[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:39

Clau: sterkte met je merrie, hoe gaat het vandaag? De koliek weg gebleven?

SA: dat wordt dus spannend, ik ben heel benieuwd of het vannacht dan geboren wordt en de anderen dat goede voorbeeld snel volgen :P

Frenia: ahh wat een lief koppie zeg!

Hier geen nieuws eigenlijk, Creamer moet vandaag nog 100 dagen (als ze het volhoudt tot de 335)
Gister is onze poes, Mauw, overleden ze is aangereden door een auto |(
Even een fotootje van haar van vorig jaar met mijn dochter Yanita, toen was mauw drachtig, dus niet geheel offtopic ;)
Afbeelding

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:40

Jeanine, ben net zo groen als jij.....hoop dus net als jij van de ervaringen hier veel op te kunnen steken.
Mijn merrie is nu 7 1/5 maand en krijgt 2 x 1 kg + 1 schepje müsli, een handvol grote wortels, en ik zie
dat stalhouder haar nu meer hooi voert. DA is over de groei van haar buik heel tevreden, dus wat voer
betreft zitten wij voorlopig nog goed.

Nog een vraag, geven jullie vlak voor de bevalling als het schema dat aangeeft nog een wormspuit ? of
verplaats je die dan tot na de geboorte ?

Jennyk, wat sneu, sterkte ermee ! wat een leuke combi op de foto.
Laatst bijgewerkt door yfande op 05-02-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kitzbi

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:40

jenny bah dat vindt ik altijd zo erg

heel veel sterkte

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:41

jennyk: Hele lieve foto :)
Sterkte met jullie verlies :(:)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:45

@yfande ben ik gelukkig niet de enige ;)

Mijn stalhouder voerde haar altijd al goed haha maar ze zal nu idd nog meer ruwvoer krijgen! Mijn DA zij niet veel van dr buik, dus neem aan dat het er wel goed uit zag dan!

Wortels lust die van mij niet! Heeft ze liever een appel :+

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:54

jennyk: wat een mooie kat seg! zonde :(:)

Deheer Aslan (ja een reutje dus ;)) heeft voor zijn eerste dag meteen al wat uitgespookt :roll:
is uit de zetel gedonderd en loopt nu te kreupelen op 1 voorpootje ;(
ben razend kwaad op mezelf, hoewel ik er niets aan had kunnen doen, maar toch, vind het echt verschrikkelijk!
Ik misvoel niks aan het beentje, alles zit oké en bovendien was "de val" nu ook niet zo extreem dat ie iets had kunnen breken (lage zetels) :roll: en janken doet ie nu gelukkig ook niet meer, maar hij weigert er dus op te lopen.
Hij ligt nu zijn siësta te houden, hoop dat hij het voorval na zijn middagdutje vergeten zal zijn ;) :(:)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:56

Spannend bij SA!!!! :):)
Misschien 2 veulies vannacht in het DB-topic?

jeanine: ik ontworm moeder en veulen als het veulen een 10 dagen oud is, vervolgens het veulen elke maand, eigenlijk moet de merrie telkens mee ontwormd worden geloof ik, maar dat doe ik dus niet

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:05

Op hoeveel gewicht schat jij de veulens, Frenia?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:06

spannend sa!

jeanine, ik ga mee met de rest, zeker omdat je merrie verder ook niet bereden word vind ik 3 kilo erg veel. goed naar je merrie kijken en meer voeren kan altijd nog.

jeetje frenia, dat is balen. toch maar even een foto van laten maken? puppy's zijn wel wat flexibeler dan volwassen honden, maar dat hij er niet op gaat staan zegt wel genoeg.

och.. jennyk, sterkte, wat verschrikkelijk...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:11

3 kg leek me ook al veel voor dr! Dan laat ik dr mooi op die krappe kg staan (s ochtends en s avonds)! Ze ziet er verder goed uit! Mooi rond en gezond

Jammer van die mooie kat! Dat lijkt me echt een nachtmerrie, je laat je kat naar buiten en ze komt nooit mee terug :(:)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:15

ik ga zo eens kijken of ze hier senior priores verkopen, om syl wat bij te voeren. ze ligt nu namelijk al weer te slapen. ook voor het geval ze wat slechter eet met haar tand. de ene dag is er niets aan de hand en de volgende dag loopt ze echt te slomen, weet niet of het door haar tand komt of dat ze gewoon niet zo veel trek heeft.
mevrouw gaat steeds liggen in de regen, maar staat ook weer steeds op, zal toch wel te nat zijn. als ze wil kan ze onder de schuilstal gaan staan, maar dat doet ze ook niet. ze is een beetje sipjes(niet echt het juiste woord, eerder een beetje heen en weerderig) vind ik.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:19

draaakje: ik wacht nog even af, ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het deels schrik, deels de stress van gisteren (hele reis met de auto van aan de cote d'azur tot hier met tussenstops in duitsland, frankrijk, luxemburg + nieuw baasje + weg van broers zussen en mama + kennismaking met 2 getikte mopsen) en deels een beetje verkeerd neergekomen is.
Als hij staat steunt hij er nu wel op, lopen nog niet helemaal, maar denk dus wel dat dat nog goed komt...

