Bij wie ging het al eens mis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Bij wie ging het al eens mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:33

Hoi

Ik wil heel graag een veulentje kweken uit m'n merrie, maar ik hou zoveel van haar en ben bang dat er iets kan gebeuren tijdens de bevalling. Ik heb al veel gelezen maar hier op't forum heb ik nog niet veel mensen tegen gekomen bij wie het mis ging tijdens de bevalling.
Zijn de gevallen waar het misgaat dan zo in de minderheid?
Ik weet uiteraard hoe belangrijk het is om je merrie goed op te volgen en je best te doen bij de bevalling aanwezig te zijn.. voor moest het slecht gaan.
Maar mensen die verhalen hebben over slechte ervaringen en de eventuele oplossingen mogen altijd iets laten weten. Niet alleen over de bevalling maar ook over de dracht zelf en wat er kan mis gaan na de geboorte...
Ik zou mijn merrie voor het dekken grondig laten onderzoeken of inwendig alles wel normaal functioneert enzo, maar ik kan de stap nog niet zetten uit schrik haar te verliezen. Al zou ik heel graag een veulentje van haar hebben, omdat mijn merrie zo'n geweldig lief paardje is dat bovendien ook nog fantastisch presteert in de sport...

Bedankt!

rensju

Re: Bij wie ging het al eens mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:42

Het risico dat er iets verkeerd gaat zal er altijd zijn... Gelukkig gaat het vaker goed dan fout,
Maar 2 jaar geleden ben ik 1 van mijn verzorgpaarden verloren, het veulen lag verkeerd om en kon er niet uit. Paard zat potdicht, melk spoot aan alle kanten eruit.. dus je wacht.. het kan nog wel ff duren.. Dierenarts erbij, die zegt kijk het nog maar even aan... en toen was het te laat. Het veulen was al dood, kon operatie gedaan worden maar de kans op overleving was te klein.. dus ze is ingeslapen. Mijn opa is er 1 verloren aan een darmperforatie ofzoiets...
Maar beide fokken ze al jaren, en hebben al heeel wat gezonde veulens zien geboren...
En als iedereen zijn ervaringen hiermee neer gaat zetten, heb je zo heel wat pagina's vol denk ik. Zou je het daardoor niet doen?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:10

je moet niet stil blijven staan met wat er fout kan gaan..

Als jou merrie gewoon gezond is en je dierenarts ziet niet in waarom je het niet zou doen moet je er gewoon voor gaan..

In de stal kan dr ook gewoon wat gebeuren, met rijden of op de wei ook.. Niets geeft garantie dat er niets gebeurd..

Als jij alleen angst heb voor een veulen moet je het niet doen, je paard merkt dat en je zal dr niet van kunnen genieten..
Als je het opzij kan zetten (en je zegt dat je dr laat onderzoeken) laat haar dan dekken en geniet ervan.. sta niet teveel stil bij wat er kan gebeuren want het gaat vaker goed dan fout!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:37

Je moet niet stilstaan bij hoe fout het kan gaan, want dan kun je zowat niks meer met je merrie. Een gezond veulen ter wereld zien komen is het allermooiste wat er is.. als het goed gaat.

Hier is het vorig jaar fout gegaan.
[KS] Dit is m'n grootste nachtmerrie. Upd p6 Shakyra is ingeslape
Mijn merrie was drachtig van haar 2e veulen. Eerste veulen was een redelijk zware bevalling maar hebben haar een handje geholpen en dat ging allemaal goed. 2 jaar later was ze dus hoogdrachtig, ik sliep erbij (om het half uur kijken) en toen kwam er niks. De nacht erna dachten we dat er ook niks kwam, ze was zo rustig. Helaas is het toen mis gelopen. Ze droeg haar veulen een week overtijd en het veulen was véél te groot. Ze heeft er niet alleen kunnen brengen..
Veulentje is gestikt in het vlies, en was half geboren toen we erbij kwamen. Mijn merrie was doodop, en kruisverlamd geraakt door het te grote veulen wat te lang klem gezeten heeft. we hebben daar dan ook in laten slapen.
Op mij heeft haar dood een enorme impact gemaakt, ik wilde helemaal stoppen met alles wat met paarden te maken had, en zeker wbt het fokken...
Toch is het weer gaan kriebelen; inmiddels heb ik nu 2 merrie's drachtig voor 2009. Ze staan nu ook aan huis, en we hebben een camerasysteem en halstermelders. Met de juiste vorbereidingen durf ik het wel aan, hoewel de angst altijd zal blijven.

Ik denk niet dat zulke verhalen je tegen moeten houden, 98% van de merrie's doet het helemaal zelf!!
Het is wel belangrijk de juiste voorzorgmaatregelen te treffen en er moet gewoon goed zicht zijn op je hoogdrachtige merrie, eigelijk gewoon 24 uur per dag...

