[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:10

Mooie buikje! :j

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:15

@KahluaB, dat klopt idd. Als je dit pad uitrijdt kom je bij Wibedaki. Dit is mijn 'achtertuin' heerlijk rijden hier <3

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:51

LaDonna75 schreef:
Gefeliciteerd Gooiske!

cp112 schreef:

Van fibrebeet worden ze niet bevangen. Van kuil wel. Dat zit vol suiker.
Paarden eten hooi, kuil is koeienvoer.

Het hangt maar net van de kuil in kwestie af. Wij hebben gedroogd gras dat nog net kuil heet, maar nog mooier is dan hooi voor de paarden. Veel mensen denken bij kuil aan nat stinkend kortgemaaid en rijkbemest voer, maar het kan ook gewoon lang en vrij droog gras zijn he.

Dat is imo dan geen kuil maar voordroog :j

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:04

LaDonna75 schreef:
cp112 schreef:

Van fibrebeet worden ze niet bevangen. Van kuil wel. Dat zit vol suiker.
Paarden eten hooi, kuil is koeienvoer.

Het hangt maar net van de kuil in kwestie af. Wij hebben gedroogd gras dat nog net kuil heet, maar nog mooier is dan hooi voor de paarden. Veel mensen denken bij kuil aan nat stinkend kortgemaaid en rijkbemest voer, maar het kan ook gewoon lang en vrij droog gras zijn he.

tja kuil.. voordroog, t is maar net hoe je t noemt :+
In ieder geval wel erg mooi en droog spul. Zeker geen zure koeienkuil.
En ze doen het er al een heel aantal jaren super op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:06

Voodroog is iets natter hooi maar geen kuil. Daarom zei ik, kuil is voor koeien :P net niet helemaal droog spul wat we aan paarden voeren is Voodrroog 9 van de 10 keer.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:20

suffie schreef:
Ceasar deelde deze foto;

[ [url=m/HhrAeC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah super, nou snap ik hem. Bedankt!
Kan me voorstellen dat het net helpt om die eerste druk van het uier te halen. Dan liever zo'n spuit aan het uier dan een onhandig veulen dat er steeds tegen aan bonkt en pijn doet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:34

Even stil geweest maar gefeliciteerd met de veulens!!

Ik ben heel benieuwd hoe jullie bokkers denken over natuurlijke dekking?

Bij grote paarden.

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:44

Gooiske gefeliciteerd!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:47

Janinevv Ik heb 1 van mijn paarden natuurlijk laten dekken ...... Ik had er een heel romantisch beeld bij.....Maar is me achteraf toch tegen gevallen toen ik de foto zag.....

Mijn paard stond met een praam op met 1 been buiten de massa en toen ik haar een week later ophaalde liep ze niet meer fijn en bleek ze een scheefstand in bekken/ SI te hebben. (Ik weet natuurlijk niet zeker of het daardoor komt maar had wel zo een vermoeden.)

Die van mij was natuurlijk maar 3 jaar en nog heel arm bespiert dus dat kan er zeker mee te maken hebben maar weet niet of ik het volgende keer weer zou doen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:56

cp112 schreef:
Voodroog is iets natter hooi maar geen kuil. Daarom zei ik, kuil is voor koeien :P net niet helemaal droog spul wat we aan paarden voeren is Voodrroog 9 van de 10 keer.

Ah, precies, wij noemen dat dan kuil. Kuil en voordroog is bij mij hetzelfde. Spraakverwarring :+
Laatst bijgewerkt door LaDonna75 op 22-02-21 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:15

MacavityL schreef:
Hoe zouden jullie het volgende doen mbt de (standaard) entingen van de merrie voor het veulen komt? Merrie is half mei uitgerekend. Laatste enting was vorig jaar half maart (komen we nu achter, dachten dat dit half april was waardoor er geen issue zou zijn). Om voor half maart te enten is net even te vroeg voor het veulen om er profijt van te hebben. Echter voor de merrie wel belangrijk dat de entingen aansluiten (voor bijv evt keuringen/wedstrijden). Zouden jullie dan vroeg enten en later een veulen enting doen? Of zouden jullie later enten en dan de merrie bijv later dubbele enting geven als nieuwe basisenting?

