[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:12

Ik vind vlas ook niet prettig.. maar bij medische oorzaken geen stro kunnen vind ik anders.
Zo niet. Altid lekker dikke laag stro!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:41

Ik heb altijd vlas in de stal waar geplast/gepoept wordt (2 hoeken) en de rest van de stal stro. Ik vind vlas dus ideaal qua opname.
Dadelijk met veulen komt er in de hele stal een laag vlas (veulens zijn niet zo netjes met het op 1 plaats doen) en daar overheen een laag stro.

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:48

Nou...aan jullie reacties te zien is het dus idd wenselijk! Thnx! Ik ga een baal stro bestellen :j

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:59

Idd stro er bovenop vlas is ook vrij glad

Water brrrr ik huiver ervan, ooit eens veulen gehad in kliniek met clostridium, wat dus in water overtollig aanwezig is. Veulens hun darmen zijn de eerste 7 dagen nog niet dicht dus water is net als bij baby’s heel slecht voor ze. Ik zou de waterbakken indien mogelijk omhoog hangen.
Ja kabayo ik had er ook nog nooit eentje gehad die er ziek van werd maar het moet je maar overkomen door zo een banaliteit. Koste me ook duizenden euro’s aan kliniekkosten.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:28

Hier houtkrullen met stro,...altijd.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:54

Prachtige foto’s weer Corina en Ynekes!
Knappe veulens beide! <3

Ik had op de pensionstal waar ik stond met het eerste veulen altijd dikke laag vlas en daarover heen een royale laag stro. Waar ode is geboren en waar de merrie nu weer gaat bevallen staat ze in een mega stal op een hele dikke laag stro. Beide plekken automatische drinkbakken op hoogte, waar het veulen eerst dus niet bij kan.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:08

Geweldig die koeien!
Hier vroeger houtkrollen gehad en nu al enkele jaren stro. Vind ik super gemakkelijk en altijd een dik pak in de stal.

Bolletje vandaag. Nog 17 dagen voor de uitgerekende dag.
Dag 317 vandaag.
De uier wordt terug dikker

Afbeelding

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:15

Oh die koeien <3

Mooie veulen foto's gespot :D <3 heerlijk nu met dit lekkere weer.

Ellende met vlas is dat het ook zo aan alles blijft plakken bij zo'n nat veulen. Niet praktisch. Hier alles op dik pak stro.

@laurentii ze zakt bijna door d'r pootjes :')

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:16

Wauw laurentti! Die is goed rond !!!

Michelle hoe gaat het met jou merrie ? Hopelijk snel een veulentje !

Hier altijd stro in de stal...
maar merrie kan hier 24/7 binnen en buiten lopen. Ben nog een beetje aan de twijfel of ik ze tegen de bevallingsdatum wel op stal zet.
Volgens mijn hoefsmid zijn de stallen niet groot genoeg . 3x5 ongeveer.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:18

Laurentii: benieuwd of er daar wel een bonte uitkomt _O-

Corina: zo lief slapen!

Ynekes: je hebt er je handen vol aan. Maar ze is zo knap.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:19

Zo Laurenti, hoe blijft die op haar benen staan _O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:33

Die koeien geweldig

Laurentii amai je hebt er toch altijd die moeten overdrijven hè :')

Vandaag dag 307 en ze blijft verder werken aan die uier.

Afbeelding

Wat zalig weer ineens amai

Spam die veulens maar corinadrenthe wat een stelten zitten daar onder
Pientje is leuk.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:56

Ben een paar dagen 'uit de lucht' geweest. Internetproblematiek thuis. Wel netjes alles meegelezen uiteraard!

Gooiske wat goed dat je je zo inzet voor de paarden. Hoe gaat het nu?

Corina, bij ons hangen de waterbakken best hoog.

Kabayo jij bent er helemaal klaar voor! Ben benieuwd of Zilver weer vroeg veulent. Was vorige keer op 317 dagen toch?

DDDara ik hoop geen jasjes meer nodig te hebben! Wel een goed idee.

Luutje hier ligt er sowieso een dikke laag stro! Heeft meer houvast dan vlas.

Laurentii die is rond! Dat vordert goed.

Piarens, ik vind dat wel groot genoeg hoor! Waar baseert hij dat op?

Fotsy dat gaat ook de goede kant op! Hoeveel dagen heeft ze voorheen gedragen?

Het naar binnen kijken is bij mij gelukt! _/-\o_ Over een paar uur is mijn merrie 320 dagen. Vorige week ging ze ineens heel hard. Uier leek flink gevuld en ze had dikke harsdoppen aan haar spenen. Het lekkere weer werkt bij mijn merrie blijkbaar andersom. :') Ze maakt nu wat minder vaart. Geboortealarm is in ieder geval op tijd.

Ze heeft het er maar zwaar mee.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:36

Ual das normaal. Meestal hebben ze even een terugslag om dan te gaan voor het echt.
320 en nu kan het komen.

Mijne is maiden. Is ook de eerste keer dat ik zit op te tellen. Oef weer een dag erbij.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:56

Fotsy schreef:
Idd stro er bovenop vlas is ook vrij glad

Water brrrr ik huiver ervan, ooit eens veulen gehad in kliniek met clostridium, wat dus in water overtollig aanwezig is. Veulens hun darmen zijn de eerste 7 dagen nog niet dicht dus water is net als bij baby’s heel slecht voor ze. Ik zou de waterbakken indien mogelijk omhoog hangen.
Ja kabayo ik had er ook nog nooit eentje gehad die er ziek van werd maar het moet je maar overkomen door zo een banaliteit. Koste me ook duizenden euro’s aan kliniekkosten.

