Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Wanneer we spreken van een brix waarde tussen de 17-22% spreken we van een slechte kwaliteit biest. Een waarde boven de 23% wordt gezien als een goede kwaliteit. Waardes boven de 26% worden gezien als zeer goed. Kortom hoe hoger de waarde hoe meer antistoffen hoe beter de biest.
Cioccolato schreef:Hier ook aan huis maar kleinschalig een opfok. Dus wat leeftijdsgenootjes. Nu staan er 3 2 jarigen en 3 jaarlingen samen. Dat is ook leuk ipv enkel zelfde leeftijd. Heeft allemaal wat
MallyBelly schreef:Ik kwam erbij via tiktok, iemand die dit doet met de Brixmeter. Het is een apparaatje waarmee je de kwaliteit van de melk en biest kan opvolgen.Citaat:Wanneer we spreken van een brix waarde tussen de 17-22% spreken we van een slechte kwaliteit biest. Een waarde boven de 23% wordt gezien als een goede kwaliteit. Waardes boven de 26% worden gezien als zeer goed. Kortom hoe hoger de waarde hoe meer antistoffen hoe beter de biest.
Het eerste jaar kun je alleen controleren of de melk goed is en patroon ontdekken maar in de volgende jaren zou je dus aan de hand van het patroon de merrie kunnen opvolgen.
Ik combineer het nu met PH testen om te kijken hoe dit elkaar volgt. En wat de 0 waardes van beide merries zijn. Voorbeeld van zn meting (van Mallow)
[ [url=m/wqaTtr.jpg]Afbeelding[/url] ]
MallyBelly schreef:@Al_Zawraa zou het je dan niet voor 1x met diepvries proberen? als je het zo graag wil. Of willen ze daar niet aan meewerken
Al_Zawraa schreef:Mallybally, gefeliciteerd met de kittensDie zijn ook altijd zo leuk.
Wat fijn dat ze bij jou zo relaxt gezellig allemaal in de stal staan, die van mij zouden elkaar afmaken
MallyBelly schreef:@Al_Zawraa zou het je dan niet voor 1x met diepvries proberen? als je het zo graag wil. Of willen ze daar niet aan meewerken
Dat is in dit geval juist het probleem, ik heb de dekking vorig jaar gekocht en wist dat de hengst niet meer in Europa stond, dus dat het diepvries zou worden. Maar nu vroeg ik ze om het af te sturen en toen zeiden ze dat de kwaliteit niet geweldig was, dus dat hun voorkeur ernaar uit ging dat ik van hengst zou wisselen.
Ik kan natuurlijk heel eigenwijs zijn en het wel proberen, maar als het dan in die 2 pogingen niet lukt, is het dekseizoen zo goed als voorbij, en ben ik bijna 2.000 euro aan kosten kwijt. Dus ik ben toch maar verstandig en ga switchen. Ze hebben gelukkig wel een hele lijst die ze kunnen leveren, behalve degene die ik daarna koosDus nu moet ik er nog een keer voor gaan zitten
Rakizah gaat ook aardig door.
[ [url=m/cniI12.jpg]Afbeelding[/url] ]