natuurlijk dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

natuurlijk dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 16:34

ik heb even een vraagje, ik weet niet of ik het hier moet plaatsen of ergens anders als het hier niet goed staat mag je het weg halen dan zoek ik een ander plekje voor mijn vraag...

Ik heb mijn merrie nu bij de hengst staan ze is goed hengstig en de hengst mag alles bij haar doen behalve dekken, nou staat ze daar prima dus dat is het probleem niet maar er moet wel wat gaan gebeuren natuurlijk niet dat ze daar de hele zomer straks staat en nog niet drachtig is.
Is ze er dan nog niet helemaal klaar voor of zou ze hem niet goed genoeg vinden ofzo?
Ja je weet het niet in de natuur mag ook niet iedere hengst op elke merrie natuurlijk.
Nou zij de hengstehouder dat hij haar eventueel wil kluisteren zodat ze hem niet kan slaan als hij haar betreed zeg maar. Maar heeft iemand daar ervaring mee? en wat zouden de gevolgen zijn? We proberen het tot maandag en als het dan nog niet goed is gegaan dan moet ze aan de kluister vind hij.
Vandaar dat ik eerst even jullie vraag of dit niet te ver gaat?
Ik heb hier helemaal geen ervaring mee wij deden de merrie en hengst een paar dagen samen los gooien met de camara erbij zodat we westen wanneer ze gedekt zouden zijn maar hij doet het dus aan de hand.

De hengst zelf is ook niet gemeen ofzo hij is juist heel lief en zacht voor haar hij duikt er niet zomaar op hij gaat eerst snuffen met haar en dan ruikt hij onder haar buik en onder haar staart dan knuffen ze is wel erg schattig dat vind ze allemaal goed maar als hij aanstalte maakt om te springen dan slaat ze af.

Ik hoop op een reactie van iemand die dit vaker heeft mee gemaakt. en iemand die mij iets kan vertellen over de kluisters.

Alvast bedankt

Anoniem

Re: natuurlijk dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:38

Wil je een veulen in januari dan?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:40

Hoe oud is de merrie? Is ze al eerder natuurlijk gedekt?
Hoeveel 'ervaring' heeft de hengst?
Dit zijn allemaal vragen die mee kunnen spelen, maar 9 van de 10 keer is het zo dat als de merrie afslaat ze nog niet 'klaar' is om gedekt te worden (wat dat betreft is de natuur soms handiger dan de mens)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:41

waarschijnlijk is het te vroeg,kan morgen zomaar anders zijn.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 16:57

Jannie19 nou dat maakt ons niet zoveel uit wanneer het veulen geboren word. De hengst word ik mei verkocht en die mensen weten nog niet of hij hengst blijft. Dus vandaar dat we vroeg gaan beginnen omdat ik niet verwacht dat ze in 1x drachtig is. Maar als ze de hengst nieteens laat springen dan komt er nooit een veulen natuurlijk.

De merrie heeft in het verleden wel meerdere veulentjes gehad bij haar eerdere eigenaren maar weet niet hoe ze daar verder was ik heb haar papieren maar zijn wel duplicaten opgevraagt nou ja de aanvraag gaat maandag de deur uit.
de merrie is 17jaar.
De hengst heeft vorig jaar 4 merrie's gedekt en heeft bij een andere shetlandermerrie waar hij altijd mee los stond een veulentje verwekt dat afgelopen zomer is geboren hij was er vroeg bij was ook niet de bedoeling maar ach merrie was zijn gezelschaps maatje en ook een wat oudere merrie.
Hoop echt dat ze dan nog niet klaar was en dat ze dan morgen gewoon meteen toe laat ik zie de kluisters nou niet echt zitten.

amazone77 oh ik hoop het zo

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:17

Op zich zou ík het niet erg vinden als ze nu nog niet toe laat..
Een veulen in januari zou ik zelf niet op prijs stellen omdat de overgang van warme buik naar vorst wel erg groot vind.. en alles is nog dor, koud en nat..

Je merrie zal er waarschijnlijk ook nog niet aan toe zijn, kan zomaar anders zijn over een paar weken.. bij de volgende hengstigheid. Bij de meeste paarden gaat nu de cyclus weer op gang komen.
Je kan ze idd laten kluisteren, de hengst heeft dan vrij toegang tot de merrie, zonder dat er klappen vallen. En je merrie heeft dat heel snel door hoor!

