toch drachtig na negatieve scan/echo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katje27

toch drachtig na negatieve scan/echo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 17:53

Hallo iedereen, ik heb lange tijd getwijfeld om dit topic te openen, maar doe het nu toch....

Toen de stalhoudster ons in december vroeg of mijn 17-jaar oude ex-kweekmerrie drachtig kon zijn, begonnen we toch wat te twijfelen. Het beginnende buikje maakt ons niet ongerust aangezien onze merrie reeds 12 drachten (10 levende veulens + 2 te vroeg geboren? ) bij de vorige eigenaar achter de rug had en de vorm van een drachtig buikje altijd wel wat aanwezig is. Na wat na denken, zou het eventueel kunnen, er was geen hengst op onze vorige stal maar wel bij een eigenaar die ernaast woonde, wie weet was 1 van de 2 wel eens op stap geweest,..... na al die twijfels hebben we de merrie dan toch laten scannen. Veearts schatte haar op het zicht 3,5 tot 4 maand drachtig maar de echo/scan bleek negatief te zijn, leeg, geen veulentje.....

Ondertussen blijft mijn paard bijkomen, heeft ze echt al een mooi buikje en begint er wat uier te komen. Denk ik, want ik ben vreselijk aan het twijfelen en ook wat aan het hopen dat er echt een veulentje is. Ik vrees dat ik dus niet meer objectief kan zijn. De mensen rondom mij raden me allemaal aan om wat te wachten, ze is immers gezond, binnenkort gaat ze ook naar de wei waar ze wat meer beweging zal hebben.

Dus mijn vraag naar jullie:
- zijn er mensen die ervaring hebben met oude kweekmerries, zien die er niet altijd een beetje drachtig uit
- kan de dierenarts het veulen niet gezien hebben op de scan/echo? Ik zat op dat moment voor mijn werk in het buitenland dus ik was er ook niet bij, wat bij mij nog meer twijfels oproept.

Ik moet in ieder geval maandag of dinsdag de veearts nog bellen om een aantal papieren te regelen. Ik zal ze dan ook vragen wat te doen met mijn merrie, maar ondertussen hoor ik graag jullie mening.

thnx, katje

linda_arnold

Re: toch drachtig na negatieve scan/echo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:56

Schijndracht??

Ik zou haar gewoon nog een keertje laten scannen en het idd even navragen als je toch belt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:58

Ik zou er toch nog een keer een dierenarts bij halen.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 17:59

heeft er iemand ervaring met schijndracht? moeten ze dan medicatie krijgen?

ik heb even in de oudere topics gezocht maar vindt hierover weinig informatie, ook niet online

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:32

Eerst de dierenarts vragen. Je kunt toch geen medicatie tegen schijndracht overwegen als ze mogelijk echt drachtig is???

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:34

Dit is mijn oude fokmerrie, ze is 20, bijna 21 jaar.
Ze heeft ong. 11 veulens gehad en is op deze foto NIET drachtig, het is 7 maanden na de laatste bevalling:

Afbeelding

Ik denk dat die oude fokmerries nu eenmaal dat model hebben. Maar hoop voor je dat je tòch een veulen krijgt hoor, maar de dikte van de buik zegt niets.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 14-03-09 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:34

pb Berdien hier op bokt eens.

Haar merrie was gedekt, na meerdere keren scannen zeiden ze dat ze niet drachtig was. Maar er is toch een gezond veulen geboren.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:36

TJolieke schreef:
Eerst de dierenarts vragen. Je kunt toch geen medicatie tegen schijndracht overwegen als ze mogelijk echt drachtig is???

nee tuurlijk niet, maar vroeg me af hoe ernstig dit is. Gewoon een hormonale schommeling die wel voorbij gaat of echt ernstig genomen moet worden

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:38

JaneJansen schreef:
Dit is mijn oude fokmerrie, ze is 20, bijna 21 jaar.
Ze heeft ong. 11 veulens gehad en is op deze foto NIET drachtig, het is 7 maanden na de laatste bevalling:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W3NZAS6G.jpg

Ik denk dat die oude fokmerries nu eenmaal dat model hebben. Maar hoop voor je dat je tòch een veulen krijgt hoor, maar de dikte van de buik zegt niets.

amaai, Jane die ziet er inderdaad drachtig uit, ik zal eens kijken of ik er in slaag mijn account nog terug vindt om een foto van mijn merrie te plaatsen
Laatst bijgewerkt door petraaken op 17-03-09 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link gewijzigd

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:40

Een tweede scan geeft misschien duidelijkheid? Als ze verder is in haar (eventuele) dracht lijkt me de kans groter dat er dan iets te zien is.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:50

hierbij een foto van mijn merrie, vorige zondag genomen (met gsm, dus slechte kwaliteit, maar je ziet vast wat 'het probleem' is)

Afbeelding

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:15

Wij hebben hier ook een merrie staan die dit jaar 21 wordt. Ook 12 veulens gehad, en die ziet er hoogdrachtig uit. Terwijl ze dus leeg is....

