Nu nog dekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Nu nog dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:55

Hallo,

Is het verstandig om mijn pony in Maart nog te laten dekken?

Liefs.

anneliesdj

Re: Nu nog dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:03

Wat is er mis met dekken in maart?
Je kunt haar in augustus nog wel laten dekken.

Ligt aan je situatie, gaat ze op stal bevallen of in de weide?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:05

Snap ook niet wat er mis is met maart.
Weet je wel hoelang een paard drachtig is?
Zo ja, kan je zelf bedenken in welk jaargetijde het
het handigst is om een veulen te krijgen.
(ook afhankelijk van de huisvesting die je het kan bieden)

(en je weet nooit of ze bij de 1e x dekken ook echt drachtig zijn, dus al begin je in maart,
kan het best zijn dat je in september nog aan het dekken bent)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:09

Maart lijkt mij persoonlijk eerder vroeg dan laat... Een paard is elf maanden drachtig, dat zou dus betekenen dat het veulen in februari al zou komen. ;)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:38

Wij zelf willen onze merrie ook pas eind april/begin mei wegbrengen, het veulen komt dan eind maart/begin april. Dus een mooie tijd vind ik persoonlijk, je hoeft dan niet bang te zijn dat het vriest iig en je veulentje kan dan als het goed is lekker buitenspelen.

Overigens vind ik het zelfs nog aardig vroeg wat wij doen, maar aangezien we er nog mee naar de keuring willen willen we geen risico nemen dat het veulen er nog niet is wanneer de inschrijfdatum voorbij is (keuring is eind juni en in begin juli).
Mocht het de eerste keer niet lukken zijn we alsnog wrs net op tijd (als het dan 3 weken later wel lukt tenminste).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:29

-> KS

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:11

ik laat mijn merrie vanaf medio april dekken is ook erg vroeg vindt ik zelf maar dat is voor de veulenkeuring. In maart dekken vind ik zelf eigenlijk nog iets te vroeg. Dan kan het veulen niet lekker naar buiten als het erg koud is.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:22

Nu NOG dekken moet volgens mij zijn: nu AL dekken. Vind het persoonlijk nogal vroeg in het jaar. Een veulen hoort zo snel mogelijk na z'n geboorte de wei op te gaan om lekker te kunnen bewegen. Het mooiste vind ik zelfs nog om je veulen buiten geboren te laten worden. Dat is het meest hygienisch.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:36

Zelf geef ik ook de voorkeur aan dekken in mei/juni, bij een merrie die wat lastig drachtig wordt wil ik het weleens proberen vanaf begin april maar eerder niet.
Ik doe ze ook zoveel mogelijk naar buiten, is ook beter voor de ontwikkeling dus ik heb het veulen het liefste vanaf dag 1 iig overdag buiten en dan moet het weer dat wel toelaten. Dus vanwege het weer liever geen veulens voor half april(=dekken vanaf begin mei).