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:24

Uhu, ik besef dat het overal fout kan gaan (mijn eerste paardje stierf aan een maagtorsie op de weide). Maar ik wil geen extra risico nemen. Mijn moeder opteert er liever voor om gewoon een veulen aan te kopen, maar dat kan volgens mij echt niet hetzelfde zijn als een eigen veulen, vooral omdat het puur is om zelf te houden. Ik vind mijn merrie zo'n aardig en lief beestje dat ik echt wel graag een veulentje met ongeveer haar karakter wil...
Maar sowieso wil ik nog veel lezen en leren voor ik effectief de stap zet. Ik wil het maar 1x doen én dan moet het meteen goed zijn ook!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:42

Een veulen van je eigen merrie is inderdaad heel bijzonder. Het eerste veulen van mijn merrie is helaas niet meer in mijn bezit, maar heeft nog altijd een speciaal plekje in m'n hart Lovers
Ik heb hem geboren zien worden, en dat is zo bijzonder.. ik weet zeker dat een veulen van je eigen merrie heel anders is dan een aangekocht veulen.
Succes met het maken van een beslissing! Het zit een risico aan, en dat besef ik na vorig jaar maar al te goed. Maar het is niet voor niks dat we het nu gewoon weer proberen; de eerste keer dat mijn merrie beviel, was alles goed, en die bevalling was zó bijzonder. Ik denk niet dat ik ooit iets mooiers meegemaakt heb...

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:11

Helaas ging het bij ons ook al eens mis : [KS-ITP] Na veel ellende, Wonder & Cadfael!
Maar desondanks zijn wij verder gegaan met fokken en dit jaar waren er 5 gezonde veulens.
Risico loop je altijd, en sommige dingen gebeuren nou eenmaal maar je moet daar niet vanuit gaan.
Cadfael is inmiddels ruim een jaar en kerngezond en sterk en Deuk (Wondergirl) is inmiddels opnieuw drachtig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 03:57

Wij hebben al veel narigheid gehad, ook veel gezonde veulens overigens.
Ik zal morgen ff uitleg geven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:16

Ik heb afgelopen jaar een veulen in de kliniek gehad, ze heeft het gelukkig wel gehaald maar is haar gewicht in goud waard inmiddels...
En een keer een veulen waarbij het bijna misging. Kwam erg groot ter wereld, had scheef in de baarmoeder gelegen en moest na een week naar de kliniek omdat ze ook nog verkrampte pezen had.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 11:20

Dit kan misschien grof klinken, maar ik zou veel liever hebben dat als er persé iets moet mis gaan, dat het dan met het veulen is en niet met m'n merrie... Maar nog niet te veel mensen zijn hun merrie verloren tijdens de zwangerschap/bevalling.
Ik denk dat ik dan resoluut voor 'n veulentje ga. Ik kan haast niet wachten om zo'n (tijdelijk) klein paardje aan m'n merrie haar voeten te zien. Maar eerst ga ik in 2009 véél ervaring op doen, meegaan met fokkers en proberen om al eens een bevalling mee te maken.
En de juiste hengst zoeken, hopelijk kan ik bij m'n eerste keus van Diabeau (van de heffinck) blijven!
Bedankt!

ps: meer verhalen zijn nog steeds welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:55

Het verhaal van Eilander staat hier ook wel op bokt. Die verloor haar merrie na een keizersnee.
Het risico dat je de merrie kwijtraakt is er altijd en je kan op dat moment niet kiezen tussen het veulen of de merrie!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:01

Er blijven risico's aan kleven, daar kun je niet omheen. Ik ken behoorlijk wat gevallen waarbij het misgegaan is, eigenlijk altijd met het veulen. Er kan iets mis zijn met het veulen, waardoor het gewoon niet levensvatbaar is, of de bevalling loopt fout.

Wanneer je goed 'waakt' kun je de risico's voor je merrie bij de bevalling al een eind inperken.

