Manon gefeliciteerd met je merrieveulen. En wat heerlijk alweer veulenfoto's. Merk dat ik er wel weer onrustig van word. Kan wachten toch lang duren.
cp112
Geplaatst: 21-02-21 16:13
Let wel met luzerne dat je dan melassevrij pakt.
Zetmeel =suiker. Melasse = suiker. Oftewel, je merrie kan slecht tegen suikers. Daar is ze niet de enige in gelukkig. Suikers zijn, net als voor mensen, ook voor paarden niet goed in grote mate.
D'Hooghe heeft een hele mooie luzerne zero. Melassevrij.
Hey mensen, ik lees al een tijdje mee, maar wil nu toch graag even gebruik maken van jullie kennis..
Mijn merrie zit nu op 261 dagen dracht. Is 17 jaar, word haar eerste veulen. Merrie heeft tot oktober nog op een best niveau in de sport gelopen, maar nu wegens een blessure niet meer onder het zadel. Merrie is ook altijd wat aan de schrale kant en lastig op gewicht te houden, al gaat dat nu best heel goed. Sinds eind januari zijn we begonnen met merriebrok, de fertolac van havens (omdat onze voerleverancier dit merk heeft liggen).
Nu is het zo dat we echt maar heel weinig hier van voeren, 3x daags een kwart, maar ze zodra we iets verhogen gaat ze echt richting hoefbevangen.
Ik lees dat de pavo merriebrok een stuk lager is in zetmeel, suiker iets meer. Zou het helpen om hier naar over te stappen? Het voelt niet lekker om maar zo weinig te kunnen voeren nu dat het veulen juist een groeispurt gaat krijgen. Daarbij moeten we natuurlijk in de gaten houden dat de merrie zelf ook iets bij te zetten heeft, want is qua gewicht ook maar net mooi.
Ik ben heel benieuwd wat jullie kijk hier op is!
AnsoDM
Geplaatst: 21-02-21 18:14
O proficiat Manon !!
Corina : dat wit vlekje Het is net alsof er wat bruine verf te kort was
Laatst bijgewerkt door AnsoDM op 21-02-21 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Fotsy
Geplaatst: 21-02-21 18:18
Gefeliciteerd Manon
Oh veulen spam wat heerlijk
Idd muronia goed te zien
Az je bent er terug
Voedingsadvies kan ik niet geven helaas. Ik heb ze altijd te dik en die krijgen weinig korrels als ik vergelijk met wat sommigen hier voeren. Wel onbeperkt hooi en weide gang en we hebben veel bomen en struiken zoals meidoorn staan waar ze verlekkerd op zijn.
Ja, ik vind het inderdaad ook wat lastig inschatten hoeveel merriebrok (Vitalbix) mn merrie moet krijgen om genoeg vitaminen binnen te krijgen, maar er niet veel meer van aan te komen (naast het veulen natuurlijk).
Wat heerlijk al die veulen foto's. Hier vandaag voor het eerst vooruitgang in het uier van Ariel. Vandaag 275 dagen drachtig. Nog 45 tot ze veilig is. Olivia heeft heerlijk een rondje voor de koets erop zitten. We hebben ook nog een tussen stop gemaakt waar ze nieuwe vriendjes heeft gemaakt.
Ik las hier iemand die de merrie liet opvoelen om te kijken of het goed ligt. Ik laat dit ook doen aanstaande donderdag samen met de laatste inenting Dit was op de advies vd kliniek zelf dat ze of uitwendig gingen scannen of opvoelen om zeker te weten dat het veulen goed ligt zodat ze thuis in haar vertrouwde omgeving kan bevallen. Ze is vandaag 289 dagen drachtig.
Er waren wat vragen over voeding. Ik heb advies gevraagd aan de osteopaat en wij zijn nu op het volgende schema: Onbeperkt Hooi 2x 800 gram Vitalbix Breed & Grow gemengd met 2x 500 gram Fibra (ochtend en avond)
En dan nog 1x per dag 800 gram Agrobs Myoflakes gemengd met ca 400 gr graanvrije slobbermesh
Geen graan, laag suiker/zetmeel, veel eiwit voor laatste 3 maanden.
