[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:08

Gooiske gefeliciteerd. Goed gehandeld.

Ik ben ook voorstander van feral vitalbix. Al zijn er blijkbaar ook paarden bij die het niet lekker vinden.

Scannen zo laat heb ik ook niet gehoord. Persoonlijk vind ik dat gerommel bij een merrie ook niet fijn.

Volgens mij komt er tussen nu en een maand een ware veulenboom. Wat zijn er al veel ver.

MizzMontana

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:19

Venthe dat klinkt ook spannend een gedraaide baarmoeder. Hoe kwam je er achter dat ze dat had?

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:35

Het leek koliek, dierenarts 2x geweest maar die vertrouwde het de 2e keer niet omdat de standaard koliek handelingen niet hielpen. De dierenarts heeft ons naar Utrecht gestuurd en daar zijn ze erachter gekomen en hebben haar geopereerd. Grappige was na de operatie belde Utrecht op dat alles goed was gegaan en dat ze een zeer groot veulen hebben gevoeld. En dat bleek ook echt zo te zijn, er kwam een kasteel van een veulen uit!
De week na de operatie was wel echt spannend omdat ze al tegen de uitgerekende datum aanzat en de merrie meestal vroeg veulent. Indien ze ging veulen in de week na de operatie moesten we tegen druk geven op de operatiewond maar gelukkig hield ze het veulen nog braaf 3 weken binnen. Tegen druk geven tijden de bevalling was bij deze merrie nooit gelukt, het is echt een secreet van een merrie :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:41

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Mizzmontana: Easy 332 dagen
Vulina: Uriante 332 dagen
Cheytjuh : Davina 327 dagen
Baudyh: Diantha 325 dagen
Michelle5418: Irvina LR 325 dagen
sannahtris: Zoè fan bloemhof 321 dagen

CharmFaith: Bailey februari/maart verrassing
Knolselder: Patty februari/maart verrassing
Illya66: Feliz feb/mrt/apr verrassing
Rianne1807: kira maart/april verrassing

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:53

Venthe, een baarmoederdraaiing zo laat in de dracht hoor je inderdaad bijna nooit. Fijn dat het allemaal goed afgelopen is en ze het veulen nog een aantal weken binnen heeft gehouden. Ik ben 2 jaar geleden helaas mijn merrie + veulen verloren aan de baarmoederdraaiing |( Dat was op 7 maanden dracht.

Bedankt voor de reacties op mijn vraag/foto's.

xAnnouk schreef:
Al zawraa, ik zou anders even de dierenarts bellen voor de zekerheid ? Kan onschuldig zijn maar ook een baarmoeder ontsteking.

Uiteraard heb ik overleg gehad met de DA, die was alleen pas vanaf 8.00 uur bereikbaar. En ik denk dat hier fokkers zitten met meer ervaring dan mijn DA :o Overleg heeft helaas ook niet veel opgeleverd, antwoord: je hebt het liever niet, maar we kunnen er nu niks aan doen. Omdat haar temperatuur gewoon netjes 37.0 is, verwacht hij (en ik) eigenlijk geen baarmoeder ontsteking. Dus in de gaten houden en zodra er iets veranderd, contact opnemen.

Mocht er nog iemand zijn met ervaringen, ik hoor ze graag!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:07

Merrie die vorig jaar drachtig was van Vis had dit ook. Wel ietsje meer trouwens al was het ook zeer klein begonnen. Toen direct gewaarschuwd dat het een schede ontsteking kan zijn die onbehandeld ook over kan gaan richting baarmoeder. Helaas von dierenarts het niet nodig om te behandelen want merrie was niet ziek en had geen koorts en 2 weken later id placentitis en veulen verloren.

Om een lang verhaal kort te maken als ze niet dicht bij veilige datum zit en het eventueel meer wordt dan direct wwer bij DA aan de bel hangen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:14

AZ, vieze derrie inderdaad. Aan de buitenkant kan je niet zien of ze baarmoederontsteking/placentitis heeft, daarvoor zal je haar moeten laten scannen. Is dat mogelijk op het eiland, of moet je hiervoor naar het vaste land? Haar muts zie er sowieso een beetje vreemd uit, is ze de laatste keer ingescheurd?
Is dat alweer 2 jaar geleden :wow: Weet nog goed wat een avontuur het was om bij jouw het schilderij af te geven _O- Wel een heel mooie dag, met een bijzonder goud randje!

