Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabinaa__

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Deventer

Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:56

Hallo bokkers.
Ik vz een shetlander een zwart witte.
echt een schatje. maar als goed is moet ze zwanger zijn.
we weten niet hoe je het kan zien of niet of voellen.
Ze is opzich niet heel erg dik maar ook niet echt dun normaal dus haha Tong uitsteken
Hebben jullie tips hoe je dat kunt zien/voelen of wat anders?
Alvast bedankt voor de super tips!! Haha!

Tiso

Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-03-06

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:35

je kunt het laat pas voelen en zien.
zou een scan doen bij DA en je ziet het gelijk

Sabinaa__

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:36

Haha okee:P
Ga het vragen aan de eigenaar

ELRYKA
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:42

Hoi,

toen mijn shetlander zwanger was, wou de veearts haar niet scannen. Je kan ofwel een beetje urine opvangen (moet je er wel net op tijd bij zijn tuurlijk Knipoog ) of bloed laten trekken en daarop de test laten doen. Is veel fijner voor de pony in kwestie Lachen .

Groetjes!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:32

[SH] > [KS]

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:02

ELRYKA schreef:
Hoi,

toen mijn shetlander zwanger was, wou de veearts haar niet scannen. Je kan ofwel een beetje urine opvangen (moet je er wel net op tijd bij zijn tuurlijk Knipoog ) of bloed laten trekken en daarop de test laten doen. Is veel fijner voor de pony in kwestie Lachen .

Groetjes!


Waarom niet?
Onze fokmerrie wordt ieder jaar naar de hengstenboer gebracht, daar op natuurlijke wijze gedekt, en enkele weken later komt dan de DA om te scannen. Opvoelen doen ze liever niet bij een shet, vanwege de maten... Bloos
Maar er staat een DA niets in de weg om een shet niet te scannen hoor.

@ Sabina: leuk dat ze drachtig is; van wie is ze dragend?
Edit: de enige manier om écht zeker te weten dat ze drachtig is, is dus scannen. Of een pony drachtig is, kun je echt niet van de buitenkant zien, helemaal niet als ze nog niet over de helft zijn. Sterker nog; sommige pony's die hoogdrachtig zijn, maar waarvan de eigenaar dat niet weet, worden vaak gewoon als 'wat dikker' betiteld. En dan staat er ineens onverwachts een veulen in de wei.... Sigaar

Een scan lijkt me dus zeker wel aan te raden; je zal toch moeten weten of alles verder van binnen goed zit, en of ze daadwerkelijk drachtig is. Dan is het verstandig om enkele maanden vóor de geboorte te beginnen met merriebrok te voeren; extra voedingsstoffen voor merrie en ongeboren veulen.

Voor wormenkuren en medicatie (stel dat de merrie ziek wordt) is het hélemaal een must om te weten of ze drachtig is. Sommige medicijnen en wormenkuren zijn zeker niet geschikt voor dragende merries en kunnen zelfs een al dan niet spontane abortus tot gevolg hebben...

Verder weet je dan ook aan de hand v/d scan hoe oud het ongeboren veulen ongeveer is, en wanneer je dus de geboorte ongeveer kan verwachten... daar kun je dan dus rekening mee houden.

Is het haar eerste veulen? Hoe oud is de pony?

Sabinaa__

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 18:05

JoyCiej007 schreef:
ELRYKA schreef:
Hoi,

toen mijn shetlander zwanger was, wou de veearts haar niet scannen. Je kan ofwel een beetje urine opvangen (moet je er wel net op tijd bij zijn tuurlijk Knipoog ) of bloed laten trekken en daarop de test laten doen. Is veel fijner voor de pony in kwestie Lachen .

Groetjes!


Waarom niet?
Onze fokmerrie wordt ieder jaar naar de hengstenboer gebracht, daar op natuurlijke wijze gedekt, en enkele weken later komt dan de DA om te scannen. Opvoelen doen ze liever niet bij een shet, vanwege de maten... Bloos
Maar er staat een DA niets in de weg om een shet niet te scannen hoor.

