help wat te doen bij een hoogdrachtig paardje??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veulenvraag

help wat te doen bij een hoogdrachtig paardje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:15

mijn verzorgpaardje is drachtig en het zal midden deze week geboren moeten worden
als een tonnetje rond is ze :+
alleen ik weet niet wat ik moet doen en de eigenaresse ook niet
bv. moet er snachts iemand bij zijn ?
wat moet ik doen qua beweging ??

kan ik aub geholpen worden :? :o

Waves

Re: help wat te doen bij een hoogdrachtig paardje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:37

Jullie hebben een drachtig paard dat over een paar dagen zou moeten bevallen en jullie gaan je nu pas afvragen wat je moet doen. Klinkt behoorlijk onverantwoord allemaal.

Ik zou zeggen, haal er een buurman met verstand van paarden bij, vraag het de veearts, vraag iemand op de manege. Maar laat er gewoon even iemand in het echte leven naar kijken en advies geven. Vanaf bokt lijkt me niet heel handig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:24

Kijk eens naar deze link: www.foalcam.nl en dan het kopje informatie. Daar staat heel nauwkeurig hoe alles in zijn werk gaat.

Heeft de merrie eerder veulens gehad en wat voor ras is het?
Is er iemand met verstand van bevallingen in de buurt op het moment dat het nodig is?

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:15

Ik ben het met Waves eens. ik zie zoveel mensen die denken, oh leuk een veulentje, maar verdiepen zich er helemaal niet in. zoek gewoon iemand die er wel verstand van heeft.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:48

hoe kom je dan bij een drachtige merrie hebben jullie die drachtig gekocht of iets, een paard draagt 11 maanden , ik wil niet zegge dan ik er alles van weet maar ik heb te minste een boek gekocht over paardenfokken en het opvoeden van een veulen. en verdere informatie opgevraagd bij het desbetreffende stamboek.
ik zou nu zeggen ga als de bliksem langs een veearts om je voor te laten lichten, deze zal je dan wel het nodige uitleggen, en zorg er idd voor dat er iemand is met ervaring, veeeeeeel ervaring

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:53

Mijn merrie blijkt ook drachtig, eerste wat ik heb gedaan is in paniek raken en toen bij alles en iedereen informatie ingewonnen! Het dikke buiken topic hier op bokt bijv.! Let op de merrie, harst ze al? Geeft ze al melk? Zijn haar banden al slap? Wordt het haar eerste veulen? En ja ik ga absoluut waken als mijn merrie zover is of als ik denk dat ze zover kan zijn! Hou altijd het nr van je DA bij de hand!! Het liefst van 2..Laat je merrie zelf het werk doen, ga zeker niet als leek zijnde het veulen eruit proberen te trekken..mocht het te lang duren bel dan absoluut je DA!