[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:06

Tinniie hoe is het gegaan?

Quir ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje!

Hengstig spuiten doen wij weleens, maar liever niet.

Kiki ook succes en welkom op het wachtbankje :D

Goldenarrow dat klinkt inderdaad als een drukte, wij hebben nu 2 veulens van 3/4 weken, die zijn nu aan de beurt met drachtscan en dan a.s. zondag nog een merrie uitgerekend en de zondag erop ook. En die moeten ook beide nog geïnsemineerd daarna. Dus redelijk verdeeld :D

AM wij hadden ook een merrie met een groot ei, en toch drachtig dus hoeft niet altijd wat te zeggen gelukkig!

baudyh gefeliciteerd met de dracht!

Muronia fijn dat de swab goed was, ik ga extra duimen draaien voor je!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:12

Baudyh: Gefeliciteerd met de dracht! Ik was dus niet de enige die als vroeg gescand had, mij werd geadviseerd om het met 18 dgn te herhalen..

Quir: inderdaad wat modern en groot echo apparaat, het vruchtje is mooi in beeld gebracht.

Bedankt ook voor de uitleg over de werking van het hengstig spuiten en ei afspuiten..

.. maar .. wolven die honden aan de lijn doden .. hoe dan? zitten die dan buiten? s'nachts? of terwijl mensen ze uitlaten.. |(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:29

Muronia, wel heel fijn dat ze schoon us en dat je op je eigen gevoel bent afgegaan! Ik duim dat je plan factuur lukken deze ronde.

Baudyh, gefeliciteerd *\o/*

GoldenArrow, je bent er maar druk mee. Werk je er nog naast? Het lijkt mij niet te doen met zoveel paarden steeds scannen, opvolgen en dan al het waken.

Knolselder, balen. Hopelijk deze ronde ook meer succes.

ZwarteHeks, je had weer gedekt met Cassanova toch? Spannend! Sensation is zooooo leuk!

Ik kreeg net een foto van een zeer hengstige merrie, volop kauwen en plassen. Vanavond wordt Happy gedekt.

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:41

Mijn vriend en ik werken allebei nog ja, haha. En daarnaast volg ik ook nog een studie. Het is zeker druk, maar omdat ik onregelmatig werk en mijn vriend een eigen zaak heeft krijgen we het meestal wel passend. En we hebben gelukkig ook een hele betrokken verzorgster die ons enorm helpt met alles. Al ben ik ook wel heel blij met mijn vakantie nu _O-

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:05

AM: ja eitjes groeiden idd snel naar de 7cm. Het is ook een grote pony, fjordxfries. Bij friezen schijnt het ook meer te gebeuren dat ze zo groot worden.

tinnie: balen dat jade toch echt niet drachtig is. Hopelijk helpt het hengstig spuiten en wordt ze nu weer drachtig.

quir: brrr eng idee die wolven!

baudyh: gefeliciteerd! Weer een henkie op komst!

suffie: spannend!

muronia: ja duimen deze keer! Wel slordig dat de da maar niet belde.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:05

@Knolselder : excuses, ik ben niet bekend in die kant van rassen. Zag net dat het als vloeken in de kerk is als je ze met elkaar vergelijkt. 8)7 _O- Maar ik heb nu weer wat bijgeleerd hoor. := Dek je aan de hand? Of hoe doe je dat?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:07

ja weer een henkie maar als er een geintresseerde komt gaat de merrie wel weg.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:47

Eerste dekking was succesvol, over 2 dagen nog een keer proberen.

baudyh schreef:

Zag al een filmpje op feestboek, wat een ontzettend fijn bewegend veulen. Echt jammer dat ze geen 4x hoog wit heeft :o

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:53

suffie schreef:
Eerste dekking was succesvol, over 2 dagen nog een keer proberen.

baudyh schreef:

