[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:21

Eretria schreef:
@kabayo, kan ze niet zo fel zijn omdat ze nu een veulen aan de voet heeft? Dat ze heel beschermend is?

Ja denk ik wel en ik was hier al bang voor := maarja als je het niet probeerd weet je het niet , hopelijk lukt het alsnog

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:22

Wat veel gepraat weer!

Gefeliciteerd aan de drachtige! en zag ook paar waar het nog niet is gelukt. Komt nog wel! Het is vroeg.

Kabayo hopelijk vind ze hem straks lief haha

Annelies spannend!

Hier vanmiddag half 5 scannen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:07

Kabayo, Merrie werd die hengstigheid en met een ei van "maar" 3,5cm niet gewillig. Is toen gebleven en keer erop werd ze wel verliefd en is 3x aan de hand gedekt. Maar niet drachtig, dus heb daar wel iets van gezegd tegen mevrouw. Wat denkt ze wel niet?

Had vorig jaar ook een discussie met paar mensen over hoe groot een ei hoort te zijn. Meningen wisselen behoorlijk.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:40

paardje2013 schreef:
Cyntia ja we gaan donderdag weer scannen voor 9 uur mocht ze dan toch hengstig worden zijn we niet te laat met bestellen. Of als er stiekum nog een vruchtje verstopt zit maar dat lijkt mij sterk :')

Ben benieuwd wat je hengstenkeuze gaat worden

Spannend hoor!

Ik ook :')

Yvk schreef:
Cynthia weer een nieuwe keuze erbij :') Hoe komt het dat je nu deze ook in gedachte hebt? Je was toch zeker van Casanova?

Daar was ik na lang twijfelen eindelijk zeker van ja, en toen was ik zo dom om een mailtje te sturen naar de HH in NL via wie Diamonds Gold ter dekking staat om te vragen of ik het zaad ook op kan halen. En toen zei hij ja. Dat had ik nooit moeten doen :+

Het blijft lastig, want de combi Fi x Cas is heel erg goed uitgepakt en met Diamonds Gold heb ik 25% kans op geen crème, maar ik vind die hengst én zijn nakomelingen zó mooi! <3
Dus ja, ik krijg volgend jaar of mijn vierde hengst van Fi of een merrie, maar dan uit Cas waarschijnlijk een Smokey Black zonder wit en uit Diamonds Gold een bruine zonder wit :+

Welkom Liv :)

unofficial79 schreef:
Wanneer spuit een dierenarts een ei er eigenlijk af? Na insemineren of er al voor?
Wij gaan aanstaande donderdag scannen en hopen dan ergens in het weekend te kunnen insemineren.

Bij mij vorig jaar tijdens het insemineren.

Mooney, Leuns Veld's Winston Jr is ook een erg gave hengst!

En Knolselder, weet je al iets?

Sapnnend DL!

superpony, een ei heeft geen standaard maat. Sowieso hoe groter het paard, hoe groter het ei gemiddeld is, maar sommige D -pony's krijgen veel grotere eieren dan paarden. Daar kan je echt niets van zeggen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:42

Wij moesten schouwen en de merrie laat nog steeds niet echt wat zien maar qua tijd kan ze hengstig zijn. De schouwhengst reageert sinds gister heel heftig op haar dus morgen toch maar even scannen. Duimen maar.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:37

Cynthia het is nog spannend wachten tot de namiddag. Ik hoop dat er op zijn minst toch 1 drachtig is :')

Succes met je twijfel :')
Zit zelf ook nog met een twijfel ondanks ik een hengst heb gehuurd.

Ik kan me wel voorstellen dat als een merrie altijd met KI drachtig is gemaakt, ze niet goed weet wat ze met zo een hengst aan moet := de HH zal het wel weten, maar hier vaak ook als de hengst eerst te hevig doet, de merries in verdediging schieten. Dan moeten ze eerst even aan elkaars hoofd en hals snuffelen rustig en daarna gaat het vaak beter. Opdringerige mannen worden hier afgestraft hehe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:30

Cynthia, ja precies.

Maar het is ook zo dat sommige dingen algemeen geaccepteerd zijn geworden. Zo zegt men heel makkelijk dat Friezen bijv grotere eitjes hebben. Maar het hoeft niet.

