pony drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJessiica

pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:45

Hoi,

mijn vader heeft afgelopen winter een bonte pony op een veiling gekocht,
het is een merrie, maar hij word steeds dikker ( lijkt het! )

heeft iemand tips om te kunnen zien of hij drachtig is? ( behalve om de dierenarts te laten komen.. als ze nog dikker word komt de dierenarts wel! )

bedankt.

92smartie92

Re: pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:47

Uiers groeien misschien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:48

Alleen een DA kan zien (opvoelen of scannen) dat een merrie drachtig is.
Aan het einde van de dracht is het ook aan het uier te zien.
Dat een pony dikker wordt is niet altijd een indicatie dat ze drachtig is.

xJessiica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:49

nee ik snap ook wel dat die dik kan worden door veel eten..
maar hij krijgt niet meer dan de andere ponys.. en aangezien we niet weten of hij voor dat wij hem gekocht hebben bij een hengst heeft gelopen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:51

xJessiica schreef:
maar hij krijgt niet meer dan de andere ponys.. en aangezien we niet weten of hij voor dat wij hem gekocht hebben bij een hengst heeft gelopen..

Helaas is het halverwege een dracht moeilijk te zien of een paardje draagt of niet.
En het is nu eenmaal zo dat er beestjes zijn die dik lijken te worden van lucht alleen.

xJessiica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:53

Brainless schreef:
xJessiica schreef:

Helaas is het halverwege een dracht moeilijk te zien of een paardje draagt of niet.
En het is nu eenmaal zo dat er beestjes zijn die dik lijken te worden van lucht alleen.

okee bedankt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:19

xJessiica schreef:

Bij mijn merrie wordt er ook wel ontzettend vaak gezegd dat ze drachtig moet zijn maar ik weet echt dat het niet zo is. Mijn merrie krijgt zelfs vele malen minder te eten dan de andere paarden maar ze is het dikst van allemaal. De andere paarden werken evenveel en zijn van hetzelfde type/bouw zij krijgt 100 gram muesli per dag en de andere paarden 1,5 kilo. Bij de andere paarden zie je de ribben maar bij die van mij zal je echt moeten gaan graven om de ribben te voelen.
Dat jouw pony dik wordt van dezelfde hoeveelheid voer als de anderen hoeft dus helemaal niets te betekenen. Verder moet je kijken waar het paard dikker wordt alleen de buik of de buik en de ribben. En alleen een dikke buik kan ook van de wormen komen. Wanneer is er voor de laatste keer een mestonderzoek geweest, zeker bij een pony van de markt is dit belangrijk. Is haar gedrag verder verandert is het uier verandert. Alleen de dierenarts kan 100 % uitsluiting geven over al dan niet drachtig zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:25

Gewoon op laten voelen, kost maar 25eur en dan heb je wel zekerheid

marrlinde

Re: pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:28

ïnderdaad op laten voelen oid. mocht ze drachtig zijn, ben je iig voorbereid op de meeste -on-kosten die er bij komen..

en ik weet niet of je ervaring met veulens hebt, maar dan kan je je ook genoeg informeren voor het veulen komt, anderd ligt er straks ineens een frummeltje in de stal en weet je niet wat je moet! ;)