[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:03

Na wat wikken en wegen besloten om toch voor de Diatomeeënaarde te gaan. Gezien de drachtige dames lijkt mij dat iets veiliger.
Als dat niet werkt kan ik altijd nog voor veerust gaan of al het andere spul. Die aarde heb ik nu net besteld dus dat komt morgen in huis. Ik ben benieuwd!

En ze laten mij zeker wachten Caresse! Die wachten gewoon op de regen. Vinden het veels te warm nu om te bevallen gok ik :') . Vannacht de eerste slapeloze nacht gehad door alle stress rondom de bevallingen. Het zat er aan te komen. Wel geslapen, maar onrustig geslapen.

Caily, wil inderdaad wat meer gaan oriënteren nu ook om te zien hoe ik de weerstand omhoog kan krijgen zodat we het zoveel mogelijk kunnen voorkomen in de toekomst.

En echt. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik onwijs blij en dankbaar ben voor alle tips van jullie <3 . Heb alles opgeslagen hier. Dan kan ik het ook nooit meer kwijt raken en gelijk bestellen wanneer het nodig is!

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:12

Dieren die hun energie moeten stoppen in groeien, ziekte, ouderdom,… zijn inderdaad gevoeliger. Maar ook gezonde dieren kunnen ze krijgen. Of krijgen ze juist een lagere weerstand door de luis. In sommige omgevingen zitten ze vaker en dan ontkom je er vaak niet aan. Met die zachte winter en extra dikke vachten bij sommigen is het lekker warm en broeierig.
Toen ik mijn vorige weide afbrak, zaten er hele nesten daar waar het hout elkaar overlapte :\

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:40

Kijken of ik nu niet genegeerd word :+

Wiske en maddy zijn beide flink bezig met hun uier. Maddy staat zelfs voor op wiske :\
Ik ben benieuwd wie als eerste gaat…

Wiske 331 dagen
Afbeelding

Maddy 329 dagen
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:55

Maar ik zie het wel gebeuren dat t veulen van mij met die pestkou komt.
Dan is een dekentje achter de hand hebben denk ik helemaal niet zo gek idee.

Alleen hoe moet je weten welke maat ?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:06

Jeetje wat gaan we hier hard :wow:

@xYaartje
Wat betreft luizen heb ik zelf (gelukkig nog) geen ervaring. Hopelijk, als ze het hebben, is het snel opgelost. En ze testen je geduld wel he :D

@MDWstabbles
Nog gefeliciteerd met je prachtige veulen!

@Eilinora
Oh spannend! Ziet er goed uit, alleen het weer wordt wel minder voor een bevalling. :+

@Kabayo
Ik denk dat die voorspelling nog niet eens zo gek is, BBC news had vanochtend ook zo'n zelfde weerbeeld. :brr:

@AM_Horses
Hopelijk verloopt de verhuizing soepeltjes en zijn jouw merries snel gesettled. :j

@Setteli
Oh ja, flinke buik! Glanst wel heel mooi!

@MukiwaCobs
Mooie uiers al! Wat zitten ze dicht op elkaar ook met de uitgerekende datum! Spannend! :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:11

MukiwaCobs: heb je niet expres genegeerd hoor :o Zo lastig om via mobiel op iedereen te reageren, ben tijdens mijn reactie alweer van alles vergeten, is de leeftijd denk ik :D

Maar echt....dat zijn toch wel serieuze uiers *\o/* Zul je zien dat Maddy nog eerder gaat dan Wiske :))

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:41

MDW gefeliciteerd! Mooi kind <3

Gefeliciteerd Luna!

Afbeelding
Spenen staan strakker en bij één keer licht knikken spuit er vocht uit.

Vorig jaar en dit jaar
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:55

Eilinora : Voelen de kids zich alweer wat beter? Pepper zit je echt aan te kijken van wat doe je daar?

Baudyh , walvis op hoge pootjes.

Luna , wat een leuke naam en redelijk copy van de moeder of niet ?

Mirjamvalro , och al gewoon sneeuw bij jullie. Mooie buikjes allemaal. Dat gaat hier ook komen tegen het weekend zeggen ze. Natuurlijk precies wanneer ze hier is uitgerekend.

Xyaartje , Stella is een leuke naam voor de vaars. Wbt de kleur van Maria ze is overduidelijk een Bay Roan tobiano.

Wat een leuke knuffelfoto met frodo
Maar idd wat de rest zegt Kwa vacht kan het wel eens Luis oid zijn. Maar diatomeeënaarde werkt vaak wel prima hoor. Hier behandel ik er het hele kippenhok mee als ze luis hebben en dat werkt perfect.