Het is vervelend als mensen dan allemaal een mening erover hebben, zichzelf als expert zien en dan nooit met elkaar eens zijn.

@knolselder, nou dat! Ik zei vorig jaar gelijk dat mijn merrie echt tijd nodig heeft. Toen zij hier kwam, had ik nog 4 ruinen en over het draad was dr broer meteen verliefd. Volgende dag kennis gemaakt en eerst niks en daarna vol hengstig en broer lief leek een hengst.

Maar het was echt een proces van kennismaken.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:52

Cynt dat zijn ook latige keuzes! Ben heel benieuwd wat het gaat worden!

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:02

Onze merrie is al eens natuurlijk gedekt ze weet zeker wel wat een hengst is. Alleen bij deze hengst die we mogen gebruiken om te schouwen kunnen we niet dichterbij dan 2 meter komen want dan komt hij omhoog. Wil niet dat hij zijn benen stuk slaat. Dus is het altijd van een afstandje. Dat ze vorige keer gespoten was reageerde ze wel al duurde dat ook even. Nu weet ik het niet zo goed dus toch maar even scannen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:28

Eretria. Bij twijfel beter scannen

Dustinlover. Spannend

Paardje2013. Jammer dat er geen vrucht zat. Hopelijk snel terug hengstig.

Cynthia. Je maakt het niet makkelijker voor jezelf :') ken dit ook wel, er zijn zoveel mooie hengsten.

Kabayo. Wat lastig is dit. Ik denk dat mijn merries ook echt niet lief zijn naar de hengst :') hopelijk draait ze bij en wordt ze succesvol gedekt. Ze staat verder wel goed hengstig? Een grote van ei zegt eigenlijk niet alles. Hoe hengstig is de baarmoeder hoe zacht het ei. Ik ken merries die met 3cm al ovuleren en gewoon drachtig worden.

Superpony. Hele familie weer bij elkaar. Leuk dat dit zo gelopen is

Caily. Mooi dat dit is gelukt en je nu een prachtige nakomeling hebt

Knolselder. Spannend

Mooney. Mooie hengst Winston jr
Hopelijk in één keer drachtig

Baudyh spannend. Fijn dat de Gelderse merrie drachtig is

Welkom Liv. Als ze weinig toont is scannen de oplossing. Dan weet je waar ze zit in de cyclus

Simpie. Jammer niet drachtig. Op naar de volgende ronde

Hier is de dierenarts geweest. Het was natuurlijk nog heel vroeg met 13 dagen. Maar het lijkt erop dat ze toch al drachtig is. Echt niet verwacht maar natuurlijk heel blij mee *\o/* het is natuurlijk nog heel klein, dus voorzichtig positief

Wild Thing ga ik vrijdag hengstig spuiten, dan komt de dierenarts maandag weer om te scannen. Dan wordt Sammie ook weer gescand, kijken of de vrucht gegroeid is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:56

AM_horses, spannend zeg.

Niet de hele familie is compleet hoor, I wish. Ons 2e veulen heeft een mooie oude dag bij een lief baasje. Eentje ben ik uit het oog verloren, andere loopt nog enzo
Mijn ruin heeft 1 dochter en nu ook contact met die eigenaren, ook zo leuk!!

Ik had expres wat mijn mond gehouden vorig jaar dat we het aan het proberen waren. Nu is alles anders, ook door corona, Dld etc. Maar nu weten een paar mensen het en word ik weer dol van de vele; Kijk, en deze hengst dan..............pppf, teveel gewoon.

En het erge is dat je dan zelf toch nog eens alles gaat doorspitten, ook weer andere opties bekijkt die je bij voorbaat had uitgesloten etc.

Wij hebben vorig jaar dus 3x aan de hand laten dekken. Ging goed, ze was heel gewillig. Maar even terug zei iemand dat met KI je het zaad beter op bestemming krijgt. Veearts gevraagd en die herkende dat niet.

Onze merrie is vorig jaar wel een paar keer goed hengstig geweest en gescand zonder ei. Nu zag ik zondag wel wat gele smurrie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:15

Amhorses jeeej kleine gefeliciteerd *\o/* Ja baarmoeder was mooi los en zacht eitje. Dierenarts dacht ongeveer 3 dagen hengstig nog. Dus vandaag en morgen nog dan.

Knolselder zit ook wat in inderdaad. Duim dat het vandaag wel lukt.

