[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:24

marjolein: gefeliciteerd!

juval: balen, succes komende ronde!

Baudyh: succes op het wachtbankje en hopelijk snel weer verder met proxi

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:52

Ik ook zit op het wachtbankje nu. Spannend hoor, laat het eens raak zijn please! Ze is heel mooi op de eisprong geïnsemineerd, was daarna mooi schoon en staat weer thuis en aan de regumate. Deze keer dus vers, onverdund en van hengst gewisseld. Op 14 dagen alvast scannen!

Iedereen succes, er gingen een hoop van het bankje af, gefeliciteerd!
Maar ook een aantal moesten weer plaats nemen, ik duim ook voor jullie!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:31

Omg ik stuiter. Morgen gaat er een kwakje richting Zuma :=
Ei was nog wel wat rond, maar ze zijn bang anders te missen omdat ze heel hengstig staat.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:26

Spannend Knolselder!

Spannend nu opnieuw Retlaw!

Op naar de volgende ronde Juval!

Jeetje drukke planning Baudyh!

Dankje Kabayo! Hier komt ie altijd voor 8 uur haha. Maar hij is heel soepel mag gewoon zelf vaak bepalen. Als ik 7 uur wil komt ie om 7. Spannend nu met Zilver! Mooie actie foto haha

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:20

Proxi gaat morgen weer geinsimineerd worden ook hier durfde de DA niet tot woensdag te wachten. En dan dus woensdag weer scannen. Hopelijk is het ei dan weg en zijn we weer een avondje thuis.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 02:03

Baudyh. Fingers crossed. Bij twijfel is soms optijd insemineren ook helemaal niet erg. Zou ook zonde zijn als je te laat bent.
Duimen dat dianthe nu ook netjes drachtig wordt

Knolselder. Spannend! Sommige merries maken ook geen ei over de 5cm. Dan is 4 cm ook gewoon prima. Ook wel eens een merrie bij mijn hengst gehad die niet groter als 3. 5 kwam

Retlaw. Fingers crossed

Juval. Balen. Op naar een nieuwe ronde

Marjolein. Gefeliciteerd!

Kabayo. Is ze altijd zo lang hengstig dat ze nu nog 2x gedekt moet? Moeten de merries voor Perry ook gecontroleerd op geslacht ziekte? Of dat niet. Dat zou ik dan zo zonde vinden als je hengst iets oploopt. Zal niet de eerste zijn

Vandaag toch ook weer twee merries drachtig gescand van wd. En gisteren vier veulens van hem geboren. De merries kwamen maar moeilijk op gang. Nu hopelijk nog heel veel meer positieve scans

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:02

DDDara ik laat tussen 30-35 dagen scannen op hartslag en dan scannen we nog eens rond september om te checken of alles nog goed is. Ik heb die laatste scan 1x overgeslagen en het voorjaar erop bleek mijn merrie leeg te zijn, dus we zaten te wachten op een veulentje die niet kwam. Ik sla hem niet weer over :) .

Marjolein fantastisch, gefeliciteerd!!

Baudy succes op het bankje. Komen ze bij jou niet aan huis om te scannen joh? Niks aan, elke avond op pad moeten zo.

Ah Juval wat jammer. Succes met de tweede ronde!

Retlaw dat klinkt toch wel heel gunstig nu. Veel succes met wachten en ik hoop voor je dat het is gelukt!

Knolselder go kwakje, go Zuma *\o/* en go eisprong.

AM duimen dat ze nu allemaal goed drachtig willen worden. Hoeveel veulens verwacht White Dream dit jaar? Best veel volgens mij? Ik zie al aardig wat veulen-foto's langskomen.

Elonia heeft deze week iets heel anders beleefd, haar eerste stapjes onder het zadel *\%/*
Afbeelding
Afbeelding

Deed ze heel braaf en ik ben een trots baasje.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:17

Muronia. Wat super! Fijn dat ze zo braaf is.

Dit jaar verwachte hij en mooi aantal. De meeste veulens zijn nu al wel geboren. Ik denk dat sommige hengstenhouders best jaloers op deze aantallen zijn. We mogen niet klagen. Dit jaar leek het moeizaam op gang te komen. Nu denk ik dat we toch wel stiekem naar hetzelfde aantal kruipen. Komen toch nog nieuwe merries bij.
En zo laat is het eigenlijk ook nog niet. Een veulen in mei is helemaal niet erg, en nu zelfs juni een verademing met dit weer :')
Mijn veulen van dit jaar heb ik de eerste twee maanden niet op de wei kunnen hebben.

