[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:09

Mirjam wat een prachtige plek heb jij zeg.. wauw! Heerlijk zo’n grote wei..
fijn dat het nu weer goed gaat. Dat was wel schrikken.

Voor degene die ik nog niet had bedankt bij deze! Ik denk dat ik deze ga uitvergroten want vind hem super! Ben zo blij met mijn paardjes!

Nieky die lijst is lang niet zo kort geweest ja in het begin. Ik zie dat jij er weer een paar achter elkaar krijgt. Zou mooi zijn als ze in 1 nacht gaan. Zijn dit de laatste of komt er nog meer?

Imani hopelijk komt er binnenkort schot in voor jou. Lijkt mij zenuwslopend zolang..

Lonniej hopelijk hoef jij ook niet lang meer te wachten. Is altijd sneu als ze je ziet dat ze het zo zwaar hebben.

Hier werd de lucht ineens zwart en hoor gerommel maar er is (nog) geen regen. Hoeft van mij ook niet want gister alweer het nodige gevallen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:46

Hier is het alweer te lang droog :=

Kiko, ja beide groepen hebben denk ik elk zo'n 2.5-3ha. De hengsten en de merriegroep.

Sterre en Blossom zijn er nog niet klaar voor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu lekker uitrusten op stal.
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:16

Mirjam ik dacht dat ik het luxe had maar jij spant wel de kroon! Wij hebben 1,8 hectare en daar staat ook nog het huis op en stuk tuin. Maar mij hoor je niet klagen. Ik zit hier heerlijk naast een ruiterpad en met 10 minuten in het bos en 15-20 min op de hei.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:42

Wooooww beide zo veel (Kiko en Mirjam) jaloers! :wow:

Zyva heeft toch een antibioticakuur vanwege der naveltje, ze was zo braaf ze viel staand bijna in men armen in slaap zo lief <3

Wij willen zyva toch wel naar de opfok doen voor een periode van 1 of 2 jaar maar weten niet zo goed waar...
Waar brengen jullie ze heen/ hebben jullie goede ervaringen? :D

Snap wel dat je die foto uit gaat vergroten super lief!

Nog een filmpje gemaakt van Zyva, nu weer een leuke reden om de camera er meer bij te pakken :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:01

Ik hou ze dus thuis :P
Fijn dat ze braaf was!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:13

mirjamalvaro schreef:
Ik hou ze dus thuis :P
Fijn dat ze braaf was!

Wij hebben maar een mini kudde (mijn ruin, Jade en nu Zyva), denk dat het goed voor der is als ze lekker kan ravotten met maatjes.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:16

Leeftijd genootje is altijd fijn. :j

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:52

Ik heb het topic een beetje verwaarloosd, wel gelezen maar het was zo druk. Maar daar gaat hij komen.

@Happy_Hippie Ze is zo knap!! Doe mij er ook zo eentje <3 <3
@mirjamalvaro Gefeliciteerd! Dat filmpje <3 <3 Wat een heerlijke ruime stallen zijn het!
@lonniejj Zo sneu om te zien dat ze moe zijn, nog even volhouden.
@stal_HD Al goed onderweg!
@Balou_k nog even volhouden ;)
@kimwilliam Ookal goed op weg met vullen. :D
@Cynthia82 Gefeliciteerd!! Knappe kerel! <3
@Skyla Misschien nog een keertje testen? Zou het uier onsteking kunnen zijn?
@Knolselder Wat een dotje en knapperd! Gefeliciteerd!
@kiko Prachtige foto <3 <3
@Happy_Hippie Mijn hengstje van 2022 had ook wat moeite met de darmflora, die heb ik een vitamine spuit gegeven, gewoon van excellent. Dat hielp toen wel. Wij houden ze zelf in eigen beheer of verkopen. Ik ben zelf geen opfok-fan.
@judwes Ik weet niet of ik je had gefeliciteerd maar bij deze ;) Gefeliciteerd
@claucarlien Gefeliciteerd!
@wisanda2003 Succes met waken
@JoannevZ Ik zet ze meteen dag 1 buiten, en dan een paar dagen even overdag nog even tussendoor naar binnen. Zodra ze goed in de benen zijn (stevig) gaan ze met de kudde de wei in.
@Quir Succes met waken, ze houd je bezig -O-
@myrthevel Gefeliciteerd, ze krijgen vrijwel meteen halsters om hier. Alles voor de veiligheid.
@Al_Zawraa zou het je dan niet voor 1x met diepvries proberen? als je het zo graag wil. Of willen ze daar niet aan meewerken
@nieky1993 Gaat gestaag :D Kom maar op.
@JoannevZ Is de vader wel bekend? Je kan anders gewoon bij elke paspoort uitgevende instantie een paspoort aanvragen.
@claucarlien Wat een heerlijk beeld zo, genieten.
@cp112 Die kudde, is toch prachtig om zo te zien <3 Balen van je Examen maar wel iets heel moois voor in de plaats..
@Kabayo <3 . Knappe kerel hoor! Heel statig.
@AM_Horses Wat een mooi foto!
@AnsoDM Wat een knapperd en die vlekjes <3
Als ik iemand vergeten ben, sorry alvast :o

