Hej, vandaag staan mijn merrie en veulen voor het eerst buiten, er is een stukje van de weide afgezet. Nu is de merrie heel de tijd nerveus aan het doen (doet ze normaal wel meer), en ze blijft maar rondjes lopen, en het veulen loopt er dan maar achteraan... Ze is sinds deze morgen nog niet in haar stal geweest, want haar hooi lag er onaangeroerd bij (kan binnen en buiten wanneer ze wil). Volgens mij is het veulen gewoon moe, en wil het wat drinken/liggen, maar de merrie geeft hem geen kans!
Kan het zijn dat ze niet met het veulen de stal in durft? Ze is benauwd voor kleine openingen, en het is gewoon de opening van formaat staldeur zal ik maar zeggen... Of ligt het aan de wind?
Kan dit kwaad voor het veulen iig en wat doe ik eraan?
Nog een andere vraag: ze laat me nooit in de buurt van het veulen komen, ze word niet echt vals ofzo, maar ze gaat er gewoon tussenstaan. Hierdoor wordt het veulen (wat meteen al vrij afhankelijk was), meer en meer afstandelijker van mij heb ik de indruk. Is dit normaal?
Lovepaints
Geplaatst: 27-03-09 17:10
Mss moet je ze even binnen zetten zodat het veulen kan drinken en rusten.
De merrie is erg beschermend; met zijn 2en gaat het beter. Een houdt de merrie vast zodat de ander wat met veulen kan doen.
Sterkte ermee.
claudia1996
Geplaatst: 27-03-09 17:51
Ja zoals lovepaints al zegt , zou ik ze inderdaad wat meer binnen zetten zodat het veulen ook kan rusten en drinken , daarbij heb je zelf ook meer kans om dan iets met het veulen te doen , ga er rustig bij zitten en laat het veulen gewoon naar je toe komen , went vanzelf, zodat de merrie ook kan zien dat er niks aan de hand is Veel sterkte en blijven oefenen , komt goed , duurt meestal even maar uiteindelijk zal ze het accepteren
We hebben het hier een keer gehad met een shet. Het ging onafgebroken de hele weide door. Uiteindelijk een hoekje afgezet zo groot als een stal ongeveer. Merrie bleef wel rondlopen, maar het veulen kon gaan liggen.
Rust is nu het belangrijkst. Als je bijna niet bij het veulen kunt komen is het vaak handig om de merrie af te leiden met wat voer. Na een aantal keer zal ze je beter toelaten.
Was je merrie gewend om alleen buiten te staan? Eén van onze merries heeft nooit 'genoeg' aan haar veulen en wíl alleen maar in de koppel met haar beste maatjes naar buiten, anders wordt ze helemaal gestoord - veulen of niet.....
Ze is gewend van alleen buiten te staan, ze staat daar al bijna een jaar "alleen" te wachten op haar veulen... Ik laat ze nu idd gewoon wat minder lang buiten, en heb ook al een keertje het hooi buiten gelegd, dat helpt ook wel, dan blijft ze daar wel bij staan! Merrie is wsl zo beschermend geworden denk ik, omdat er nogal veel kinderen in de buurt rondlopen daar, die wsl wel wat "drukte" hebben veroorzaakt. Gisteren ben ik idd gewoon in de wei, bij het hooi blijven zitten, en de merrie gewoon wat vertroeld, en na een tijdje kwam het veulen zelf kijken, en liet de merrie het ook gewoon toe , dus ik had wsl idd wat meer geduld moeten hebben! Bedankt voor de reacties iig!
Idd gewoon al dagelijks meermaals bij je merrie en veulen langsgaan. Merrie een halster omdoen met touwtje, en dan beiden aandacht geven. Veulen ook in het begin al geregeld tussendoor even laten wensen aan mensen (jij / stalhouder dus) die overal aan haar zitten, scheelt een boel