Rosa ga ik misschien wat later in de zomer ook zadelmak maken. Nu even focus op de keuring. Erg benieuwd hoe ze dit gaat doen

Baudyh. Het is onderweg, een mooie portie alleen voor Proxi vandaag. Fingers crossed

Komt vandaag op stal een dierenarts om te scannen. Laat ik gelijk zirkonia scannen. Ze staat nu naast het fantoom en gisteren even geschouwd. Ze is helemaal niet boos maar vindt het wel interessant :') White Dream vond haar toch ook wel heel erg leuk. Ze toont nog niet hengstig, maar zou me niks verbazen dat ze er toch tegenaan zit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:27

Het is ook net of het allemaal steeds eerder moet. Vroeger waren mei-juni veulens heel normaal. Nu is juni echt al laat. Fijn dat het toch een goed seizoen lijkt te zijn. Wat zie ik nu, je oude paardje heet ook ...-onia? Haha, wat leuk, welkom bij de club :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:56

Nu met dit heel natte voorjaar zou ik ook liever een laat veulen hebben. Ik vind het dus nu ook geen probleem dat ze de eerste ronde niet gepakt heeft. Zit nu te wachten op de insemineerder.

Maar volgend jaar hoop ik uiteraard dat het minder nat zal zijn.

Muronia, wat goed dat je merrie zo braaf is!! mijlpaaltje.

voor iedereen op het wachtbankje en die vandaag of morgen insemineren of laten dekken, veel succes :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:36

Mag hopen dat t volgend jaar minder nat is idd :+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:19

AM_Horses schreef:
Muronia. Wat super! Fijn dat ze zo braaf is.

Dit jaar verwachte hij en mooi aantal. De meeste veulens zijn nu al wel geboren. Ik denk dat sommige hengstenhouders best jaloers op deze aantallen zijn. We mogen niet klagen. Dit jaar leek het moeizaam op gang te komen. Nu denk ik dat we toch wel stiekem naar hetzelfde aantal kruipen. Komen toch nog nieuwe merries bij.
En zo laat is het eigenlijk ook nog niet. Een veulen in mei is helemaal niet erg, en nu zelfs juni een verademing met dit weer :')
Mijn veulen van dit jaar heb ik de eerste twee maanden niet op de wei kunnen hebben.

Rosa ga ik misschien wat later in de zomer ook zadelmak maken. Nu even focus op de keuring. Erg benieuwd hoe ze dit gaat doen

Baudyh. Het is onderweg, een mooie portie alleen voor Proxi vandaag. Fingers crossed

Komt vandaag op stal een dierenarts om te scannen. Laat ik gelijk zirkonia scannen. Ze staat nu naast het fantoom en gisteren even geschouwd. Ze is helemaal niet boos maar vindt het wel interessant :') White Dream vond haar toch ook wel heel erg leuk. Ze toont nog niet hengstig, maar zou me niks verbazen dat ze er toch tegenaan zit

Top, ze lijkt nu meer hengstig dan de vorige keer dus ik hoop dat het nu wel pakt.

@ muronia. Dat kost een godsvermogen als de DA hier elke keer heen moet.
Alleen als ik 2 merries tegelijk heb dan komt hij aan huis. Maar het is elke keer 50 euro nou daar kan ik wel voor op en neer naar Dedemsvaart.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:40

Baudy, ik snap je volledig. Wij rijden in principe ook naar veearts om te scannen.

Ieder gefeliciteerd met drachtige merries!

Wij hebben onze friesche merrie vorige week met ei van 4,5 gebracht naar hh. Bleek dat de de dag erna niet echt doorgezet had.. ze staat er nog steeds, als het goed is gister wel geinsemineerd dus fingers crossed.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:11

Hier zitten de zwemmers er ook in :):)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:55

Mooi :D

Chablis is nogal aan het stalken en knuffels vragen. :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:58

Baudyh pff dat is geen grapje nee. Dan kan ik je ook goed begrijpen hoor. Nou op hoop van zegen dan vanavond!

Boelles een beetje hetzelfde als bij Elina dus. Merrie moest waarschijnlijk even acclimatiseren. Duimen dat het is gelukt!

Knolselder voor jou ook duimen!

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:20

Ik wil ook helemaal geen vroeg veulen maar aangezien ze vorig jaar niet drachtig werd dachten we, dit jaar beginnen we vroeg onder het mom van, liever een vroeg veulen dan geen veulen. Je raad het al, meteen drachtig..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:35

Boelles had het al eens gevraagd maar snap dat je het niet zag met alle berichten :D Maar naar welke hengst is je merrie? Altijd interessant de friezen :j
Herkenbaar dat ze ontregeld is. Hier ook een merrie die 5 dagen niet meer hengstig was

Claudia is de -onia van Amhorses familie van jou -onia's?
Ik vind juni ook wel te laat. Dan kom ik ook in de knoei met keuringen en verkoop. Die willen toch al vrij vlot de hengsten in de opfok hebben.. Wat super zeg van Elonia *\o/*

Zaquira zul je zien :+ Wanneer is ze uitgerekend?

Mirjamalvaro lief toch :D

Knolselder spannend! Ik duim

Baudyh jammer dat het zo duur is. Hier is het per scannen ook rond 50 euro. 27 voorrij kosten en 24 scannen. Maar met 1 merrie is dat wel te doen. Heb dit jaar 1x gescant. Komt vrijdag nog 1x bij voor eventueel vocht, de 15 dagen scan op dracht en dan nog hartslag met 30 dagen. En dan later in het jaar nog eens voor gust. Als het meezit dus maar 4x scannen
Vanavond moest je weer insemineren toch? Duim dat het ei dan nu weg is

Juval jammer dat ze niet drachtig is. Ik duim voor deze ronde!