Zag al een filmpje op feestboek, wat een ontzettend fijn bewegend veulen. Echt jammer dat ze geen 4x hoog wit heeft :o

Ze heeft wel 4 x wit hoor. Alleen de 4e is niet hoog. Er komen zaterdag kijkers.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:59

Spannend Baudyh, zij vindt vast een goed thuis!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:59

Ik hou het ook niet bij, 2 volgtopics en ondertussen dekken en geboortes naast alle verzorging :')

Kayley het is je vergeven _O-
Ik zal eens een keertje foto’s posten van de combinaties, dan zie je dat het geen shetten zijn, haha!
Ik dek uit de hand, dan heb je toch meer controle en ken je de exacte data. Toch iets handiger naar de uitgerekende datum toe.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:08

Fijn suffie! Het begin is er nu echt.

Baudyh gefeliciteerd!

Bij Wainonia zit het er weer in. Volgens de hh heeft ze nog niet eerder zo goed aangevoeld, meestal spant ze erg bij de baarmoedermond en dat was nu niet het geval. Ze was ook erg hengstig vandaag. Laat dit maar een goed teken zijn! Morgenochtend om half 10 bij de kliniek zijn voor het flushen. Morgenavond ei controle.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:19

muronia: dat klinkt echt wel positief! Succes morgen!

suffie: top!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:22

Duimen draaien Muronia!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:41

suffie dank je wel.
Top dat ze vandaag ook al gelijk gedekt is voor de eerste keer.

Balko Ik snap dat je in de wolken bent, wat een knappie <3
Voor Fair en Diva beide nog spannend. Hopelijk zit het vruchtje goed op zijn plek bij Fair en is Diva drachtig.

Knolselder balen met Quinn maar top dat ze ook al gelijk ver genoeg was om gelijk weer te dekken.
Hopelijk worden de andere 2 snel hengstig

Muronia nou ik snap goed dat je er flink gefrustreerd van raakte hoor, zou ik ook hebben.
Maar super dat alles goed is en je groen licht hebt gekregen voor alles en dat ze ondertussen al geïnsemineerd is
Ga voor jullie duimen!

goldenarrow hopelijk gaat het nu bij Estonia goed doorzetten en is Prganza ver genoeg om geïnsemineerd te worden.
Duimen dat het bij Savannah nog goed zit.

ZwarteHeks hopelijk vanaf morgen ook naar het gewenste wachtbankje

Nobel01 duim dat het ei eraf is en dat ze morgen weer mee naar huis mag

Nobel01 super dat Satinka nog drachtig is op de 30 dagen scan.
Balen van Jade, hopelijk volgende ronde meer geluk

Quir hier in de kliniek nu ook een Belgische da, en die zei het ook al. In België is het ei afspuiten ook meer standaard dan hier in NL. Hij was daar in eerste instantie ook meer verbaasd over.

baudyh gefeliciteerd met de eerste die drachtig is! Succes met de andere 4!
Hier wel een kliniek met verschillende da's. Maar wel standaard 2 vaste die enkel het merriespreek uur doen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk liever de vrouwelijke da heb (bij bo haar vorige veulen deed ze ook de gehele begeleiding). Maar ze is gewoon wat minder lomp met opvoelen, allemaal wat beheerster. De mannelijke is meer van de oude stempel en wat lomper (en dikkere armen en grotere handen)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:26

Muronia, aan jouw inzet ligt het in ieder geval niet _/-\o_

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:06

Ah dank jullie, dit is toch ook echt wel één van mijn favoriete topics altijd. Er wordt zo met elkaar meegeleefd. Een lange adem heb ik, maar ik zit nu wel echt in de laatste opties te proberen met haar. Het zou toch zo mooi zijn als het toch nog lukt he. Ik grapte al, laat het dan ook een merrie mogen worden, die kan ik aanhouden. Verkopen gaat never nooit meer opleveren wat het heeft gekost natuurlijk, maar het is inmiddels ook meer een principe kwestie geworden haha. Buiten het feit dat je baalt dat het niet wil lukken, vind ik het wel ontzettend leerzaam en interessant. Ik heb nu met Noon denk ik vrijwel alles geprobeerd om haar drachtig te krijgen en die ervaringen kan ik wel meenemen naar wat in de toekomst nog komt qua fokkerij.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:06

Tinniie fijn dat de ene merrie nog mooi drachtig is. Snap wel dat je baalt dat ze ver uit elkaar zullen zijn. Hoop dat ze snel hengstig is!

