Geboorte; helpen/ingrijpen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Geboorte; helpen/ingrijpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 02:59

Ik zat net een geboorte te kijken via een webcam en het viel mij op dat ze vanaf het moment dat de pootjesblaas zichtbaar was al om de merrie heen liepen, toen de knietjes zichtbaar waren zijn ze gaan trekken en het veulen werd uitgebreid drooggewreven en pas na 10 minuten bij de merrie gelegd, daarna bleven ze het veulen wrijven en op den duur hebben ze hem opgetild en omhoog gehouden tot hij zelf kon staan, bij de uier gezet en laten drinken. Merrie en veulen kregen genoeg begeleiding dus.

Nu vraag ik me af; wat doen jullie?
Laat je de merrie alleen en kijk je van een afstandje toe of trek je mee zodra het kan? Wannneer is voor jou het moment van ingrijpen? En wat doe je met het pasgeboren veulen? Droogwrijven en omhoog helpen of laat je het aan de merrie over?

Dana01

Re: Geboorte; helpen/ingrijpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:59

meetrekken doe ik niet, wel help ik soms om er voor te zorgen dat het veulen niet terug schiet.....

droogwrijven hangt helemaal af van de temperatuur, ik weet dat het in amerika momenteel zo koud is, dat de oren er bijkant afvriezen, natte veulens zijn daar heel gevoelig voor, dan zou ik dus afdrogen.

omhoog helpen hangt er ook weer vanaf, sommige veulens zijn er bijna, soms geef ik ze net even dat laatste zetje :D

over het algemeen gebeurd het 's nachts, en dan wil je op een bepaald moment toch wel even slapen, als het veulen dan nog niet gedronken en gemest heeft, dan help je even.......

maar in een gewone situatie kijk ik gewoon lekker toe en redden ze zich prima :j

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:11

Mee helpen hangt echt van de situatie af ......... Bij ons vorige veulen had de merrie het op een gegeven moment echt even te zwaar en ben ik haar gaan begeleiden en heb op iedere perswee zachtjes het veulen naar buiten begeleid. Droogwrijven doe ik eigenlijk nooit. Als het koud is buiten dan gaat er gewoonextra stro in de boks en laat ik de merrie zelf kennis maken met haar kindje. Ze gaat het wassen en daardoor stimuleerd ze zelf de bloedsomloop van het veulen en is dit hun kans om elkaar goed te leren kennen. Helpen met opstaan hangt echt gewoon van het veulen en de tijd die het neemt om te gaan staan :-)

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:14

Ook wij kijken toe en helpen alleen als we denken dat het te lang gaat duren of niet helemaal vanzelf gaat.
Verder laten we ze zoveel mogelijk alleen; kijken dus van buiten te stal.
Of via de webcam als het 's nachts gebeurd.

Als het veulen moeite heeft met gaan staan, helpen we wel (omdat we wel weer graag naar bedje gaan) en dan kijken/hopen we dat die zelf naar de melkbar strompelt. Dan nog wachten op de darmpek en nageboorte.

Gelukkig hebben wij nog geen grote problemen gehad, afkloppen maar :D.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:53

De afgelopen keer heb ik meegeholpen, merrie had het erg zwaar met een zeer stevig veulen. Vervolgens hebben we de ergste nattigheid er met wat stro afgewreven. Verder lekker laten staan en niet meer mee bemoeien.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:55

Wij helpen ook alleen als het nodig is.
En als het veulen steeds na een wee steeds weer een stukje terug schuift dan houden we de beentjes even vast zodat de merrie niet steeds extra hoeft te persen zeg maar. Ze hebben het al zwaar genoeg.
Verder als het koud is buiten dan wrijven we de veulens ook even droog maar als het weer het toelaat dan word er alleen op een afstandje toe gekeken.
Als een veulen op wil staan en het lukt niet of duurt veel te lang dan geven we ook even een kontje en helpen we de uier even vinden zodat we daarna snel weer lekker naar bed kunnen gaan en merrie en veulen lekker hun ding kunnen gaan doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:09

Zodra het water breekt of een merrie begint met persen, voel ik altijd op.
Ligt het niet goed, dan kan je in deze fase veel meer corrigeren dan als je de merrie eerst het veulen in het bekken klem laat persen en je dan verbaasd staat te kijken dat het er niet uit kan.
Ook een red bag delivery is dan veel beter tot een goed einde te brengen.