@ Sabina: leuk dat ze drachtig is; van wie is ze dragend?
Edit: de enige manier om écht zeker te weten dat ze drachtig is, is dus scannen. Of een pony drachtig is, kun je echt niet van de buitenkant zien, helemaal niet als ze nog niet over de helft zijn. Sterker nog; sommige pony's die hoogdrachtig zijn, maar waarvan de eigenaar dat niet weet, worden vaak gewoon als 'wat dikker' betiteld. En dan staat er ineens onverwachts een veulen in de wei.... Sigaar

Een scan lijkt me dus zeker wel aan te raden; je zal toch moeten weten of alles verder van binnen goed zit, en of ze daadwerkelijk drachtig is. Dan is het verstandig om enkele maanden vóor de geboorte te beginnen met merriebrok te voeren; extra voedingsstoffen voor merrie en ongeboren veulen.

Voor wormenkuren en medicatie (stel dat de merrie ziek wordt) is het hélemaal een must om te weten of ze drachtig is. Sommige medicijnen en wormenkuren zijn zeker niet geschikt voor dragende merries en kunnen zelfs een al dan niet spontane abortus tot gevolg hebben...

Verder weet je dan ook aan de hand v/d scan hoe oud het ongeboren veulen ongeveer is, en wanneer je dus de geboorte ongeveer kan verwachten... daar kun je dan dus rekening mee houden.

Is het haar eerste veulen? Hoe oud is de pony?


Haha dankje :d
Van welke shet hengst weten we niet, maar de eigenaar
had lola de shet gekocht en die meneer zei toen dat ze was gedekt.
een DA en laten scannen ga ik zeker vragen of ze dat is wilt doen.
ik moet de eigenaar dan zeker waarschuwen over de spuitjes van wormenkuur enal, en een
abortus mag niet! Knipoog:P
ze is 2 jaar. maar als goed is is dit de eerste keer.
ze heeft een paspoortje dus kan ik na vragen aan de eigenaar.
Ze staat bij cesar in de wei waar flower stond! Haha!
Als je is langs komt kan je is kijken naar de zwart witte shetter Tong uitsteken

Echt bedankt !! Haha! ik wist dit niet en leer zo meer bij Tong uitsteken
over wat er kan gebeuren ena;. ! (L)

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:44

Mijn god 2 jaar??? lekker dan....
Zo'n shet zou ik zowiezo niet kopen, als blijkt bij aankoop al dat ze nog maar 2 is en dan al gedekt.

Dat is net als een meiske van 13/14 die een baby krijgt... daar zitten veel risico's aan en de pony zelf is nog haast een baby om het maar zo te noemen.

Maar cesar is toch hengst?? als 't veulen er inmiddels is moeten ze dus wel oppassen anders kan cesar dus merrie's dekken...

Hmm, raar en onverstandig geregeld allemaal hoor...

En ik ben er idd laatst met ot en de wagen al weer aantal keer langs heen gereden, en zag idd een zwartbonte shetmerrie staan. Wist ook wel dat het die pony betrof, kon bijna niet anders.

Sabinaa__

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 18:58

haah okee:P cesar is ruintje en casper. okee Tong uitsteken

Anoniem

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:12

JoyCiej007 schreef:
Mijn god 2 jaar??? lekker dan....
Zo'n shet zou ik zowiezo niet kopen, als blijkt bij aankoop al dat ze nog maar 2 is en dan al gedekt.

Dat is net als een meiske van 13/14 die een baby krijgt... daar zitten veel risico's aan en de pony zelf is nog haast een baby om het maar zo te noemen.


Stel je niet aan. Er worden heel veel shetten op 2 jarige leeftijd gedekt. Daar is niks raars aan.
Raar is paarden/pony's met mensen vergelijken.


JoyCiej007 schreef:
Waarom niet?
Onze fokmerrie wordt ieder jaar naar de hengstenboer gebracht, daar op natuurlijke wijze gedekt, en enkele weken later komt dan de DA om te scannen. Opvoelen doen ze liever niet bij een shet, vanwege de maten... Bloos
Maar er staat een DA niets in de weg om een shet niet te scannen hoor.


