Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:29

Gefeliciteerd Regina en Maartje!

Ik weet niet meer wie het opmerkte, maar dunne mest (en vaker mesten) is wel degelijk 1 van de voortekenen van een bevalling. Nou kan een merrie natuurlijk ook om andere redenen dun mesten Clown , maar het hoort er dus wel "bij".

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:47

Gefeliciteerd regina en uiteraard ook maartje. Fijn dat jullie veulens er zijn en alles goed is gegaan.

Update bren:
24 dagen overtijd vandaag. Gisteravond had ze de tepels weer naar elkaar toestaan. In de ochtenduren heeft ze ze nog uit elkaar staan maar na dag weidegang is ze het weer kwijt helaas Boos! .
DE merrie van een stalgenoot die drie weken na bren was heeft al een veulen gekregen afgelopen nacht. Mooie merrie veulen.
Wordt het wel tijd dat bren's veulen ook komt.
Misschien a.s. weekend want dan wordt het lekker weer en warmer.

Quincylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:57

Gefeliciteerd allemaal.
Hier ook niets was gisteravond nog even wezen kijken..maar mevrouw stond net in stal lekker te eten. Merkte wel dat ze de heletijd op rust wilde staan wat ze normaal niet zo vaak doet, uier was iets voller maar nog lang niet zoals het hoort. Misschien dit weekend dan met het mooie weer Lachen

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:11

beide gefeliciteerd! Haha! Pling
ik denk dat onze merries (die over tijd zijn)
hele mooie veulentjes aan het kweken zijn! Knipoog Haha!
ik hoop voor mij zelf dat we een hengstje krijgen maar voor de merrie hoop ik een merrie (want dan hoeft ze geen veulens meer te krijgen want ze is al een oudje!)

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:25

@ Maartje: Gefeliciteerd! Wij willen foto's!
@ Faniek: ahh weer een verhaal om de verslaving bij te werken Haha!
@ Esme: ik help mee hopen!
@ Phiabink: idd, ze had dus contact met Pistache...maar wat wordt het nu volgens HM FAmosa?

Vannacht heeft ze weer een onrustige nacht gehad, maar ze heeft ook wel veel geslapen. Ik begin me wel zorgen te maken, ze loopt echt heel erg slecht. Met een been lijkt ze te hinken, ze kan bijna niet vooruit komen....het ziet er niet gezond uit. Ze doet dit nu sinds drie dagen ongeveer en het wordt steeds erger. Ziet er niet meer uit als een 'gewoon' hoogdrachtige merrie. Ze lijkt elk moment op instorten te staan. Nu is het probleem dat niet helemaal duidelijk is waar het aan kan liggen, het kan nl. ook eraan liggen dat ze al 1,5 maand zonder ijzers loopt en heel erg kort geworden is. Op de wei heeft ze er nl. beduidend minder last van, daar heeft ze wel een pas erin zitten. Ik had ook al van de hoefsmid gehoord dat de hoeven achteruit zouden gaan. Misschien is het ook erger 'sochtends door stijfheid van het liggen. En ze wordt natuurlijk steeds zwaarder.
Wie herkent dit als 'normaal' voor een hoogdrachtige merrie? Of is dit eerder een teken van bevangenheid/koliek of wat dan ook?
Bel in elk geval de da even....

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:26

hey hier ook het dikke buikje van ginger.
ze is 9 juni uitgerekend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dan nog een vooraanzicht.
Afbeelding
dat waren ze weer.
wat vinden jullie van haar buikje???
Ik vind haar een erg mooi buikje hebben in ieder geval.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:37

Gefeliciteerd Regina en Maartje!!! OK dan!

@ Sjen: Mijn verzorgpaard Miepie had dit ook. Ze is ook een klein beetje gevoelig voor hoefbevangenheid, maar naarmate de bevalling naderde begon ze steeds slechter te lopen. Maar het is ook een hele zware last wat ze meedragen, daarom kunnen ze ook slechter gaan lopen.
Je zult zien dat als het veulen eruit is, dat ze meteen weer goed loopt Lachen
Maar als je het niet vertrouwd kun je altijd de Da raadplegen Ja

Nog even een up-date over Odin Scheve mond
Ik haalde gister Odin uit de wei vandaan en toen keek ik even naar haar uiers.
De 'zakjes' ontwikkelen zich nu wat meer, maar je kan nog lang niet van een volle uier spreken.
Maar toen zag ik aan één van de speentjes een harskegeltje hangen Verward
En op haar achterbeen zag je van die 'sporen' zeg maar. Als het eraf valt op haar benen.
Kan dat nu al?? Verward Ik maak me een beetje zorgen, straks gaat ze het veulen veel te vroeg werpen.
Zondag de 15de is ze 10 maanden

