Veulen schopt onderin de buik.... Normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chefke

Veulen schopt onderin de buik.... Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 15:10

Marieke zit op de 20ste op de 2 weken en kan dan dus veulenen. Ze is drachtig van de jonge hengst Campbell. Nou zag ik laatst het veulen schoppen en het schopte echt onderin de buik. (vlakbij het uier) Naar mijn weten liggen veulens altijd op de rug, ben dus bang dat het in een stuitligging ligt. Is er een mogelijkheid om dit te laten controleren? Scan of een eggo? :P . Of is er niks om me zorgen over te maken... Het wordt marieke haar 5de veulen en ik heb het nog nooit eerder gezien. We hebben elk jaar wel een stuk of 5 die moeten veulenen. Zijn er mensen met ervaringen?

Brainless

Re: Veulen schopt onderin de buik.... Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:12

Voor de geboorte draait het veulen op de buik.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 15:15

Dat klopt, maar niet 4 weken voor de uitgerekende datum toch? Ze is 3 April precies uitgerekent, van de eerste inseminatie datum gerekend.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:18

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:27

Mijn veulen schopt daar ook altijd, dit is ook al een paar maanden geleden dat ik het daar voor het eerst voelde. Ik voel het veulen nog op die plek heb en heb wat rond gevraagd ze zeggen dat het toch normaal is.(toch met proefdraaien te maken heeft)
Mijn merrie is 16 maart uitgeteld.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 15:38

OKe, Bedankt ;) Ik hoop zo dat het goed ligt. Heb me nog nooit zo'n zorgen gemaakt als nu... :(

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:37

Dat deed ik ook ik voelde namelijk ook maar weinig iets in haar flanken (dit zag ik regelmatig bij andere merries). Maar als je het niet vertrouwd kun je altijd nog even de DA bellen zodat hij van te voren nog even checkt

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:27

Ja denk dat ik dat ook maar ga doen :o Ben jij er toen iets wijzer van geworden? Voelen ze echt precies hoe het ligt?

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:04

Heb je de DA er al naar laten kijken?? en wat zei die??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:03

Ik zou ook de DA vragen. Die kan altijd met opvoelen kijken of het veulen goed ligt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:36

Aangezien het veulen echt de laatste tellen voor de bevalling pas draait heeft opvoelen of het goed ligt weinig zin. ;)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:12

Hoe bedoel je dat neonlight? Ze kunnen toch voelen Of het in een stuitligging ligt ofniet?
Heb even nagevraagt, Je kan alleen laten opvoelen op de dag dat je denkt dat je paard gaat veulenen, Omdat dan de geboorte kanaal wordt geprikkeld en dan gaan ze veulenen. Aangezien Marieke nooit laat zien wanneer ze gaat veulenen, (vorig jaar toevallig de slijmprop gezien) maar ze druppelt nooit. Dus ik ga er maar vanuit dat de natuur haar wel red. Heb trouwens het veulen weer zien schoppen en nou wel op de normale plaats :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:13

Zie de link die hierboven al gegeven is, tijdens de bevalling draait het veulen van de rug naar de buik. Stuitligging (achterstevoren) zou misschien wel te voelen zijn, maar aangezien je was bang dat het veulen dus niet goed gedraaid was, omdat je de benen in de buik voelde, heeft opvoelen geen zin, want dat is geen stuitligging. En dat heeft gewoon geen zin om op te voelen, veulen draait tijdens de bevalling pas goed. Kun je wel het advies aannemen om op te laten voelen, maar dat is onnodig in de merrie wroeten met alle risico's van dien.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 22:18

Ik was bang voor een stuiligging omdat ze dan niet op de rug liggen. Maar ik geloof nu dat het wel goed zit. Ze is nu weer heel normaal, weer wat vrolijker en wat wakkerder. En ze had vandaag een vol uier! :D Ik heb het veulen laatst "op de normale plaats" Zien schoppen dus Ik denk dat het wel goed zit. Maar bedankt voor je info! Ga haar dus niet meer laten opvoelen. Ik heb haar vandaag in de kraamstal gezet :) Ben benieuwt wanneer het komt!

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:53

Hoi chefke mijn veulen is inmiddels geboren alles is super gegaan ik voelde het veulen nog steeds onder in de buik, enkele dagen voor de bevalling heb ik het veulen toch een keer goed gevoeld in haar flanken. Dus ik denk dat het veulen bij jouw ook wel ok zit. Heel veel succes en ben benieuwt wanneer het geboren wordt

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:55

Heey,
wat leuk zeg, wat is het? Marieke kan vanavond ook veulenen, denk dat het deze week wel komt. Ik denk ook dat het wel goed komt. Het veulen schopt nu ook in de flank.
Bedankt voor je bericht ;)

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:38

Het is een heel chique vos hengstveulen, hij doet het super.(foto's volgens nog)
Ben er ook echt blij mee.
Fijn dat jij het veulen nu ook goed voelt in de flanken, ik was daardoor tenminste ook een stuk meer gerust gesteld.
Heel veel succes, hoop voor je dat het met dit mooie weer geboren wordt