Claudia klinkt heel erg voordelig!! Ik duim voor je! Fijn dat ze schoon was

Suffie fijn dat de eerste dekking gelukt is

Knolselder herkenbaar :+ Maar met het topic van dit jaar ben ik nu wat meer aan het meelezen. Scheeld de helft haha

Kayley95 hahaha oeps. Miniatuurtjes zijn zomers zo anders. Dat geloof je bijna niet dat verschil hihi. Vind ze heel luxe!

Baudyh hopelijk krijgt je veulen een leuk nieuw thuis!

Goldenarrow wat een drukte! Hoe plan je dat allemaal :D

Baudyh gefeliciteerd *\o/*

Quir jeetje wat een post. Respect. Inderdaad wel eng die wolven maar geloof wel dat je daar minder last hebt van die dieren omdat er meer ruimte is. Ik ben nogsteeds jaloers. Ik durf de stap naar Zweden nog niet te zetten haha.

Van deze knappe man wil je toch een veulen? <3
Afbeelding
Ja oké. Van deze lieve merrie ook wel :D
Afbeelding
Nog 10 dagen geduld...
Ik zag nog een vraag of Fayola weer gedekt wordt. Ik zou het niet weten, ze is van mijn moeder. Zij weet het ook nog niet :P

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:20

Baudyh gefeliciteerd!

Verder lees ik alles mee hoor, maar reageren lukt niet op alles :+ morgen ook nog extra werken omdat een collega ziek is…
Dus: succes allemaal met wachten! En balen voor de niet-drachtige merries. Ik duim voor iedereen.
@quir ik ben verloskundige-echoscopiste, dus iets minder allround opgeleid dan mbrt ;) maar wel weer beter in hormonen en zwangerschappen :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:53

Desi_2409 schreef:
Baudyh: Gefeliciteerd met de dracht! Ik was dus niet de enige die als vroeg gescand had, mij werd geadviseerd om het met 18 dgn te herhalen..

Wij scannen altijd standaard op 16 dgn. Ivm tweelingdracht. Nu konden we morgen niet dus dan maar vandaag. Nee wij gaan pas weer scannen met 30 dgn. Er was nu duidelijk een goede vrucht te zien. Het vroege scannen is alleen niet handig als ze niet drachtig zijn omdat ze dan vaak ook nog niet hengstig zijn en dan moet je nog een keer.

Wij doen juist altijd hengstig spuiten. Omdat de merries de gewone hengstigheid slecht laten zien met veulens ernaast. Altijd op dag 20. Of in elk geval een week na een hengstigheid anders pakt het niet. Diantha en Ivo vandaag hengstig gespoten . Diantha dus op 20 dgn ( Ze had een dood veulen dus het is maar zien of ze überhaupt bij de hengst kan. Maar om evt te spoelen moet ze ook hengstig zijn. En Ivo omdat ze dan mooi samen op de trailer kunnen. Wat praktischer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:16

En een paar dagen later zit hun natuurlijke cyclus.. := vind dat toch bijzonder dat dat ook maar zo wordt gedaan, maar dat ben ik.
Ben je niet bang omdat je zei het is 15 dagen maar de vrucht leek 13, dat het dus niet goed is..? Of maakt het je dan niet uit of je dat nu weet of met 30 dagen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:20

Cioccolato schreef:
En een paar dagen later zit hun natuurlijke cyclus.. := vind dat toch bijzonder dat dat ook maar zo wordt gedaan, maar dat ben ik.
Ben je niet bang omdat je zei het is 15 dagen maar de vrucht leek 13, dat het dus niet goed is..? Of maakt het je dan niet uit of je dat nu weet of met 30 dagen?

