wormen of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral_Bink

wormen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:22

was vandaag bij mijn veulen wezen kijken en trof hem heel anders aan dan de vorige keer.
een nog steeds klein zielig ventje. met een ingevallen nekje en lage kont die ook erg wat was afgevallen heel slapjes van achter doffe vacht maar wel een bolle buik.
ben eigenlijk van plan om hem daar weg te halen alleen dat is een erg lastig pakket
wat zouden jullie doen...
moeder is met 4 maanden al bij hem weg gegaan niet mijn merrie hoor!
wormen of niet?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:25

Klinkt toch wel als wormen..
staat hij in de opfok?
Had je wel verder een goed gevoel over de verzorging en voeding etc.
Bij twijfel zou ik hem iig daar meteen weghalen

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 23-02-09 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistral_Bink

Re: wormen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:27

ja alleen de eigenaar van dat land zegt dus dat er niks aan de hand is nou weet natuurlijk zelf wel beter.
de voeding ben ik nu niet meer zo zeker van want trof hem vandaag aan op een kaal land geen gras maar ook gene hooi.
die twijfel is er inderdaad heel erg. morgen ga ik advies vragen bij me vee arts.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:29

Een veulen zonder ruwvoer op een kaal land met zulk schraal/koud weer :\
Dat klinkt alles behalve goed..

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:30

idd wordt dus gezegd dat er om de 2 dagen een baal word neergezet. en klopte ook want zag er vaak 1 staan maar dat kan in 2 dagen niet zo op zijn. :(

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:32

Misschien kun je hem zo snel mogelijk een keer extra ontwormen
Heeft ie wel een plek/stal om te schuilen ?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:35

nee ook niet, t is een kruising ijslander dus dat gaat opzich ook wel. heb hem nog niet zo lang en ijslanders ontwormen ze meestal eerste tijd niet dus zou best wel eens kunnen dat ie niet eerder is ontwormd wel geent ik ga daarvoor morgen naar de VA om te vragen welke ik moet nemen voor mijn paardje van 12 is dat allemaal wat minder lastig gelukkig,

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:39

Mistral_Bink schreef:
nee ook niet, t is een kruising ijslander dus dat gaat opzich ook wel. heb hem nog niet zo lang en ijslanders ontwormen ze meestal eerste tijd niet dus zou best wel eens kunnen dat ie niet eerder is ontwormd wel geent ik ga daarvoor morgen naar de VA om te vragen welke ik moet nemen voor mijn paardje van 12 is dat allemaal wat minder lastig gelukkig,

paarden houden zich warm met (ruw) voer, als ze dat niet tot hun beschikking hebben krijgen ze het koud!
Elk veulen (dus ook ijslanders) moet regelmatig ontwormd worden
zeker als ze steeds magerder worden zakt hun weerstand, en kunnen ze vatbaar worden voor allerlei virussen

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:43

ja idd ik denk dat ik hem deze week nog naar mijn stal toe haal. ruwvoer is idd het belangrijkste. ja het is gewoon raar hele dun verder alleen dikke buik was 2 weken geleden nog niet zo was het gewoon nog een lekker dikke pony.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:45

Mistral_Bink schreef:
en ijslanders ontwormen ze meestal eerste tijd niet dus zou best wel eens kunnen dat ie niet eerder is ontwormd

Op IJsland misschien, daar zijn ook veel minder wormen maar daar hebben ze geen kruisingen dus die van jou zal gewoon wel op het vasteland geboren zijn ;). Bij mijn weten is het hier in NL volkomen normaal ook je IJslander van kleins af aan goed ontwormt. Al zullen er, net als bij andere paarden, vast baasjes tussen zitten die dat niet doen, maar dat heeft niets met het ras te maken.

Verder weet ik niet hoe lang je 'm hebt, maar heb je niet aan de vorige eigenaar gevraagd wanneer de laatste kuur gegeven is en welke..? Of heb je 'm zelf niet ontwormd..?

Ik zou wel heel goed overleggen met je DA met welk middel je dan ontwormt, en erg voorzichtig zijn met de 'cocktails' (Pramox bijvoorbeeld). Want stel dat 'ie wél wormen heeft, komt 'ie serieus in de problemen als die ineens massaal doodgaan, zeker als het dan ook meerdere varianten tegelijk betreft.

Verder zou ik zeggen: weghalen dat dier waar hij nu staat. Al heeft hij geen wormen, hij moet gewoon 24/7 ruwvoer tot z'n beschikking hebben om te kunnen groeien, aangevuld met de nodige vitaminen en mineralen. Als die stalbaas dat kennelijk niet kan bieden, zou ik direct m'n veulen weghalen.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:49

Verder weet ik niet hoe lang je 'm hebt, maar heb je niet aan de vorige eigenaar gevraagd wanneer de laatste kuur gegeven is en welke..? Of heb je 'm zelf niet ontwormd..?

hij zou gewoon alles bij de 70 euro per maand in krijgen maar dat dus blijkbaar waar ik nu achterkom niet?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:53

iets wat ik vergeet te melden zijn ooglid is ipv van zwart op sommige stukken ook lichtroze aan het kleuren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:55

Bron: www.dapbodegraven.nl

Vanwege toenemende ongevoeligheid van wormen voor de huidige middelen en het ontbreken van de ontwikkeling van nieuwe middelen zou minder ontwormen op geleide van mestonderzoek ook een strategie kunnen zijn. Mondeling overleg met ons wordt dan geadviseerd.

