[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:24

Geweldige foto ines! Idd een flinke buik bij jou,hoop dat die kleine zich snel aandient.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:26

Hopelijk wil de kleine er vlot uit. Knappe hengst trouwens.
En bedankt voor compliment. Merrie is best rond hier.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:45

oh Cemlys, leuke foto met je hengst, je ziet er beetje uit alsof de kleine nu echt mag gaan komen. :P veel succes maandag en geniet ervan :D

murosch ik zou nog eens een foto plaatsen als ze 300dagen is ;)
ik heb nog zo een urinetest liggen, moest je het niet meer vinden en geïnteresseerd zijn mag je altijd een pb sturen

wow silly ze is begonnen met uier maken *\o/* best leuk

Flo had pas uier op 330dagen :') maar was wel direct keihard, geen zucht gehad

ice heeft een knappe jongen hoor, bijzonder inderdaad dat hij zo weinig wit heeft.

kabayo ik dacht ook al, waar schrok je van? ik zie persoonlijk op de foto's weinig, maar das vast anders in het echt en ze is ook nog een jonge maiden, die dragen vaak heel bescheiden
mijn 2jaar heeft meer buik denk ik :D

leuk zo een ontspannen Fi, ze is best veranderd, de dracht doet haar goed zo te zien

caesar die is inderdaad ook begonnen met haar uier

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:47

Cemlys schreef:
Murosch schreef:
Hallo allemaal ik kom hier even een beetje binnen gevallen. In het begin van het topic deed ik hier ook mee omdat mijn shetlandmerrie bij de hengst is geweest eind mei. Helaas was toen op de 18 dagen scan een geel lichaam te zien en een nieuw ei in aanwas, waardoor de DA concludeerde dat ze niet drachtig was. Dit was helemaal tegen mijn verwachting in omdat ik bij de merrie een behoorlijke gedragsverandering had gemerkt sinds ze terug was van de hengst (heel boos tegen de andere merries opeens). Daarop heb ik haar teruggebracht naar de hengst, maar haar cyclus was abnormaal. De ene dag had ze interesse in de hengst en de andere dag was ze woest op hem. Uiteindelijk de merrie maar hengstig gespoten, maar dat veranderde niet veel en dus heb ik haar na 3 weken weer opgehaald. Na weer 2 weken wachten weer laten scannen en de DA zag alleen dat ze pas weer hengstig was geweest. Geen vruchtje dus. Daarmee hield het voor ons op, omdat de merrie al op leeftijd is en ik het genoeg vond. Al met al geen drachtige merrie dus en klaar. Nu heb ik een tijdje geleden een andere shetlandmerrie gekocht die misschien drachtig zou kunnen zijn. Ik kon mooi de uiers van beide merries vergelijken om te zien of er bij de nieuwe merrie al verandering kwam. De nieuwe merrie maakt geen uier aan maar nu merkte ik deze week opeens dat de oude wel uier aanmaakt opeens. Dit had ze een paar weken geleden nog niet. Dat is dus wel bijzonder. Het zou bijna niet mogelijk moeten zijn dat ze toch drachtig zou zijn denk ik, maar dit is haar uier op dit moment en STEL dat ze toch drachtig zou zijn, dan zou ze nu op 247 dagen zitten. Ik was al wat aan het zoeken naar vergelijkingsmateriaal met andere merries op dat aantal dagen dracht, maar ik kom er niet echt uit. Daarom hier maar even mijn foto's droppen, misschien dat kenners hier kunnen zeggen of dit uier zou kunnen passen bij een merrie die rond de 250 dagen drachtig is. Dat jullie geen DA zijn begrijp ik wel hoor, maar ik heb haar 2 keer laten scannen en 2 keer gehoord dat ze waarschijnlijk niet drachtig is na het dekken, dus schiet mij maar lek zou ik zeggen.

[ [url=m/QGYJuP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ul1OmP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hmm nog niet veel te zien. Is het een idee om mss om zo n urinetest te proberen? Weet niet of ze nog te krijgen zijn hoor.

Caesar schreef:
@murosch; ca. 100 dagen voor evt veulenen een uier aanmaken zou sowieso niet goed zijn. Aan dit uier zie ik echt niets, los van drachtig of niet.

@cynthia; lekker weertje vandaag hè? Hier ook lekker zonder dekentje gestaan.

@kabayo; mooie merrie, ziet er goed uit. Buikje vind ik zelf nog meevallen (geen typisch drachtigheidsbuikje) maar als je dan ineens de deken eraf haalt geeft dat wellicht een ander beeld?

