[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:45

kabayo: idd een echt lage ph al, succes met waken

petraaken: fijn dat ze weer thuis zijn, hopelijk is de diarree van korte duur

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:46

Fijn dat veulentje terug thuis is Petraaken.

Nieky, dat is nog de moeite, snap dat een weekje verlof om bij te tanken geen luxe is dan :+

Wat is volgens jullie de beste manier om een merrie met veulen van een week oud ongeveer te vervoeren?
Als ze bevallen is zal als alles ok is met het veulen en mams ze denk ik na max een week naar huis komen.
Normaal vervoeren we de paarden altijd in een paardenvrachtwagentje voor 2 paarden, hengstenuitvoering. Maar als je het tussenschot aan de kant doet kan Libby dan niet veulen pletten in bochten?
We hebben ons 4 maanden oude arabisch volbloed hengstveulen opgehaald toen en dan volledig los erin, dit ging perfect, maar ja dan staat er geen grote mama naast natuurlijk :+

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 00:01

Wij hanteren op onze kraamstal dat ze een week na de bevalling naar huis kunnen. We vervoeren in twee paardentrailer met tussenschot zodat veulen veilig kan staan en moeders hem niet kan pletten

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 06:52

Afbeelding

Kon eindelijk een foto uploaden!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:43

Iedereen gefeliciteerd met de veulentjes gisteren! Ik zat nog op mijn roze wolkje.

Afbeelding

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:50

Gefeliciteerd met de geboren veulens!

Luna2006 en plop1997: wat een schatjes

Zilver maakt haast

Wat fijn dat je veulen weer thuis is petraaken

Sterkte xchanelx, wat een nare wending

Hoe gaat het met je merrie Vulina? Vordert ze al?

Mijn merrie zit vandaag op 358, ze gaat ook voor een jaar denk ik :(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:55

xsurfdiary lief dat je het vraagt, met Bo gaat het prima hoor.
Gisteren was ze flink aan het rennen en gek doen.

Kabayo Zilver gaat hard, en wat een lage ph al. Hopelijk houd ze het nog even binnen

nayla zolang ze lekker droog kunnen liggen en het niet te koud krijgen kunnen ze gerust langer buiten hoor.

petraaken fijn dat hij thuis is. Snap dat je niet blij bent met de diarree, maar komt dat niet van alle stress en medicatie?
Hopelijk gaat het snel beter

nieky1993 nog 8 te gaan dus, snap dat je daarna een week vrij hebt _O-
Knappe dame die April <3

_Inge geen ervaring met het jonge spul vervoeren. Dus kan je er geen advies in geven

Luna2006 wat een leukie <3

Marjoleine89 hoop voor je dat ze je niet zo lang laat wachten

Nou Bo was gisteren een lekkere drukke stuiterbal, heen en weer in galop scheuren.
Uier was gelijk weer een stuk leger
Afbeelding

Mijn dochter wilde alvast Bo haar staart in de vlecht doen. Bo vond het gekriebel wel erg lekker, maar dat was niet zo handig.
Ik heb echt in een deuk gelegen van een afstandje ( ja ik weet het, slechte moeder _O- )
Dus iedere keer als zij een stapje achteruit deed, deed Bo dat ook. Tja en dan kom je uiteindelijk de stalwand tegen en zit je klem
Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:58

Oeh, er staan wel weer een aantal merries op knappen, inclusief die van ons,

Pas op, zwenkt uit:
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:04

Kabayo ben je niet bang dat de kleine te vroeg komt? Jou merrie is dan misschien wel altijd vroeg maar ik zou het toch wel heel spannend vinden hoor met zo een uier!

Luna die roze wolk van je begrijp ik wat een heerlijk beestje!

Plop ook echt te schattig die kleine!

Ik vroeg me nog af of het wel is voor komt dat een paard dat normaal met veel voor tekenen bevalt of die daarna ook nog wel is zonder voortekenen/ zonder vol uier bevallen???

