[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:51

Oké goed dat het volgens jullie wel perfect kan. Nu be ik weer wat geruster.
De smid zei dat als ze dan op de kortste kant zou gaan liggen , dat ze dan het veulen zou verpletteren . Ik voel me in elk geval ook veiliger als het wel binnen kan, aangezien hier in de buurt er al wel is een wolf is gesignaleerd.
Overdag kunnen ze altijd in en uit de stal lopen.

Geen veulentjes vannacht ?

corinadrenth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:49

hoe doen jullie dat met deze temperaturen en dekentjes

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:14

Piarens helemaal prima volgens mij, helemaal als ze overdag in en uit kunnen lopen.

Gooiske zo dat is idd heel erg klein.

Had een paar dagen geleden een vraag gesteld over de staartbandage tijdens de bevalling, maar nog niet een reactie erop gezien. Weet iemand dit? Wanneer doe je die om? En hoe lang mag hij max om blijven zitten?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:14

Ah ik wil ook een Pientje <3

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:38

Ik vind 3 meter eerlijk gezegd ook wel krap :o

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:52

Jacky, ik vlecht de staart gewoon in.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:27

Corina, hier zou ik met deze temperaturen geen dekentje opleggen. Zonnetje erbij, ze kunnen best wat hebben :j. Toen met die -10 natuurlijk ander verhaal.

Jacky ik had 2 jaar geleden staart gebandageerd avond voor de bevalling maar was uiteindelijk echt niet nodig, ze hield haar staart prima af en vond het eerder onhandig :+

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:54

Net eens opgemeten , stal is 3.30x 4,5 om precies te zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:56

Ik meld me ook voor het nieuwe seizoen (al lang begonnen natuurlijk ondertussen :-)).
Onze Cherie (elite v Padinus) verwacht half april een veulen van Impressive.
Dat is de enige dit jaar, met 3 jonkies van vorig jaar er bij vinden wij het dan eerst wel weer mooi.

Ik ga weer volgen, hoop dat het half april net zulk mooi weer is als vandaag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:05

Ik loop weer heerlijk achter hier, excuus.

Kendra welkom, ja je moet ze wel allemaal kunnen bergen natuurlijk :D . Ik heb voor dit seizoen dan ook geen dek-plannen. Ik denk dat ik dan eerst wat keuzes moet gaan maken.

Piarens die van mij is 3,5 x 5 en volgens mij is dat ruim zat!

Staart bandageren doe ik niet. Alleen een vlecht tegen het einde. Bij insemineren bandageren we wel.

Corina ik zou nu geen dekentjes gebruiken. Het vriest niet en ze moeten zichzelf ook een beetje warm kunnen houden. Hoe gaat het nu met de antistoffen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:09

ik ben ook niet van de dekentjes, alleen bij zieke veulens of extreme onstandigheden

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:26

Met dit weer ook geen dekentjes. -10 is een ander verhaal. Maar ze zitten hier nog vrolijk binnen met uitgerekend vandaag en 3 maart :D

Wij doen ze wel de eerste dagen wat korter en apart buiten zodat ze goed en rustig kunnen wennen. Gooi ze nooit gelijk bij de groep zonder veulen.

En staart bandageren; ik maak inderdaad ook een vlecht. Ook makkelijk voor opknopen nageboorte ;)

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:28

Kabayo schreef:
Fotsy oei heftig! Wat naar zeg. Ik hou het veulen en de diarree altijd goed in de gaten en als die inderdaad de hele dag in het water zit haal ik het weg. Net zoals een liksteen. Maar tot nu toe geen veulen gehad die water iets interesseert. Maar inderdaad wel goed om in de gaten te houden! Je merrie heeft er zin in :)

Gooiske fijn dat het goed gaat met jimmy en de merrie. Ben benieuwd wanneer de andere bevalt.

Ual oeps. Vervelend internetproblemen... Ja klopt! Ik moet alleen nog de camera scherpstellen dan ben ik klaar. Ze is veilig *\o/* en heel huge :+

Piarens 3x5 niet goed genoeg? Die snap ik niet. Is groter dan een gemiddelde stal in NL.

Laurentii past die wel door een deur? :+ wow!

Je kan er mee lachen, maar ik had van de week de deur niet genoeg open gezet en ze geraakte er inderdaad niet tussen :')

ual_95, die van jou is ook al heel rond!

AnsoDM, ik hoop inderdaad wel op een bonte deze keer xD daarna nog één merrie die ook 50% bont kan geven. Maar dat veulen is al verkocht. Ik ga wel balen als die dan bont is en de andere niet haha.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:31

Piarens dat is een prima maat voor een stal. Menig paard moet het met minder doen (de mijne ook ;) )

Oh Pientje, wat een knapperd!

Ik zou nu ook geen deken op doen, kan prima met dit weer en ook met iets kouder weer.
En ik heb vorig jaar de merrie met veulen eerst een paar dagen alleen buiten gedaan, met een draad er tussen en na een paar dagen, toen iedereen gekalmeerd was, samen buiten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:03

Ik bandageer de staart ook niet.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:20

Een vlecht vind ik ook handig tegenover los voor als je toch met je hand erin moet. Anders zit dat haar toch wel eens in de weg.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:40

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Mizzmontana: Easy 335 dagen
Vulina: Uriante 335 dagen
Cheytjuh : Davina 330 dagen
Baudyh: Diantha 328 dagen
Michelle5418: Irvina LR 328 dagen
sannahtris: Zoè fan bloemhof 324 dagen
Alicelover: Enchelina Halieda 322 dagen
Tinniie: Satinka 323 dagen
Tinniie: Jade 322 dagen
Sanne96: Diva 321 dagen

CharmFaith: Bailey februari/maart verrassing
Knolselder: Patty februari/maart verrassing
Illya66: Feliz feb/mrt/apr verrassing
Rianne1807: kira maart/april verrassing

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:15

Ik heb de staart altijd los gehad zonder bandage.

