nakende bevalling: stress!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

nakende bevalling: stress!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:41

Hoi,
mijn merrie is bevrucht de 19de april 2008, ze was al meteen redelijk dik, en staat nu werkelijk op ontploffen!
Men heeft mij nooit een echte "datum" gemeld waarop ze zou bevallen, maar ik veronderstel dan 19 maart?

Haar uier is al gevuld, er hangen nog wel geen druppeltjes aan ofzo... Verder lijkt ze amper nog vooruit te kunnen :D, ze is echt super dik!

Mijn vraag: wanneer zou ze kunnen bevallen? Zou het niet vroeger kunnen zijn? Ze is echt super vruchtbaar, en heeft al meerdere veulens gehad, alleen niet bij mij...

Ik heb al een deel van haar weide (met inloopstalletje) afgezet, want het ligt naast een waterloopje, zodat het veulen daar al niet in kan sukkelen, moest het onverwacht geboren worden.
Er komt ook nog electriciteit op die afzetting, dus dan komt het hopelijk ook niet meer te dicht daarbij in de buurt. Zou dat genoeg zijn?

Verder zou de staleigenaar, als haar uier begon te "lekken", haar wel in de grootste stal zetten, en af en toe eens gaan kijken... Ze zou volgens hem na de bevalling ook een weekje daarin moeten blijven staan met haar veulen, zonder buiten te komen...? (omdat het zo koud nog kan zijn). Na een week gaan ze dan beide terug op het weitje met de inloopstal, die 's nachts wel dicht wordt gedaan, zodat ze 's nachts niet buiten kunnnen.

Wat denken jullie hiervan? Zit ik ergens radicaal verkeerd? Ik wil gewoon niets over het hoofd zien ofzo...

fjordnina

Re: nakende bevalling: stress!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:18

Je kunt dan uitgaan van 24 maart. Een merrie draagt namelijk gemiddeld 340 dagen, wat dus iets langer is dan 11 maanden. Dit is puur een gemiddelde, het is niet vreemd als een veulen op 320 dagen of pas met 360 dagen komt.

Kijk voor info ook op www.foalcam.nl en dan onder het kopje informatie. Er staat een heleboel nuttige informatie op.
Heb je de weide langs dat water gewoon afgezet met lint? Dan is dat niet genoeg. Het beste kun je iets als tuin/schapengaas (uiteraard met niet te grote mazen) gebruiken. Daar komt een veulen niet zomaar doorheen/tussendoor.

Niet bij iedere merrie lekt de uier, dat is dus absoluut geen garantie dat het gaat gebeuren. Meestal doen ze het heel stiekem. De beste aanduiding geven de banden en de vulva.

Laat het veulen geen week in die box staan, een veulen heeft juist beweging nodig. De dag na de geboorte (of evt. dezelfde dag al afhankelijk van hoe het gaat en het weer) kunnen merrie en veulen rustig naar buiten.

Waarom kan de merrie niet in haar eigen stal/weide bevallen? Daar heeft ze inmiddels de antistoffen voor aangemaakt die ze ook aan het veulen mee zal geven.

Zolang het niet vriest en zowel merrie als veulen een droge, beschutte plek hebben kunnen ze rustig buiten blijven.
Ik zou de inloopstal 's nachts dan ook niet sluiten. Ze kunnen kiezen waar ze willen zijn, dat is toch de meest ideale situatie.

Wat je verder nog zou kunnen doen is een birth alarm huren die op gsm werkt. Zo krijg je zelf een alarm (en als je het instelt de staleigenaar ook) en weet je wanneer er wat gebeurd.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 01:28

Haar eigen inloopstal is te klein om in te bevallen, ik heb schrik dat ze dan nog sneller tegen de wand aan gaat liggen!
De stal waar ze naar verplaatst wordt ligt op 15m van haar eigen stal ofzo...
Probleem is dat ik op kamers zit, mijn ouders absoluut geen paardenmensen zijn, en ik eigenlijk maar moet "vertrouwen" op de staleigenaar... En zijn visies zijn vaak niet de mijne...
Daarom maak ik me wel wat zorgen, over dat alles wat hij mij verteld wel klopt enzo...

Ik wou de stal 's nachts dichtdoen omdat ik al gehoord heb van veulens in maart die gwn hele dagen en nachten buiten blijven staan in weer en wind en uiteindelijk sterven aan een longontsteking enzo...

En de stal "dichtdoen" houdt eigenlijk in dat ze de gewone stal hebben + daarvoor een overdekt en winddicht gemaakte plaatsje, ook ongeveer zo groot als een stal. Dus om in te slapen/staan 's nachts is de inloopstal wel grootgenoeg, maar om in te bevallen is het gewoon niet ideaal.

Zouden ze dan eventueel meteen de dag na de bevalling al van die "grote bevallingsstal" kunnen verplaatst worden naar hun inloopstal? Die dan gwn 's nachts dichtgaat, tot het veulen wat aangesterkt is enzo?

Birth alarm ga ik volgend weekend zeker halen! Staleigenaar vond het niet nodig, maar ik zou zelf toch geruster zijn! Hopelijk is het dan alleen nog niet te laat :) !

Alvast bedankt voor je reactie!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:27

Ja, als de stal te klein is, is het inderdaad niet ideaal.

Om je 2e alinea moet ik eigenlijk hard lachen. Verwijs dit maar door naar fabeltjesland :D. Als het veulen ziek is o.i.d. is het terecht, maar een normaal gezond veulen loopt echt niet zomaar een longontsteking op.

Wij hadden op 24 december 2007 een complete verrassing in de vorm van een shetlandveulentje. Was natuurlijk net in een periode dat het tegen -5 enz. aanzat. De eerste dag in een provisorische stal gehouden, de 2e dag 2 uurtjes naar buiten en na 5 dagen dag en nacht buiten. De temperatuur lag toen weer een paar graden boven nul. Ze heeft er niets onder geleden en vond het buitenzijn heerlijk.

Ik zou merrie en veulen in ieder geval vanaf de 2e dag naar buiten doen. Eventueel kun je ze inderdaad weer terugzetten in de inloopstal, beetje afhankelijk van de conditie van het veulen.

Een birth alarm heeft mij al voor heel wat slapeloze nachten behoed. Is de staleigenaar er wel bij op het moment van bevalling? Je kunt evt. ook nog een camera ophangen in de stal zodat je de merrie niet hoeft te storen.