Ik zou ff overleggen met je da.

Ik heb de mijne iom de da geent op 5 mnd dracht met influenza,tetanus en rhino, en op 7 mnd Rhino en nu komende week (ze is nu 9,5 maand drachtig)nog een keer influenza, tetanus en rhino

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:43

cp112 schreef:

Euhh , eigenlijk is het gewoon voordroog kuil .;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:09

Zondag ga ik het dekhengstje voor dit seizoen ophalen, hij komt hier logeren zodat ik alles gewoon op zijn tijd kan dekken en spreiden :D

Ik kijk er erg naar uit en ben super enthousiast! :):) Ik ga deze keer eens voor iets helemaal anders!
Afbeelding
Appaloosa 1e premie hengst van 89cm. Calisto vd Witte Gracht <3
Hij is ook geweldig lief, ben hem uiteraard eerst gaan bekijken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:32

Ooooh wauw knolselder wat een een hunk <3

Ariel lijkt haast te gaan krijgen met haar uier, man heeft een foto gemaakt en hij is alweer voller dan gisteren.
Even goed in de gaten houden, morgen ook maar eens gaan temperaturen. Ze is pas 276 dagen.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:01

Wauww knolselder wat een knapperd zeg daar moeten de merries toch wel gek op worden <3

Okee thankss voordegene die op het jeuken reageren jaa lijkt indd net een wc borstel dan hoef ik me geen zorgen te maken! :=

Morgen maar poging doen voor zwangerschapshoot gewoon met telefoon hoor :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:08

Janinevv schreef:
Even stil geweest maar gefeliciteerd met de veulens!!

Ik ben heel benieuwd hoe jullie bokkers denken over natuurlijke dekking?

Bij grote paarden.

Hier gaat alles natuurlijk. Ook de shire is natuurlijk gedekt door de BP :j.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:10

Waaauuuw Knolselder die is gaaaf! Ik vind het zo bijzonder hoe die ukjes soms een groot paard kunnen lijken :oo

Hier de knappe vent nu zonder sneeuw weer even op de foto gezet.
Hij is dik :+ lijkt soms net een drachtige merrie met die pens. 11 april is de keuring dus z'n nieuwe trainings regime is weer ingegaan nu de bak weer begaanbaar is 8-) ant Wark zal ie ~~}>

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:11

Ik dek niet natuurlijk en zou het ook niet doen. Zou er een hengst ook gewoon om laten staan.
Teveel risico voor de merrie, terwijl er genoeg hengsten zijn die passen en niet natuurlijk hoeven.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:25

Gooiske, zalig haha :P

corinadrenth, leuk die aftekeningen.
Ik geloof er echt in dat merries hun aftekeningen doorgeven als een stempel. Dat zie ik vaak in de bonte. De patronen zijn vaak gelijkend;

Knolselder, ik ben geen stippenfan, maar dat hengstje is echt bangelijk mooi!

cp112, wat is hij mooi wit :')

Hier ook nog een beetje babyspam.
Afbeelding

Grootmoeder op de achtergrond die nu op dag 315 zit.
Hopelijk snel een speelkameraadje.

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:57

Wat een plaatje Laurentii <3

Hier wordt zowel natuurlijk gedekt als via KI. Met beide geen problemen ondervonden. De hengstenhouders waar ik dek, hebben de hengsten goed onder controle en er wordt rustig gesprongen door de hengst. Merries worden ook niet gekluisterd o.i.d. al wordt er soms bij jonge merries een praam gebruikt, omdat zij onverwachts kunnen reageren en in paniek naar achteren kunnen slaan.
Bij het Westfalen stamboek dekken ook meerdere rijpaardhengsten natuurlijk, hier moet je wel eerst slijmmonster laten nemen om uit te sluiten dat de merrie iets bij zich draagt, de zogenaamde Töpferprobe.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:03

Laurentii: ik blijf het gek vinden een vos naast een bonte. Ik weet dat dit allemaal genetisch is maar toch ;)