Met buiten doen heb ik ze vaak een dag op stal en daarna rustig opbouwend naar buiten. Ook sterk afhankelijk van het weer.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:55

Sanne: Gek hoor hoe die uier ontwikkeling kan verschillen mijn maiden zit op 309 dagen en heeft veel meer uier maar lijkt nu echt even stil te staan en mijn andere merrie die op 290 dagen zit had vorige week nog niets en lijkt haar nu al in te halen.

CP en Fotsy ik heb ook sinds dit jaar een deel met betonplaten in de paddock zo dat de hooi ruif droog staat en ze niet in de modder hoeven te eten super fijn!
Ik vroeg me alleen af of we daar geen problemen mee krijgen met de veulen hoefjes die misschien te hard slijten…. Weten jullie dat?

Keresa wat is die leuk!

Suffie wat een leuke foto gaaf zeg als ze zo mak zijn!

Corina wat ligt die kleine er heerlijk bij

Ynekes wat heerlijk zo genieten van die kleine

Laurentii Die buik is echt Bizar en ik eerst nog denken dat die van mij een 2ling kreeg dan krijgt die van jou er 3 hahaha.

Piarens ik moet het ook met 3 bij 4,70 doen (tenminste voor 1 van mijn merries…. ) Mijn andere stal is 5 bij 4,70. Maar ook daar kunnen ze met de kont tegen de muur gaan liggen. Soms is het niet anders.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:57

Goed om te weten van het water, wist ik ook niet.

Sorry, ik kan t niet bijhouden om op iedereen te reageren, maar lees wel mee.

Wat fijn dat de veulentjes het gied doen

Aangezien het voor mij redelijk nieuw is en ik een verrassing veulen krijg wilde ik even vragen naar jullie ervaringen

Kira is al een week zichzelf niet meer, ze is humeurig en doet dingen die ze normaal niet doet
Vanmorgen was ik een stukje wandelen met haar, de pensionstal is aan t bos, ik ga met haar een bospad af, daarna terug via een grote wei, dan laat ik haar los.
Normaal trekt ze een sprintje naar de andere kant van de wei, naar de poort.
Ze staat geregeld in die wei even te grazen als ik er zelf ben

Vandaag trok ze weer een sprintje, maar ineens sloeg ze rechtsaf en ging ze dwars door het prikkeldraad heen.
Terwijl ze nooit door draden loopt en ze kent deze wei.

Ik snap er helemaal niks van, kan misschien aan mij liggen hoor

Wat ik wel merk aan haar is dat ze niet graag lang meer van huis gaat, doe ik ook niet
Ze is erg humeurig, word alleen maar erger, ze is erg gefixeerd op eten en kan de andere paarden in haar wei amper nog verdragen.

Zijn dit tekenen van een naderende geboorte?

Merken jullie aan de merries dat ze zo veranderen tegen t eind van de dracht?

Gelukkig is kira niet heel erg gewond, ontvelde plekken op haar borst, zijn oppervlakkig gelukkig
Alleen de ellende is dat ik haar geen deken op kan doen nu t kouder word snachts

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:12

Zeker te merken Rianne dus de jouwe is niet alleen.

Ik heb de stal ook graag ruim en groot. Ze maken er hier ook allemaal tot hiertoe goed gebruik van.
Tis ook vooral voor jezelf of als er moet geholpen worden.

Dddara heb ik me ook al afgevraagd want bij ons is het vooral van en naar de stallen, de weiden en de piste en stuk voor het hooi idd. Nu zand slijt ook aan de hoeven maar ik weet het niet.

Bandage in staart doe ik ook nooit. Ik vlecht tot aan de staart wortel en ook weer niet voor merrie of veulen maar voor mezelf. Heb je toch een beter zicht via de camera of er wat aan het gebeuren is vanachter.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:14

Ik bandageer de staarten niet. Wel vlechten. Of nouja, dat probeer ik :+ in sommige gevallen hebben ze hier zulke mega staarten dat zelfs met 3 dikke vlechten ze dagelijks alle stieken knappen en dan geef ik het na een tijdje echt op :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:42

Geen bandage en geen vlecht hier :o

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:00

Ik vlecht de staart ook. Wij gaan zaterdag beginnen met de kraamboxen de ene stal is denk ik wel 7x8 maar daar zit nog een paddock aan vast de bedoeling is dat ze later binnen en buiten kunnen komen en dat daar beide merries in kunnen met veulens de ander 3,5 x 5 Ik heb geen idee haha zal het eens gaan meten gaat nog wel een klus worden daar moeten 2 bestaande boxen uit gesloopt worden, heb ook een nieuwe camera besteld die kan draaien zodat ik beide stallen kan zien.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:35

Vraagje:
Laten jullie ze altijd in een kraambox veulenen?
Wij hebben een track met schuilstal (ondergrond zand) van ong 6x4.
Er staat een shet bij de merrie, die zou ik apart zetten wanneer ze moet (nu pas op dag 240).
Ik had het plan om ze gewoon apart te laten op de track, maar nu begin ik te twijfelen. Het is ons eerste veulen, dus ik weet echt niet wat slim is en wat niet. De tip van het water neem ik ook mee!

En wat ben ik jaloers op iedereen die al zo ver is :o
Ik lees elke dag mee, maar ben niet zo een actieve typer.
Prachtige veulentjes passeren al :D