KMD: euhm, goeie vraag, *graaft in geheugen*
met 10 dagen geef ik ze geloof ik voor 100 kg, met 1 maand voor 150 kg enz uiteindelijk geef ik ze met 5 maand voor 350 kg.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:23

SA: Spannend! :):)

Jennyk: He wat naar.. Sterkte. :(:)

Frenia: Weer een pup, wat een schatje! :D Ik vind je wel een die-hard hoor! 8-) Dat je je er nog steeds toe kan zetten om weer een pup op te gaan voeden. Sabi onze Rhodesian is nu ruim 1.5 jaar en ik moet er voorlopig echt nog niet aan denken om weer een pup manieren te leren. :=

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:27

ik hou me nooit aan de kiloos die op de zak staan, ik voer altijd op het oog.. Precies wat de merries nodig hebben

Ik ontworm de merrie + veulen ook met 10 dagen, veulen dan met 6 weken weer maar de merrie doe ik dan ook niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:28

Spannend bij SA dus! Hopelijk vannacht dan 2 veulens.

Jeanine, ik ontworm altijd na 10 dagen zowel merrie als veulen. Overleg even met de DA als hij de veulenspuit komt zetten voor hoeveel je moet ontwormen (hij ziet het veulen dan en kan dan een inschatting maken) en met welk middel, en wanneer.
En op merriebrok zetten, het is eigenlijk beter om dat geleidelijk aan te doen, en niet ineens van de een op de andere dag. Dus als ze een kilo brok per voerbeurt kreeg, eerst half om half doen met gewone brok, later 3/4de en 1/4de, en dan pas compleet merriebrok. Merriebrok heeft meer eiwitten en daar moeten ze vaak wel aan wennen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:35

Weer wat geleerd! Ga ik meteen doen vanaf vanavond! Ze heeft nu dus wel 2x merriebrok gehad..niet extreem ernstig hoop ik?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:36

Jenny: Ah wat erg :(:) Ze was prachtig zeg!

frenia: Zo is onze pup ook eens gevallen over een muurtje in de tuin, je kunt er niks aan doen en toch voel je je schuldig. Hopelijk is hij straks alweer een stuk beter

De eerste baby in aantocht bij SA, succes!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:43

marlijn: haha! je moest ns weten... zat gisteren in de auto met hem op mn schoot op weg naar huis en zei vol overtuiging... :+ O:) "hiphoi, de ene is nog niet eens helemaal uit de luiers (Houdini is nu 6 maand) en het hele gedoe begint alweer van vooraf aan... :roll: "
weet je, nu ik dan toch bezig ben, kan ik maar beter gelijk verder doen ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:46

Jeanine, het zal echt niet erg zijn dat ze al 2 keer volledig merriebrok heeft gehad. Er zijn ook genoeg paarden die er helemaal geen last van hebben, maar het zou jammer zijn als je ineens problemen krijgt omdat ze teveel eiwitten binnenkrijgt.
Ze hoeft ook niet per direct op merriebrok, merriebrok is beter, maar een weekje korter maakt echt niet uit. Mijn merrie heeft zelfs nog nooit merriebrok gehad en is nu wel drachtig van haar 4de veulen. ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:47

Ik voel me echt een overbezorgde moeder :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:49

Dan ben je hier in het topic op de juiste plaats, allemaal overbezorgde moeders. :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:51

Haha inderdaad,

Mijn merrie krijgt ook inderdaad geen merriebrok, gewoon onderhoudsbrok, en daar doen ze het super op eigenlijk.

Mijn merrie krijgt ook maar 1 kg per dag (sochtends half en savonds een halve).

Ze hebben wel onbeperkt ruwvoer.

Andere merrie voer ik 1,5 kg per keer.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:54

Haha gelukkig maar!

Zou ik dr dan ook gewoon half om half kunnen laten staan? Halve schep merrie brok en halve schep onderhoudsbrok en verder goed hooi? Als ik het zo lees moet ze het daar dan ook prima op kunnen doen dan!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:00

zeker! en als je ziet dat ze wat in begint te vallen, en het veulen meer van haar gaat vragen, dan kan je haar wat extra geven.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:01

ontwormen jullie ook nog voordat het veulen geboren is? (dan bedoel ik 3/4 maand van te voren?) of is het beter om te ontwormen als het veulen dr is?