Nog geen buik te zien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Nog geen buik te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:48

Ik heb even een vraagje over een paard bij ons op stal..

Een tinkermerrie is vorig jaar eerste weekend van Juni gedekt door een flinke tinkerhengst...
Ze zou dus over een kleine 6 weken uitgerekend zijn maar ik zie nog geen buik eigenlijk en ook de uiers laten nog helemaal geen verandering zien..

Het veulen zou nu de grootte van een herdershond moeten hebben..

In het begin is ze gescand op tweelingdracht maar ze was gewoon mooi drachtig van 1 veulen..

Is het normaal dat we nu, 6 weken voor de uitgerekende datum, nog niets zien dat erop wijst dat ze drachtig is?

Bedankt voor de antwoorden (aangezien het niet om mijn eigen paard gaat heb ik 'niets' aan antwoorden als laat een dierenarts komen etc..)

Jes

Re: Nog geen buik te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:58

Neon van Neonlight hier op bokt laat ook nauwelijks buik zien. Zelfs vlak voor de bavalling is ze nog reuze slank.
En ook het uier hoeft niets te betekenen.

Op hoeveel dagen is het paard nog gescand? Hier hadden we een al oudere fokmerrie die op de 42 dagen nog gescand was, drachtig, maar toen ik nadat ze een maand overtijd was de DA opliet voelen bleek ze toch leeg.

Als de eigenaar ook zekerheid wil is opvoelen een optie. Anders is het gewoon nog even afwachten.
Hier begint Arlinda sinds dag 299 uier te maken, dus je hebt nog even ;)

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:32

Bij opvoelen weet je in ieder geval of ze nog drachtig is heb ik ook laten doen en 2x laten scannen. Riona was niet dik geen buik en geen uier. Ze stond bij de fokker om te bevallen en die twijfelde ook. Ze had geen uier en geen hars en toen opeens lag het veulen in de wei. Geen voortekenen, geen slappe banden of iets anders. Ook daarna geen volle uier maar blijkbaar melk genoeg. Het veulen was Douglash dus dat is goed gekomen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:01

Bedankt voor jullie berichten

Opvoelen kan dus ook nog in deze late fase van de dracht?

(Ik ken zelf idd ook verhalen van mensen die niet weten dat een paard drachtig is omdat ze nooit wat zagen en waar dan ineens een veulen naast ligt... Op die verhalen gebasseerd had ik idd nog 'hoop' om het zo maar te zeggen dat het allemaal nog wel gewoon goed zit...)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:35

Saffier schreef:
Op hoeveel dagen is het paard nog gescand? Hier hadden we een al oudere fokmerrie die op de 42 dagen nog gescand was, drachtig, maar toen ik nadat ze een maand overtijd was de DA opliet voelen bleek ze toch leeg.

Meen dat ze 2 keer gescand is, ergens in de 20 dagen volgens mij voor tweelingdracht, kan dat? en paar weekjes later nog een keer volgens mij...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:34

Ik zie dat mijn merrie al genoemd is. :D

Afbeelding
Haar uier
Foto zijkant
Dit was mijn merrie bij haar eerste dracht, paar dagen voordat het veulen geboren werd.

Mijn merrie heeft 3 veulens gehad en ze is amper zwaar geweest.
Afbeelding
Dit is een foto van haar 3de dracht, en hier was ze ongeveer net zo ver in de dracht als die tinker zou moeten zijn.

Alledrie haar veulens waren grote veulens, met lange benen, en vooral ontzettend rechte benen.

Nu is ze drachtig van haar 4de veulen en dit is de eerste keer dat je ook ziet dat ze drachtig is. Ik denk dat er gewoon meer vruchtwater dit keer is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:28

Apart zeg en bedankt voor de foto's
Haar uier is wel echt VEEEEEEEEEEL meer ontwikkeld..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:17

Bedenk wel, de uierfoto is van een paar dagen voor de bevalling, ze is daar veel verder in de dracht. 3 dagen later werd het veulen geboren, het veulen waar jij het over hebt duurt nog 1,5 maand. Echt uierontwikkeling hebben ze dan nog niet, hooguit wat zucht erin.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:20

Ik moet toch ook eens foto's van mijn meiske hier neerzetten. Daar zie je ook niks aan. Scheelt wellicht dat ze maiden is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:35

Ok bedankt. Hier gaat het ook om een maiden merrie

Seraya1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:40

Mijn Fjordenmerrie is ook vorig jaar rond 15 juni gedekt,het word haar eerste veulentje ze moet ook nog ongeveer 6 weken maar heeft dus ook nog helemaal niet echt een hangbuik het zegt dus helemaal niks het is allemaal zo verschillend zie of voel jij het veulen al bewegen ik nog niet???
Groetjes

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:28

Mijn merrie is net zover als de Tinkermerrie moet wezen.
In mijn onderschrift staat een linkje naar foto's van afgelopen week.
Bij haar zie je het nu wel echt, vind ik.
Zelf zag ik het al vrij vroeg doordat de flanken gevulder werden.
Maar veel mensen vinden haar nu nog niet echt zwaar, voor mijn doen is ze dat wel, haha.

Maar op onze vereniging liepen er twee merries, die vlak voor de geboorte nog niet echt zwaar werden. Pas laatste 2-3 weken zag je echt wat meer.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:34

De moeder van mijn paarden kon je ook nooit aan zien dat ze drachtig was.

Seraya1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:55

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:07

superroos: dat kan best hoor :j
wordt de merrie vaak of regelmatig bereden?
dan kunnen ze het vaak ook beter verstoppen.
vooral die laatste 4 weken gaat het veulen erg groeien en dus de buikomvang erg toenemen :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:46

ik meen wel iets te hebben zien bewegen...

ze wordt niet regelmatig bereden of intensief..

ik ben benieuwd of het nu dan snel toe gaat nemen..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:25

Onze merrie is 20 mei uitgeteld. Op 24 januari heeft ze een ongeluk gehad in de stal waarbij ze zich erg verwond heeft. Ze heeft veel pijn gehad en koorts en ontstekingen. Binnen 2 weken was ze werkelijk vel over bot. Op een gegeven moment wilde ze niet meer eten dus weer de veearts erbij. Ik had de hoop al op gegeven. De DA heeft haar toen opgevoeld en voelde een levend veulen. Stond echt met mijn oren te klapperen. Dat daar nog een veulentje in zat. Op het moment zit ze weer een beetje beter in het vlees maar de ribben zijn nog iets te zien. Ze krijgt nu een beetje buik. Ik denk ook dat ze sterke buikspieren heeft omdat ik altijd met haar heb gereden. En misschein heeft ze wel niet zoveel vruchtwater als een andere merrie.