En dan de reden waarom het onder andere even heel druk was.
4 hele schattige kittens <3 Alles goed gegaan, moeder doet het goed. Voor zowel poes als mijzelf eerste nestje dus was ff spannend.
Afbeelding

Mallow en Zaira maken lekker vorderingen.
Mallow is de vorige keren bevallen op 336 en 331.
Zaira is de vorige keren bevallen op,339 en 332.
Ik houd dus wel rekening met een "vroege" bevalling, Ze zijn nu beide met verlof, nog een beetje wandelen voor de beweging en verder lekker rustig aan. Ze zijn nu op 294 dagen.

Ph van Zaira nog mooi op 8, die van Mallow iets lager (ook hogere Brix). Maar vergelijkbaar met de vorige keren.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 16-05-24 21:00, in het totaal 4 keer bewerkt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:53

Snap ik.. ik besef iedere dag weer dat ik heel erg bof.. ik geniet er volop van!

Cover houd ik thuis van de winter. Heb misschien iemand die met zijn hengstveulen hier wil staan en mijn meninstructeur had er ook wel oren naar dus misschien dat ze dan met zijn drieën staan. En volgend jaar dan hopelijk naar de opfok hier in de buurt. Want wil wel wekelijks langs kunnen gaan.

Wat een geweldig filmpje van Zyva.. echt een spring in het veld .. dan is Cover nog rustig vergeleken met haar :-)
Laatst bijgewerkt door kiko op 16-05-24 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:53

Mallybally volgens mij bedoel je Knolselder met het examen haha. Gefeliciteerd met de kittens!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:59

Kabayo schreef:
Mallybally volgens mij bedoel je Knolselder met het examen haha. Gefeliciteerd met de kittens!

Ik moest cp112, hebben zelfs :o Was er even vanaf :+

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:01

Wat een leuk filmpje Happy. Zyva ziet er fit uit.

Gefeliciteerd met de kittens mallybelly! Wat zijn ze schattig!

Hier blijft het veulen ook bij huis. Vraag me af of er überhaupt een opfok is voor kleine pony's.
Laatst bijgewerkt door JoannevZ op 16-05-24 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:02

Skyla Bij twijfel kun je altijd de veearts eens vragen naar de melk.

Stal_hd Die uier ziet er al flink vol uit idd.

Mirjamalvaro Lekker zo buiten. Sterre en blossom hebben nog geen haast voorlopig. Wat een ruime stallen heb je, heerlijk

Lonniejj Sneu dat ze het zo lastig heeft op het einde :(:)

Corinadrenth Okidoki dan kopieer ik die lijst in mijn telefoon.

Imani_abby Jeetje jouw merrie schiet nog niet op zeg :=

Kiko De lijst is inderdaad een flink stuk korter geworden :D Na deze 3 heb ik nog 1 merrie en dan zit het erop. Gaat veel te hard hoor allemaal :+ Ik zou die foto ook uitvergroten idd

Happy_hippie Hopelijk slaat de antibiotica vlug aan. Heerlijk filmpje van Zyva <3

Mallybelly Gefeliciteerd met je kittens *\o/* Je dames schieten al goed op zo te zien. Die brix waarde wat houd dat in?

