Wat moet ik allemaal doen na de geboorte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rigolet

Wat moet ik allemaal doen na de geboorte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:39

Hallo Allemaal,
Nog maar 41 dagen en dan is mn meisje eindelijk uitgerekend.
Dit is voor mij en ook voor mijn merrie het eerste veulen.
Nou is mijn vraag aan jullie, wat moet ik allemaal doen na de geboorte?
Bijv. Hoe registreren, wanneer chippen?
Mijn merrie is een kwpn-er van Jumbo-jet
De vader van mijn veulen is Zento, deze is AES, oldenburg en NRPS goedgekeurd.
Kan ik met mijn veulen naar de kwpn-keuringen of andere keuringen?
Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!

LetsgoKelly

Re: Wat moet ik allemaal doen na de geboorte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:24

Hihi ik heb niet echt verstand maar zal je vertellen wat ik wel denk te weten.
Je kunt zowieso met je veulen naar de keuring.
Binnen 2 weken moet je je veulen registreren/aanmelden geloof ik dan komt hij/zij in het veulenboek. Op 3 jaar kun je dan gaan voor stamboek opname.

Iig succes, ik lees mee voor wat meer tips..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:41

Ik weet het ook niet helemaal, je moet inderdaad het veulen bij het stamboek aanmelden. Door middel van het dekbewijs op te sturen. Door het stamboek word er dan een veulenschetser gestuurd, die tekent het veulen op. Veulen word gechipt en er worden haren getrokken voor eventueel dna. En daarna krijg je na verloop van tijd het afstammelingspapier en paspoort toe gestuurd. En als 3 jarige kan je dan met je paard naar een keuring gaan voor opname in het stamboek.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:51

Ze is gedekt door een niet-kwpn hengst, dan gaat het niet vanzelf, als je er een kwpn papier bij wilt zul je het kwpn moeten bellen en ik neem aan dat zij je dan een geboortebericht sturen om in te vullen.
Als je veulen bij hen geregistreerd staat komt vanzelf een keer de chipper langs.

Je veulen zal een reg A papier krijgen ipv een veulenboek papier. Dit betekent voor later dat je met een merrie wel naar de stamboekkeuring kunt, maar dat ze daar hooguit stamboek- of sterwaardig zal worden bevonden, en dat wordt pas omgezet in stamboek of ster als ze voldaan heeft aan de speciale eisen die voor haar gelden (dit kan zijn rontgenfoto's, cornage onderzoek en een verrichting, IBOP/EPTM of Z+1 in de sport), afhankelijk van waar haar vader niet aan voldaan heeft.

Als het een merrietje wordt en je wilt er later mee verder fokken krijgen haar veulens wel meteen veulenboek papier als je een kwpn ggk hengst gebruikt