Wie bepaalt naam veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Replay

Wie bepaalt naam veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:37

De titel zegt het al een beetje, wie bepaalt de naam van het veulen?

Ik woon in Curaçao voor 3 jaar en heb vorig jaar een merrie van mijn schoonvader laten dekken zodat ik, als ik terugkom in 2011, een nieuwe topper heb.

Heleboel gedoe om geweest, zelfs zo erg dat ik heb gezegd dat hij me dan maar het dekgeld (ruim 1000 euro) terug moest geven, maar dat heeft hij niet gedaan dus het veulen is van mij!

Afgelopen zondag 22 maart is het veulen geboren, een merrie, waarschijnlijk wordt het een schimmel, wat ik altijd al wilde fokken en waar mijn schoonvader niet van houdt.

Nu komt het, ik krijg mailtjes van hem dat ze daar druk bezig zijn een naam te verzinnen en als ik suggesties heb, dat ik ze maar door moet mailen!

Ik denk bij mezelf, als het mijn veulen is, bepaal ik toch ook zelf de naam?

Hij zegt dat hij de eigenaar van de merrie is en dus dat hij de naam bepaalt!

We hebben al een aantal jaren elk jaar een drankennaam, dus dat moet het wel worden uiteraard.

Nu denk ik telkens aan Éperney, dat is een champagne (moeder heet Asti Spumante, ook een champagne) en de plaats waar de Moet & Chandon vandaan komt (vader is E. Zürich en opa E. Vancouver, dus om ook een beetje in de plaatsen te blijven).

Zij zelf komen met namen als Earl Grey, Energade en Eau de Vie, allemaal zonder drank en zonder verhaal.

Wat denken jullie? Moet vóór het eind van de maand zijn doorgegeven!

Hij een naam verzinnen of ik?

fjordnina

Re: Wie bepaalt naam veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:50

Wie heeft de papieren van de dekking?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:53

Dat kunnen wij toch niet voor jullie bepalen?

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:00

Ik heb de papieren van de dekking, staat ook bij de hengstenboer dat alles op mijn naam staat.

Vraag alleen om jullie mening als jullie in dit schuitje zouden zitten, wil je niet reageren, post dan niet!

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:07

Het is jouw veulen,dus mag jij de naam verzinnen lijkt mij!!
Jij heb het dekgeld toch ook betaald
Heel veel succes ermee ;)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:22

Thanx, zo denk ik er namelijk ook over!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:26

Tsja, ikzelf vind dat de merriehouder ook inspraak heeft op de naam van het veulen. Er is hier geen wet o.i.d. voor, zelfs geen ongschreven regel die doorgaans gehanteerd wordt. Dit zal je echt met de andere partij samen overeen moeten komen en onze meningen zullen daar niets aan veranderen.

Wat wij ook denken, jij zal sowieso graag de naam aan het veulen willen geven (en ik geef je daar groot gelijk in) die voor jou een betekenis heeft. Maar aan de andere kant zal de andere partij er echt geen rekening mee houden wat 'men' vindt.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:30

Als jij er 1000 ballen voor betaald hebt dan is het jouw paard ja :\
Niet te geloven... :Y)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:12

Probeer eerst overeenstemming te bereiken door uit te leggen waarom jij aan jouw naam denkt. Lukt dat niet, dan is het toch simpel: Jij stuurt het geboortebericht met de door jou gekozen naam op. Dat zij hem dan een andere naam geven voor de tijd dat het veulen daar loopt moeten ze dan zelf weten toch? Zodra jij de zorg voor het veulen draagt laat je hem wennen aan de door jou uitgekozen naam.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:15

Replay schreef:
Ik heb de papieren van de dekking, staat ook bij de hengstenboer dat alles op mijn naam staat.

Vraag alleen om jullie mening als jullie in dit schuitje zouden zitten, wil je niet reageren, post dan niet!

Dus verzin jij toch ook de naam?
Ik weet niet hoe het zit met aangeven bij het stamboek en dergelijke. Maar als het jouw paard is, jij hebt de papieren, dan verzin jij toch de naam?

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:22

Ja, precies! Probleem is alleen dat ik in Curaçao woon en dus mijn post over het veulen naar mijn schoonvader gaat, die het dus voor zijn rekening neemt.

Idd als zij een naam willen geven kan dat gewoon, maar op papier zou ik dan het liefst wel "mijn" naam willen hebben, kan uiteraard altijd nog veranderd worden maar vind ik het meest normale.