Nee want dat kan makkelijk. Ei weg wil niet altijd zeggen dat ze gelijk drachtig zijn. Ze zijn daarna soms nog een dag of 2 hengstig.
Het was een mooie vrucht.

Ja maar de meeste van mijn merries laten geen hengstigheid zien met een veulen er naast dus dan is het lastig. Dit is makkelijker.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 01:01

Wat gaat het snel hier, sorry dat ik niet oo iedereen reageer. Met telefoon is dit niet heel handig

Quir. Grappig die verschillen. Mijn vorige dierenarts had ook echt een super apparaat. Zag je idd met 14 dagen ak wel een vrucht. Hij kon dan ook met de 30 dagen scan de bloedsomloop? en het hartje ook echt zien. Vond ik heel mooi. Hier zie je heel duidelijk het hartje

Wel goed dat de wolven goed worden gemonitord. Hiervis idd echt te weinig natuur voor ze. Dan pakken ze natuurlijk makkelijker een schaap wat geen kant op kan.

Baudyh. Gefeliciteerd met de eerste dracht. Op naar de volgende. Duimen dat de kijkers iets wordt

Bamorka. Ook over de 7cm? Geeft weer hoop, zulke verhalen.

Suffie. Spannend

Goldenarrow. Dat is wel een heel geregel. Is het ook niet handiger dat dierenarts aan huis komt scannen?

Jennyk. Geeft weer hoop, dat het toch vaker voorkomt

Knolselder. Herkenbaar. 2 topics actief bijhouden. En de merries dekken en veulentjes. Berg werk opzich

Muronia. Klinkt goed. Waarom eerst flushen en daarna controle op ei?
Ben ik met je eens. Vindt deze topics heel leuk. Iedereen leeft mee en heeft zo zijn eigen input. Daardoor heel leerzaam

Kabayo. Nog 9 dagen in spanning afwachten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:22

Elina wat duren die dagen tot aan de drachtscan lang he? Hoop voor je dat het is gelukt hoor.

Ik scan rond de 18 dagen, een beetje afhankelijk van mijn werkrooster. Soms dag 17, soms ook dag 19. Als er 2 eitjes mogelijk zijn gesprongen dan iets eerder, op dag 15 of 16.

AM dat is een hele mooie, duidelijke echo inderdaad! Dat flushen doe ik omdat, mocht ze nog een keer geïnsemineerd moeten worden, er sowieso wat vocht zal zitten van de eerste inseminatie en je kunt niet in vocht insemineren. Tenminste, dat risico is me met deze merrie sowieso te groot, straks sterft het sperma af voordat het ei wordt bereikt. Dus als ze nog een keer moet morgen, dan wordt ze vrijdag nogmaals gespoeld.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:08

Leuk dat hartje zo :D

We hebben thuis nog geen opvoelbox. Of tenminste, we hadden er vorig jaar wel eentje gemaakt, maar die is niet echt ideaal. De bedoeling is wel dat er nog eentje komt. Deze dierenarts komt echter niet aan huis, hij doet in het seizoen puur en alleen merriebegeleiding en is daar zo druk mee dat hij geen tijd meer heeft om aan huis te komen. Onze dierenarts voor normale zaken is ook enorm druk altijd. Sterker nog, die brengt ook regelmatig zijn eigen paarden naar die andere dierenarts omdat hij eigenlijk te druk is om zijn eigen merries te begeleiden _O- Zeker als het met diepvries moet oid, vers doet hij wel zelf.

Gelukkig is het maar 10 minuten rijden, dus het kan erger :)