Hier nog even onder de bruine gehangen (met dikke buik onder een A is wat lastig) en die begint ook een beetje een uier te krijgen:
[ [url=m/1mMTEl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoevers zit ze nu? Al een mooi stukje uier. En klopt mij lukt het momenteel echt niet om eronder te hangen, gelukkig moet ze nog even.

inowa schreef:
Murosch ik zie ook niks apart,een normaal uier die ook wel bij "niet drachtig" past.

Nou ceasar dat is behoorlijk wat toch.

Pepper zit al bijna op 300 dagen maar heeft compleet niks hangen.

Er heeft bijna 8 maanden een veulen onder gehangen,4de veulen zelfs maar uier lijkt sterk op die van een maiden.

300 dagen zie ik meestal ook nog niet veel hoor hier

Silly1972 schreef:
ik vind het lastig om te zoek met al dat haar, maar ik zie er toch wel iets vulling in.
Maar ja ik ben geen kenner.

Harmony is nu 295 dagen drachtig en heeft sinds gisteren vulling in haar uier.
[ [url=m/4oBzVq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja uiertje is van start gegaan

Icecrystal schreef:
Faline; Wat fijn dat ze nu in geschreven is bij het NRPS!

Cynthia; Wat is Fi toch ontzettend knap <3

Kabayo; Zo leuk dat je nu een buikje begint te zien :D .

Even wat droog foto's van Gambler! Ice is echt een geboren moeder en vond de eerste ontmoeting tussen hen zo mooi om te zien :o

[ [url=m/cRjwi4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tdKR88.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zaWhGi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dH3j9b.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gW3Is1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk dat eerste moment dat moeders haar veulen ziet het, die uitdrukking en die geluidjes, dan smelt ik echt compleet
Knap veulie hoor!

Dyonne schreef:
Wel bijzonder zo weinig wit eigenlijk, ik vind het wel mooi!

Murosch, eigenlijk zie ik nog weinig vulling. Maar dat zou ook niet goed zijn bij dracht.

Cynthia, fijn weer gewandeld!

Kabayo, ze krijgt idd een buikje.

270 dagen, eens van voren. :)
[ [url=m/4kN3Z9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook al een lekker buikje dyonne! Mooie merrie!

Met de merries kan ik maar weinig op dit moment. Gister weer even thuis voor het weekend en maandag poging twee om baby eruit te krijgen. Moest maar iets leuks gaan doen (lees ja als ik een paar sokken aankrijg:')). Onder het mom van dikke buiken foto:') en m'n hengst die mocht vergezellen, die heeft wel ervaring met al die zwangerschapshormonen :') foto zegt genoeg (we kunnen geen normale selfies maken dus)

[ [url=m/j9grMo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Baby wilde niet komen ondanks het opwekken?

Vandaag ben ik met Gwen weer naar een andere locatie te geweest. Vorig jaar vond ik het te druk daar en niet zo'n succes, maar vandaag heerlijk kunnen rijden. 8 km gestapt in 1,5 uur :) we hebben veel stil gestaan dus niet zo snel haha. Maar mijn dame deed het weer fantastisch, zo'n geweldig paard is het ook!
Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:05

Silly1972 schreef:
Mooie uier trouwens Ceasar, ze is al veilig om te bevallen toch?

Klopt, de ene moet nu nog 2.5 week, de andere 3. Dus die zijn safe.

Vorig jaar kwam mijn oude merrie 3 weken te vroeg, ging prima.

Leuke foto Cemlys; zag hem ook al op fb voorbij komen. Toch even naar huis dus...hou je het nog vol?

Lekker Marit; het was prachtig weer voor een ritje. Jij rijdt nog wel dus?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:07

Ja, alleen nog in stap :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:31

Wat een mooie buikjes toch weer!

En ook bij silly al langzaam aan wat uier vulling!

En zag nog een mensen dikke buik met een hele knappe hengst! :P

Ice baby is echt knap! Wanneer zij de volgende uitgerekend?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:37

Voor de kleurkenners onder ons
Domino is een bruine merrie (vosse vader x bruine moeder)
Atomic Z is een bruine hengst (schimmel vader x bruine moeder)
Bestaat de kans dan überhaupt dat ik een schimmel veulen krijg?? %)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:50

Faline, gefeliciteerd met het NRPS papiertje! Maakt het veulen registreren straks wat makkelijker!

Cynthia, knappe Fi plaatjes hoor!

