Mijn veulen van 6 maanden heeft al een week de diarree. Soms heeft hij wel inene een goede drol. maar wel vaak diarree. hij is nu drie weken bij me. en hij is toen met 5 maanden in 1 keer van zijn moeder afgehaald. nou had ik al verschilldende ideeen wat het kan zijn; - teveel koud water drinken - de liksteen (hij is er verliefd op) - misschien reactie van in 1 keer geen moedermelk - zand eten?
weten jullie wat het kan zijn en wat kan ik er aan doen?
angel1986
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-09 19:31
niemand???
tbns
Geplaatst: 01-02-09 19:35
De liksteen kan een reden zijn, zeker als hij/zij daar veel aan likt. En dan is het ook nog afhankelijk van welke liksteen. Koud water is ook een goede mogelijkheid maar dat betekent dan dat hij daar erg gevoelig op is. Zorg voor een goede veulenbrok en wacht niet te lang met het laten komen van je dierenarts (maar dat lijkt me logisch).
De dierenarts morgenvroeg even bellen? Een telefonisch consult kost niet zoveel hoor. Omdat je hem nog maar zo kort hebt zou ik voorzichtig zijn en niet te lang wachten. Misschien is er iets kleins dat de da zo kan verhelpen maar waar jij niet aan denkt. Zo'n kleintje kan zo uitgedroogd zijn!
angel1986
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-09 20:29
Heb vandaag wel even zijn huid gecheckt en die ziet er goed uit! Dierenarts hadden we de tweede dag gebeld en gaan we morgen weer bellen. De dierenarts gaf ook als rede het koude water. Sinds het is gaan vriezen heeft hij het namelijk ook. Hij is wel levendig en speels en zijn temp is ook goed!
friesiszwart
Diarre mag niet te lang duren. Ik denk dat ik bv alleen s nachts de liksteen zou geven. Maar zou ook door voeding kunnen komen. Voer je kuil en van welke kwaliteit?
brenin21
Geplaatst: 02-02-09 15:50
Mijn veulen kreeg inderdaad ook diarree van haar liksteen. Was er ook niet bij vandaan te slaan. Als ze er veel aan likken, krijgen ze dorst en drinken daardoor veel (koud) water. Beterschap met hem trouwens.
Dribbelkont
Geplaatst: 02-02-09 19:39
ik heb het ook gehad met mijn veulen op die leeftijd wou maar niet overgaan mest laten onderzoeken en zat wat zand in en moest liksteen weghalen en haar op hooi zetten want ze kon niet over het kuil daar en toen was het met 2 dagen al over wat krijgt ze bij jou te eten?
mijn veulen had ook diaree en toen heb ik even na gegaan wanneer ik haar voor het laatst had ontwormd en dat was 2maanden geleden dus heb haar weer ontwormd en diaree is weer over misschien dat hij ook een wormenkuurtje kan gebruiken weet niet of jij die al hebt gegeven of dat ze dat hebben gedaan net voor hij bij jou kwam? Maar is misschien een idee. Succes hoop dat hij er snel vanaf is.
fomia
Geplaatst: 06-02-09 00:42
Veulens zijn erg kwetsbaar na het afspenen. En een week aan de diaree voor een veulen vind ik persoonlijk veel te lang. Dit betekent dat de benodigde stoffen niet via de darmwand opgenomen worden en dat hij daardoor ook al lijkt hij nu nog fit toch verzwakt.
Als het koud water of de liksteen zou zijn dan zou je hier accuut wat aan kunnen doen waardoor er ook snel verandering op zou moeten treden. Positief vindt ik dat zijn temperatuur normaal is. Ga bij mijn veulens met diaree naast temperaturen altijd een lijstje af.
1) Hoe zijn zijn ogen ? Tranen en welke kleur heeft het oogwit. Is hij ook verkouden ? 2) Hoe is zijn ademhaling. Kan je zien in de flanken. 3) Wanneer heeft hij de enting gehad ? Te snel na het afspenen kan invloed hebben maar te laat ook. 4) Wanneer heeft hij de wormenkuur gehad ? Wormen veroorzaken diaree, maar nog erger ze tasten de darmwand aan. 5) Wat wordt hem of haar nu gevoerd ? Hoe is de overgang gegaan. Wat werd er gevoerd toen hij nog bij de merrie liep.
Brengt dit mij niet verder, dan laat ik toch echt de dierenarts komen.
Héél veel succes ermee !
angel1986
Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-09 18:26
hartsikke bedankt allemaal voor de reactie!
Gelukkig is het over! aan wormen kon het niet liggen hij had een week daarvoor een wormenkuur gehad mooi na de data wat die andere vrouw had gegeven. Hij krijgt onbeperkt hooi en een beetje pavo start.
Waarschijnlijk lag het en aan de liksteen en aan het koude water!
Ik zou inderdaad even de dierenarts bellen, ik heb ook n pony gehad die diarree had, en bleek dus uiteindelijk paratyfus te zijn waar ze aan dood gegaan is.. van t eten van zand kan het inderdaad ook zijn, dan kan je hem zandclear geven of hoe je dat dan ook schrijft, geeft n vriendin van me ook aan haar paard omdat ie veel zand eet tijdens het buitenstaan en daar dus door aan de diarree raakt.
succes
Anoniem
Geplaatst: 06-02-09 18:52
Zandeten is een symptoom. Ze hebben een gebrek aan mineralen (kan door de verminderde opname door de diarree komen of een tekort in het voer) of proberen door het zand eten 'te stoppen' Een veulen kan doodgaan aan het teveel opnemen van de liksteen, daar horen ze dus ook geen 24 uur per dag beschikking over te hebben, het is een enorme belasting voor de spijsvertering, de nieren e.d. en daarom gaan ze ook zoveel drinken.
Ik zou een probiotica voeren, bijvoorbeeld Colon flora van Primeval, maar het is er ook van andere merken. Verder je veulenbrok en goed droog ruwvoer, liefst hooi en eventueel in de stal wat stro om te knabbelen. Je kan 1 á 2 keer in de week lijnzaad koken, dat is hartstikke gezond, ook voor de darmflora en het werkt preventief tegen verstopping door zand.
Voor je met allerlei antibiotica zou beginnen heeft de veearts wel een stoppasta die net het zetje kan geven om weer vaste ontlasting te geven. Als het veulen verder fit is moet dat voldoende zijn. Blijft het probleem dan is verder onderzoek en evt een kuur nodig.