[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:53

Oh dat gaat ook al lekker opschieten ceasar, mooie uier!

Hihi die gaat nog lekker los Evelien! Leuk!

Succes Cemlys! Gaat nu snel gebeuren toch? Spannend!!

Kleurtjes, ik ben er fan van :) Ooit lang geleden me er helemaal in verdiept, dus kom een aardig end vaak. De kleurkansen hier zijn niet zo ingewikkeld:
wildkleur zwart
wildkleur bruin
zwart
bruin

Er bestaat echter de kans dat Fjóla homozygoot is voor wildkleur (dun) dus dan blijven er maar 2 opties over... Ze heeft zelf 2 wildkleur ouders, en haar 2 vorige veulens waren ook allebei wildkleur zwart, maar ik vind 2 nog wat te weinig om het met zekerheid te zeggen ;) we gaan t zien!
Duurt nog wel even... zitten pas op 217 dagen :D

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:55

Gaat snel genoeg voorbij ;)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:57

Je geduld wordt wel enorm op de proef gesteld Cemlys! Spannend

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:01

Als ik naar deze foto kijk. Denk ik, goh wat was ze daar nog slank :+
Maar ik ben ook zo enorm benieuwd wat de combinatie brengt, kan mij niet snel genoeg gaan :D

Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:10

Hier 50 % vos of 50 % palomino ...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:20

Palomino daira *\o/* *\o/* <3

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:33

Icecrystal, Mooie naam, Gambler!
Het is echt een mooi ventje, en wat is Ice een geweldige moeder!

AniekR, bitchy blik :D

Faline, Gefeliciteerd met je officiele NRPS'er !

Cynthia82, Wat een zachtaardige blik heeft ze in haar ogen!

Kabayo, Wat is ze toch mooi strak (lees elegant ) drachtig.

Murosch, Ik kan mij voorstellen dat je door al het gedoe best onzeker bent.
Ik zou haar laten scannen, ben je van alle onzekerheid af.

Caesar en Silly1972 , Blijf het leuk vinden, uier foto's :D

Dyonne, Ze wordt al mooi rond!

Cemlys, Geweldige foto!
Heel veel succes morgen!

MaritB, Heerlijk om zo buiten een rondje te stappen

Evelien__, Die heeft nog geen last van haar zwangerschap :D

Hier zo geen verstand van kleuren :o
Moeten ze getest zijn om een berekening te kunnen maken?
Bent best benieuwd wat de kleur kansen voor Gipsy haar veulen zijn....

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:37

hinte schreef:
Hier zo geen verstand van kleuren :o
Moeten ze getest zijn om een berekening te kunnen maken?
Bent best benieuwd wat de kleur kansen voor Gipsy haar veulen zijn....

Met de kleur van de ouders (en eventueel verder in de stamboom indien nodig) en kleur van vorige nakomelingen kom je vaak al een heel end... behalve bij kleuren die lastig met het oog te beoordelen zijn maar over t algemeen kan je best een endje komen zonder DNA test :o

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:39

Mijn uitzicht vanaf de slaapkamer,toch weer een flinke buik.

Afbeelding

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:48

hinte schreef:
mooney, Ik heb nog een telefoon liggen, maar hoe ga je dat dan doen?

Gipsy verhuist in april naar de 'kraamstal' deze is 2 en half bij 4, past wel een dame van 85 cm dacht ik zo :+

Jillzie , Ik weet bijna wel zeker dat je een volle shet moet hebben bij het nsps, maar je zou het even kunnen na vragen.

Ik fok al jaren en ik hoef het niet na te vragen ik heb namelijk geen 1 volle shet en ze staan er allemaal ingeschreven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:52

Ik wilde jullie even bedanken voor jullie reacties en nogmaals excuses dat ik zo heb ingebroken. Het was erg moeilijk te zien met al dat haar en daarom heb ik haar vanmorgen even wat geschoren onder haar buik, zodat ik kan laten zien wat ik bedoel. Je ziet hierop wel de banen voor het uier beter. Als ik met mijn hand daar omheen voel dan heb ik aan beide kanten zeker een dikke handvol vulling. Dit was dus een tijdje geleden nog niet zo. Daarom mijn vraagtekens nu ook. Ik zal de foto hier nog neerzetten en mocht iemand er iets over willen zeggen, dan oke, maar ik laat het topic verder met rust. Ik wens jullie natuurlijk prachtige veulentjes dit jaar (ik volg een heel aantal topics stil mee)! @Fotsy ik ga je PBen.

