Kans op tweelingdracht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleuribelle

Kans op tweelingdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 15:52

Mijn paard is vorige week zaterdag geinsemineerd. Ze had echter twee eitjes. Bij het scannen op maandag bleek dat beide eitjes weg waren. De kans bestaat, dat ze dus drachtig kan zijn van een tweeling. Wie van jullie heeft ervaring met het afknijpen van een eitje. Ik moet op dag 16, dit is tweede Paasdag, terug om te scannen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:17

2 Jaar geleden hadden we onze merrie ook drachtig van een tweeling. De DA heeft er toen 1 afgeknepen en dit is wonderwel goed gegaan. De eitjes zaten namelijk dicht tegen elkaar aan. Vorig jaar hebben we een gezond hengstveulen gekregen.
Het enige wat je kunt doen is dus er 1 af laten halen anders loop je de kans dat ze verderop in de dracht misschien problemen gaat krijgen. Of je laat ze beide weg halen en gaat weer op nieuw beginnen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:12

Mijn merrie is vorig jaar (tijdens haar eerste dracht) ook drachtig geweest van een tweeling. Helaas zaten de eitjes zo dicht bij elkaar, dat eentje afknijpen geen optie was. We hebben eerst nog 10 dagen gewacht of er misschien vanzelf 1 eitje zou afsterven, maar helaas ... Ze is dus hengstig gespoten (hierbij komen de eitjes af) en daarna opnieuw gedekt en keurig drachtig geworden van 1 veulen (inmiddels jaarling ;-)).

lana_te

Re: Kans op tweelingdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:29

Bij ons op de manege zijn al enkele keren tweelingen geboren. Maar dit ging meestal fout dacht ik.. Soms overleeft eentje het wel maar dat zijn natuurlijk kleine veulens. Als het afknijpen niet lukt, kan je dan eigelijk de veulens niet houden? Ik weet dit nu eenmaal niet zo goed, of gaat dit steeds fout?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:38

Zeg maar dat het 1 op de 1000 keer wél goed gaat, lana_te ... dat risico wil je als fokker dus écht niet nemen ...

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:41

Ook mijn merrie is drachtig geweest van een tweeling. Daarbij is er 1tje afgeknepen. Ze is nu drachtig van 1. Die kan elk moment komen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:45

keeva, ik heb daar niet zo'n goed zicht op. Inderdaad, het risico is te groot.

succes nog aan de TS ;)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:46

Had ik ook niet hoor, tot m'n merrie drachtig raakte van een tweeling ... ;-).

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:00

Mijn merrie was de eerst keer ook drachtig van een 2ling. 1 Eitjes is toen weggedrukt en dat is prima gegaan.
Dit jaar heeft ze een 2ling gekregen en dit is niet gezien bij het scannen. De veulens hebben het niet overleefd.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:33

Flyfly en chefke,

Op welke dag is het eitje bij jullie merrie afgeknepen. Ik heb hier verschillende meningen over gehoord. Men zegt hoe sneller, des te beter het slagingspercentage.
Bedankt vor de reacties.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:36

Volgens mij met 18 dagen. Als ze dan drachtig zijn kun je dat al mooi zien. Zijn ze niet drachtig dan ben je ruim op tijd voor de nieuwe dekking.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:33

bij mijn merrie hebben ze vorig jaar ook een eitje afgeknepen.maar bij mij al met 13dagen.
ze zeiden inderdaad hoe sneller hoe beter.
alles is gelukkig goed gegaan.
de dierenarts liet mij zelfs geen keus.
hij zei,dat risico moet je echt niet nemen.
kan voor alle drie heel gevaarlijk zijn.
suc6 ermee.ben benieuwd.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:44