Heb af en toe bijna de gedachte hem op te bellen en hem te vragen het dekgeld terug te storten zodat ik er helemaal niets meer mee te maken heb. Maar wacht al te lang op dit veulen, eindelijk wordt het een schimmel met ook nog de perfecte ouders voor mij.

Thanx voor jullie reacties, heb nu in ieder geval niet meer het idee dat ik er als enige zo over denk.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:26

De fokker bepaald de naam. In dit geval ben jij de fokker en je schoonvader leent zijn paard uit om een veulen, jou veulen uit te fokken.
Jij ben eigenaar van het gefokte product het veulen dus en daardoor mag jij het veulen een naam geven.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:43

kijk, da's goed gezegd, daar heb ik weer wat aan!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:46

je schoonvader heeft helemaal niks te vertellen over je veulen,
neem aan dat je andere kosten ook gewoon betaald?
Hij heeft zijn paard uitgeleent om een veulen uit te fokken voor jou. Als hij wel wat over het veulen had willen zeggen had hij het zelf moeten fokken.

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:51

Lekker zelf doen, als het kan zonder ruzie, maar dat is al te laat lijkt me.
Overigens Earl Grey is een thee, Eau de Vie is een likeur. Energade zegt me niets, Everglade is een mix, Edradour is ook een likeur. Toevallig noem ik onze hengstveulens ook altijd naar een drank.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:27

ik denk dat je het betreffende stamboek (heeft de merrie papieren?) moet vragen wie nu eigenlijk de fokker is.
Bij het NNFPS (New Forests in Nederland) is de EIGENAAR van de merrie de fokker van het veulen. Dus NIET degene die de merrie heeft laten dekken. Voorbeeld: ik heb mijn merrie vorig jaar drachtig gekocht en ik heb uiteindelijk mijn stalnaam gebruikt en de roepnaam (met instemming van het stamboek en de eigenaar t.t.v. de dekking, maar dat was officieel niet nodig).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:34

Heb je al eens geprobeerd om een rustig, vriendelijk mailtje te sturen waarin je jouw eerste keuze qua naam aangeeft en uitlegt waarom? Ik vind niet dat je schoonvader niets te zeggen heeft over het veulen, niet in de laatste plaats omdat het zíjn merrie is en dat veulen kennelijk voorlopig bij hem blijft staan. Ruzie zoeken heeft werkelijk geen énkele zin over dit soort zaken, en uiteindelijk blijft het natuurlijk toch ''maar'' de naam van je paard. Dat is geen familieruzie waard, lijkt mij.

Persoonlijk vind ik Eau de Vie of een van de andere alternatieven ook heel mooi, net als jouw naam, maar dat heeft er verder niks mee te maken natuurlijk :Y)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:26

Normaal gesproken is het zo dat de eigenaar van de merrie geregistreed staat als fokker, ongeacht wie het dekgeld heeft betaald. Dus bij het stamboek staat jou schoonvader geregistreerd als fokker/eigenaar.

Ik zou me er verder niet al te druk over maken. Als het jou paard is kan je de naam altijd wijzigen. Wanneer je een KWPN paard hebt kan je de naam gratis wijzigen op het moment dat ze in het stamboek worden ingeschreven, dus wanneer ze op de merrie keuring komt.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:00

Heb me er ook al wel een beetje bij neergelegd, voor mij is het Éperney (Epi) en wat zij er van maken, maakt me niet veel uit. Verander het wel weer als ik terug ben en ermee naar de merriekeuring ga. Eerst kijken natuurlijk hoe ze zich ontwikkeld, oa in de opfok, maar qua stam zit dat wel goed, hoewel het voor moeders het eerste veulen is!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:46

Bij een stamboek wordt de eigenaar van de merrie ook de eigenaar van een veulen, echter indien deze persoon een ander aanwijst (op het geboortepapier) als eigenaar is die persoon de eigenaar van het veulen.

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:56

hey,

ik vind dat jij de naam kiezen omdat jij het dekgeld hebt betaald en het veulen op jou naam staat....

maar als jullie écht niet overeen komen, kan je bv ook een samengestelde naam nemen.
dan neem je de naam die jij wilt & je zet die andere naam erbij met een streepje tussen de namen....

ik weet niet, dit is maar een ideetje..

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 00:05

Nou, het is Espumante geworden, dat is een mousserende rode wijn uit Portugal. De moeder heet Asti Spumante, dus lijkt er weer op! Had zelf de laatste keus, Éperney of Espumante, is de laatste geworden.

Bedankt voor al jullie adviezen.

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:42

hey,

het is toch wel een mooie en zeer originele naam :d