Wat is dat en hoe komt dat?

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:58

Laurenti zooooo, dat is een buik! veulen kan volgens mij baantjes trekken daarbinnen <<)

Ual ah mooi veilig!

Fotsy ook bijna veilig!

Piarens mijn stal is 3x4,5 houd niet over, ik had het liever ook ruimer gehad, maar soms is het niet anders. Kunnen ze overdag wel vrij in en uit lopen?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:01

Dus de veulens mogen nog geen water. Maar hoe doe je dat dan op de wei?
Mijn merrie staat op een pensionstal en heeft automatische drink waterbak op hoogte in de stal.
Maar op de wei staat water in een grote bak

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:05

Ik heb ook een automatische drinkbak in stal op normale hoogte. Tot nu toe nog geen 1 gehad die er zo vroeg uit dronk. In dr wei komen ze de eerste paar dagen niet, daarmee heb ik dat probleem ook al verholpen.

wayoflife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:08

Wij hebben rubber matten in de stal en dikke laag stro.
Ook automatische drinkbakken op stal en grote waterbak op de wei, die we op 3 pallets hebben gezet ivm de veulens

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:09

tamaramt schreef:
Dus de veulens mogen nog geen water. Maar hoe doe je dat dan op de wei?
Mijn merrie staat op een pensionstal en heeft automatische drink waterbak op hoogte in de stal.
Maar op de wei staat water in een grote bak

Ik hang bakken omhoog de eerste dagen en daarna zet ik bak net buiten de weide dat de grote eraan kunnen door de omheining door. Veulen lukt dat nog niet.
Clostridium is bacterie aanwezig in de grond en water. Is ook de oorzaak van de diarree bij veulens in tegenstelling tot wat velen denken de hengstigheid van de merrie. Doordat de darmen nog niet dicht zijn, dringt deze bacterie de bloedbanen binnen. Kunnen ze dus aan dood gaan. Pas op is wel zeldzaam dat ze er echt ziek van worden. En meeste veulens drinken ook geen water, likken wel eens aan de grond enzo. Maar mijne toen dus echt wel en veel. Was ook heel warm toen.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:26

Heerlijk die baby spam! In combi met dat mooie weer krijg ik helemaal de lente kriebels :D

Lijstje wordt al aardig lang! Spannend hoor!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 02:54

Laurentii Ohhh ik hou van bont, ze is prachtig met haar mooie dikke buik!

Ual die van jou schiet ook al mooi op.

Het gaat goed hier, ze slapen nog steeds in de trailer met z'n 2, overdag lopen ze in de paddock en gaan zelf al bij de uitgang staan als ze weer naar de trailer willen, de merrie is zelf ook maar een ca 65 cm dus trailer is in dit geval groot genoeg voor ze.
Jimmie is echt zo klein ukkie ik denk dat dat ie amper 10 kilo weegt, ik heb een beagle pup van 8,5 maand die weegt net geen 17 kilo en die is echt stukken zwaarder om te tillen.

De andere merrie heeft haar uiers heel erg gevuld, maar drupt nog niet, ook loopt er een dikke ader over de uier, haar staart begint ook een punt te krijgen, die banden blijf ik moeilijk vinden te zien of die slap zijn, daar dit paarden zijn die nog nooit aan het werk geweest zijn en dus totaal geen bespiering hebben en dus altijd wel wat slapper zijn, of werkt dat niet zo?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:35

Fotsy oei heftig! Wat naar zeg. Ik hou het veulen en de diarree altijd goed in de gaten en als die inderdaad de hele dag in het water zit haal ik het weg. Net zoals een liksteen. Maar tot nu toe geen veulen gehad die water iets interesseert. Maar inderdaad wel goed om in de gaten te houden! Je merrie heeft er zin in :)

Gooiske fijn dat het goed gaat met jimmy en de merrie. Ben benieuwd wanneer de andere bevalt.

Ual oeps. Vervelend internetproblemen... Ja klopt! Ik moet alleen nog de camera scherpstellen dan ben ik klaar. Ze is veilig *\o/* en heel huge :+

Piarens 3x5 niet goed genoeg? Die snap ik niet. Is groter dan een gemiddelde stal in NL.

Laurentii past die wel door een deur? :+ wow!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:36

:wow: Laurentii. Dat veulen heeft het wel zeer luxe bij mams!

Ual, fijn dat ze het toch heeft weten te redden tot veilig. Nu maar met een gerust hart verder waken.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:41

Gooiske.. het slapper worden vd banden zie je ook aan de staart, het lijkt of die wat hoger komt te liggen. Je kunt vaak ook echt voelen dat ze week aanvoelen. Maar snap dat het moeilijk inschatten is. Letten die mensen nou zelf ook een beetje op die merrie? Of hangt het echt van jou af? Fijn dat het goed gaat met Jimmie. Wat een klein ukje zeg!

Met dat water is wel vervelend. Pientje steekt haar neus ook overal in, is ook bijna niet tegen te houden. Gelukkig drinkt ze niet grote hoeveelheden op.Afbeelding