was 5 mei uitgerekend en het veulen is op 24 mei geboren. Je moet gewoon je gevoel vertrouwen jij kent je merrie het beste. Beter iets te vaak kijken dan te laat zijn. Wel je merrie ook rust gunnen want ze kunnen idd heel stiekem hun veulen krijgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:13

Zo te horen kan het dan inderdaad zijn dat ik nog even geduld moet hebben.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:47

Bij mij is het zowel voor mij als voor de merrie het eerste veulen. Ze is nu 5 dagen over tijd. Ik vind ze voorlopig nog niet onrustig of zo. En ik heb ook gelezen dat als ze beginnen 'kegelen' het meestal binnen de 48 u is dat ze bevallen. Mijn merrie staat gelukkig thuis, en we kunnen ze zien en horen vanuit de slaapkamer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:48

Onze eerste merrie heeft op 3 april haar veulen gekregen, 3 weken over tijd. Je zag haar er echter (achteraf) echt naar toe groeien, uier steeds wat voller, op laatst spenen wat naar buiten, een kling die ahw steeds meer verloopt naar de uier toe. Banden elke dag wat slapper. Totdat haar hele kruis net een drilpudding was. Die avond rond 23.00 een harsdruppel. Om 23.50 volop kegelen en om 00.30 is het veulen geboren.
Onze tweede merrie (draagt nu al 358 dagen): uier loopt eindelijk een beetje vol, maar nog niet veel soeps, banden zijn wel wat slap maar niet van ojee. Buik is ahw naar onderen gezakt en meer naar de knie toe zeg maar. Kling staat al zeker 2 weken best wel iets open. Verder kan ik er echt geen peil op trekken, dus waak (incl. de 1e merrie) nu al ruim 2 weken ook 's nachts. Ga om het uur kijken. Die 2 weken daarvoor ging ik 's nachts om de 2 uur ff kijken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 09:40

Oke dank je, toch al wel tekenen bij mijn merrie dat het er toch binnenkort van gaan komen dan.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:23

Afgelopen nacht ook elk uur weest kijken... Vermoeiend hé ! :Z Maar nog steeds niets. Mijn merrie heeft aan ene tepel hars en aan andere tepel nu al wat opgedroogde melk. En die banden zijn vooral 's avonds veel slapper, 's morgens is het net alsof ze weer wat opgespannen zijn. Ze is nu 346 dagen ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:02

Als ze op 22 mei uitgerekend is (340 dagen) Dan zit ze nu op 301 dagen. Vind ik ook nog aan de vroege kant om eerlijk te zijn. Ik zou me dan een week of 2-3 geen zorgen maken, en vanaf 320 dagen echt meer gaan opletten. Tenzij je een mini hebt? Die dragen korter had ik begrepen.

Uier kan ook lang van te voren al vullen, en dan denk je, nou is ie vol, maar kan er nog behoorlijk wat bij.

Zelf vind ik de banden en het harsen wel een goeie aanduiding. Kling denk ik niet zo als het een maiden is.

De slappe banden vond ik zelf ook een lastig fenomeen. Vond dit zelf wel een fijn plaatje :
Afbeelding[/quote]

Merrie is Macy van bokker MarijeR.

Handige tip : prik in de kont van je merrie en vergelijk die met je andere merrie die niet drachtig is :+ de kont van de ander is een stuk harder en gespannener.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:14

Handig topic. Ik zal mijn tieners dit laten volgen want die ben ik nu een beetje aan het leren waar ze op moeten letten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:41

Maya schreef:
en vanaf 320 dagen echt meer gaan opletten. Tenzij je een mini hebt? Die dragen korter had ik begrepen.

Nou, dat hebben die van mij dan nooit begrepen, de eerste veulende met 354 dagen en nummer 2 is momenteel al 363 dagen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:02

Dank je Maya, het is inderdaad een mini merrie. Heb helaas geen andere merrie staan om mee te vergelijken, hihi, maar plaatje geeft een goed beeld inderdaad.

De uier is nu gestopt zeg maar met verder vol lopen. Hij is net niet vol zeg maar.

We wachten dus maar weer rustig af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:41

Voor jezelf leuk om te onthouden en bij te houden : maak foto's, van het verloop en de ontwikkeling van de uier, de buik, en alles :) Ook handig voor als je nog eens laat dekken :)

Toevallig net in een ander topic gezet :
18-03 = 305 dagen : http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... 181305.jpg
29-03 = 316 dagen : http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... 290008.jpg
12-04 = 330 dagen : http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... 121332.jpg

Maar mijn merrie is wel ervaren (en een Tink btw); dit moet haar 5e veulen worden. Maar op die eerste foto kreeg ik al reacties van : wat is die uier gigántisch! Maar zoals te zien vullen ze nog aardig bij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:46

De uiers van de merrie zijn zelfs nog wat minder gevuld dat die van jou merrie op de 305 dagen.