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:55

Murosch, ik vind het nog geen uier waar wat aan te zien is qua dracht. Hormonale schommelingen kunnen soms ook zorgen voor wat veranderingen om en in het uier (bv een hengstigheid die er aan zit te komen) Verder ben je vrij gewoon mee te praten en je vraag hier te stellen hoor :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:14

Cemlys schreef:
Hier waarschijnlijk gewoon een schimmel (vind ik ook mooi). Merrie is homozygoot schimmel (zowel vader als moeder schimmel) en hengst is dus wel gekleurd (geen schimmel ouders), kan 50% dus maar gok gewoon op schimmel.

Met 'waarschijnlijk' bedoel je 'zeker weten' denk ik? ;) Als één van de ouders homozygoot is, is de kans op schimmel 100%. En succes met de baby eruit krijgen!

Kleurkansen bij Fiore:
18,75% bruin
18,75% valk
18,75% zwart
18,75% smokey black
12,50% vos
12,50% palomino

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:35

Wat kleuren betreft ook niet heel veel opties hier.
Vos, bruin en met een beetje geluk een klein kansje of zwart (weet nog steeds niet of mijn merrie's heterozygoot agouti zijn, toch nog een keer testen :o ). Lies draag sowieso vos (moeder was vos) en hengst heeft dacht ik ook vossen gegeven, maar haar moeder was ook heterozygoot agouti. Van Roos weet ik wat dat betreft minder, haar moeder was bruin, maar heeft wel vossen gegeven, vader denk ik wel dat die EE is, maar die kan dus EE maar ook Ee zijn...

Calculator geeft wel een idee, maar die neemt alle mogelijke kleuren die ze "önzichtbaar" mee kunnen dragen ook mee in de kansberekening. Met simpele dingen als vosouders of al vos nakomelingen gegeven etc. kan je al iets preciezer weten wat er uit kan komen.

Liaan, dan is de kans inderdaad 50% vos. Draagt de vosmerrie homozygoot agouti (AA) (kan je op een vos niet zien) is andere 50% bruin, is ze Aa 25% bruin 25% zwart en draagt ze geen agouti (aa) 50% zwart ;)

Hihi Cemlys, vastbesloten dus. Hopelijk kom je snel weer thuis met baby! En niet in de buik inderdaad!

Spannend hoor Silly! Is ze van de voorkant wel breed? Hier ook een waar je vanaf de zijkant weinig ziet.

Hinte, hoeft niet persee getest zijn, zie ook hierboven. Met wat dingen wetend van de ouders en al wat nakomelingen gehad, kan je ook dingen van zeggen. Maar kan je het niet altijd helemaal zeker weten hoe ze er genetisch uit zien.
Ze is wildkleur zwart toch? Of bruin? Weet je bijv. of één van de ouders (wildkleur)vos was?

Marouschka, mooi uitzicht zo!

Murosch, ja moeilijk. Hier ook wel eens wat zucht voor de uier. Maar het kan ook gewoon welvaart zijn. Toen we Lies in de zomer 2015 keuringsklaar maakten kreeg ze ook een beetje welvaarts-tietjes (toen misschien 60 dagen drachtig). En daarnaast inderdaad hormonale schommelen.
Blijf erbij, wil je het zeker weten/weten of je je ergens op voor moet bereiden, laat dan toch nog een keer de DA komen. Of zo'n urinetest, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Volgende week maandag komt de DA hier enten, moet dus ook uiterlijk vrijdag even laten weten of ze scanapparaat meenemen voor Lies. Ga nu toch ook even tietstaren.
Vorig jaar 31 januari had Lies namelijk opeens dit:
Afbeelding
Alleen loopt ze dit jaar 11 dagen achter op vorig jaar, dus eigenlijk komt de DA net iets te vroeg :') Maar, dit was toen het me voor het eerst opviel, de foto's ervoor waren van 6 januari en zag je nog praktisch niets. Dus hoop dat er vanmiddag al wat te zien valt O:)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:40

spannend AniekR dan, succes als je laat scannen, wat denk je zelf, waarom twijfel je?

