Opfok of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tass

Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:56

Hoi,

Wat zijn de voor- en nadelen van je veulen in de opfok doen?

Ik had gister een gesprek met mijn staleigenaar en die zei dat ik hem beter in het voorjaar en de zomer in de opfok/natuurgebied met andere jongen en andere paarden. En dan in de herfst en wintermaanden weer thuis om dingen te leren, wandelen, poetsen, knuffelen. Anders went hij teveel aan mensen en kan er niks meer mee? Of zo iets...

Ik zelf had eerst het plan om hem gewoon op stal bij mij te houden, hij kan daar dag en en nacht buiten. En vanaf het begin rustig dingen leren en aan elkaar wennen, band en vertrouwen opbouwen.

Er zijn nog 2 merries drachtig dus ook even wachten wat daar uit komt en of die een maatje krijgt.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:07

Tass

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:10

Dank je :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:16

Je traint een paard door gebruik te maken van zijn natuurlijke gedrag. Dat leert hij van andere paarden, en in eerste instantie niet van jou.

Jonge paarden die in groepsverband zijn opgegroeid zijn in het algemeen vele malen makkelijker te trainen dan jonge paarden die door "een baasje" zijn grootgebracht. Ik heb een paar van dat soort paarden onder mijn hoede gehad, en doe mij er maar eentje die zo uit de groep komt, die kun je veel beter vertellen wat hij wel en niet mag doen.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:22

Bij mij op stal komt die ook in een groepje te staan. Een 2 jarige en 2 volwassen en dan 2 veulens die we nog verwachten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:44

Op de manier zoals jij het beschijft vindt ik jouw groepje boven een opfok gaan. Hij wordt zo ook op zijn plaats gezet door de volwassen dieren. De opfok heeft vaak grotere groepen en jouw paard zal dan maar net de laagste in rang zijn. Ben je mooi klaar mee. Op jouw stal hou je veel meer overzicht en kun je dingetjes aanpassen.

Het meest ideale vindt ik 24/7 buiten met een schuilstal, minimaal 1 leeftijdgenootje en wat oudere paarden ertussen. Zo benader je het natuurlijke evenwicht het meest.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:48

Ik vind ook jou situatie boven een opfok gaan. Ik heb mijn paarden ook altijd zo opgefokt. 2 veulens, 2 enter, 2 twenters en 2 of meer oudere paarden. Ik heb nog geen problemen met ze gehad.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:03

fjordnina & Chefke: Dank jullie wel voor jullie reactie. Ik was erg aan het twijfelen. Maar zoals jullie het nu zeggen hou ik hem gewoon bij in dat groepje. De wei is afgezet met draad en zit aan andere weides vast waar paarden staan. Dus die ziet hij ook.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:23

Slotje. Er is hier al een recent topic over.