En of het veulen van indian erg links lijkt te liggen , dat valt wel mee denk dat het vooral aan de foto ligt.

Symke , wat een schatje van een shetlander.

Setelli , ooh ze kan al flink uier maken. Maar ze maakt wel een enorme pleeborstel van haar staart.
En ja hoge PH nog inderdaad ze is aanstaande zondag 3 april uitgerekend dus zit nu op 331 dagen

Am horses , hopelijk gaat de verhuis morgen helemaal vlekkeloos.

Eilinora , als ze anderhalve week geleden nog geen uier had dan gaat ze goed snel nu.

Mukiwacobs , zo maddy is ook ineens uier gaan maken.
Wiske en indian lopen Kwa dagen precies gelijk!

Cynthia82 , mooi uiertje al.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:57

Cynthia, zo dat is een serieus uier!! Heb je al de ph waarde getest van het vocht? Mini Fi moet nog wel even blijven zitten hoor

Mukiwacobs, bij jou wordt het ook spannend! Zo grappig die duo gekleurde uier. Je krijgt het zo nog druk!

Yaartje, wat al werd gezegd, weerstand is zo belangrijk. Ik voer onze shet hetzelfde als de andere paarden, alleen dan in een veel kleinere hoeveelheid. Maar hij krijgt gewoon een hand luzerne, vitaminebrokje en lijnzaadbrokje (vitamine E). En ondanks zijn Cushing en 22 jaar ziet ie er super uit en is heel fit. Maar dat is in jouw geval ook eigenlijk aan de eigenaren om dat op orde te hebben. Shets kun je sober houden, maar hebben dezelfde vitaminen/mineralen behoefte als grotere paarden. En zeker als je met ze gaat fokken.

AM, Nigrante en Phoebe lopen inderdaad gelijk. Ik had even gemist dat je paarden gingen verhuizen. Ze staan toch net op een andere plek?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:38

cp112 schreef:
Wauw wat een babyboom de laatste dagen! Gefeliciteerd allemaal!

Mbt Luis. De meest simpele en goedkope oplossing? VEERUST. Zit hetzelfde stofje in als in anti Luis producten en geen ellende met wassen of spul op de rug (wat bij nog dikke wintervachten weer drama is of bijv in de volle zon mogen ze dan ook niet, idem voor regen :=) en gewoon veilig bij dracht.
De plekken waar de luis het meest zit, vaak onder de manen, dik insprayen met veerust. Ik krijg ze hier er altijd vanaf op die manier.
Ik wil ze nog wel eens scheren als het echt erg is.

Nadeel van die mega dikke vachten zeker bij veulens /jaarlingen. Super cute maar je komt bijna niet om die rotbeesten heen... :roll:

Of frontline spray :Y)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:06

Caily schreef:
Luis heeft met name met weerstand te maken :o Dat kan komen door (gebrek aan) voeding, of door dingen als een enting oid.. daarom zie je het ook vaak bij de sober gehouden rassen. (Net als aan de nageboorte staan trouwens)

Nou hier allen goed doorvoed, correcte voeding, en geen entingen zo dichtbij. En bijna jaarlijks als het warmer wordt hebben de veulens/jaarlingen het die dan de 1e winter hebben gehad.
Heeft niks met weerstand te maken. Ja paarden met een lagere weerstand zijn vatbaarder maar die enorme dikke broeiende vachten vinden die kriebelbeesten nu eenmaal ideaal. Je ontkomt er dan bijna niet aan helaas.
Ik scheer ze bijna standaard in het voorjaar. Maar nu as vrijdag sneeuw dus blij dat ik ze nog niet heb geschoren nu.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:08

Hier vaker luis gezien, altijd op de zwakkere paarden (jong, ziek of drachtig en schraal gevoerd). Altijd maar 1 paard, springt niet over op de rest
Ik zou dus veel aan de weerstand doen en niet de hele koppel preventief behandelen. Het blijft gif.

Muwaki, jij kan gaan waken voor 2, Ideaal. Niet bewust gegeneerd, maar de plofuiers blijven wel hangen en de slappe tietjes niet. ;)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:33

MukiwaCobs schreef:

Wiske en maddy zijn beide flink bezig met hun uier. Maddy staat zelfs voor op wiske :

Wiske 331 dagen
[ [url=m/L5z4rV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maddy 329 dagen
[ [url=m/uYuUSL.jpg]Afbeelding[/url] ]

we kunnen elkaar de handschudden -O-

2 dagen er maar tussen, met de huidige weersvoorspellingen is het maar te hopen dat ze de veulens nog even binnen houden :brr: . Hebben ze eerder een veulen gehad en zoja op hoeveel dagen kwamen die?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:56

Zou er echt sneeuw gaan vallen hier in Nederland? :=

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:57

Cioccolato schreef:

Het is Nederland :+

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:08

Flori is er nog iets uit de testen van de DA gekomen?