Lu ziet er goed uit Luutje! Jij kunt beginnen met aftellen, spannend!

Gooiske, gefeliciteerd *\o/* Fijn dat de geboorte goed is gegaan! Had jij vorig jaar niet zo'n problemen met dat kleine veulentje dat niet wilde/niet kon drinken? Is dit dezelfde merrie, of hebben jullie nog meer Shetlanders?

Sannahtris, schuren aan de staartwortel doen heel veel merries tegen het einde van de dracht. Er komt nu eenmaal steeds meer spanning op de banden en dat trekt ook van achteren. Veel merries hebben dan coupe pleeborstel :')

MizzMotana, balen dat je zo vals alarm krijgt. Heb je het al geprobeerd met slaapstand op het alarm, misschien helpt het wel. Ze loopt natuurlijk ook op het einde, spannend hoor!

Neonlight, spuit van die grootte heb ik hier sowieso liggen. Binnenkort maar eens knutselen en toevoegen aan de veulenbox. Je weet maar nooit of ik hem kan gebruiken.

Ynekes, haha die houdt jullie wel bezig. Op de foto waar ze ligt straalt ze ook ondeugd uit met dat witte randje om het oog := Wel meteen stroom op de draden gezet, zodat ze nu ook weet dat ze erachter moet blijven?

Mooi beeld op de camera Knolselder. Binnenkort ook de camera maar eens aansluiten, blijft leuk om 's avonds merrie TV te kijken.

Alicelover, Ode heeft zo'n lieve uitstraling <3

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:18

Neonlight schreef:
Gooiske, gefeliciteerd! *\o/*

Die spuit draaien wij niet om, ook nooit over nagedacht, wij vijlen de scherpe randen vlak. Hebben 50 ml spuiten. Wel goed schoonmaken na gebruik, anders plakt ie vast. Ik moet de eerste dag meerdere keren de fles geven, Sarona haar spenen doen te zeer van de druk dat ze het veulen niet zelf laat drinken. Bij haar eerste veulen is daarom ook de DA geweest om haar te verdoven en die kwam met de spuit.

Stille meelezer hier, met een onrustige maiden op 328 dagen.
Die spuit klinkt als een Interessante optie voor als er teveel pijn is. Ik heb dit ook een keer meegemaakt.

Ik begrijp alleen de spuit en het melken niet. Zuig je met de spuit aan de speen? Heeft iemand een foto?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:19

Ceasar deelde deze foto;

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:47

kyrkelover schreef:
Merrie die vorig jaar drachtig was van Vis had dit ook. Wel ietsje meer trouwens al was het ook zeer klein begonnen. Toen direct gewaarschuwd dat het een schede ontsteking kan zijn die onbehandeld ook over kan gaan richting baarmoeder. Helaas von dierenarts het niet nodig om te behandelen want merrie was niet ziek en had geen koorts en 2 weken later id placentitis en veulen verloren.

Om een lang verhaal kort te maken als ze niet dicht bij veilige datum zit en het eventueel meer wordt dan direct wwer bij DA aan de bel hangen.

Zodra er ook maar iets veranderd hang ik inderdaad direct weer aan de telefoon bij de DA. Ze zit nu op 302 dagen. Ik heb wel even 'naar binnen' gegluurd, dat laat Aleeyah goed toe na haar ontsteking 2 jaar geleden. Eerste 10 cm is sowieso niks raars te zien, maar goed het zou natuurlijk dieper kunnen zitten.

suffie schreef:
AZ, vieze derrie inderdaad. Aan de buitenkant kan je niet zien of ze baarmoederontsteking/placentitis heeft, daarvoor zal je haar moeten laten scannen. Is dat mogelijk op het eiland, of moet je hiervoor naar het vaste land? Haar muts zie er sowieso een beetje vreemd uit, is ze de laatste keer ingescheurd?
Is dat alweer 2 jaar geleden :wow: Weet nog goed wat een avontuur het was om bij jouw het schilderij af te geven _O- Wel een heel mooie dag, met een bijzonder goud randje!