Ik wil me merrie zo lang mogelijk 24/7 buiten houden en zo lang mogelijk zonder birthalarm (want ze krijgt snel singeldrukkingen) en opstal staan is niet haar hobby. Als ik haar uier zie in combinatie met de wetenschap dat ze de vorige 2 keer overtijd ging voel ik me nog vrij veilig. Ze is nu gelukkig open gezet dus dat is alvast geregeld. Hoe doen jullie dat?

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:05

Ah jij wacht ook nog vol spanning Nobel01, lekker buikie heeft je merrie

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:38

Wij vervoeren ook op 2paards, maar vrachtauto is ook prima. Rustig rijden, dan plet de merrie echt het veulen niet..

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:45

Geen veulentjes vannacht?

Hier begint Her iets aan haar uier te doen. Eerste foto is 4 april. Tweede is nu 10 dagen later.
Afbeelding
Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:02

Ik ook altijd tweepaards zonder tussenschot in t begin.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:07

Hier gaan ze in 1.5paards trailer :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:18

plop gefeliciteerd met je veulentje, wat een schattig diertje <3

sara ik kan me wel wat voorstellen bij dat roze wolkje :) wat een beauty <3

ik vervoer eigenlijk nooit een merrie met een heel jong veulen, wel evt voor de keuring maar dan is het veulen al een paar maanden oud en staat het los naast de moeder in de trailer, heb wel eens moeder met jong veulen naar de kliniek moeten brengen, toen heb ik de moeder in de trailer gezet en het veulen in de auto op schoot, het scheelt dat miniveulentjes maar gemiddeld tussen de 50 en 60 cm zijn :+

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:48

Plop en Luna, wat een schatjes, blijft toch extra leuk die hele kleintjes <3

Marjoleine, poeh ook al zo lang..hopelijk doet het betere weer ze snel bevallen -O-

Hier Libby nu 349 dagen.. zie allemaal veulentjes voorbij komen die geboren zijn op de stal waar ze staat maar nog geen Libby baby.
Morgen eens gaan kijken bij haar, dag 350 is wel een mooie dag toch :+
Ben erg benieuwd naar het kleurtje, Libby is natuurlijk een vos en Taloubet donkerbruin. Hoop vooral op veel wit :j

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:14

wij hebben vorig jaar moeder en veulen van 1 week oud vervoert in 1.5 paardstrailer, achterkant volledig gesloten en ging prima!

Dierenarts is net geweest voor Picture, nog precies 7 weken vandaag tot veilig. Placenta is helemaal stabiel, geen zucht meer en uier is wat minder geworden. Geen controle meer nodig, door gaan met medicatie zoals we nu doen en regumate afbouwen rond 324 dagen dracht. Wel gaf zei aan dat het verstandig is een bloedcheck bij het veulen te doen zo'n 24u na de geboorte. Puur om te checken of hij/zij genoeg antistoffen heeft. Ook gaf zij aan de melk van moeder op te vangen als zij eventueel melk gaat lekken voor de bevalling en dit in te vriezen, om dit gelijk aan het veulen te kunnen geven als dat nodig is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:18

Balko _O- Ja waarschijnlijk :+

Inge die draagt wel over.. ik hoop dat je snel een veulen hebt!

Shadow ik zie inderdaad verschil!

Dddara nee hoor. Er worden ook gezonde sterke veulens geboren op dag 305. Daarnaast als het niet goed is hou ik het ook niet tegen. Placentitus verdenk ik haar niet op want ze was echt laat begonnen aan haar uier waar het normaal al 2x zo dik moest zijn voor haar doen. Maar ik denk dat ze nog wel 5 tot 10 dagen wacht hoor :j

Nobel01 die is breed :D

Kiki ja dat hoop ik ook. We houden haar goed in de gaten
Hahaha heerlijk dat gekriebel _O-

Marjoleine89 :(:)

Luna2006 en Plop1997 wat een prachtige veulens!