Eh, scannen doen ze ook dmv opvoelen hoor Vork
Er gaat een hand met het scanapparaat naar binnen, of jouw veearts moet net als superman laserogen hebben.

Vandaar de bloed- of urinetest bij kleintjes of veeartsen met grote handen

TS: scannen kan alleen in het beginstadia van de dracht. Ik zou zo'n urinetest (laten) doen en anders lekker afwachten tot het voorjaar en dan zie je het vanzelf of ze drachtig is of niet.

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:05

[***]: ik stel mij niet aan, mensen met dieren vergelijken is idd niet zo heel erg handig, maar jij kan mij niet wijsmaken dat enkel het feit dat het af en toe nog gebeurd, een merrie met 2 jaar dekken, dat het ook góed is voor dat beestje.

Dat kun jij aanstellerietus vinden, ik zou zeggen: vraag heel bokt wat ze er van vinden, ik kan zo'n beetje met 99% zeker zeggen dat er velen zijn, zo niet de meerderheid, het met mij eens zullen zijn.

Volgens mij vond jij met 2 jaar longeren toch ook geen probleem, toch?.... of was jij dat niet???

ayo

Berichten: 1338
Geregistreerd: 08-07-08

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:53

Paarden zijn dan gewoon vruchtbaar dus in principe zal het lichamelijk geen probleem zijn, in de natuur gebeurde het zo ook al jaren. Pony is bovendien 3 of bijna 3 tegen de tijd dat ze het veulen krijgt.
Tienermoeders ondervinden er lichamelijk ook niet zoveel klachten van, maar voornamelijk sociaal omdat ze zo'n kind hun halve leven bij zich moeten houden. Iets wat bij paarden totaal anders is.

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe zien of voelen als shet zwanger is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:13

Onze pony was net 2 toen ze bij de eerste eigenaar haar veulentje verloor (met 7maanden) dat is onverandwoord beesje was gedekt bij z'n beetje de eerste hengstigheid, ze heeft toen een baarmoederondsteking gehad en koortsstuipen ze is toen ook echt heel ziek geweest.
Nu is ze 13 en hopelijk drachtig van een mini-shet.

Maar het gebeurt heel vaak dat merrie's met 2jaar gedekt zijn bij grotere paarden is het om de groei wat te sturen zodat ze niet te groot worden (weet niet of het erg veel uit maakt maar dat is wat mij altijd is gezecht voorheen heb het eigenlijk nooit opgezocht). Dus ik ga met [***] mee ze ondervinden er vaak geen schade van omdat het ook de natuur is natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat heb je altijd en overal.

Onze shet was in oktober waarschijnlijk niet drachtig gescant maar ze vertoont wel drachtsymthomen (ze is anders als dat ze normaal is zeg maar) maar in de 5de tot de 7de maand zakt het veulen zover de buikholte in dat ze er een 50/50 van heeft gemaakt. In februari word ze dus nog een keer gescant als er dan nog iets aan haar is te zien. Maar ik hoop natuurlijk dat ze gewoon drachtig is. De dierenarts heeft niets gezegt over een bloed of urine test is het niet gebruikelijk dan of werkt niet iedere dierenarts daar mee? Ach hier wachten we het gewoon rustig af. Hoop dat je snel weet of ze drachtig is of niet.

longshot
Berichten: 71
Geregistreerd: 26-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:43

Ik vind twee jaar ook erg jong. Mijn shetlander heeft dr eerste veulen gehad toen ze 5 was.

Onze eigen dierenarts wilde haar ook niet scannen (ivm de grote handen die die had en de grootte vd pony) hij heeft ons toen doorverwezen naar een vrwl collega en die heeft Odessa toen gescand . Gelukkig was ze drachtig en wisten we t zeker. Wij konden het niet zien , voelen. Zonder de scan hadden we t pas zeker geweten toen de geboorte inzette....

Hou haar gewoon goed id gaten en ik hoop voor je dat t een mooi gezond veulen wordt !!!