Ligt het veulen goed, dan laat ik haar zoveel mogelijk zelf aan de gang.
Wel ben ik er in de stal bij. De beentjes houd ik vaak ook vast om te voorkomen dat ze tussen de weeën weer terug zakken.
Bij een probleemloze bevalling haal ik het vlies van het veulen en zorg ik dat alle vloeistof uit de neus is.
Ligt de merrie nog rustig, dan wrijf ik het veulen droog met een handdoek of ik leg er een handdoek overheen als het te snel afkoelt. Zodra de merrie opstaat, kijk ik of het naveltje goed dicht is en er gaat wat betadine op. Nageboorte even opbinden bij de merrie en dan mogen ze het zelf uitzoeken.
Ik blijf wel in de buurt en geef soms een klein steuntje bij het opstaan. Accepteert de merrie het veulen, veulen waggelt wat rond, dan ga ik naar binnen en volg het op de camera. Lijkt het te drinken of te mesten, dan ga ik even checken.
Komt de nageboorte eraf, dan haal ik die uit de stal.

Bij maidens wil ik nog wel eens helpen met de moeilijkste delen. Al is het maar om ze heel voorzichtig wat bij te sturen als de merrie uit dreigt te scheuren.
Als een merrie erg moe is, help ik ook door het veulen af te drogen.
Soms staat het veulen al eerder dan een uitgeputte merrie. Beter dan vast wat afdrogen dan teveel laten afkoelen als het koud is.
Drinkt een veulen binnen 2 uur niet? Dan melk ik de merrie en krijgt het een fles biest. Dan mag het even uitrusten en kan daarna met nieuwe kracht opnieuw gaan zoeken naar het uier en omdat het dan de geur en smaak kent, lukt het vaak sneller.

Overigens zijn de paarden hier gewend dat ik 's avonds laat in de stal ben. Ik mest dan altijd nog een keer uit en loop wat te rommelen. Sommigen blijven dan ook gewoon liggen.
Ze staan dus niet raar te kijken als ik de stal binnen kom en het stoort ze ook niet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:55

Bedankt voor de reactie's, voor bv Fjordnina en Lovepaints; wanneer duurt het voor jullie te lang? Of wat is een duidelijke signaal om in te grijpen ookal duurt het nog niet lang?

MarijeR; dank, duidelijke reactie. Maar over dat opvoelen, dat doe je gewoon zelf? Zitten daar geen risico's aan?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:57

Onze merrie is gister bevallen.. Alleen onze ervaring is dat ze vaak grote veulens geeft, wij helpen mee tot het hoofdje vrij ligt, en de rest mag ze zelf doen. De andere dames mogen het eerst zelf doen.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:59

Nooit gaan trekken als de merrie niet aangeeft dat het nodig is!!Echt nooit doen!!
Omdat paarden blijven persen, in tegenstelling tot koeien, loop je dan het risico dat je het veulen vasttrekt achter de bekkenrand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:00

Hoezo vasttrekken? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:02

Als de beentjes (nog) niet helemaal goedliggen en je gaat trekken, dan loop je de kans dat de beentjes achter de bekkenrand blijven hangen. Dan trek je het veulen dus vast, en komt het niet meer goed los zonder hulp van een dierenarts. Het is dus nooit raadzaam om bij voorbaad al te gaan helpen. Het trekken levert het veulen ook een hoop stress op. Daar kunnen ze aan onderdoor gaan als het te lang duurt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:04

Op die manier, ok.
Persoonlijk zou ik het ook liever niet doen maar ik vraag me dus af wat de gedachte is van mensen die dat wel doen, bv de stal waarvan ik het filmpje heb gezien, die weten toch vast de risico's ook wel.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:07

anneliesdj schreef:
Op die manier, ok.
Persoonlijk zou ik het ook liever niet doen maar ik vraag me dus af wat de gedachte is van mensen die dat wel doen, bv de stal waarvan ik het filmpje heb gezien, die weten toch vast de risico's ook wel.

