gem schreef:Vraagje aan Marlijn: ik meen me te herinneren dat je ergens vertelde dat Spirit een Alpha-merrie is (dat ze daarom de oerdrang heeft niet te willen liggen). Wat versta je precies onder een Alpha-merrie?
Nouja, de oerdrang die ze heeft om niet te willen liggen heeft niet perse iets met de Alpha-merrie te maken. Maar in haar geval wel van toepassing. Spirit is behoorlijk dominant, maar op een goede manier. Ze is de baas in de kudde, altijd. Maakt niet uit welke paarden je erbij zet. Ook de paarden die in andere kuddes de baas zijn, staan onder haar.
Als er een nieuw paard bij 'haar' kudde in de buurt komt jaagd ze ze weg. Ze beschermt haar merrie's, maar ze mogen niet met haar meeeten. Dat gaat weer net een beetje te ver.
Spirit staat altijd op de uitkijk om te zien of er gevaar dreigt, de andere paarden vertrouwen er ook helemaal op dat als er iets is, ze waarschuwd.
Ik ben ook weer thuis.
Toen ik thuis kwam meteen even bij Spirit gekeken, die staat vrolijk te druppen.
Ze is een beetje klam; goed teken! (Nicole: Vorig jaar beviel ze de dag dat ze begon te druppen, 2 jaar geleden duurde het iets langer als dat maar ik heb goede hoop dat ze het dit jaar gewoon volgens het boekje doet.) Mam zei dat toen Spirit binnen kwam ze heel agressief deed naar Meagan, haar buurpaard. Normaal tolereerd ze haar wel goed, ze is alleen erg beschermend over haar veulens; nog een goed teken! Mam heeft dus lakens over de balken heengegooid, zodat Spirit en Meagan elkaar niet meer kunnen zien, meteen wat rust voor haar.