Amhorses ik vind Rose enorm knap geworden. Heel mooi opgedroogd <3 Wanneer gaat ze naar de keuring?
Klinkt alsof je nieuwe merrie bijna hengstig wordt :)
Zilver is vaak 5 dagen hengstig. Dat is dan 3x dekken met een dag ertussen. Opzich niet een lange hengstigheid, eerder kort. Met 18 dagen niet drachtig is vaak ook direct weer dekken. Dus ze is wel vlot. Ik weet het zo niet of dat gevraagd wordt qua ziektes. Vorig jaar dekte hij via KI en is hij getest en goed bevonden
Gefeliciteerd met de positieve scans van gastmerries! En 4 knappe veulens, super!

Marjolein wat fijn zeg die tijden! Wil ik ook! Hier duurt het gerust de hele ochtend :+ Niet goed voor m'n geduld haha
Het is een goede foto, je ziet niks :))

Retlaw je hebt er echt alles aan gedaan. Ik duim keihard met je mee!

Seven klopt... Dit is zo'n grote droom van mij. Ik stond al bij Perry in de weide toen hij 1 jaar oud was. Helaas nogsteeds een droom.. en geen realiteit. Laten we het nu hopen. Al hoop ik niet teveel.

Hier vandaag weer gedekt. Het was nu troebeler en goed hengstig. Verwacht nog 1x. Dan vrijdag lekker ophalen en einde middag nog checken op vocht. Ben benieuwd!

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:41

Kabayo, 5 maart.. dat wordt dekentjes shoppen ben ik bang.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:22

Voor het scannen zelf hebben we een pakket.
Word ook wel elk jaar duurder.
Maar toch kan dat wel uit.
Proxi voelde mooi aan met insimineren vanavond dus goede hoop. Morgen scannen of het ei weg is. En dan van het weekend weer
Scannen met phirola op kloppend hartje.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:39

Wat zijn we lekker actief met dekken. Hopelijk nog heel veel drachtige merries erbij binnenkort <3

Kabayo, in Dld. is een swab verplicht bij natuurlijk dekken. De hengst dekt meerdere merries en kan op deze manier ziektes e.d. makkelijk overbrengen als hij een merrie dekt die niet schoon is.
Ik vind het een goede zaak.
Duim voor je dat al jullie inzet dit jaar beloont wordt met een mini-Perry!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 04:03

Baudyh: duimen voor dracht nu!

Kabayo: zilver heeft er zin in :+

knolselder: hopelijk is 1x insemineren voldoende

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:27

Goedemorgen,

Hier met enige vertraging gisteravond nog gescand. Mijn vreugde over niet hengstig was te vroeg want ze was uiteindelijk wel hengstig maandag middag al en zo doende was de scan geen verrassing meer - geen veulen. -O- En ook al toont ze hengstig geen goede ei, alleen halfbakken. :')

Dus hengstig gespoten (jeetje wat ging ze ervan zweten!) en morgen check.

Even druk dus heel kort doorgescand en de foto's vielen vnl op:

Mooi Elonia het rijpaard en duimen Kabayo. Ik vind het wel een beetje link om aan zo'n lichte poort vast te binden, die rukt een paard zó mee. Maar Zilver was uiteraard met andere dingen bezig. :D

Iedereen die nog wacht duim ik voor!

Mijn scanner is gelukkig goedkoop, maar zit nu al op bijna 10x dus dan telt het op. En het insemineren kost ook wat. :roll: Sunk cost fallacy voor wie het begrip kent :+ , maar we gaan voorlopig door. 3 keer is scheepsrecht?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:57

Wat jammer Ponytante, 3x is scheepsrecht idd. ik duim voor je.

scannen heb ik nu ook de eerste rekening van binnen. bijna 120 euro voor 2x aan huis scannen. De 2e keer voorrijden is wel goedkoper, herhaalvisite. Vorige keer ging ik ook met de trailer naar de veearts, dat scheelt een stuk, maar ik vind het zo wel een stuk makkelijker en minder stressvol voor de pony. Hopelijk is het deze ronde raak.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:05

juval schreef:
Wat jammer Ponytante, 3x is scheepsrecht idd. ik duim voor je.

scannen heb ik nu ook de eerste rekening van binnen. bijna 120 euro voor 2x aan huis scannen. De 2e keer voorrijden is wel goedkoper, herhaalvisite. Vorige keer ging ik ook met de trailer naar de veearts, dat scheelt een stuk, maar ik vind het zo wel een stuk makkelijker en minder stressvol voor de pony. Hopelijk is het deze ronde raak.

Ja via dierenarts is duur! Ik betaal dan 80 euro per keer. Ik heb gelukkig een hengstenhouder in de buurt die vraagt 200 voor het hele seizoen.