-Het wormmiddel dient voldoende hoog gedoseerd te worden, passend bij het gewicht van het paard. Een gemiddelde KWPN-er van 1.65 m. weegt al gauw 600 kg! Equest bevat maar gel voor 575 kg; de meeste andere pasta’s zijn voor 600 kg, tenzij anders vermeld.

-Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Spoelwormen, voornamelijk voorkomend bij veulens en jonge paarden, worden steeds ongevoeliger voor ivermectines. De stof pyrantel (in bijv. Banminth) werkt beter tegen spoelwormen. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd, met ivermectine en dus de eerste levensjaren afgewisseld met pyrantel.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:57

ja daar ben ik bekend mee ben zo wie zo bekend met ontwormen van paarden bij veulens is dat weer net wat nieuwer voor mij.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:59

Met die Equest, in het bijzonder de Pramoxvariant, moet je juist weer wél voorzichtig doseren, dwz zeker weten hoeveel je paard weegt en er niet zomaar voor nog een paard bijspuiten. Verder wordt die sowieso voor veulens onder een bepaald gewicht afgeraden ivm sterfterisico bij overdoseren...

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 01:06

ja daarom ga ik ook echt bij de Va langs ter informatie ben niet iemand die zomaar iets doet de gezondheid van het paard is daar iets te belangrijk voor voor mij.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:16

Ik zou eerst even mestonderzoek laten doen, zodat je in overleg met DA gericht kunt ontwormen.
EQuest mag je pas geven vanaf een leeftijd van een half jaar.Spoelwormen komen idd erg veel voor,en kunnen grote schade aanrichten, dus het is wel erg belangrijk dat je dat uitsluit want wormen kunnen levens bedreigend zijn.
Daarnaast is ruwvoer nu van essensieel belang. Ook als zou er nog gras staan, dan zit daar voor een veulen dat erg terug gevallen is gewoon erg weinig in. Met extra ruwvoer, help je ze er vaak veel sneller bovenop.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:13

ben vandaag bij de veearts geweest die denkt ook ondervoeding en misschien wormen.
zit nu met een groter probleem heb een aanbetaling gedaan op hem bedrag maakt niks uit. dus betekent dat hij nu van mij is maar morgen de 24ste zou ik de rest afbetalen alleen doet degene in kwestie nu moeilijk die wil het geld terug geven en hem houden maar ik weet zeker dat hij daar dan blijft, en dat wil ik niet en de veearts zegt ook dat hij daar weg moet,

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:33

mistral_bink als je een aanbetaling en een koopcontrakt hebt heeft die gene geen poot om op te staan.
Zo heb ik ook een hoop problemen met mijn merrie gehad. Ik heb het paard gekocht van iemand die zich eigenaar noemde maar het niet was omdat die gene de oficieele eigenaar nog geen cent had betaald. Ik had het paard al betaald en thuis staan toen ik er achter kwam. Gelukkig is alles wel goed afgelopen.
Hoop dat het voor jou ook goed afloopt je hebt immers al een aanbetaling gedaan en hebt er dus recht op.
Anders moet je alle kosten die je hebt gemaakt (voer en dierenarts enz. allemaal bij hun leggen dan kost het hun veel meer en grote kans dat het veulen dan als nog van jou word) Heel veel succes en duim voor je.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:03

bedankt ik weet gewoon echt even niet wat ik hiermee aan moet ik heb dus gezegd dat ik de helft van wat ik nog moet betalen aan haar geef en de rest hou voor eventuele veearts kosten en dergelijke en als dat meevalt krijgt ze het daarvan overgebleven geld.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:26

nou het is uiteindelijk toch gelukt hij blijft van mij! hij gaat morgen ochtend van dat land af en komt bij mij op stal:D

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:06

Oh wat fijn gefeliciteerd met je nu helemaal eigen veulen! Wat leuk dat ze hem toch aan jou toe vertrouwen super hoor. En wat fijn dat hij morgen lekker van het land af gaat en lekker op stal komt om goed aan te sterken en weer helemaal gezond te worden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:19

Mistral_Bink schreef:
nou het is uiteindelijk toch gelukt hij blijft van mij! hij gaat morgen ochtend van dat land af en komt bij mij op stal:D

*\o/* Gefeliciteerd

Goed ontwormen en onbeperkt hooi, dan hij is hij er vast zo weer bovenop 8-)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:57

hij staat bij mij op stal hoor staat heerlijk heeft zijn eerste rare gekke slijmerige slobber al gehad:) en uiteindelijk vond hij het heerlijk hoor. morgen langs de DA wormenkuur halen voor hem..

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:33

Goed gedaan!! Hij zal nu best wel opknappen met jou goede zorgen. Veel succes! ;)