Kabayo, ik vind je merrie nog steeds mooi slank hoor, maar ik ben Roos gewend O:)

Murosch, tja ik zie ook nog weinig aan de uiers. Zoals al gezegd, met overgewicht kunnen ze ook wel wat zucht hebben. 247 dagen is wel vroeg om uierontwikkeling te hebben. Wel net gisteravond even foto's opgezocht, Lies was vorig jaar vrij vroeg namelijk. Heb de eerste foto waar ik bij haar echt verschil op zie gemaakt op 274 dagen, dus dat duurt nog even.
Mocht je echt twijfelen, dan zou je haar toch nog even kunnen laten opvoelen/scannen. Inderdaad in zo'n vroeg stadium kunnen ze een vruchtje over het hoofd zien, ook als ze inderdaad wat op leeftijd is, cystes heeft o.i.d., maar als ze 247 dagen zou zitten, valt dat niet meer te missen.
Hier ook overlegd met de DA om Lies misschien nog te laten scannen i.v.m. twijfel en zou volgens haar geen risico aan zitten om dat later in de dracht nog te laten doen.

Caesar, daar begint inderdaad wat te komen. Komt voor jou ook steeds meer in de buurt nu!
En ook bij Silly uier ontwikkeling te zien! *\o/* Voorjaar komt er aan!!

Ice, wat een knap veulen is het en altijd fijn dat Ice het zo super doet als moeder!

Dyonne, mooie bolle buik zo!

Ines wat een geweldige foto! :') Eentje voor later als de kleine ook op de pony's rijdt (op hem of op zijn kinderen :P )

Evelien, nee de kans is er niet. Schimmel kunnen ze niet ongezien dragen, dus er moet één ouder ook echt schimmel zijn om het door te geven aan het veulen.
Als de hengst vosgen draagt (Ee), bestaat de kans wel dat er vos uit komt gezien de merrie met een vosmoeder dit sowieso draagt. Zwart zie je bij de springers niet zo heel veel dacht ik, dus die kans zou kleiner zijn denk ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:51

Nee, Evelien, die kan heb je alleen als één van twee ouderdieren schimmel is.

Murosch, ik zie echt niets bijzonders, maar het zou ook niet goed zijn als ze nu al uier aan zou maken.

Ice, wat een knappe baby heb je toch :)

Marit, waar ben je geweest met rijden?

Kabayo, ik zie echt geen dikke buik, vandaar mijn vraag :o Maar misschien vertekenen de foto's.

Caesar, dat zijn mooie tietjes! :j

Wat heb je toch een knappe merrie, Dyonne!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:38

Oké bedankt voor jullie deskundige uitleg :D
Ja, Atomic draagt vos en er is 6 en nog wat procent kans op vos en 5 op zwart. 89 procent kans op een bruine dus.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:42

Afbeelding

Voor 250 dagen gaat dat nog best vlotjes :') _/-\o_

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:13

Hoe kom je op 6% Evelien__? Volgens mij heb je 25% kans op vos.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:26

Als ze allebei vos dragen is die kans inderdaad 25% op vos; 25% EE, 50% Ee (allebei bruin/zwart) en 25% kans op ee.
Kans op zwart (dus EE/Ee zonder veranderingsgen AA/Aa die daar bruin van maakt) is afhankelijk dus weer of ouderdieren AA of Aa zijn. Dat kan je enkel weten als ze dus een zwarte ouder hebben, wel eens een zwart veulen hebben gegeven of getest zijn.

Maar gezien de percentages denk ik dat het uit een calculator komt, die zijn nooit zo precies :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:36

AniekR schreef:
Maar gezien de percentages denk ik dat het uit een calculator komt, die zijn nooit zo precies :o

Ja idd, waarschijnlijk 'onbekend' ingevuld bij de vraag of de ouderdieren vos dragen of niet. De kans op zwart klopt ook niet, die is óf aanzienlijk groter dan 5% (als beide ouders heterozygoot bruin zijn) óf 0.

Maar we zullen er maar geen kleurentopic van maken zeker. :o Ik zal binnenkort weer eens uitgebreider reageren, dat valt niet mee op mijn mobiel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 08:39

Ik ben niet zo van de kleur berekeningen. Zie het wel als het eruit komt en zoveel keus hebben wij gelukkig ook niet binnen de Welsh ;)

Knap hoor Marit, ik heb mijn paard al eerder verkocht. Ik wist dat ik niet meer zou gaan rijden met zwangerschap en denk dat vriendlief er ook niet blij mee zou zijn. Ondanks je paard braaf is, kan hij toch struikelen. Als ik zie wat ik nu nog doe had ik het zelf nog wel gedaan denk ik.