Pepper gaat hard Eilinora!

Mirjam wat een weer! :oo

Setteli die begint ook mooi aan haar uier! Jammer van haar staart. Dat is altijd zo zonde. :(

AM Succes met verhuizen morgen!

Mukiwacobs de dames zetten er ook de vaart in. Wel fijn dat ze ook redelijk gelijk opgaan qua uier, anders had je straks nog 2x kunnen gaan waken :+

Cynthia ze heeft toch wel echt al een flink uier voor het aantal dagen :oo Hopelijk blijft het wel lang genoeg zitten.

Ik tel langzaam af. Nog 6 dagen tot ze veilig is.
Al neemt ze haar tijd nog wel, haar uier is nu wel iets gevuld maar het blijft nog hetzelfde.
Wel vind ze aanraking aan haar buik steeds minder leuk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:11

Toushie schreef:
Cioccolato schreef:

Het is Nederland :+

Van 20 graden naar sneeuw.
Ja. Nederland. Je moet er van houden :')

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:17

cynthia: hoe gaat het met je peesontsteking? Dat er al vocht uit komt zeg! Is dat normaal zo vroeg? Test je ook al?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:29

Toch nog even langs de welkoop gegaan. Kan maar beter alles in huis hebben. Heb ik een voorraadje. Overlegd met hun en finecto+ gehaald bij hun. Die was ook veilig voor drachtige merries toch? De andere 3 ga ik zo wel al gelijk er mee behandelen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:31

Een paar flinke uiers, maar inderdaad met deze voorspellingen zou ik het eventjes nog lekker binnen laten. Ik hoop dat het een 1 april grap is :+

Met luis heb ik geen ervaring, maar dat is wel vervelend.

Ons veulentje is vandaag 2x 3 kwartier naar buiten geweest want liggen is toch wel wat fris met zo'n jong veulen. Ik zal het topic hier niet te veel spammen met foto's (de dames hebben een eigen topic :) ) maar toch eentje:

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:41

Ze is wel ontzettend knap MDWStables, heerlijk zo'n witte snoet

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:43

rensju schreef:
Hier vaker luis gezien, altijd op de zwakkere paarden (jong, ziek of drachtig en schraal gevoerd). Altijd maar 1 paard, springt niet over op de rest
Ik zou dus veel aan de weerstand doen en niet de hele koppel preventief behandelen. Het blijft gif.

Muwaki, jij kan gaan waken voor 2, Ideaal. Niet bewust gegeneerd, maar de plofuiers blijven wel hangen en de slappe tietjes niet. ;)

Bij niet mammoetharigen (cq praktisch alle warmbloeden en deels koudbloeden ook) ben ik het met je eens ja :')
Maar hier is er geen ontkomen aan zoals afgelopen week met die warmte

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:44

xYaartje schreef:
Toch nog even langs de welkoop gegaan. Kan maar beter alles in huis hebben. Heb ik een voorraadje. Overlegd met hun en finecto+ gehaald bij hun. Die was ook veilig voor drachtige merries toch? De andere 3 ga ik zo wel al gelijk er mee behandelen.

Ik hoor alleen maar slechte ervaringen over finecto. Hoop geld, je moet het lange tijd geven, en weinig tot geen resultaat :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:45

Knappe beeb MDW!

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:07

jennyk schreef:
MukiwaCobs schreef:

Wiske en maddy zijn beide flink bezig met hun uier. Maddy staat zelfs voor op wiske :

Wiske 331 dagen
[ [url=m/L5z4rV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maddy 329 dagen
[ [url=m/uYuUSL.jpg]Afbeelding[/url] ]

we kunnen elkaar de handschudden -O-

2 dagen er maar tussen, met de huidige weersvoorspellingen is het maar te hopen dat ze de veulens nog even binnen houden :brr: . Hebben ze eerder een veulen gehad en zoja op hoeveel dagen kwamen die?

Ja beide al veulens gehad.
Wiske eerste veulen 10 dagen later, tweede veulen 5 dagen later
Maddy eerste veulen weten we niet, tweede veulen later, derde veulen eerder.