Ja, alweer 2 jaar geleden, wat gaat de tijd snel hè. Wel het meest bijzondere adres ooit om een schilderij af te moeten geven denk ik :D Volgens mij zitten hier verder geen mensen van de Waddeneilanden? En anders hoop ik dat ze nooit zulke ellende mee hoeven maken, dat er mensen naartoe zullen gaan.

Scannen is mogelijk hier op het eiland, maar ik moet zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb dat ze het zouden kunnen zien. Aangezien deze DA 2 jaar geleden bij Aziza het complete veulen niet kon vinden op 90 dagen dracht.. En na 3x scannen een andere DA het binnen een minuut in beeld had.
Aleeyah is aardig verminkt van achter helaas ja. Door (ook al) een fout van de DA is ze 2 jaar geleden flink ingescheurd (nadat ik haar zelf al in had moeten knippen), daarna ook een flinke ontsteking gekregen in de schede. Ze hebben er toen voor gekozen haar niet te hechten, omdat er ook ergens een stuk ontbrak.. Het is op zich weer netjes geheeld, het ziet er alleen niet uit.

Ik heb vanochtend ook een vriendin van me gesproken, zij heeft de DA opleiding gedaan, maar is geen praktiserend DA. Zij denkt hetzelfde als ik, zolang er niks veranderd en ze verder geen afwijkende signalen vertoond, zal het waarschijnlijk mee vallen. Maar ze gaat nog wel even navraag doen bij haar collega's.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:57

rozebadeend schreef:
Tnx voor de tips! Ik wist niet dat vitalbix ook merriebrok had dus daar ga ik zeker even naar kijken!
Ze krijgt verder al onbeperkt kuil, en een hele tijd fibrebeet gegeven, maar nu even drastisch terug in voer.
is nog niet eerder bevangen geweest, en nu ook nog niet echt, maar het is randje..

Van fibrebeet worden ze niet bevangen. Van kuil wel. Dat zit vol suiker.
Paarden eten hooi, kuil is koeienvoer.

@Gooiske, wat een dropje! <3 en goed dat je ze verplaatst hebt

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:09

kabayo

dit is dus links ruben en rechts annika als veulen.
dat bedoelde ik dus met bijna identiek

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:19

heb een paar jaar terug een merrie gehad met pussige uitvloeiing, die heeft maanden aan de antibiotica gestaan, maar wel een gezond veulen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:34

GJ9, open kant zet je op de speen en dan volzuigen. Werkt echt als een tierelier, bij mijn merrie zuig je in 1 haal de spuit vol. Zeker voor een merrie met zere uier vanwege de druk haal je er met weinig moeite veel druk af, wat ook prettig is voor de merrie.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:34

AZ even goed in de gaten houden. In 2009 had mijn merrie echt extreem van die vieze pus en hebben we het veulen moeten halen op 285 dagen, maar daar zag ik al gelijk van dit is niet goed..

Gooiske gefeliciteerd!

Luutje ziet er goed uit, gefeliciteerd met de 300 mijlpaal!

Hier Lana op 300 dagen!!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:40

Gefeliciteerd Gooiske!

cp112 schreef:
rozebadeend schreef:
Tnx voor de tips! Ik wist niet dat vitalbix ook merriebrok had dus daar ga ik zeker even naar kijken!
Ze krijgt verder al onbeperkt kuil, en een hele tijd fibrebeet gegeven, maar nu even drastisch terug in voer.
is nog niet eerder bevangen geweest, en nu ook nog niet echt, maar het is randje..

Van fibrebeet worden ze niet bevangen. Van kuil wel. Dat zit vol suiker.
Paarden eten hooi, kuil is koeienvoer.

Het hangt maar net van de kuil in kwestie af. Wij hebben gedroogd gras dat nog net kuil heet, maar nog mooier is dan hooi voor de paarden. Veel mensen denken bij kuil aan nat stinkend kortgemaaid en rijkbemest voer, maar het kan ook gewoon lang en vrij droog gras zijn he.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:48

Precies Ladonna, dat hebben wij hier ook.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:19

AM, ah sammie maakt een beginnetje, blijft spannend moment :D

Muroni, vervelend dat ze een beetje darmkrampen heeft. Hopelijk geef het haar niet al teveel onrust.

Handig Suffie !