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:41

@ Evy: strompelde die merrie ook echt zo? Dat je dacht dat ze ging instorten? En is het dan een teken van bevangenheid? Ook als ze al een paar dagen zo lopen? Siena staat nl. sinds een paar dagen op een weiland met jong gras en had de eerste dag dat ze daar op gestaan had een erg strakke nek. Nu heeft ze dat niet meer. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze het krijgt van zo'n klein stukje (300 vierkante meter ofzo) en dan eet ze ook nog maar een paar uurtjes per dag.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:59

Miepie stromelde echt. Eén been deed duidelijk pijn, want als ze ging lopen stond ze er nauwelijks op. Een fractie van een seconde zette ze die neer.
Maar zo liep ze al 2 weken voordat Annelien kwam.
Miepie stond ook op jong gras, en ook helemaal niet zoveel. Dat was een smalle strook, maar evengoed werd ze daar bevangen van denk ik.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:03

En wat hebben jullie ertegen gedaan? Gewoon afgewacht tot het veulen kwam of wel da laten komen? En wat kan de da eigenlijk doen dan?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:08

Wij hebben de Da niet laten komen. We wisten al dat het van het veulen kwam en door het jonge gras. We hebben haar daarom maar 2 uur op het gras gedaan en daarna weer in de stal gezet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:19

@ Sjoert: Ach gut ik ben benieuwd wat in dat tonnetje zit Haha!

@ Vashti: Haha! Haha! Haha!

@ Esme_27: Go jij! Go jij! Spannend nu komt het vast heel snel Ja

@ Roosje17: Waarom willen mensen altijd dat ze kegelen Haha! de eerste keer deed mijn merrie het wel 2e keer pas echt vlak voor de geboorte *LOL*

@ Hannelore: 24 dagen alweer Ach gut Bren moet het maar even leren van die andere merrie, misschien vind ze het nu zo leuk en poept ze hem/haar spontaan vanavond uit Ja

@ Quincylady: Ach gut

@ Imposant: (Ik moet je tekst selecteren om te lezen Tong uitsteken Haha!) Waarom moet ze nog wel fokken als ze een hengst krijgt?

@ Sjen: Dat is niet zo fijn Ach gut heeft ze geen dikke benen wat ook wel voorkomt bij drachtige merries? (Weet alleen niet of ze hier last van kunnen hebben) Voor de zekerheid even de DA bellen?

@ Ginger18: Die heeft een erg mooi buikje Ja ze draagt mooi..

@ Evy: Als ze teveel sypmtomen gaat tonen kun je altijd iemand raadplegen (als ze nu te snel verder ontwikkeld) In ieder geval in de gaten houden.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:23

Oké bedankt!
Ze heeft voorderest geen slappe banden, haar vulva ziet er ook nog gewoon uit en ze is nog zeer actief. Ik hoop dat het gewoon éénmalig was en dat ze het veulen binnenhoud tot 15 juni Ja

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:23

Een bekend teken voor hoefbevangen is dat de paarden met de voorbenen vooruit gaan staan. Dat kan een drachtige merrie natuurlijk haast niet. (en al helemaal niet eentje die al 366 dagen drachtig is).
Volgens onze pensionhouder kan een paard haast geen bevangenheid krijgen als hij/zij maar 2 uurtjes op de wei staat. Het gras dat nu aangroeit, dus nog niet lang is, is link. Grond dat de hele winter niet is begraasd is nu al redelijk hoog, en dat is minder gevaarlijk. (Wel als ze er de hele dag van staan te eten dus....)
ik trek hieruit de conclusie dat even weidegang leuk is, maar niet de hele dag.
Succes.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:26

Faniek schreef:
@ Sjoert: Ach gut ik ben benieuwd wat in dat tonnetje zit Haha!

En anders ik wel ! Ja
HEt zal nog wel ff duren.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:30

@Maartje87: gefeliciteerd!!!! Foto's......... Haha!

@Sjen: Wat naar dat Siena zich zo rot voelt, het is ook wat, al meer dan een jaar. Ik weet het niet, mischien zou ik toch even de DA bellen, ook omdat ze al meer dan een jaar draagt en er dus zoveel last van heeft.

@Esme_27: Spannend, dat klinkt goed.