De 5 andere veulens gaan zondag naar buiten. Dan staat alles 24/7 buiten. Dus zondag weer nieuwe foto spam. 6 van de 10 veulens zijn al verkocht en van nr 7 hoor ik deze week of dat doorgaat dus daar zijn we ook blij mee. Voor de rest is het hier echt mega druk. Niet alleen op stal maar ook prive. Ik zit vandaag voor het eerst in 2 weken een avondje op de zetel :+ Na deze week wordt het op alle gebieden wat rustiger gelukkig.

Ondertussen uier van Noortje die rustig doorgroeit
Afbeelding

Abby doet het ook rustig aan
Afbeelding

En Tina doet nog zga niks. Deze uier heeft ze altijd vanaf dat ze drachtig is, dus er zit geen vooruitgang in tot nu toe :+
Afbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:08

Ik kwam erbij via tiktok, iemand die dit doet met de Brixmeter. Het is een apparaatje waarmee je de kwaliteit van de melk en biest kan opvolgen.
Citaat:
Wanneer we spreken van een brix waarde tussen de 17-22% spreken we van een slechte kwaliteit biest. Een waarde boven de 23% wordt gezien als een goede kwaliteit. Waardes boven de 26% worden gezien als zeer goed. Kortom hoe hoger de waarde hoe meer antistoffen hoe beter de biest.

Het eerste jaar kun je alleen controleren of de melk goed is en patroon ontdekken maar in de volgende jaren zou je dus aan de hand van het patroon de merrie kunnen opvolgen.
Ik combineer het nu met PH testen om te kijken hoe dit elkaar volgt. En wat de 0 waardes van beide merries zijn. Voorbeeld van zn meting (van Mallow)
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:23

Wat leuk MallyBelly, je eerste nestje <3
Ik verwacht komende week mijn eerste nestje Britjes <3

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:27

Ik word echt jaloers van jullie uiers.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:50

Hier ook aan huis maar kleinschalig een opfok. Dus wat leeftijdsgenootjes. Nu staan er 3 2 jarigen en 3 jaarlingen samen. Dat is ook leuk ipv enkel zelfde leeftijd. Heeft allemaal wat

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:57

Cioccolato schreef:
Hier ook aan huis maar kleinschalig een opfok. Dus wat leeftijdsgenootjes. Nu staan er 3 2 jarigen en 3 jaarlingen samen. Dat is ook leuk ipv enkel zelfde leeftijd. Heeft allemaal wat

Dat is zo fijn!
Wij zoeken eigenlijk ook zo iets zegmaar klein en divers met genoeg ruimte en zorg.
Of we iets gaan vinden geen flauw idee uiteraard.

Ik denk persoonlijk dat dat heel goed voor der is, alleen nog eentje bijnemen is geen optie om onze kudde groter te maken dus dan was dit (denk ik) de beste optie.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:08

Hier zit Fennie morgen op 320 dagen.
Maar het melk stroomde er vanmiddag al even uit dus verwacht niet dat het nog lang gaat duren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:14

MallyBelly schreef:
Ik kwam erbij via tiktok, iemand die dit doet met de Brixmeter. Het is een apparaatje waarmee je de kwaliteit van de melk en biest kan opvolgen.
Citaat:
Wanneer we spreken van een brix waarde tussen de 17-22% spreken we van een slechte kwaliteit biest. Een waarde boven de 23% wordt gezien als een goede kwaliteit. Waardes boven de 26% worden gezien als zeer goed. Kortom hoe hoger de waarde hoe meer antistoffen hoe beter de biest.

Het eerste jaar kun je alleen controleren of de melk goed is en patroon ontdekken maar in de volgende jaren zou je dus aan de hand van het patroon de merrie kunnen opvolgen.
Ik combineer het nu met PH testen om te kijken hoe dit elkaar volgt. En wat de 0 waardes van beide merries zijn. Voorbeeld van zn meting (van Mallow)
[ [url=m/wqaTtr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klinkt interessant

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:39

Als iemand linkjes wilt, stuur maar pbtje, dan zoek ik even op welke ik gekocht heb. :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:00

Gefeliciteerd allemaal met de prachtige veulens *\o/*

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:42

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:43

Mirjamalvaro, wat een mega stallen heb jij zeg :wow: Prachtig! Dacht ik dat ik grote stallen had haha. En heerlijk ook zulke grote stukken land, dan is het ook veel makkelijker om ze samen te zetten.
En wat spannend met je merrie, gelukkig uiteindelijk weer goed. Mishrikah was ook heel moe na de bevalling, terwijl het geen zware bevalling geweest is. Zij ging ook teveel liggen naar mijn zin, maar dat bleek uiteindelijk ook echt vermoeidheid te zijn.

claucarlien, dat klinkt spannend, succes!