Misschien heeft iemand er iets aan?
KahluaB
Geplaatst: 21-02-21 20:39
Gefeliciteerd Manondakota !!
@rozebadeend; Lijnzaad olie(vet) zet ook goed aan zonder suikers. Je zou ook ervoor kunnen kiezen bv Havens Gastro+ te voeren.(16% zetmeel.) Evt een vitamine mengsel voor drachtige merries.
Wordt zo blij van die veulentjes alweer zeker met dit weer van het weekend!! Bailey doet het weer wat rustiger aan uier vult iets maar eind van de dag weer minder...ze heeft het wel zwaar vaak zweten en gapen
Kabayo
Geplaatst: 21-02-21 20:41
Handige tip Caesar! Nooit over na gedacht
Wat een geweldig veulen corinadrenth!Je zegt bijna identiek als zijn halfzus , heb je daar een foto van? Heel benieuwd!
Renske past ze nog tussen de stokken ? Zilver niet meer hihi. Uier doet al iets.
Qua voedingsadvies kan ik niet echt helpen. Ik heb ook een merrie gehad die spierbevangen werd van merriebrok. Die gaven we 50/50. Dus 1 kilo draversbrok en 1 kilo merrie brok (bijv). Hier krijgt zilver 2 schepjes vitalbix breed en grow
Welkom rozebadeend! Heb je wat info over je merrie en combinatie?
Ynekes Geweldig! Wat een schatje. Ze houdt je wel in de gaten
Icecrystal ik deel je gevoel! Helemaal happy van die plaatjes! Lijkt mij overigens zucht van je merrie
Mirjam al lekker bol! Ik dacht even, oudere foto want sneeuw. Maar je woont ergens anders
Knolselder spannend zo'n verassing. Ben benieuwd wanneer ze gaat. Wat ligt die ukkie er lekker bij
Claudia wow! Veroon heeft er zin in! Wat bol! Ook op de foto buiten. Ze lijkt wel vierkant En een hele actieve baby!!
Az aleeyah al bijna veilig. Past ze nog door een deur? Leuk om het verschil in hoofdjes te zien. Heel lief hoe ze samen liggen
Dustinlover is die al niet veilig? Omdat het een kleine pony is? Ze staat er knap voor!
Amhorses en tamaramt , ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord om nu nog op te voelen? Een veulen kan nog draaien en van alles doen. Er is een bekende 12 dagen draai. Lijkt mij dat je het dan pas zeker weet?
Ennasil jij moet nog wel even! Dat had ik vorige keer en dat vond ik eigenlijk wel jammer. Je wilt zo graag de kleine zien. Achja. Ooit komt ie
Sannahtris jeeej veilig
Laurentii mooi veulen! Ik snap dat je twijfelt. Mooie naam ook!!
Dennenboom mijn veulen is voor de verkoop en dit is haar date voor deze zomer Tiësto!
Suffie wat een mooie foto. Klinkt als een fijne rit met dit mooie weer !
RivQ wat een vervelend probleem.. hopelijk vind je snel een oplossing. Gelukkig worden er tegenwoordig steeds meer trailerlaad cursussen aangeboden
Fotsy uier lijkt inderdaad minder roze. Ze heeft er zin in!
Dddara je paarden zien er mooi uit zeg! Top
Charmfaith wat een buffel! Mooie merrie!
Gister veulen al geboren nee zonder gekheid, dat is mijn rottweiler Vandaag wasdag! Nog 28 dagen
Wat zie ik een mooie uiers al voorbij komen bij merries op 300+ dagen. Hier gebeurd echt nog helemaal niks nu dag 308.
Wel de dochter van schimp vanmorgen ontdaan van haar haar. Echt ik ben harig gewend maar deze net een wolharige mammoet zo erg! Nu na 1 dag warmte en wat zweten begon het gelijk al te vilten. Het verstikt gewoon en trekt dan ook aan de huid. Dus hup 't apparaat erover (die er moeite mee had ondanks dat ik een flink zware heb) en even lekker luchten buiten in de blote kont. Nu weer lekker dekje op voor de nacht.
Wat een verschil qua weer he met vorige week... Bizar.