Eretria spannend!

Superpony ja met eitjes is het altijd wat lastig. Kan mij herrineren dat ze ook wel eens een van 5 had.

Dustinlover hoop het ook! Spannend! Weet je inmiddels iets?

Ik wacht op bericht van de HH of het gelukt is of niet :=

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:09

Ik mag alvast, als alles goed blijft gaan, uitkijken naar deze 2 combi’s:
Afbeelding
Met
Quinn

Afbeelding

En Mona

Afbeelding

De 2 anderen die gedekt waren leeg.

Alleen had ik nog 1 heel klein merrietje dat ik een maand geleden ergens heb gehaald laten scannen. Ze stond toen bij een jaarling, dus wou toch zekerheid. Vooral ook omdat ze hengstengedrag vertoonde bij hengstige en gedekte merries.

Blijkt dus ook drachtig te zijn... ze is alleen te klein om er goed in te kunnen. Dus we konden niet goed gaan inschatten. Dierenarts dacht zeker 3 maanden.
Volgens vorige eigenaar kan dat niet. Ze heeft haar vorige zomer gedekt zegt ze. Dan heeft ze bij dat hengstveulen gestaan en dan zou ze ook nog eens gedekt zijn een paar weken voor ik ze kocht.
Maar van welke dekking ze drachtig is of van de jaarling is dus niet duidelijk. Wordt het dit jaar, of volgend jaar :=

Afbeelding
Dit is Poppy, zag er toen zeker niet fris uit (had ze daar net)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:16

Amhorses voorzichtig gefeliciteerd!
Spannend kabayo of Zilver nu wel toe laat.

Gefeliciteerd knolselder
Jammer van die twee die leeg zijn..

Hopelijk snel duidelijkheid over je nieuwe merrie en die is zeker klein.

Onze nieuwe welsh merrie moet als het goed is deze week hengstig worden en dan gaat ze ook onder de hengst, spannend! Dan komt ze ergens in mei naar ons toe als ze drachtig is :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:15

Zilver nogsteeds boos op de hengst... ik weet het niet. Help? Wat zeggen jullie. Vorige keer met veulen aan de voet na 4x niet drachtig. Nog 1x er helemaal heen rijden waar de kans groot is dat de hengst weer niet in de buurt mag komen of KI met een andere hengst. Zo moeilijk... Anders morgen einde dag scannen en evt nog proberen of naar huis...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:23

Mijn merrie liet zich ook niet natuurlijk dekken ondanks op en top hengstig. Zo een hengst komt soms ook wel met kabaal aan. Met praampje op bleef ze stil staan en qua dekken was de hengst wel weer heel netjes. Misschien toch dat eens proberen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:25

StalMelyn schreef:
Mijn merrie liet zich ook niet natuurlijk dekken ondanks op en top hengstig. Zo een hengst komt soms ook wel met kabaal aan. Met praampje op bleef ze stil staan en qua dekken was de hengst wel weer heel netjes. Misschien toch dat eens proberen?

We willen het eigenlijk niet forceren , en ik wil geen ongelukken. Ze is echt boos. Hengst is ook niet enthousiast en ze plast niet.

Ik haal haar morgen op en ga brainstormen...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:34

Ik zou voor ki gaan

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:38

Ik zou dan ook kiezen voor ki ...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:44

Is ze wel goed hengstig dan of hengstigheid al over? Ik zou ook overgaan op KI als ze het echt niet wil.

Mijn merrie was ook gewoon wat bangig eerste keer.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:20

Gefeliciteerd Knolselder.. wel spannend zo met die kleine merrie.

Jij ook een voorzichtige gefeliciteerd AM :)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:54

Dan zou ik ook voor ki gaan kabayo

Gefeliciteerd alvast AM :D

Knolselder jij ook gefeliciteerd :o

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:02

Hoe wordt ze geschouwd, met Silvester erbij of zonder?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:03

suffie schreef:
Hoe wordt ze geschouwd, met Silvester erbij of zonder?

Die staat andere kant hek

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:06

Dan kan het maar zo zijn dat ze zonder veulen heel anders reageert. Misschien is dat nog het proberen waard.
Hier heeft de HH de merrie het liefst zonder veulen. Ik liet die dan thuis, als ik er 's avonds heen reed om te dekken. Was in de buurt.