cemlys spannend morgen, hoop voor je dat de kleine nu toch wil geboren worden ;)

calculator geeft inderdaad een idee maar tot zolang je paarden niet getest zijn, zelfs al ken je kleur van voorouders, blijft het soms (ik zeg soms) gokken.
ik overdrijf er wel wat 8)7 , denk ik soms :D , alles is hier getest behalve de ruin _O- , ook Elsa, die is vos maar doordat ik weet dat ze geen agouti draagt, kan er ook een zwart veulen uitkomen, had ze homozygoot agouti geweest, lagen de kansen geheel anders en kon zwart niet eens.

Ik wil ook een hengst die is kleurgetest, kostprijs is toch altijd behoorlijk hoog van die dekhengsten :o en ik wil mijn opties kennen, zo is Flo's date voor volgend jaar ook kleurgetest.
Ik fok niet puur en alleen op kleur maar wel MET kleur dus vind het leuk te weten waar ik mee bezig ben :D

na MarijeR en Caesar ben jij de volgende Silly?
spannend, het komt nu echt dichterbij

oh Karin is ook bijna in de veilige zone, toch pretty?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:01

:wave: Ik kom ook weer eens hier bijlezen.
Door alle drukte valt het niet mee om zo'n druk topic steeds te volgen en op iedereen te reageren :o
En om dan steeds alleen ego berichtjes te plaatsen is ook zo wat...

Maar ik zag de vraag hoe het met Ellie is en wie de volgende merrie zou moeten zijn.
Met Ellie gaat het super! Ze had even een dipje toen haar moeder hengstig was maar inmiddels doet ze het weer super en ze loopt ook hele dagen lekker buiten.
"Tante Cookie" is er als gezelschap bij maar volgens mij wil Ellie wel een vriendje of vriendinnetje van haar eigen leeftijd erbij :D
Afbeelding

Hier is inmiddels voor Party Girl het aftellen over gegaan in optellen -O-
Een week overtijd nu maar zij draagt tot nu toe altijd wat langer dan de andere merries hier.
Morgen is Misty uitgerekend en Amy zit inmiddels ook in de veilige periode. Dus het wordt drukker met de dames.

Cemlys, succes morgen!

En leuk dat het voor andere mensen nu ook begint op te schieten :):)

Aniek, waarom twijfel over Lies?

Murosch, zou het nu ook niet te vroeg zijn voor uierontwikkeling door dracht?

Nu ga ik proberen het beter bij te houden hier :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:15

Oeii Aniek, toch geen twijfels??? :oo

Marije, ahhh Ellie wat een dotje!! <3
Andere merries ook, dat word spannend!

Fotsy, ik fok helemaal niet op kleur ofzo, maar ik vind het wel leuk om te weten... zo had ik bij mijn hengst, gekocht als cremello, al het idee dat hij te "geel" was voor cremello en bleek na test inderdaad perlino. En aftekeningen zijn natuurlijk lastig te zien op zo'n "witte" maar ik had het idee dat zijn bles heel apart over zijn snoetje liep, blauwe ogen heeft hij al vanwege dubbel creme dus daar kon ik ook niets aan zien. Dus nog maar wat getest en toen bleek hij bont + splash. Heeft het meerwaarde? Nee, voor mij totaal niet!! Ik had hem ook gekocht als hij effen vos was, maar toch leuk en interessant om te weten wat je nu eigenlijk in de wei hebt lopen (en als hij ter dekking komt voor andere fokkers wellicht ook wel interessant om te weten...)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:20

oh MarijeR Ellie is zo leuk en inderdaad een speelvriendje of vriendinnetje zou nu wel mogen he
dus bij deze is het bijna februari :P

klopt vooral voor dat laatste linda, ik denk als je een perlino dekhengst hebt, mensen toch graag de genetische code willen weten
en ja leuk voor jezelf en zo zie je maar welke verrassingen hij schuil hield :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:54

Marije, wat is het toch een schatje. Dat dekentje ook <3
Jij gaat een drukke tijd tegemoet de komende dagen/weken. Ik ben benieuwd naar de volgende baby's!