Hmm al zawraa maar even in de gaten houden.

Corinadrenth, wat een gelijkenis inderdaad !

Klopt Ladonna. Ik heb kuil gehad met een te late ds, idd voor koeien. Ze gingen aan de dunnen. Nu haal ik 500 kg pakken kuil bij een fokstal en is mooi droog rijk spul.

Dat is hier wel een voordeel dat ze in de wei/paddock geboren worden (als het droog weer is). Ze zijn eigenlijk meteen gewend aan de weide omheining.

Tamarant, heb je tip toegepast en het geeft haar idd wat meer stabiliteit bij het laden. De rest ook bedankt voor de tips! Ik ga nu als dageijkse routine even kort langs de trailer (15 min) en laat haar erop lopen. Gister ging haar ene achtervoetje er mee op en vandaag herhaalde ze dat sneller. Ze wil heel graag maar ze is echt bang. Ik neem er gewoon maanden voor en dan zien we wel. :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:29

ruben is gelukkig ook wel al voorzichtig met de draden.
3x even flinke pets ervan gehad. blijkbaar beviel dat toch niet :')

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:55

@riv: goed zo komt vast goed met tijd en geduld. Gewoon vaak herhalen en bij elke vooruitgang belonen en voor die dag de training stoppen.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:36

Mizzmontana spannend dat ze zo onrustug is. Idd ideaal er ook een camera bij, kun je even spieken!

Muronia bijzonder dat ze dat telkens bij dit aantal dagen hebben. Fijn dat ze later weer goed ging eten, en dan even kunnen spieken op de camera, ideaal!

Corina wat leuk dat de tekeing haast identiek is als haar vorige veulen!

RivQ wat fijn dat ze er al verder op gaat, en idd de tijd nemen, scheelt ook dat je door er zo in te staan je zelf ook de minste spanning opbouwt.

Gooiske gefeliciteerd, wat een scheetje, en leuke naam!

Kabayo ik wou Cass gister flink poetsen, maar na jouw was fotos op insta mijne ook maar in het sop gezet, heerlijk fris weer, en ook heel way haar kwijt!

Ynekes oh wat een boef die Pien....
Hoe doe je dat als ze de draad in vliegen eerste paar keren de stroom eraf, of wel gewoon erop laten zitten?

Luutje mooi ronde sneeuwfoto s van je merrie! En ook bijna veilig!!!

RivQ die van jou loggen heerlijk, strandbedje erbij, cocktailtje en meer ben je niet nodig ;-)

Goeie tip van die spuit om te melken!
Even een vraagje over de staartbandage, wanneer doe je die om, pas als ze echt liggen te bevallen? Of al eerder, want hoe lang mag zo'n bandage maximaal blijven zitten?

Hier Cass gister heerlijk in het sop gehad, bossen haar en zand kwijtgeraakt :-)

Afbeelding

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:56

Hoe zouden jullie het volgende doen mbt de (standaard) entingen van de merrie voor het veulen komt? Merrie is half mei uitgerekend. Laatste enting was vorig jaar half maart (komen we nu achter, dachten dat dit half april was waardoor er geen issue zou zijn). Om voor half maart te enten is net even te vroeg voor het veulen om er profijt van te hebben. Echter voor de merrie wel belangrijk dat de entingen aansluiten (voor bijv evt keuringen/wedstrijden). Zouden jullie dan vroeg enten en later een veulen enting doen? Of zouden jullie later enten en dan de merrie bijv later dubbele enting geven als nieuwe basisenting?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:16

Sannahtris, dat zie je vaker. Mijn merrie creëert elke dracht aan het einde coupe pleeborstel bovenop haar staart.

Venthe, jeetje wat spannend zo’n gedraaide baarmoeder. Gelukkig kwam het goed.

Bedankt Suffie. Echt een Penny pony look. <3

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:20

zojuist toch voor de zekerheid antistoffen laten testen.

het is niet heel goed maar ook niet heel slécht.

kwestie van goed in de gaten houden

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:02

Gooiske gefeliciteerd! *\o/*
@ corinadrenth ,grappig van die aftekeningen. (en mooi)

Suffie is die foto in/achter de Vennebulten gemaakt?

Hier Kahlua op ruim 9 maand dracht.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 22-02-21 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt