[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:21

Wat een prachtige veulens mdw en Luna! <3 gefeliciteerd!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:31

Luna2006 schreef:
Wij gebruiken ook tectonic en finecto+. Finecto is voor onder het voer en eerder preventief.

Wat koud zeg Mirjamalvaro! dames vorderen ook netjes zeg.

ze laten je maar wachten yaartje!

wat een leuk merrietje symke, balen van de luizen.
Dit jaar had een 2 jarig merrietje der en heel de kudde behandeld.

Finecto heb ik inderdaad naar lopen kijken ja. Zit er aan te denken die aan te schaffen, maar is dat ook geschikt voor hoogdrachtige merries? Want het poeder is volgens mij niet geschikt dacht ik gelezen te hebben? En mijn ruin mag sowieso op het moment niets anders dan gras/hooi. Dus ik moet echt iets hebben wat op de vacht kan en natuurlijk geschikt is voor de hoogdrachtige dames (wassen/scheren niet mogelijk):
https://www.agradi.nl/finecto-protect-1-liter.htm

Deze zou ik dan evt aan willen schaffen.

En ze laten mij inderdaad wachten! Hopelijk maken ze het niet te bont zoals Sun, maar gezien de vulva/kling van Maria al wat doet en slapper word en Jenny ook bezig is met haar uier verwacht ik toch dat we binnen nu en 2 weken wel 2 veulens hebben :D .
Dan zorg ik er ook gewoon voor dat ik nog de tectonic aanschaf op den duur zodat we het vanaf nu elke winter voor kunnen zijn. Kan ook nog wel op het lijstje. Luizen.
Eerst mijn eigen pony die een heftige reactie op brokken had. Hij helemaal genezen en qua voer alles aangepast en meer in beweging. Maria 2x koliek en nu dus waarschijnlijk luizen. Waarom is paarden houden ook alweer zo leuk :') . Als ik het aan mijn bankrekening vraag vind die het minder leuk _O- .
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 29-03-22 21:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:37

Voor ontwormen, een dag of 10/ 2 weken voor de bevalling moeten de merries sowieso ontwormd worden. Of moeten, dat wordt in ieder geval wel aangeraden (staat ook hier in de openingspost). Mijn DA was er maandag voor WNV enting, en vroeg me of ik al een wormenkuur wilde hebben om voor de bevalling te geven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:56

Ik moet enorm gaan bijlezen na van weekend een bruiloft enzovoorts, maar ik zie veeeeeeeeeel veulentjes!!! :D Het kan zijn dat ik nu ergens overheen scroll, mijn excuses dan!

Allereerst:
Kabayo Gefeliciteerd!!! Wat een knapperd <3 prachtige foto's ook buiten gemaakt.

Luna2006 Gefeliciteerd! De lijntjes moesten even goed gekleurd worden, knapperd! <3

Moosss Gefeliciteerd!!! Ook al zo'n knap veulen.

Redd Gefeliciteerd! Ook al zo'n lekkerding. Kan die dan nog naar wit kleuren?

Barmorka Gefeliciteerd! Je woont dichtbij, zie ik nu :)) Ze is echt leuk, ik vind die oren wel wat hebben :D

Cioccolato Gefeliciteerd!! Wat een mooie hengst :D hij is echt aan de maat!

MDWStables Gefeliciteerd! En ook weer een plaatje!

@goldenarrow wat vervelend dat ze een baarmoederontsteking heeft gekregen, beterschap!
@Knolselder wat fijn dat jullie kleine knappe dame het nu wel goed doet, dat was wel even spannend met drinken begrijp ik.
@xYaartje wat houdt Maria je bezig.. ik hoop niet dat het gaat zoals met onze shetlander merrie destijds, is wel heel lang geleden. Eenmaal veulen gehad, daarna bij hengst geweest, dachten weer gedekt, maar daarna nooit meer hengstig geworden noch veulen gekregen. Echt heel raar. Gelukkig heb jij de buik zien bewegen :D
@Kathleen_vW wat fijn dat ze het goed doet en uit de kreukels komt, het is ook wel echt een plaatje!
@Cynthia82 wat vervelend dat Fi een hoefzweer heeft, maar gelukkig ergens een oorzaak dat je in ieder geval kan behandelen. Ook beterschap voor jou!
@Eilinora jouw dame gaat snel nu!
@Jessicazz Prachtige foto's! Heerlijk zo jong op de trailer, ideaal!
@_Natasja_ Ook jouw geduld wordt op de proef gesteld.

Voor de rest zag ik een heleboel mooie buikfoto's en melkbarren voorbij komen, maar daar laat ik het even bij, want anders maak ik een mega bijlees post.

Hier nog lang zo ver niet dus wacht rustig door. Misty nog 2,5 maand, begint met onze ritjes langzaam wat trager te worden. Rustig buiten rij ritjes dus ze hoeft niet zo veel :)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:05

Faniek schreef:
@xYaartje wat houdt Maria je bezig.. ik hoop niet dat het gaat zoals met onze shetlander merrie destijds, is wel heel lang geleden. Eenmaal veulen gehad, daarna bij hengst geweest, dachten weer gedekt, maar daarna nooit meer hengstig geworden noch veulen gekregen. Echt heel raar. Gelukkig heb jij de buik zien bewegen :D

Wat apart zeg! Je verwacht dan toch dat ze opgegeven moment weer terug hengstig word? Dan sta je ook wel even te kijken rond de uitgerekende datum als er nog niks gebeurt.

Ben niet anders gewend van Maria hihi! Heeft ze altijd gedaan mij bezig houden bij alle keren dat ze drachtig was en dan uiteindelijk poef veulen! Gelukkig zien bewegen en een vulva/kling die steeds slapper, langer en meer ontspannen word :D . Plus een Frodo die niks meer mag van haar :D En ze heeft het zwaar. Zondert zich af. Vermoed dat het geen groot veulen is waardoor ze zo bescheiden is.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:35

xYaartje: ik wou ook even reageren mbt de luis. Mijn Boston heeft het ook gekregen na de bevalling van Diamond. Precies dezelfde plekken als dat jouw merries hebben. Ik heb mijn DA daar over ingelicht. Dit omdat ik net als jou ook geen beestjes zag, zei zij wel dat dit wel typische plekken waren van luis. Ook had/heeft Boston plakkerige schilfertjes er bij. Zij heeft mij een soort spuit gegeven met 5ML een substantie er in wat je moet mengen met 1liter water. Dit spray je dan als het ware op de vacht en moet je 2x pw herhalen 4 weken lang. Of het mag op een drachtige merrie weet ik niet overigens. Het is tegen teken,mijten en luizen. Verder heb ik haar ook gelijk laten ontwormen met pasta en Diamond ook. Gewoon om alles uit te sluiten nu.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:38

Neonlight schreef:
Voor ontwormen, een dag of 10/ 2 weken voor de bevalling moeten de merries sowieso ontwormd worden. Of moeten, dat wordt in ieder geval wel aangeraden (staat ook hier in de openingspost). Mijn DA was er maandag voor WNV enting, en vroeg me of ik al een wormenkuur wilde hebben om voor de bevalling te geven.

Ga ik ook doen Neonlight.
Ik heb voor volgende week dinsdag een afspraak voor enting (normale influenza/tetanus). Dan zit ze op
323 dagen. Vlak daarna ga ik ook ontwormen. Wil dat sowieso doen voor de wei op gaan.

Phoebe nu dag 316:
Uier gisteravond en uier vanochtend. Er zit schot in de zaak. Alleen is dat na een dag paddock weer helemaal weg.

Afbeelding

Afbeelding

En Phoebe vandaag. Buik begint al echt uit te zwaren. Helaas ook flink staart schuren met een pleeborstel als resultaat :(

Afbeelding

Yaartje: Voor luizen kun je ook goed diatomeeënaarde gebruiken (iemand noemde het al). Dit kun je in de vacht inwrijven en dit onttrekt vocht. Luizen drogen dan uit en gaan dood. Alleen dus heel goed uitkijken dat je het niet in je ogen krijgt, want dat ga je echt voelen ;)
Kling van Maria lijkt iets langer, maar foto's verschillen ook wat van elkaar van positie

Toushie: ph nog best hoog. Hoeveel dagen is ze nu?

Dieyar, jij al naar 2023 aan het vooruitkijken :D Leuk

mirjamalvaro :brr: ik hoop dat we dat hier niet meer gaan krijgen. Gelukkig moeten jouw merries ook nog even. Sterre en Chablis hebben ook al een beste buik voor het aantal dagen :j

Symke wat een leuke verrassingsshet! Benieuwd wanneer het gaat gebeuren!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:46

Okay diatomeeënaarde dus of de finecto? Al neig ik meer naar de diatomeeënaarde nu. Met poeder/aarde/wat het precies voel ik mij bij de drachtige merries toch wel iets fijner.

Is dit de goede van PureHorse? 2kg is denk ik wel genoeg?:
https://purehorse.nl/product/diatomeeenaarde/

Zou het liefst vanavond/morgenochtend nog bestellen. Komt het donderdag binnen :) . Kan ik donderdag gelijk beginnen met de kudde etc. te behandelen.
Kleding en borstels etc. moet ik sowieso ook nog gaan wassen/ontsmetten bedenk ik mij net, maar dat heeft volgens mij pas nut wanneer ik echt ga behandelen?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:13

Yaartje zoals ik zei gebruik ik het jaarlijks een keer, dus inderdaad ook op drachtige merries. Staat geregistreerd voor runderen, maar kan dus wel. Gebruik het al jaren en een heel aantal andere fokkers rond mij ook.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:27

Knolselder schreef:
Yaartje zoals ik zei gebruik ik het jaarlijks een keer, dus inderdaad ook op drachtige merries. Staat geregistreerd voor runderen, maar kan dus wel. Gebruik het al jaren en een heel aantal andere fokkers rond mij ook.

Voor komende winter ga ik dat zeker aanschaffen dan en jaarlijks gebruiken! Wil de luizen na de behandelronde vanaf nu voor zijn. Gaat ook weer op het lijstje van wat ik standaard in huis moet hebben voor de kudde :D . Was sowieso van plan om een lijstje te maken van wat ik standaard in huis moet hebben voor ze.

Jullie hulp en oplettendheid is zo fijn <3 . Hart verwarmend <3 . Op naar luis vrije en gezonde pony's :j .

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 02:06

Mirjamalvaro :brr:
Flinke buiken hebben de dames al

Yaartje. Stella is idd tonnetje rond.

Vorig jaar heeft Nigrante ook luizen gehad. Ik zag het ook pas toen ze zo aan het verharen wasen plekjes had. Een vriendin heeft toen spul op de schoft gegoten wat hier tegen zou helpen. Heb toen de dierenarts nog om advies gevraagd, hij heeft een spuit gezet wat zou helpen. Ik vermoed allemaal niet geschikt voor drachtige merries.
Het stomme was, dat de rest het allemaal niet had.

Toushie. Spannend

Kim. Ik ben benieuwd wanneer garola gaat bevallen. Ik gok eerder als Nigrante

Symke de shet heeft idd een flinke buik

Rensju. Gefeliciteerd met de laatste lammetjes

Floripori. Zolang ze geen uitvloei heeft en uier niet meer wordt. Zou ik me hier geen zorgen over maken

Faniek. Je bent niet de enige met een merrie die nog even moet. Geduld wordt beloond

Setteli. Phoebe is bijna gelijkbmet Nigrante. Uier ook ongeveer hetzelfde.

Donderdag verhuizen we de merries. Hopelijk verloopt alles soepel

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 05:59

Mirjam het schijnt dat je de sneeuw naar NL hebt gestuurd... ben benieuwd...
Afbeelding

Geen veulens??

Merries veilig!
_Natasja_ - Babs - 362
Kellykeuhh - Tiara - 345
Jennyk - Goldy - 342
Mer1980 -  Solo - 341
Moosss - Rose - 338
Nicole288 - Nina - 338
Moosss - Blondie - 333
XYaartje - Jenny - 331
Toushie - Indian -331
Mukiwacobs - Wiske - 331
Mukiwacobs - Maddy - 329
Symke - Jacky - 327
XYaartje -Maria - 327
RanjaRietje - Chloë - 325
Kim_1990 - Garola Fuga - 324
Olga89 - Wirolieta -  323
RanjaRietje - Charaya - 314
Eilinora - Pepper - 313
Moner - Walske - 303

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:08

Meteo Nederland kan altijd nog al overdrijven.. Sensatie zoekers..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:33

Je weet wat de datum dan is he? :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:08

Ff ego,vanmorgen stond pepper er zo bij.
1.5 week geleden nog geen uier

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:44

Libera schreef:
Je weet wat de datum dan is he? :P

_O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:48

Ik wil liefst zo dixht mogelijk voor de bevalling on0twormen.
Is mislukt bij de eerste. Had m ook niet zien aankomen natuurlijk. Heb maandag dus na t veulenen alsnog maar ontwormd en straks veulen op 10 dagen :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:49

Wauw wat een babyboom de laatste dagen! Gefeliciteerd allemaal!

Mbt Luis. De meest simpele en goedkope oplossing? VEERUST. Zit hetzelfde stofje in als in anti Luis producten en geen ellende met wassen of spul op de rug (wat bij nog dikke wintervachten weer drama is of bijv in de volle zon mogen ze dan ook niet, idem voor regen :=) en gewoon veilig bij dracht.
De plekken waar de luis het meest zit, vaak onder de manen, dik insprayen met veerust. Ik krijg ze hier er altijd vanaf op die manier.
Ik wil ze nog wel eens scheren als het echt erg is.

Nadeel van die mega dikke vachten zeker bij veulens /jaarlingen. Super cute maar je komt bijna niet om die rotbeesten heen... :roll:

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:53

Luizen lijken steeds vaker voor te komen, vooral bij paarden waar de weerstand laag van is, zoals jonge, oude en drachtige dieren. Ik had een mini veulen in een kliniek met een gebroken been. Hij had ook luizen en daar gaven ze hem stronghold, maatje grote hond. In een paar uur van de luizen af.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:56

Gefeliciteerd Luna met het leuke veulen.
MDWstables, prachtig veulen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:02

@xYaartje zou je zeggen, denk dat er medisch wat is gebeurd is, maar dat is destijds nooit verder onderzocht, ze was er ook niet ziek van. Ik was toen nog een klein Faniekje, dus precies weet ik het ook niet meer :D
Heerlijk zo'n eigenwijze merrie, mag het echt wel.
@Setteli Al het schot is goed :D. Vroeger maakte ik alleen 's ochtends als ze van stal kwamen uier foto's, want 's avonds was ik zo teleurgesteld :))
@AM_Horses, ik weet het heb ook geduld. Bewust laat gedekt, omdat we eerst willen maaien en ik vind dat veulens wel op het land moeten kunnen.
@Eilinora Peper gaat echt heel hard!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:26

Geen veulentjes vannacht? :D

Kabayo, ja wou jullie ook nog even laten meegenieten ~~}> :')

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:37

cp112 schreef:
Wauw wat een babyboom de laatste dagen! Gefeliciteerd allemaal!

Mbt Luis. De meest simpele en goedkope oplossing? VEERUST. Zit hetzelfde stofje in als in anti Luis producten en geen ellende met wassen of spul op de rug (wat bij nog dikke wintervachten weer drama is of bijv in de volle zon mogen ze dan ook niet, idem voor regen :=) en gewoon veilig bij dracht.
De plekken waar de luis het meest zit, vaak onder de manen, dik insprayen met veerust. Ik krijg ze hier er altijd vanaf op die manier.
Ik wil ze nog wel eens scheren als het echt erg is.

Nadeel van die mega dikke vachten zeker bij veulens /jaarlingen. Super cute maar je komt bijna niet om die rotbeesten heen... :roll:

Geweldig al die tips hier! Echt, toppers hoor <3 .

Heb even naar alle opties gekeken en zo te zien word het gewoon veerust. Dan ga ik dat vandaag nog halen bij de welkoop. Zag dat zij het ook hebben. Scheelt weer verzendkosten. Kunnen we vandaag/morgen gelijk behandelen en hopelijk zijn we er dan snel vanaf!

En dat is het. Ze zitten allemaal zo onwijs dik in de vacht. Ook nooit bij stil gestaan dat er dan zo snel en makkelijk luis bij kon komen. Voortaan worden ze elke winter gewoon sowieso even preventief behandeld met veerust of de eh... het geen waar knolselder en luna het over hadden. Heb het spul opgeslagen in mijn favorieten mapje, maar ben de naam kwijt.

moner: zag de laatste inderdaad ook al steeds meer berichten voorbij komen van mensen met paarden die luis hebben en dan hier met wat jullie al zeiden tegen mij had ik zo iets van: "Okay, ja, dan toch luis.". Ga sowieso ook even kijken hoe ik de weerstand omhoog kan krijgen.

Eilinora: Pepper heeft haast ineens met haar uier! Ik laat het vanmiddag even aan Maria zien. Zo van: Kijk Maria. Zo moet het!

Kabayo: MeteoNederland is er zo te zien al vroeg bij met hun 1 april grap :D .

Faniek: Zou goed kunnen hoor dat er medisch wat gebeurd is! En zolang ze er geen last van heeft gehad is dat fijn!
En of ze eigenwijs is hoor. Ze heeft een behoorlijke eigen mening :+ . Toen Frodo in 2020 net bij ons kwam was zij het die hem precies liet weten wanneer die wel bij haar, Asfaloth en Arwen mocht staan en wanneer niet. Dulde het ook niet als Frodo achter Asfaloth aan ging. Ging ze er gelijk tussen.
Trainen, wandelen etc. ook. Of ze heeft zin en dan doet ze alles voor je, maar als ze echt geen zin heeft laat ze het ook duidelijk merken, maar als het op vertrouwen aan komt kan ik bij haar terecht. Ben je onzeker over iets? Angstig voor iets? Maria laat je wel even zien dat het okay is en je het echt wel kan. Die neemt je onder haar hoede en loodst je overal langs of helpt je over de angst/onzekerheid te komen. Goudwaard die merrie :j . Haar veulens hebben ook altijd een super karakter gehad tot nu toe. Heel makkelijk te benaderen en een tikkeltje eigenwijsheid van hun moeder mee gekregen :D .
En ja, met dracht dus ook eigenwijs. Ze kan je wekenlang laten twijfelen wel/niet drachtig en dan ineens. Staat de kleine er naast. Ze bevalt vooral heel graag wanneer je het niet verwacht :D . Haar favoriete hobby tijdens dracht ook om dat zo te doen.

Ben niet gebeld. Dus geen veulens. Geen idee waar de drie dames op wachten hoor. Terwijl ik zo benieuwd ben wat ze er van hebben gemaakt! Helemaal het veulen van Maria en Frodo ben ik onwijs benieuwd naar.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:04

xYaartje: ze laten je wel wachten zeg :Z :Z

Met luizen gelukkig geen ervaring dus kan hier ook niks zinnigs over zeggen :o

MirjamAlvaro: gelukkig nog geen veulentijd bij jou :brr:

Eilinora: Pepper gaat ineens haast maken :):)

Setteli: Phoebe heeft een flinke buik inmiddels. Beetje jammer van die coupe pleeborstel -O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:44

Luis heeft met name met weerstand te maken :o Dat kan komen door (gebrek aan) voeding, of door dingen als een enting oid.. daarom zie je het ook vaak bij de sober gehouden rassen. (Net als aan de nageboorte staan trouwens)