Weet je wanneer dat eventuele uitstapje geweest kan zijn? Hoe lang zou ze nu drachtig kunnen zijn?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 08:49

De merries die hier genoemd worden zien er dus eigenlijk altijd drachtig uit. De merrie van Katje27 is duidelijk mooi in drachtmodel aan het groeien. Vind ik dus eigenlijk geen vergelijking.
Katje27: mijn merrie heb ik in het najaar van 2007 gekocht en ze zou niet drachtig zijn (ik wist overigens ook niet dat ze bij een hengstenhouder had gestaan om te dekken). De vorige eigenaar heeft haar door de dierenarts laten scannen en ze 'bleek' niet drachtig te zijn. Haar jonkie wordt in juli 2 jaar.
Wij kwamen er pas achter toen we haar wilden laten dekken. Moest eerst nog even plaatsgemaakt worden :D

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 10:55

thnx voor de reacties, @saffier, ik heb mijn merrie nu twee jaar en je zag altijd een beetje de vorm van de buik, maar hoogdrachtig zou ik nu toch niet zeggen, zeker niet toen ze nog werkte.

De buik van mijn merrie ziet er ook voller, gevulder uit dan de merrie van Jane.

Uitstapje, sja, ik heb een vaag idee van wanneer het 'uitstapje' zou plaatsgevonden hebben. Vorig jaar in eind mei, juni, ten laatste begin juli denk ik. Toen zag ik opeen een ontstoken schaafwonde op haar bil en een dikke vagina. ik heb er mij toen weinig vragen bij gesteld omdat ze nogal dominant is en misschien weer een discussie had gehad met een ander paard. Misschien heb ik dit hier nog niet gezegd, maar eind vorige zomer heb ik ze naar een andere stal gebracht omdat ikniet meer tevreden was over de verzorging, ze hebben me toen gezegd dat er niks gebeurd is met mijn merrie, maar daar heb ik nu toch mijn twijfels bij....

Ik ga in ieder geval deze namiddag nog eens kijken. 't is van woensdag geleden dat ik ze gezien heb (nu staat ze trouwens op een zeer goede stal waar ze weten dat ze wat in de gaten gehouden moet worden) hopelijk zie ik wat verschil

@Tjolieke: hopelijk heb je er een leuk veulen bijgekregen. Wordt ze nog gedekt?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:02

Als je nu je merrie oplaat voelen moet het toch wel heel duidelijk zijn nu of ze drachtig is... Dus dan zou ik dat doen als ik jou was....

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:42

Tsja, ik denk niet dat je alleen aan een buik kunt zien of ze drachtig is. Is ze ook anders qua gedrag? ik zou haar ook even laten opvoelen. :o

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:41

Misschien een hele stomme vraag maar moeten ze met opvoelen altijd het veulen voelen? Zit beetje met hetzelfde probleem eigenlijk dierenarts zegt niet drachtig na opvoelen maar me gevoel zoals ik haar drachtig ken zegt wel drachtig. Ze zou dan nu overigens rond de 5 a 6 maanden zijn. Misschien stomme vraag maar misschien heeft iemand ervaring ermee.
Die van de ts ziet er overigens iid wel drachtig uit moet ik zeggen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:06

ik denk niet dat er een veulen in zit anders had jou veearts een veulen moeten zien want die zijn bij de 4maande al 25 centimeter lang

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:36

Ik denk dat ze met opvoelen ook wel kunnen voelen of de baarmoeder een normale groote heeft of niet...
Ik heb wel een foto van het veulen wat mijn merrie op 7 maanden vergooid heeft. Veulen was het formaat ongeveer van een geit. Ik zal de foto even zoeken en in een link plaatsen.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:23

thnx voor de reacties
@chefke: ze is eigenlijk veel rustiger dan anders en bij vorige drachten was ze op 't einde een echte bitch, ik ben ze nog gaan bezoeken toen ze niet van mij was, hoe ze tijdens het verloop van de dracht is weet ik niet

Ben gisteren nog gaan kijken, voorlopig geen verandering,
ik heb ook de veearts nog niet te pakken gekregen.

Vorige keer zei de veearts dat 't via voelen niet meer ging lukken maar dat enkel een scan mogelijk was, aan jullie uitleg te horen is opvoelen altijd mogelijk, ik begin meer en meer te denken dat daar toch iets moet misgegaan zijn.....

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:50

Tsja, volgens mij is opvoelen altijd mogelijk. Ze kunnen meestal alleen al aan de baarmoeder voelen of ze drachtig zijn ofniet. Als ik jou was zou ik haar nog gewoon een keer laten voelen of scannen. Wanneer zou ze dan moeten volgens jou gegevens?

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:40

als ik gelijk heb dat ze een nachtje gaan wandelen is dan denk ik ergens in april, begin mei....

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:44

Oh jeetje zeg.... en dan heb je opeens een veulentje er bij.... Waar hoop je nu eigenlijk op?
Hou ons vooral op de hoogte want ben wel heel erg benieuwd.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:57

En, weet je al meer?

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:42

Het is natuurlijk mogelijk dat ze schijndrachtig is..
Ook dan kan ze het gedrag vertonen alsof ze drachtig is van melk geven tot bitchy gedrag (naast haar dikke buik natuurlijk)..

Ik zou als ik jou was een andere DA vragen om advies en haar te laten opvoelen/te scannen.

Even een vraagje voor de ´kenners´, kan het niet zo zijn dat opvoelen moeilijk gaat bij deze merrie omdat ze al vaak geveulend heeft, en dat daarom haar baarmoeder sowiezo al vergroot is?