Daarnaast: bedenk (hoe simpel het ook is) dat het voor een merrie de normaalste zaak van de wereld is een veulen te krijgen. Ze zijn ervoor gemaakt in feite Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:27

[***] schreef:
Het verhaal van Eilander staat hier ook wel op bokt. Die verloor haar merrie na een keizersnee.
Het risico dat je de merrie kwijtraakt is er altijd en je kan op dat moment niet kiezen tussen het veulen of de merrie!

helaas niet nee... hier beide kwijt, en tuurlijk wil je je merrie dan bij je houden, maar soms valt er niks te kiezen,. En als je je merrie zo ziet lijden, dan wil je nog maar één ding; en dat is haar uit haar lijden verlossen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:47

anneliesdj schreef:
Wij hebben al veel narigheid gehad, ook veel gezonde veulens overigens.
Ik zal morgen ff uitleg geven Knipoog

Ok, komt ie;

Merrie accepteerd het veulen niet
Veulen was misvormd en kon in eerste instatie niet normaal geboren worden (uiteindelijk wel gelukt)
Veulen was bij geboorte in de sloot beland (wel overleefd)
Merrie kreeg uierontsteking
Merrie was dragend van een tweeling en aborteerde met 10,5 maand

Daarnaast gelukkig ook veel gezonde veulens Haha!
Als je meer uitleg wilt roep je maar, om nu meteen al die verhalen te vertellen wordt nogal langdradig.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:37

Gelukkig dus meestal iets met het veulen en niet met de merrie...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:35

ja klopt, we hebben nog nooit een merrie verloren, ernstigste was tot nu toe de uierontsteking/tweeling, licht er een beetje aan wat je ernstiger vind Clown

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:34

Wij zijn het veulen kwijtgeraakt en de merrie bijna verloren. Veulen heeft 3 kwartier geleefd maar was simpelweg niet sterk genoeg. Doordat het veulen nooit heeft gedronken bij de merrie is haar baarmoeder neit gaan samentrekken waardoor ze alsnog een zware baarmoederontsteking kreeg. Daar kwamen we pas achter toen er een adoptieveulen dronk. Eigenlijk te laat... maar met dank aan onze superdierenarts/vriendin die vrij heeft genomen van haar werk om ons bij te staan heeft ze het gehaald en er niets aan over gehouden. Wat echt een Godswonder is. Het adoptieveulen hebben we uiteindelijk met de fles moeten groot brengen omdat ze door al dat gedoe geen melk meer gaf. Gelukkig deed zij de gewone opvoeding en is het een supersociaal lieve pony geworden, maar dat heeft allemaal wat voet in aarde gehad.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:37

Hier in de loop der jaren ook al heel wat meegemaakt, maar vrijwel alles met goede afloop voor de merrie:
- Veulen afgeworpen net voor cruciale drachtperiode, veulen leefde, maar was niet levendig, had geen neiging om te gaan staan. Na een lange dag martelen bleek het kraakbeen in de achterbenen niet verbeend (tot bot) te zijn. Veulen in laten slapen.
- Veulen tijdig geboren, leek goed, maar was wat sloom. Dag later lag het veulen dood in de stal. Merrie bleek achteraf griep te hebben (ze had inderdaad paar dagen staan zweten, maar was ten tijde van hittegolf, dus dachten dat het daar van kwam).
- Veulen geaborteerd op ca. 6/7 maand.
- Veulen doodgeboren of net na geboorte overleden in het vlies. Geboorte kwam vroeger dan we gedacht hadden, waardoor de merrie nog buiten liep. Hebben nooit geweten wat het precies was, dat het mis gegaan is. Hadden veulen nog wel enkele dagen voor het werpen beweeglijk in de merrie gezien.

Maar verder in de afgelopen drie jaar ook wel tig gezonde veulens mogen verwelkomen.

Moet ik er wel bij vermelden dat we hier niet snel met veulens naar kliniek etc gaan.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:44

Hoi, je moet inderdaad niet al te veel stilstaan bij wat er allemaal mis kan gaan. Als je heel graag een veulentje wilt om bijvoorbeeld zelf te houden en je merrie is gezond zal ik het zeker doen. Heb twee jaar geleden dezelfde angst gehad als jou. WIlde ook graag mijn merrie laten dekken en was zo verschrikkelijk bang dat er iets mis ging. Zeker als je dan die verhalen leest van als er iets mis gaat. Uiteindelijk toch gewaagd en merrie laten dekken. Wat had ik een nachmerries dat het mis ging en dat ik toch de verkeerde keuze had gemaakt.
De dracht, geboorte enzovoorts verliepen vlekkeloos dus heel wat zorgen voor niets gelukkig.
Helaas kreeg mijn veulen met drie maanden oud een ongeluk. Heeft nog een hele tijd op een kliniek gestaan maar heb haar uiteindlijk toch moeten laten inslapen helaas. Maar komend voorjaar ga ik mijn merrie weer laten dekken en ben ik hopelijk wat minder ongerust over dracht en bevalling. Het is echt leuk een veulentje van je eigen lieve paard te hebben en de moeite waard. Succes ermee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:33

Bij het bovenstaande lijstje hoort ook nog een doodgeboren veulen, een week te vroeg.
Volgens een van de buren had de merrie die dag een schop gehad van een van de andere paarden maar onwaarschijnlijk dat het veulen daardoor dood is gegaan, zou ook gestikt kunnen zijn in het vlies.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:40