Mensen maken vaak de onjuiste vergelijking met een koe. Koeien kunnen namelijk stoppen met persen. Daardoor heb je de 'ruimte' om het kalf nog te sturen en eraan te trekken. Maar omdat een paard blijft persen, kun je situaties krijgen in de vorm zoals ik deze eerder heb vernoemd. Mensen die aan het veulen gaan trekken weten echt niet altijd wat de risico's zijn...
Ik begrijp dat je het veulen (voor het eerst?) thuis wil laten komen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:18

We hebben al eerder veulens gehad, ook 1 van deze merrie maar toen deed ze erg krengerig in het begin, vandaar dat ik nu absoluut wel bij de geboorte wil zijn en omdat veel verschillende verhalen hoort over wanneer in te grijpen vroeg ik me af wanneer anderen dat doen en vooral waarom.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:36

'T advies wat ik vorige week donderdag nog van een dierenarts hoorde: zoveel mogelijk AFBLIJVEN ;) ! Tenzij er complicaties zijn natuurlijk, maar dan is het stomste wat je kunt doen 'zomaar wat doen/zomaar wat trekken'. Als je geen dierenarts bent weet je nooit of je het goed doet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:41

Maar wanneer is voor jou het moment om in te grijpen of de DA te bellen?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:07

er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen trekken en tegenhouden....
op de cams is dat vaak niet te zien, dan denken mensen al snel dat er getrokken word.... terwijl men vaak alleen er voor zorgt dat het veulen niet steeds terug schiet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:30

wijlaten in princiepe de merrie alles zelf doen.via de camera hou ik ze in de gaten.Als de situatie zich voordoet dat het te lang duurt dan gaan we helpen.Maar meestal hoeft dat niet.Maar we hebben ervaren fokmerries dat scheelt.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:57

Tja, wanneer duurt het te lang?
Dat kan ik niet vertellen; alles draait om de merrie en hoe de bevalling verloopt. We gaan meer op ons gevoel af, denk ik.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:58

Bij eenb evalling hou ik alles op afstand of via een camera in de gaten op het moment dat ik twijfel of het nog goed gaat ga ik pas naar de merrie toe (of bel de da). Als het een normale bevalling is maak ik hooguit de pootjesblaas stuk. Ik probeer moeder en kind zo veel mogelijk met rust te laten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:20

In principe moeten ze het zelf regelen natuurlijk. Als er wat mis gaat is het anders, maar als alles goed gaat doen we niks.
Bij zware bevallingen voorzichtig het veulen vasthouden, zodat het niet terugschiet. En ik heb één luie merrie, die verwacht dat we even helpen. Maar dat kun je alleen doen als je precies weet hoe je paard zich gedraagt, zou dat ook ook nooit bij mjn andere merries doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:08

Je bedoelt dat ze boos of bang kunnen reageren?

Maar hebben jullie allemaal een cam in de stal dan? Zelf heb ik dat niet en sta dus het liefst in de box ernaast over de rand mee te gluren maar dit keer gaat de merrie in de weide bevallen dus is dat minder handig.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 01:05

Wij hebben ook geen camera of geboortemelder. We gaan een paar keer per nacht kijken zodra ze begint te kegelen (ze staat aan huis dus dan gaat dat makkelijker). We zijn nog nooit bij de hele geboorte bij geweest en het is altijd goed gegaan zonder hulp. Nou kun je hier natuurlijk niet vanuit gaan, maar we zijn er altijd redelijk op tijd na de geboorte bij dus als er iets niet goed gaat zijn we er wel, maar in principe doet onze merrie het altijd zelf. Als we mijn 4 jarige merrie volgend jaar voor het eerst gaan dekken komt er denk ik wel een camera en een geboortemelder omdat het dan haar eerste keer is.

Bij onze merrie is het motto: geen getrek of hulp als het niet nodig is. Laat de natuur zijn werk doen zolang alles goed is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:31

Goed om te lezen dit,volgens mij gaat het vaak ook wel zo snel dat je het al gauw mist ofniet?