Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Liaan schreef:Marit, gefeliciteerd!! Van Bram willen wij uiteraard ook een foto zien!
Linda, slim dat je even laat checken. Maar heeft vast met de warmte te maken.
Diva, superlief is die! Ja we hebben er ook al 1 uitgekozen. Wachtlijst voor teefjes is idd lang.
Ondanks dat ik een beetje offtopic ga... Toch dit vraagje (viel mij op dat bijna iedereen hier honden heeft) hoe is het jullie bevallen een pup bij een oudere hond? Ik heb al een Staby van bijna 10.
Liaan schreef:Marit, gefeliciteerd!! Van Bram willen wij uiteraard ook een foto zien!
Diva, superlief is die! Ja we hebben er ook al 1 uitgekozen. Wachtlijst voor teefjes is idd lang.
Ondanks dat ik een beetje offtopic ga... Toch dit vraagje (viel mij op dat bijna iedereen hier honden heeft) hoe is het jullie bevallen een pup bij een oudere hond? Ik heb al een Staby van bijna 10.
juval schreef:Kan het kwaad als veulenlief met moeders mee eet? Elliot smikkelt al serieus mee met mama's merriebrokjes.
Wanneer begin je met veulenbrokjes en hebben jullie ook al een aparte veulenvoerbak?
BusyMissy schreef:Gefeliciteerd met de kleine man Marit! Genieten nu!!
Hier weer spannende ontwikkelingen. Vanochtend op stal had de merrie best wel wat bloed verloren en ze toonde wat gelig. Veearts gebeld, hij al zijn afspraken voor deze ochtend verzet en ik op weg naar de kliniek. Daar aangekomen opgevoeld om te kijken of het veulen nog leefde en dit is inderdaad het geval pfff, daar zat ik echt om in angst.
Placenta is voor een flink deel losgelaten, maar veulen reageert zeer alert dus krijgt (nu) nog voldoende zuurstof.
Overleg gehad met professor in de verloskunde van universtiteit te Gent of we de bevalling nu zouden induceren of niet.
Uiteindelijk besloten dat dat toch een te groot risico geeft omdat de baarmoedermond nog niet genoeg verweekt is en er waarschijnlijk bij induceren ineens alles loskomt (bijna 100% zeker een redbag) maar dat het veulen dan niet goed door de baarmoedermond kan en er dan dus niet tijdig uitkan.
Ook is ieder uur extra nu nog van belang voor de groei van het veulen. Een dag langer in de baarmoeder kan het verschil maken of het levensvatbaar is, blijkbaar vindt het lichaam van de merrie het nog niet genoeg af. Professor in Gent had ditzelfde vorig jaar meegemaakt waarbij op deze manier het veulen nog 7 dagen bleef zitten voordat het (gezond) geboren werd. Dus toch maar gekozen voor een natuurlijke start, volledig bewust van de mogelijke risico's.
Dus merrie weer mee naar huis en nu op stal onder de camera. Zodat de bevalling wat rustiger op gang kan komen en het veulen meer overlevingskansen heeft. Allemaal theoretisch natuurlijk, want het kan nu alle kanten op. Voor mijn gevoel hebben we nu de beste optie gekozen uit alle slechte die er nu liggen.
Veearts stelde nog een kraamkliniek voor, maar ben bang dat dit zo vlak voor de bevalling toch teveel stress op gaat leveren waardoor het weer een groter risico geeft dat het mis gaat.
Heb zojuist nog een spoedcursus redbagdelivery gehad en hoop dat ik het niet toe hoef te gaan passen.
Het blijft nog even spannend hier.
baudyh schreef:@ Alexandra . De merrie is gewoon aan het opschonen dat is niet erg. Meestal is het erger als ze aan de nageboorte zijn blijven staan.
Maar het is niet erg. Gewoon schoonmaken met water.
Wij hebben een merrie die ook vaak uitscheurt die maken ze altijd na de eerste insiminatie weer dicht gelijk als ze dicht gezet word.
Dus even wachten geeft inderdaad niks
pretty schreef:Oh Busymissy al die zorgen en al die ellende. Jeetje... Ik wens je zo een gezond veulen (en gezonde merrie) toe.![]()
Dank je wel! hopen op een goede afloop!Alexandra__ schreef:Wat naar om constant zo in spanning te zitten! Is ze inmiddels 320 dagen? Ik duim echt voor je dat hij nog even blijft zitten en dat het toch geen red bag wordt..Had de DA nog een verklaring voor de geligheid van de merrie?
Ze is 318 dagen vandaag. De geelheid komt door verwerking van het bloed (wat nu vrijgekomen is in het lichaam en daar weer door opgenomen wordt) en had niets met de leverfunctie te maken,
heet pre-hepatische geelzucht of zoiets. Zolang de merrie fit blijft is dat verder geen probleem.fokfanaat schreef:dat is vervelend zeg, kan je niet ergens wat lenen? woon je dichtbij? misschien dat je een caravan ofzo kan regelen. heel spannend.