Overigens 'pakt' het veel beter met een natuurlijke dekking.. kans is dus groter dat ze wel dragend is als ze een paar keer gedekt is..

Sukses..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:10

Het is nog zo vroeg in het jaar... Grote kans dat ze wel hengstig lijkt maar dat er ook nog helemaal geen eisprong is en de hengstigheid dus ook niet helemaal door zet.
Voor een paard is dit helemaal niet het seizoen om voort te planten dus zo gek is dat niet.
Als je bang bent dat ze niet in 1x drachtig raakt, zou ik het juist niet zo vroeg proberen :=
Alleen maar meer kans dat ze vuil wordt van het dekken als ze er niet klaar voor is...
Ik zou dan juist wachten tot maart/april als het langer licht is en de temperatuur wat hoger. Veel grotere kans op een goede hengstigheid met eisprong.

Als je zo vroeg wilt dekken, kan het helpen door de merrie al vanaf eind december te foppen door ze onder veel licht te zetten, minimaal 16 uur per dag.
Dan denkt het lichaam dat het al voorjaar is.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:28

Mijn merrie wilde het na talloze keren proberen ook steeds niet. We hebben haar toen vastgezet aan het hek, maar niet gekluisterd.
Ze accepteerde het toen wel, maar het was wel een naar gezicht, zou het niet snel een tweede keer doen.
Was gelukkig wel in 1 x raak

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:04

Dat van die hengstigheid had ik eigenlijk nog niet echt zo bekeken inderdaad dat ze dus wel hengstig lijkt maar het eigenlijk nog niet is. Vorige maand was ze hengstig en toen parkeerde ze steeds haar kont voor Kandy haar neus vandaar dat ik ook eigenlijk dacht dat ze dus wel klaar voor was...

Normaal zou ik ook niet nu al laten dekken maar omdat dus de hengst in Mei is verkocht en ik toch niet nog een keer wil gaan zoeken naar een andere geschikte hengst voor deze merrie. Hij heeft een mooie fijne bouw en zij is iets grover gebouwt en hij heeft een gouden karakter en zij ook hij heeft zulke mooie gangen en zij is ook erg ruim vandaar dat dit de hengst voor deze merrie. En we hem graag wilde.
Als het dinsdag nog niet lukt zonder kluisters dan gaat ze naar huis ik heb voor mezelf besloten dat ik haar niet wil dwingen om in de kluisters te staan ze is me veel te veel waard om het vertrouwen in mij te schaden door haar vast te binden met haar benen. Als het dus niet gelukt is dan over 3 weken weer en als het dan nog niet dan gaat ie maar op een dummy en dan word ze geinsemineerd en dan laten we hem nog een paar keer springen en willen we een voorraadje in slaan zodat we het kunnen proberen tot ze wel drachtig is.
Want die pony is me alles ze is echt zo 1 waar je dus nooit een 2de van vind.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:37

Als ze de hengst niet toelaten is er vaak geen goede eisprong. Ik vind dat kluisteren maar niks (maar ben ook meer van de rietjes :D ). Als je een hengst laat springen op een niet goed hengstige merrie heb je een grotere kans op kleine beschadigingen aan het slijmvlies van de baarmoeder. Met een beetje pech houd je daar het hele jar last van, dus ik zou maar even rustig aan doen.
Wij zaten vroeger nog wel eens te prutsen, maar sinds we later beginnen te dekken (april/mei, het liefst met de zon erbij), zijn ze eigenlijk allemaal in 1 of 2 keer drachtig.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:09

sorry maar kluisteren vind ik helemaal niks...

en het gaat om een shetlander snap ik uit je verhaal?
je kan de hengst tog gewoon bij de merrie los laten lopen in de wei of padoc.....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:15

Het is al een paar keer gezegd, als de merrie afslaat, zal ze er niet aan toe zijn. Ik denk ook dat kluisteren niet de oplossing is, ik vraag me af of ze dan wel makkelijk drachtig worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:18

als jij haar niet wilt laten kluisteren dan heeft die hengstenhouder daarnaar te luisteren
dan is aan hem en jou de keus : houden we de merrie nog langer bij de hengst?
of komen we later terug?
Zie dat je die keus inmiddels gemaakt hebt.