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:08

Gelukkig gaat het meestal goed, maar bij mij is het in 2 jaar tijd 3x fout gegaan. Mijn Haflingermerrie is precies op de uitgerekende datum bevallen. Het veulen kwam tegelijk met de nageboorte en ook nog eens achterwaarts. Het was een redbag-delivery. Door de combinatie van beiden werd het veulen na 3 dgn erg zwak en is het uiteindelijk opgenomen in Utrecht waar het na een dag is ingeslapen. Na sectie bleek het te zijn overleden aan een hersenvliesontsteking door het zuurstoftekort tijdens de geboorte.
Deze merrie is na een maand opnieuw gedekt en beviel weer keurig op de uitgerekende datum. Ook dit keer kwam eerst de nageboorte en hebben wij heel snel het veulen eraf getrokken, want nu wisten we wat een redbag-delivery was. Helaas was het veulen al overleden......
Een maand later beviel onze Shetlander van een veulen en dit veulen is gestikt in het vlies. Ik heb de hele nacht gewaakt, maar moest precies op HET moment naar het toilet. Toen ik terugkwam was de kleine geboren en zat het vlies nog dicht...... Het was echt ontzettend taai!
Omdat ik het niet aandurfde om dat jaar nog een merrie te laten dekken heb ik een jaartje overgeslagen. In 2007 heb ik een ander Haflingermerrie laten dekken en zij beviel zo'n 2 weken later, volgens het boekje, van een gezond veulen. Deze merrie, de Shetlandmerrie en een Gelderse merrie zijn nu drachtig en ik hoop in 2009 3 gezonde veulentje te krijgen.
Alle ellende die ik heb meegemaakt heeft er in ieder geval niet voor gezorgd dat ik het fokken niet meer aandurfde, temeer omdat ik weet dat ik er in alle gevallen niets aan heb kunnen doen.

Er is niets mooier dan zo'n klein veulen naast je merrie in de weide te zien huppelen en al het leed ben je dan echt heel snel vergeten!!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:14

Wij hebben al 2x een moederloos veulen opgevoed. Ons trekpaard is gek op veulens en zorgt dat de veulens de juiste paarden opvoeding krijgen.
Van het eerste veulen was de moeder gestorven vanwegen een nabloeding die niet meer gestopt kon worden.
Van het 2de veulen is de moeder gestorven aan koliek nadat het veulen in een stuitligging geboren was.

Ook hebben we hier een keer een mini shetlander gehad zij moest bevallen maar dat ging niet goed het veulentje was al dood maar wilde omdat het ook verkeerd lag er niet af komen door in grijpen van de veeverloskundige die op tijd gebeld was heeft de merrie het wel overleefd als we er niet bij waren geweest was ook de merrie overleden.

Ook hebben we 3 x een veulen verloren. De bevalling was goed gegaan maar na meestal 5 dagen werden de veulens ziek DA erbij veulen aan infuus en alles maar toch redden ze het niet.

Maar gelukkig is het ook al ruim 15x goed gegaan zonder problemen.
Wel vaak even moeten helpen met de geboortes omdat de veulens te groot waren maar verder niets hoeven te doen.

Dit jaar alleen bij mijn shetlander Maaike de DA nodig gehad omdat de merrie na de geboorte geen melkproduktie had.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:04

Het is idd dat je niet te veel stil moet staan bij wat er mis zou kunnen gaan, want dan zou niemand meer zijn paardje laten dekken.
Het enigste wat ik je kan adviseren is. Hou je paardje goed in de gaten. Ken zijn gedrag en grijp gelijk in als er wat aan haar gedrag veranderd.
Hier is het bij een merrie 3 keer op rij fout gegaan. Verdrietig We kennen deze merrie zeer goed in gedrag en door veranderingen in haar gedrag zijn we altijd op tijd geweest anders had deze merrie het niet overleefd.
(deze merrie word dus nu ook nooit meer gedekt.)

mistral830

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:53

Ik heb jarenlang op een friese fokstal meegelopen. Daar kom je natuurlijk ook wel eens dingen tegen die niet helemaal goed gaan.
We hebben al een paar keer een misvormd veulen gehad en ook al een paar keer een keizesnee, wat op het nippertje goed ging.
ik moet er wel bij zeggen dat het niet vaak voorkomt. de kans is klein dat het mis gaat. Maar goed.. er is dus een kans.
Vaak was het zo dat de merries waarbij deze gevallen van toepassing waren, al wat ouder waren.
Soms ging het juist de allereerste keer mis, omdat het lichaam van de merrie daar nog aan wennen moest.