Wat zijn al de veulentjes zo schattig! Ik zie ze graag passeren! Ik kijk echt iedere ochtend en na men werk of er nieuwtjes zijn

Even een ego postje _O-
Hier haar achter ijzers afgehaald sinds vrijdag. Momenteel doet ze het goed! Nog geen last van bleinen. Maar wil natuurlijk niet te vroeg juichen! We zijn voorzichtig zo dat ze rustig kan wennen.
Ook haar diaree begint stilletjes beter te worden. Voor de gene die er op gereageerd hebben DA zei toen ook dat het kon zijn van nieuw baal maar in al die jaren dat ik ze heb heeft ze nog nooit last gehad van diaree.
Zondag weer een fotoshoot gehad. Nuja men bijrijder had een fotoshoot. Daar wachten we nog op de foto’s dus. Maar de lente kriebels zaten in haar lichaam!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook haar uier begint al een klein beetje te veranderen. Nog 52 dagen.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:26

AnsoDm, andersom is het ook altijd vreemd. Een effen merrie met een gevlekte :')

Enkele jaren geleden kwam de dementerende oma van mijn vriend langs en die bleef maar herhalen "komt dat bruintje uit die gevlekte?? Zo straf seg." :')

Hoeveel kans had jij op een bonte?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:28

Geweldig die gelijkenis corina!

Laurentii wat een mooie foto's! En al wat uitgevouwt :D

Vandaag even vooral mee lezen. Pijnlijk hoofd en veel drukte !

Succes aan de wakers vannacht :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:45

Knolselder, wat een belachelijk knap dier! <3

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:48

Corina, wat leuk die vergelijkingsfoto's, ze lijken echt op elkaar!

DL, jouw verhaal ken ik nog goed inderdaad! Zo sneu. Bij Aleeyah is het gelukkig niet pussig, het is meer slijm. Ik vermoed zelf dat het niks is, maar na alle pech slaan de zenuwen gewoon sneller toe. Gelukkig vanavond niks meer te zien.
Mooie mijlpaal voor Lana!

Riv, komt vast goed met veel tijd en geduld. Je bent goed op weg als ik het zo hoor.

Jacky, ze ziet er goed uit, lekker dat het weer goed genoeg was om haar even te wassne.

Kahlua, wat is ze nog strak zeg! Is ze nog steeds aan het werk?

Janinevv, natuurlijke dekking heb ik hier meerdere keren gedaan, als de hengst rustig en ervaren is en de merrie het ook begrijpt is het prima is mijn ervaring. De laatste keer was het een jonge hengst en een merrie die voor het eerst gedekt werd, dat was een iets minder succes (wel in 1x drachtig trouwens). Daarnaast was de hengst vrij groot geschapen en de merrie vrij krap, waardoor ze ook iets beschadigt was van binnen.
Ik ben er niet voor of tegen, het hangt vooral van de merrie en hengst af. Al zou ik bij een vreemde hengst niet kiezen voor natuurlijke dekking. Maar als het mijn eigen of een lease hengst is en ze zijn netjes, dan vind ik het geen probleem. Het is hier op het eiland ook niet mogelijk sperma af te laten nemen, dus je hebt ook niet echt een keuze. Of je moet de hengst elke keer meeslepen naar een dekstation op het vasteland.

Knolselder, wat een gaaf dier zeg! <3

Renske, dat is wel vroeg voor al flinke uierontwikkeling, maar het kan straks natuurlijk ook weer stil vallen. Als haar uier al echt vol is zou ik het wel goed in de gaten houden..

cp, mooi! Hij is wel een beetje dik ja :D Maar dat komt vast weer goed nu de ijsvrij voorbij is haha.

Laurentii, heerlijk zo buiten rennen <3

Hier vanavond gelukkig niks raars te zien bij Aleeyah, temperatuur blijft ook gewoon normaal. Hele dag een beetje op de camera gegluurd, maar ook geen afwijkend gedrag waargenomen. Ik hou het goed in de gaten, maar hoop gewoon dat het nu niet meer voorkomt.