Happy_hippie, ik weet niet in welke buurt je zoekt? Ik weet nog wel een particulier die kleinschalige opfok doet, maar die zit in Zeeland. En ik weet ook niet of ze plek heeft, maar ze hebben het daar iig wel fantastisch.
Hier blijven ze eigenlijk altijd thuis, 2 jaar geleden heb ik er 1 naar een (kleinschalige) opfok gebracht, omdat ik toen maar 1 veulen had en ook geen andere jonge paarden waar hij bij kon. Maar dat is me niet goed bevallen, dus ik doe het nooit meer.

Nieky, wat fijn dat er al zoveel verkocht zijn! De dames gaan lekker door, zijn dit de laatste 3 die nog moeten?
Fijn dat het straks ook voor jou weer wat rustiger wordt, drukte is best leuk, maar het kan ook te.

Mallybally, gefeliciteerd met de kittens <3 Die zijn ook altijd zo leuk.
Wat fijn dat ze bij jou zo relaxt gezellig allemaal in de stal staan, die van mij zouden elkaar afmaken :+

lonniejj, ach wat sneu als ze het zo zat zijn, hopelijk duurt het niet te lang meer.

MallyBelly schreef:
@Al_Zawraa zou het je dan niet voor 1x met diepvries proberen? als je het zo graag wil. Of willen ze daar niet aan meewerken

Dat is in dit geval juist het probleem, ik heb de dekking vorig jaar gekocht en wist dat de hengst niet meer in Europa stond, dus dat het diepvries zou worden. Maar nu vroeg ik ze om het af te sturen en toen zeiden ze dat de kwaliteit niet geweldig was, dus dat hun voorkeur ernaar uit ging dat ik van hengst zou wisselen.
Ik kan natuurlijk heel eigenwijs zijn en het wel proberen, maar als het dan in die 2 pogingen niet lukt, is het dekseizoen zo goed als voorbij, en ben ik bijna 2.000 euro aan kosten kwijt. Dus ik ben toch maar verstandig en ga switchen. Ze hebben gelukkig wel een hele lijst die ze kunnen leveren, behalve degene die ik daarna koos :+ Dus nu moet ik er nog een keer voor gaan zitten :')

Rakizah gaat ook aardig door.
Afbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:52

Al_Zawraa schreef:
Mallybally, gefeliciteerd met de kittens <3 Die zijn ook altijd zo leuk.
Wat fijn dat ze bij jou zo relaxt gezellig allemaal in de stal staan, die van mij zouden elkaar afmaken :+

MallyBelly schreef:

Dat is in dit geval juist het probleem, ik heb de dekking vorig jaar gekocht en wist dat de hengst niet meer in Europa stond, dus dat het diepvries zou worden. Maar nu vroeg ik ze om het af te sturen en toen zeiden ze dat de kwaliteit niet geweldig was, dus dat hun voorkeur ernaar uit ging dat ik van hengst zou wisselen.
Ik kan natuurlijk heel eigenwijs zijn en het wel proberen, maar als het dan in die 2 pogingen niet lukt, is het dekseizoen zo goed als voorbij, en ben ik bijna 2.000 euro aan kosten kwijt. Dus ik ben toch maar verstandig en ga switchen. Ze hebben gelukkig wel een hele lijst die ze kunnen leveren, behalve degene die ik daarna koos :+ Dus nu moet ik er nog een keer voor gaan zitten :')

Rakizah gaat ook aardig door.
[ [url=m/cniI12.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is onwijs balen :( en ook nog 1 en 2de keus. Succes met puzzelen..

Er is wel een duidelijke rangorde hoor, := de 2 jarige staat altijd achter aan, dan de Alpha-merrie en de jaarling er voor of erna. En de knokploeg staat in de deuropening. Zaira staat altijd met dr hoofd buiten.
Ze kunnen alle 4 niet met en niet zonder elkaar, ze kunnen ook flink ruzie maken maar gelukkig geen gewonden..
As we speak staan ze er zo bij.

Afbeelding