@Dustinlover: Ik weet niet exact wie de volgende is, ik ben pas 2x half februari aan de beurt maar ik kan nu de lijst niet inzien op mobiel.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:32

MarijeR is de volgende nu met een paar merries en Caesar

Oh kleurkansen 8)7 , nu we het er toch over hebben, even de mijne eens :9
Elsa volgens calculator

25.00% -Palomino
25.00% -Palomino Tobiano
12.50% - Smoky Black Tobiano
12.50% - Smokey Black
12.50% -Buckskin Tobiano
12.50% -Buckskin

Flo
kleurencalculator :
14,06% - dunskin
14,06% - buckskin
7,03% - bay dun
7,03% - bay
7,03% - perlino dun
7,03% - perlino
6,25% - dunalino
6,25% - palomino
4,69% - smokey grullo
4,69% - smokey black
3,13% - red
3,13% - red dun
3,13% - cremello dun
3,13% - cremello
2,34%- smokey Cream
2,34% - black
2,34% - smokey Cream dun
2,34% - grullo

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:48

AniekR schreef:
Als ze allebei vos dragen is die kans inderdaad 25% op vos; 25% EE, 50% Ee (allebei bruin/zwart) en 25% kans op ee.
Kans op zwart (dus EE/Ee zonder veranderingsgen AA/Aa die daar bruin van maakt) is afhankelijk dus weer of ouderdieren AA of Aa zijn. Dat kan je enkel weten als ze dus een zwarte ouder hebben, wel eens een zwart veulen hebben gegeven of getest zijn.

Klopt. Komt uit de calculator. Vos en bruin heeft de hengst al gegeven. Zwart bij mijn weten nog niet. Merrie is haar eerste veulen. Haar moeder is dan weer donkerbruin.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:47

Kleuren heb ik geen verstand van. Met een vos moeder en een zwarte vader die vos geeft zal de kans op vos wel groot zijn

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:57

Hier waarschijnlijk gewoon een schimmel (vind ik ook mooi). Merrie is homozygoot schimmel (zowel vader als moeder schimmel) en hengst is dus wel gekleurd (geen schimmel ouders), kan 50% dus maar gok gewoon op schimmel.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:01

Hier kans op schimmel,vos en vosroan.

Beide ouders zijn heterozygoot schimmel en zowiezo hengst draagt vosroan.
Pepper draagt mogelijk ook roan (oma was vosroan)

Ik hoop op een vosroan stiekem

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:16

Ice, oohh genieten van je kleine man!!

Cemlys, leuke selfie hihi!!

Kleurmogelijkheden.... euhm... :o
Volgens calculator bij Jupi:

8.20% Dunskin tobiano
8.20% Dunskin tobiano + splash
8.20% Smoky grullo tobiano
8.20% Smoky grullo tobiano + splash
8.20% Buckskin tobiano
8.20% Buckskin tobiano + splash
8.20% Smoky black tobiano
8.20% Smoky black tobiano + splash
2.73% Dunskin
2.73% Dunskin splash
2.73% Smoky grullo
2.73% Smoky grullo splash
2.73% Buckskin
2.73% Buckskin splash
2.73% Smoky black
2.73% Smoky black splash
2.34% Palomino tobiano
2.34% Palomino tobiano + splash
2.34% Dunalino tobiano
2.34% Dunalino tobiano + splash
0.78% Palomino
0.78% Palomino splash
0.78% Dunalino
0.78% Dunalino splash

Kortom... we gaan maar niet gokken :')
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 29-01-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:31

Cemlys, succes met je laatste loodjes en sterkte met de bevalling straks.. .nog heel even genieten van je buik! Hopelijk komt het toch nog spontaan op gang.

kleurtjes berekenen is leuk.. wij hebben sowieso 50% kans op schimmel, maar verder hebben we ook nog kleine kans op vos, palomino, bruin, zwart, valk? hebben.. Julia had dat eens berekend.. we zien wel wat er uit komt, ik vind het altijd mooi :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:46

Ik heb niet zoveel verschillende kleurkansen haha
Of bruin bont of zwartbont :P

Succes Cemlys, maar morgen gingen jullie het weer proberen Toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:51

Ja morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen :') echt ze mag gaan opschieten nu. Ik wil nu minimaal met een baby thuiskomen (en dan niet in m'n buik : '))