Fotsy schreef:
Ik fok niet puur en alleen op kleur maar wel MET kleur dus vind het leuk te weten waar ik mee bezig ben :D

Dit heb je mooi gezegd! :j

Ik heb Fiore ook laten testen. Het enige dat ik niet wist, is of ze homo- of heterozygoot voor agouti zou zijn en dat wilde ik wel weten, in verband met de kans om wel/geen zwart te kunnen fokken. Fi is heterozygoot, waar ik overigens wel blij mee ben, want dat geeft kans op meer kleuren :)

LaVie (of Fiore dr baby) laat ik ook testen als ze 3 jaar is. Voor LaVie is het ook alleen de vraag of ze homo- heterozygoot is voor agouti (en of ze stiekem een palominogen draagt :+ ).
Ik test niet eerder dan 3 jaar. Stel dat ze eerder dood gaan en ik er dus nooit mee ga fokken, is het een beetje zonde van mijn geld :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:02

Aan de ene kant heb je daar een goed punt Cynth, maar aan de andere kant ben bij Pippa bijvoorbeeld best wel benieuwd of ze nu bruin of zwart is... ze is heel erg "zwartbruin" :') al vanaf het begin en ik heb dus echt geen flauw idee.... hoewel ik haar niet direct ga laten testen, vrees ik toch dat ik ook niet kan wachten tot ze 3 is... ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:05

daar geef ik je wel gelijk in Cynthia
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 29-01-17 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:06

Ik test ze niet. Kleur doet er om mij niet toe :o

knappe ellie! Hoop dat je snel meer beebs hebt <3
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 29-01-17 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:15

Nee, maar jij hebt sowieso geen geduld, Lin :+
Ik snap je wel hoor ;) maar als ik echt niet zou weten welke kleur mijn eigen paard heeft (zoals in jouw geval), zou ik het misschien ook eerder doen.
In mijn geval gaat het om de kleur die de veulens van mijn merries kunnen krijgen. Ik denk dat dat toch anders is.

Dais heb ik trouwens ook laten testen op homo-heterozygoot agouti. De meeste Haflingers zijn homozygoot, de mijne niet :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:53

Spannend Aniek maar er zit vast nog gewoon een veulentje in hoor!

Ik ben benieuwd wanneer PG gaat Marije.. Dan hoeft Ellie zich niet meer zo alleen te voelen. Ookal zie ik dat ze heerlijk bij de kudde in staat!

Wij testen hier eigenlijk alleen als we niet zeker zijn van een kleur. Vorig jaar werd er bijvoorbeeld een palomino met fel blauwe ogen geboren uit een champagne merrie... Tsja, is deze dan palomino of toch champagne. Is zo banketstaaf als je het paard met een verkeerde kleur verkoopt :Y)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:56

Altijd leuk die kleuren. Ik heb natuurlijk een halfbroer van de hengst van linda en ook cremello of perlino en dan is hij bont schijnbaar :P ook door zijn aparte aftekening op zijn hoofd ga ik hem laten testen op splash een keer. Vici wil ik ook nog een keer laten testen of hij naast champagne nog zilver draagt en wat voor kleur champagne hij is al denk ik wel classic en splash is overduidelijk magoed wil het wel op papier hebben. Eerst heb ik nog wat andere dingen op mijn verlanglijstje die ik graag wil doen en het rotte is dat in het alles in 1 pakket van van haeringen geen splash zit en ik geen zin heb in creditcard gedoe :P