Die gaat voordat het daar licht is. Ademt supersnel, lippen aan het likken en ze weet zich af en toe geen raad. (nogal gewaagde uitspraak bij deze merrie )
Laatst bijgewerkt door TJolieke op 07-04-11 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Het veulen leeft nog joepie. Ik heb even snel bijgelezen op MS. Veulen heeft wel al geplast en gepoept ook, drinkt graag, maar heeft ook last van een slaapapneu. Is kwestie van elke 20 minuten eten geven wat vlotjes opgaat en wachten tot er voldoende bloed weer is aangemaakt.
Wat ik begrijp is dat door de scheuring in het bloedvat in de navelstreng er veel teveel bloed vanuit het veulen is weggestroomd in de merrie tijdens de bevalling, hij heeft eigenlijk kort gezegd een gigantische bloedarmoede nu in combinatie met te weinig bloed zowiezo al daardoor. En door de bloedprop die erdoor is ontstaan ook heeft hij zuurstof tekort gehad. En het te kort aan bloed wat is ontstaan moet eerst door zijn eigen lijfje weer worden aangemaakt, dan heeft hij weer voldoende rode bloedcellen om weer veel zuurtstofrijk bloed te gaan vervoeren overal heen.
Vandaar ook dat het eerder voorgestelde verhaal niet gebruikt mag worden. Een stukje hierboven staat een copy van een verhaal van Steph van Elements die legt het duidelijk uit.
Pepper1
Geplaatst: 07-04-11 11:43
Dank je voor je uitleg, heel duidelijk! Het kan dus zijn dat het veulen een hersenbeschadiging heeft opgelopen? En in het gunstigste geval is het veulen dus zo zwak en wiebelig vanwege de bloedarmoede?
Kun je evt niet ijzer toevoegen aan de melk, dan wordt de productie van rode bloedcellen gestimuleerd... Misschien denk ik wel veel te ver hoor, maar het is gewoon zielig, zo'n klein hummeltje...
Edit: Zijn er prognoses? Gebeurd dit vaker? Ik heb het nl nog nooit mee gemaakt.
Zover gaat mijn kennis ook niet. Wat ik daar wel las in een reactie van iemand dat ze graag alles erover hoorde van de mensen die zich er nu intensief mee beizg houden omdat zij het nog nooit had meegemaakt en hiervan wilde leren. Er wordt ook nergens een prognose genoemd of een percentage. Ik denk dat het kwestie is van afwachten en duimen.
Weet ik, en ik heb het tentamen ook echt wel goed gemaakt want het was makkelijk, maar had de cam nog niet gezien dus was heel benieuwd of het nog leefde
Ja, dat heb ik ook! Vind het er echt niet goed uit zien! Als het al beweegt, gaat het zo ongecontroleerd (en niet zoals een veulen moet bewegen) Het kan het hoofdje gewoon niet rechtop houden.. Ik vrees met grote vrezen..
Ik volg dat mini veulentje ook steeds een beetje... dat komt niet goed! Ik blijf het volgen omdat ik wil weten wanneer de eigenaren de beslissing maken! Ik hoop snel voor het beestje, want dit is toch geen leven!
Hij is weer zo druk met zijn hoofdje! en het gaat allemaal inderdaad heel ongecontroleerd! ik hoop zo dat het goed komt met het beestje, maar ik vrees ook voor het ergste