De merrie lijkt me duidelijk aan te geven er nog niet klaar voor te zijn..het is net als bij mensen...
dus respecteer dat dan en wacht nog even een maandje :D

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:25

Ik vind het een wijs besluit dat je hebt genomen. Luister naar je merrie. Als zij aangeeft niet gedekt te worden dan is ze gewoon nog niet zover. De natuur laat zich nou eenmaal niet dwingen en dat is maar goed ook. ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:23

Ik denk dat je een goede keuze maakt door haar niet te laten kluisteren. Als het mijn merrie was (dan was ik sowieso later begonnen, mei is nog ver weg), dan zou ik eerst eens scannen om te kijken of er al een eitje ontwikkeld op een van de eierstokken. Zelfs shetjes kunnen gescand worden...

En om je alvast uit de droom te helpen:
"een voorraadje inslaan" doe je niet zomaar.. Als je het gekoeld bewaard is het hooguit een dag of 2 houdbaar. En om het in te laten vriezen komen hele andere technieken en prijzen om de hoek.. 1000 euro is dan niks..

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:58

Als de merrie afslaat is er ws geen goede eisprong. Ik ben het helemaal eens met je beslissing. Ik ben voor een natuurlijke dekking, maar helaas is het wel zo dat maar heel weinig hengstenhouders respect en oog hebben voor de signalen die de hengst en de merrie bij het schouwen/dekken afgeven. Wil een van beide niet, dan moeten we er volgens mij vanuit gaan dat de tijd nog niet rijp is! Sommige hengstenhouders gaan ook zo onbesuisd te werk en willen de hengst het liefst zo snel mogelijk en met zoveel mogelijk lawaai op de merrie hebben; ongelooflijk stom vind ik dat altijd. Beheersing, rust, goede observatie en een beetje "galantheid" moet de hengstenhouder drijven!

Heel veel succes hoor!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:57

Vandaag weer lekker met de merrie gewandeld ze was wat sloom en niet echt de vrolijke actieve zelf dus toen we terug kwamen op het terijn bij de hengst heb ik haar even in de rijbaan gezet om te laten rollen vind ze altijd erg fijn en dat deed ze ook uitbundig.
Toen terug naar de poetsplaats om te poetsen en dan maar lekker op stal was de bedoeling.
(We hadden besloten haar daar te laten staan en haar volgede maand weer te proberen)
Toen ze de box in ging moest ze langs de hengst en ging voor zijn neus staan en plassen en gillen niet mee lopen dus de hengst kwam bijna over de box heen en heb haar mee gesleurt naar haar eigen box en heb de eigenaar van de hengst even gevraag mee te lopen. We hebben ze weer uit de box gehaald en toch nog 1x geprobeerd en ze zag hem ging staan en liet hem zijn gang gaan.
Dus madammetje liet zelf weten wat ze wil en wanneer ze het wil en daar komt dus niemand tussen haha.
Nu blijft ze daar nog een paar dagen zodat ze morgen nog een keer gedekt word als ze het toelaat en dan komt ze zaterdag weer lekker naar huis.
Ze had natuurlijk gehoord dat ze daar moest blijven en dacht "Hé, dat wil ik niet ik wil snel naar huis"
Dus nu maar hopen dat het gelukt is want als ze drachtig is gescant dan gaat de hengst naar zijn nieuwe huis. Ze hebben wel afgesproken dat hij minimaal hengst blijft tot augustus en dat als ze niet meer drachtig zou zijn ze kosteloos nog maals gedekt kan worden tot het weer is gelukt. Dus zekerheid hebben we nu gelukkig wel nu.

