Mijn haflinger merrie Annebelle is nu 242 dagen drachtig, maar ik zie nog niks aan haar buik! Begin nu een beetje zenuwachtig te worden of het er nog wel in zit. Ze is met 28 dagen gescant, en toen was ze drachtig. Maar ik ben nu zo bang dat ze het misschien in het begin van de dracht heeft verworpen in de wei zonder dat ik daar wat van heb terug gevonden.
Ze wordt dit voorjaar 18 jaar. Ze heeft 5 jaar geleden een gezond veulen gekregen bij de vorige eigenaar. Dat heb ik allemaal ook meegemaakt, want toen reed ik wel al op haar. Maar ik kan me niet meer herinneren wannneer ze toen echt dikker werd.
Is het verstandig om de veearts er nog een keer naar te laten kijken zodat ik zeker weet of er wat in zit? Of maak ik me nu te vroeg zorgen?
En kan de veearts het alleen met een scan of opvoelen bekijken of is het misschien ook in het bloed te zien als ze drachtig is?
VieJo
Geplaatst: 15-02-09 19:35
Er wordt bijna altijd geadviseerd om met drie maanden ook een scan te maken. Dit zijn immers de ''belangrijkste'' maanden (denk ook maar aan een mens). Ik wil je aaanraden om de veearts te laten komen om je merrie op te laten voelen, zodat je zekerheid hebt. Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of je het ook aan het bloed kunt zien, maar bloedonderzoeken zijn vaak erg prijzig. In ieder geval succes
Anoniem
Geplaatst: 15-02-09 19:36
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-23 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Denk dat het net zo is als bij mensen je hebt mensen waarbij je niks ziet als ze zwanger zijn en andere zwellen juist helemaal op. Maar als je het niet vertrouwt zou ik de dierenarts er nogmaals naar laten kijken.
Ariebren
Geplaatst: 15-02-09 19:39
Als ik de dracht niet vertrouw, dan laat ik mijn DA altijd even de merrie opvoelen. Of ik ga naar de kliniek met de merrie, of ik combineer het met andere kwaaltjes op stal.
BarendregtF
Geplaatst: 15-02-09 19:39
Wij hadden vorig jaar onze merrie voor de eerste keer laten dekken! en alles was dus nog strak en zag je het erg duidelijk! Ze heeft vorig jaar een groot veulen gehad.
Nu is ze weer drachtig, ook netjes op de scan gezien alles(krijg ik helemaal moeder gevoelens van hihi) Maar de afgelopen tijd hebben wij gekeken want we zagen zo weinig,maar gelukkig als ze op een bepaalde manier staat zie je dat ze drachtig is! en ik heb het gisteren zien schoppen!!!!:D
Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat je het misschien niet goed kan zien omdat ze wat uitgerekt is! hoeft niet altijd dus zou ik toch maar een scan door de dierenarts laten maken!!!! alles gaat voor zekerheid, zou morgen gelijk bellen.
Je hoeft het niet altijd te zien. Is heel wisselend per merrie. je kunt nu op laten voelen, maar wat win je daar momenteel mee? Nu opnieuw gaan dekken heeft toch geen zin, daar is het te vroeg/te laat (net hoe je het wilt zien) voor.
Hou gewoon de uitgerekende datum aan en als er dan tegen die tijd nog geen tekenen zijn van een naderende geboorte en ze is weer hengstig begin je gewoon opnieuw met dekken.
Scannen kan niet meer hoor, daarvoor is het veulen veel te groot....Meestal zie je op 8 maanden wel dat er een veulen in zit. Het ligt ook een beetje aan de bouw van de merrie, bij grootramige forse paarden zie je vaak veel later dat ze dragend zijn dan bij de ranke sportpaarden. Wat dat betreft is er nog hoop dus...