Hengstigheid ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melaniiieee

Hengstigheid ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:42

Hee <33,
Mijn merrie gedraagd zich nu ongeveer 4 dagen heel anders, met rijden is ze eigenlijk een beetje aan het etteren( bijvoorbeeld de heletijd wegspringen om niks, niet doen wat ik vraag ). En ze heeft ook haar staart heel veel omhoog, vooral als ze buiten is. En ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen maar als ze bij andere pony's in de wei komt, gaat haar staart omhoog en doet ze net zo van kom dan. Hopelijk kunnen jullie me helpen..

Eke

Re: Hengstigheid ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:44

Klinkt wel als hengstigheid hoor :j De meeste merries gaan dan vervelend doen en zo met hun staart lopen mijn merrie plast altijd als ze met een ruin staat en ze is hengstig doet je merrie dat niet?

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:45

Nee, dat doet ze nu niet. Vorig jaar deed ze dat wel, als ze een nieuwe ruin zag komen. Maar nu niet, nu doet ze echt wat ik daarboven zeg. En omdat mijn ouders er niet zo heel veel vanaf weten, vraag ik het aan jullie

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:48

Denk toch echt wel dat het hengstigheid is hoor :j Ze hoeven er niet altijd bij te plassen hoor dat moet je niet denken :n

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:53

Oke, want dit is nu zo irritant de heletijd dat geetter. Want vorige week was ze harstikke lief, en nu. Je wilt het gewoon niet zien... Misschien wil ik haar dit jaar laten dekken. dus als ze de volgende keer hengstig word laat ik haar dekken denk ik

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:06

ik begrijp je helemaal! Mijn merrie is ook zo vervelend als ze hengstig is! ze is nu ook hengstig echt balen ben blij als het weer voorbij is! Ik ben ook van plan om mijn paard te laten dekken dit jaar of volgend jaar :j

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:25

komt dat elke maand eigelijk precies de zelfde tijd terug, of is dat elke keer verschillend. Want vorig jaar letten ik daar niet zo op

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:27

is verschillend :j Jammer genoeg haha anders was het wel makkelijk geweest zeg ! :=

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:31

Ja dat klopt, alleen ik merk het toch héél goed aan mijn pony hiihi

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:34

hahah ik ook hoor maar ahg we zullen er mee moeten leven :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:45

Het voorjaar hangt echt in de lucht, zeker vandaag, en daar worden ze heel vrolijk van. Weg springen en de staart in de lucht hoort daar echt wel biij.

Daar heeft die van mij nu ook last van...maar ze is ook nog eens erg hengstig. :D

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:48

Maaar hoe merk je eigelijk precies of ze hengstig zijn?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:00

Hoelang duurt hengstigheid eigenlijk? (Zit momenteel ook met zo'n leuke merrie :Y) )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:02

Hengstigheid komt gemiddeld om de 21 dagen en duurt doorgaans 5-6 dagen.
De eisprong komt gemiddeld op 2/3 of 3/4 van de hengstigheid.

Maar dit zijn de standaardgegevens, sommige merries worden om de 4 weken hengstig en hebben de eisprong al op dag 2.

Als je echt wilt laten dekken is het verstandig om de cyclus goed in de gaten te houden (1e dag en laatste dag hengstigheid opschrijven in je agenda) en eventueel de DA laten scannen op eisprong, zodat je weet wanneer ze op haar vruchtbaarst is.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:14

Oeh oke, hopen dat die dagen snel voorbij zijn kan wel wat leukers bedenken :D

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:19

Ik was nu aan het kijken, maar rond Valentijnsdag was ze ook al hengstig geweest. Want ik schrijf altijd in een soort agenda hoe het ging, en of ze lief was. En toen dacht ik ook al dat ze hengstig was. En dat is nu ongeveer 3 weken geleden kan dat

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:43

melaniiieee schreef:
Ik was nu aan het kijken, maar rond Valentijnsdag was ze ook al hengstig geweest. Want ik schrijf altijd in een soort agenda hoe het ging, en of ze lief was. En toen dacht ik ook al dat ze hengstig was. En dat is nu ongeveer 3 weken geleden kan dat

Ja dat kan, reken maar uit als ze om de 21 dagen hengstig is ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:18

Princesje schreef:
Oeh oke, hopen dat die dagen snel voorbij zijn kan wel wat leukers bedenken :D

Ik heb er nooit erg veel problemen mee gehad. Vooral zelf niet te veel opletten.

Als ze wat meer tegen het been is kan je mooi oefenen dat ze dat ook dan ook aan het been moet zijn.

Tja het hoort bij een merrie he. ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:53

-> KS

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:51

Leonoor schreef:
Hengstigheid komt gemiddeld om de 21 dagen en duurt doorgaans 5-6 dagen.
De eisprong komt gemiddeld op 2/3 of 3/4 van de hengstigheid.

Maar dit zijn de standaardgegevens, sommige merries worden om de 4 weken hengstig en hebben de eisprong al op dag 2.

Als je echt wilt laten dekken is het verstandig om de cyclus goed in de gaten te houden (1e dag en laatste dag hengstigheid opschrijven in je agenda) en eventueel de DA laten scannen op eisprong, zodat je weet wanneer ze op haar vruchtbaarst is.

Reken jij 21 dagen, daarna de hengstigheid, en vanaf 1e dag niet meer hengstig begin je weer met tellen tot 21 dagen?

Of tel je 21 dagen en dan direkt weer 21 dagen? Zeg maar de hengstigheid alweer bij de 2e cyclus optellen?

Ik doe eigenlijk altijd de 1e manier, en klopt eigenlijk altijd, maar was benieuwd hoe andere mensen dit doen..