Mijn merrie had een aantal jaar geleden 2 eitjes, lagen heel dicht tegen elkaar aan dus
eentje afknijpen ging niet, hebben toen nog 1 week gewacht om te zien of eentje zou afsterven
wat dus ook gebeurd is, ze heeft toen een gezond merrieveulen op de wereld gezet. Was er
geen eitje afgestorven hadden we ze beide weggehaald en waren opnieuw begonnen. Tweelingdracht
wil je liever voorkomen als je de mogelijkheid hebt :)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:46

Afgelopen jaar was mijn merrie ook drachtig van een tweeling maar wij konden dus niet wegknijpen omdat het te dicht op de eierstok zat.
Wij hebben toen nog een paar weken gewacht en weer gescand en toen bleek dat er al een vruchtje weg was.
Als dat niet gebeurd was had ik het helemaal weg laten spuiten en overnieuw begonnen.
Ze is nu nog netjes drachtig van 1tje, als het goed is..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:36

Hier is mijn merrie ook gescand en bleek een tweelingdracht te hebben op de eerste scan.
Ze lagen tegen elkaar aan, dus eentje wegknijpen was niet mogelijk.
Besloten nog een keer te scannen voor de 32 dagen. Je kunt het dan nog weg laten spuiten en opnieuw laten dekken.
Hier klopte er op 28 dagen maar 1 hartje. Uiteindelijk drie weken later weer gescand, en alles leek in orde. Een 'gewone' dracht moet het wezen nu.
We moeten nog een maandje wachten op het veulen. :)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:37

Vandaag is de merrie gescand. Er bleken een aantal cystes in de baarmoeder te zitten. Deze waren onregelmatig van structuur. Hierdoor was het lastig om te zien of ze drachtig was. We zagen iets op de scan wat mogelijk een vruchtje zou kunnen zijn. Het was 3 cm groot en mooi egaal rond. Het was moeilijk te zien of dit het enigste vruchtje was. Zaterdag wordt ze weer gescand. Volgens de DA kon ze drachtig zijn.

@Dyonne, Ik hoop dat jullie merrie een gezond veulen krijgt.

Wie van jullie weet met hoeveel weken je het hartje kan zien kloppen.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:46

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:59

Bij onze merrie zaten de beide vruchtjes ook aan elkaar en de DA heeft er wel eentje afgeknepen hoor, en met succes. Er moet toch iets gebeuren. Als je zo laat in het jaar komt krijg je zo'n laat veulen. Als ze dan zo dicht bij elkaar zitten en ze durven het niet aan kun je ze net zo goed gelijk weg laten spuiten.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:01

hoi hoi hier is vorige jaar op stal op dag 18 een 2e eitje weg geknepen en goed gegaan. Inmiddels een gezond hengst veulen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:09

flyfly, er zat tussen beide vruchtjes een heel dun vliesje.
Mijn veearts gaf aan dat wegknijpen geen zin had, dan zouden ze beiden het niet overleven.
Enige optie was een punctie.
Maar gezien de natuur het vaak zelf regelt kun je naar mijn idee als er niets weg te knijpen valt beter een weekje wachten tot over de 25 dagen zodat je het hartje kan zien kloppen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:46

@Vadisha
Bedankt voor deze leerzame link.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:21

Er zat inderdaad een dun vliesje tussen. Maar het is wonder boven wonder goed gegaan. Wij hebben nu ook een gezonde jaarlinghengst.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 12:24

Gisteren is ze weer gescand. Nu was duidelijk een eitje te zien. Gelukkig heeft de natuur het zelf geregeld. Over twee weken wordt ze weer gescand. Ik ben dus in blijde afwachting van een jonge Westenwind.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:20

2-ling dracht hoef je niet af te knijpen ;)
OP stal fleur in oudesluis ( Zie voor foto 's mijn profiel )
is afgelopen zomer ook een tweeling geboren.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:00

nee,je hoeft het niet af te knijpen.
is maar net wat je wilt.
het risico lopen om 1,2 of ze alle 3 kwijt te raken of gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
de kans dat het goed is is zo minimaal!