Hartelijk dank voor jullie leuke reactie's

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:34

heel veel succes met de misschien wel drachtige mama haha
en hopelijk zien we volgend jaar heel veel leuke fotos van een baby paardje.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:23

Dank je amazone77 ik ben ook heel blij dat het als nog is gelukt.
Pony heeft het nu wel erg naar haar zin daar en omdat ze in de trailer erg druk is en er een pony daar hoefbevangen is geraakt blijft onze Juwel daar nog een maandje extra zodat ze niet nog eens extra stress hoeft te hebben van nu terug naar huis en dan over 3 weken weer terug naar daar dat is alleen maar extra stress opwekken en dat heeft geen zin. Ze loopt hier altijd lekker met mijn zoontje onder het zadel en dat kan daar ook dus ze gaat daar elke dag een uurtje met de kleintjes rijden en zo kunnen we elkaar even helpen dus leek mij een hele goede oplossing al missen we haar wel thuis natuurlijk.
Het is 5 autominuten dus we zijn er zo.
Ik heb nu al zin om foto's te maken straks van haar dikke buik en het wachten tot het veulen zich zal melden haha duurt nog zo lang...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:26

hee gefeliciteerd dat het toch gelukt is!
Ik hoop dat ze nu lekker drachtig is :)

Ennuhh.. als ze drachtig is, gaat het sneller dan je denkt hoor ;)

wat een goede oplossing, succes en ik blijf je verhala volgen!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:37

Mooi dat het toch nog gelukt is. Wij hebben een merrie gehad die zich maar 1 keer liet dekken in een hengstigheid, andere keren sloeg ze af. De keer dat ze zich liet dekken was ook echt rond de eisprong, deze merrie is altijd van 1 dekking ook drachtig geworden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:02

Neonlight schreef:
Mooi dat het toch nog gelukt is. Wij hebben een merrie gehad die zich maar 1 keer liet dekken in een hengstigheid, andere keren sloeg ze af. De keer dat ze zich liet dekken was ook echt rond de eisprong, deze merrie is altijd van 1 dekking ook drachtig geworden.

Nou, dat was dus afgelopen jaar met mijn merrie ook. Het jaar daarvoor was ze enorm hengstig en liet ze zich het liefst drie keer per dag dekken :D , maar dit jaar wilde ze bijna niet hengstig worden en toen ze het eindelijk dan toch werd, liet ze zich één keer dekken en daarna was het afgelopen. En inderdaad ook drachtig!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:45

Super dat het gelukt is .. toch vind ik het allemaal maar op een rare manier gaan !

Ik vind het namelijk voor merrie en hengst niet bevordelijk om ze een tijdlang bij elkaar te houden...
ik ben meer van elke dag schouwen en wachten tot de merrie zich goed hengstig toont.
Op jullie manier is de merrie continu in de verdediging !
Verder vind ik het erg vroeg in het seizoen. Het is veel beter om in het voorjaar een veulen te verwachten, dan midden in de winter.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:38

marjolein88, waarom vind je het maar op een rare manier gegaan?
De merrie en de hengst zijn maar 1x per dag even bij elkaar geweest aan de hand want ik wil mijn merrie niet over belasten met dat ze de hele dag bij elkaar lopen en hij maar te pas en te onpas op mijn merrie probeert te springen als zij dat niet wil. Ze is heel netjes steeds geschouwt en als zij afsloeg dan ging hij weer netjes naar zijn stal en ze heeft het 3x zelf toe gelaten en gaf de 4de dag netjes aan dat ze hem niet meer wilde dus ze is 3x gedekt en dat was toen zij het zelf toe liet aan de hand.
Ze staat nu nog op het dekstation omdat ze niet nog eens extra de trailer in hoeft voor het schouwen omdat ze dat niet zo fijn vind. En over nu 20 dagen word ze weer geschouwd en als ze dan afslaat en niet hengstig is dan komt ze lekker naar huis en word ze met 6weken gescant.
Het is allemaal heel netjes gegaan. Ik hou er niet zo van om de merrie en hengst samen in een landje te zetten en maar even een week te laten gaan ben veel te bang dat mijn merrie daar schade aan over houd.

Dat wij vroeg in het seizoen dekken tsja dat is onze keus en daar hebben wij zo onze redenen voor. Ik zou in een andere geval ook later dekken maar op dit moment was dat niet handig en wij kunnen de merrie en het veulen alle zorg geven die bij een vroeg veulen komt kijken zoals een eventuele warmte lamp of veulen dekje als het koud is en regend ofzo als wij dat niet tot onze beschikking hadden zouden we een andere gekozen die wel later beschikbaar was maar deze hengst was presies wat we zochten en dan gaan we er voor voordat we er spijt van zouden krijgen dat we toch niet met hem zijn gaan dekken.
Hoop dat het je nu wel een beetje duidelijk is dat het wel degelijk fair is gegaan...