Update Myrdal: Hier dus ook nog niets, ben er 2x uit geweest, van 12 uur tot half 2 ben ik erbij geweest en ze was gewoon veel te rustig. Gezien het gedrag in de paddock, denk ik toch wel dat ze wat onrustiger zal zijn. Maar mevrouw stond lekker te slapen. Wel lijkt ze uitgehongerd, ik voer haar dus extra bij. Om 4 uur was er ook niets loos. Nog steeds een erg moeë (geen goed abn Haha! ) Myrre.
Wat mij opvalt is dat ze helemaal niet ligt in haar stal. Ze ligt alleen overdag in de paddock. Wel erg makkelijk met poetsen.
Wel spuit de melk er nog steeds uit.
Nou ja, we zien vanavond wel weer verder.

Hoeveel veulentjes voorspelt HM Famosa er voor vannacht Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:31

@ Myrdal: Aaah het komt vast snel met die melk Ja

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:38

@Faniek: Ik hoop het zo, ik moet vanavond tot middernacht werken, daarna ben ik vrij, morgennacht tot 1 uur. Dus als het zo nog erg lang doorgaat kan ik straks niet meer wakker blijven.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:45

@ faniek
de merrie is van 2 mensen van me tante en van nog iemand! ze verkopen het veulen als het een hengst is en als het een merrie is niet! want ze is al 18 en het word gewoon te zwaar nog een bewvalling voor haar want ze is hoefbevangen geweest!ze heeft het duidelijk erg zwaar!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:16

Tjee Sjen, ik kan me voorstellen dat je je ongerust maakt. Ik moet zeggen dat noch Pepsi noch Lee er dit keer last van hebben gehad. Vorige keer wel. Toen had Lee d elaatste maand (de 12e dus, net als Siena) echt hele gevoelige voorvoeten en kon ze eigenlijk niet meer over het harde lopen. Ik heb toen hoefschoentjes voor haar gekocht. Dat hielp. Verder gewoon veel buiten laten lopen op zachte ondergrond (zand). Beweging is goed; als je ze stil zet komen ze helemaal niet meer op gang. Ik hoop voor Siena dat het echt niet lang meer gaat duren. Arme merrie Ach gut

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:31

Myrdal: Pistache heeft de laatste 3 weken niet meer gelegen 'snachts niet en over dag in de wei ook niet. Gisterochtend waren er melkdruppels en toen ik sávonds aan het lesgeven was kwamen ze me halen omdat het er echt uitspoot, toen zei ik nog oh ze zal wel wachten tot iedereen weg is.... dus niet een half uur later ging ik kuil voeren en ik stond voor haar stal ze draaide een keer en ging na 3 pogingen ( helemaal trillen door haar benen en dan toch niet de 3e keer viel ze wel neer)liggen( helaas niet liggen staan liggen want meestal draait het dan nog en nu dus niet) maar ik denk dat ze te zwaar was om te liggen ofzo???

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:57

Macy is toen ze 4 jaar was bevangen geweest en heeft in de laaste maand van de dracht ook altijd wat gevoelige voorvoeten op de weg.
In de wei heeft ze er weinig of geen last van en zodra het veulen eruit is, is er ook op het harde niets meer van te zien.
Ik laat haar dus gewoon lekker zoveel als ze wil op het land lopen en als ze in een weide staat waar ze over de weg naartoe moet (klein stukje maar) dan waggelen (hoogdrachtig lopen) we erg rustig.

Ik heb het geluk dat ze na die ene keer bevangen er nooit meer last van heeft gehad.
Ik kan ook al mijn pony's gewoon op een volle wei zetten en de meesten worden er niet eens echt vet van.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:19

Heb geen tijd meer alles bij te lezen Bloos moet zo echt weg dus dan tot maandagavond geen bokt en erger nog zie mijn paard ook 3 dagen niet Huilen .

Sjen: succes hoop echt dat het nu snel komt en sterkte voor de merrie Ach gut
Evy: Als je het niet vertrouwt da erbij halen succes!!!

Verder alle wakenden hoop als ik terug kom dat er veel veulens geboren zijn sterkte aan jullie allemaal!

Nou zo staat jasmijn er nu bij ben benieuwd of er al verschil is als ik haar dinsdag weer zie!!!

Afbeelding
Afbeelding

Daaag allemaal fijn weekend!!!!!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:38

Hey allemaal:
Hier weer wat Myrdal foto's. Let niet op het zand want ze had net gelegen in de paddock:

Geheel foto:
Afbeelding

Uier foto's:
Afbeelding
Koe
Afbeelding

Zien julie het drupje?
Wat denken julie, vannacht nog, dit weekend? Of nog 3 weken wachyen Hamer

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:47

hm....ik denk niet dit weekend myrdal......