Veronique mee eens. Maar vorige keer hield ze zich ook niet aan de "boekjes" met een lage PH. Kan best nog een paar dagen duren

Jennyk wat een fijn nieuws! Super :D

Vannacht was ongemakkelijk. Steeds wiebelen op haar benen van links naar rechts, constant staart afhouden en staart schuren. Geen veulen, maar er is zeker iets gaande. Ik gok zelf over 5 a 10 dagen een veulen. We gaan het zien. We houden haar goed in de gaten

Uier zonet
Afbeelding
Verder dik en eten :P Gelukkig schijnt de zon weer. Hopelijk kunnen ze zondag weer de weide op. Eerst maar alles opdrogen..
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Stal_HD - Gaya - 309
Luna2006 - Sun - 318
Orange - Annabel - 321
Tammiebels - Deja Vu - 321
Charmfaith - Lizzy - 322
Ciara_Lady - Nylke E.M - 322
Shadow33 - Her Highness - 322
Nieky1993 - Lexie - 322
Kiki1976 - Bo - 322
Knolselder - Suus - 323
Kathleen_vW - Efeera - 326
Nieky1993 - Mirthe - 327
Charmfaith - Bailey - 328
Nieky1993 - Tina - 328
Nieky1993 - Blue - 330
AM_horses - Liezella - 331
Dddara - Don Dara - 332
Goldenarrow - Intissima - 332
Nicky1963 - Fyanda BM - 332
Fotsy - Chica - 336
Sabrinatomic - Nosa - 338
Luna2006 - Muis - 338
Mer1980 - Solo - 340
Lady124 - Lady - 342
Nobel01 - Unique - 343
_Inge - Libby - 349
Marjoleine89 - Zsa Zsa - 358
Vulina - ? - 368

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:36

Kabayo ik ben benieuwd wanneer Zilver haar veulentje krijgt, spannend!

Lange lijst veilige merries, dat er maar veel gezonde veulentjes geboren gaan worden straks.

Vulina nog benieuwder ben ik wanneer het veulentje bij jou komt, word toch wel eens tijd inmiddels. :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:45

Ik ook := Ze heeft wel flink uier ondertussen.. 368 dagen 8)7

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:00

De kleine man heeft het koud. Toch even mijn dierenarts gesproken. Hij zei dat die diarree best een paar dagen kan duren. Daarnet belde hij even terug en het kon geen kwaad om bij de apotheek enterol te gaan halen om de melk beter verteerbaar te maken. Baal ook dat het nu zo koud is zowel overdag als s'nachts. Eerst vond de dierenarts niet nodig om hem een dekentje om te doen maar hij ligt te rillen in de stal. Ik snap dat bewegen cruciaal is voor de spieren en dat hij daardoor ook warm krijgt maar ik kan toch niet elk uur de stal in gaan om dat veulen wat te doen rondlopen. De merrie is al erg beschermend en hoe meer je moet er aan prutsen hoe minder tolerant ze wordt vind ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:02

waar kopen jullie je veulen dekens? Ik heb jaaaaaaaaaaren geleden er eens een set aangeschaft maar dat waren er drie en telkens verschillende maten. Eentje extra nu zou geen kwaad kunnen. Ohja en welke dikte van deken raden jullie mij aan?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:56

Damn, met dekentje aan durft hij nu niet te gaan liggen. Hem neerleggen lukt ons momenteel niet. Zonder deed hij dat wel maar dan lag of stond hij te rillen. :\

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:59

petraaken schreef:
Damn, met dekentje aan durft hij nu niet te gaan liggen. Hem neerleggen lukt ons momenteel niet. Zonder deed hij dat wel maar dan lag of stond hij te rillen. :

Heb je niet iemand om je heen waar je het evt samen mee kan doen :/ ?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:39

Happy_Hippie schreef:
petraaken schreef:
Damn, met dekentje aan durft hij nu niet te gaan liggen. Hem neerleggen lukt ons momenteel niet. Zonder deed hij dat wel maar dan lag of stond hij te rillen. :

Heb je niet iemand om je heen waar je het evt samen mee kan doen :/ ?

Hij heeft uiteindelijk het licht gezien. Misschien omdat zijn benen te vermoeid werden. Soms moet je je van je hart een steen maken en ze het zelf laten beseffen. Ook van de dierenarts nog een suggestie gekregen om hem een middel te geven zodat zijn diarree misschien sneller onder controle gaat komen.